LG OLED55CX6LA Zwart

€ 996,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55CX6LA Zwart Review

MatthiasL 7 mei 2020, laatste update op 5 oktober 2020, 5.631 views Product gekocht

LG OLED55CX6LA Zwart

De OLED TV's zijn natuurlijk een mooie vooruitgang qua kleur, contrast e.d. maar hebben nog wel wat kinderziektes moeten overkomen zoals gebrek aan helderheid. Langzaam maar gestaat zijn deze producten volwassen geworden.

Pluspunten

• Perfect beeld
  • VRR, ALLM
  • 4k en 120 FPS

Minpunten

• HDMI 2.1, maar niet echt
  • No Signal bericht kan niet aangepast worden
  • DTS:X niet aanwezi

Toelichting over het ontbreken van volledige bandbreedte voor HDMI.

Update: September 2020.
DE oorspronkelijke minpunten wat betreft vergeten HDMI poorten en vertraging optische uitgang zijn inmiddels (grotendeels) verholpen met firmware updates.

Heb jij ook een LG OLED55CX6LA Zwart?

Vraag & Aanbod

Ik zou "HDMI 2.1, maar niet echt" niet als een minpunt zou noemen. 40Gbit/s is voldoende voor 120fps 4k met 10bit kleurdiepte, wat het maximale is wat dit paneel weer kan geven. Het paneel in deze tv kan geen 12 bit beelden weergeven. Praktisch gezien is er dus geen voordeel om een 48Gbit/s verbinding te hebben, afgezien van dat je je familie kan vertellen dat hij ook dat deel van de HDMI 2.1 specificatie ondersteund :p
Klopt dat werd erna bekend, wil de review nog wel eens uitbreiden nu ik wat ervaring heb opgedaan

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 9 juni 2020 15:27]

Zou je iets meer kunnen vertellen over de vertraging op de optical out? En of die vertraging misschien te verhelpen is??
Wanneer ik de speakers gebruik i.c.m. de ingebouwde speakers, loopt het geluid asynchroon. Je hoort geluid dan dus dubbel - wel een halve seconde.

Dit gebeurt dus ook als je alleen optisch gebruikt, en lijkt een wijdverspreid probleem in de LG TV's.

Als ik er op zoek krijg ik deze hits die het uitleggen/ervaren.
- https://www.avforums.com/...ead.2227517/post-27796693
- https://www.avforums.com/...delay-with-lg-cx.2283114/

NB: Er is dus ook geen fix, er is een optie om geluid langzamer te laten afspelen, maar niet sneller. Er wordt gespeculeerd dat het door Dolby komt.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 12 juni 2020 10:46]

Hartelijk dank voor de snelle reactie! Betekent dat dus als je een console als een PS4 of Xbox One aansluit via HDMI op de LG en je dan het geluid optisch doorvoert uit de LG naar een surroundset en vervolgens alleen via de surroundset luistert dat je dan een actie in een spel uitvoert en dan pas een halve seconde later het resultaat van die actie hoort? Zonder dat dat aanpasbaar is??

[Reactie gewijzigd door Hupegel op 12 juni 2020 11:01]

Ja, ik heb die optie zelf niet getest - ook omdat mijn speakers wat ouder zijn en ik ze losgekoppeld heb, mede hierdoor, en ze toch wil vervangen - maar als ik dit soort dingen lees wacht ik nog even met vervanging tot er een fix is (hopelijk) of iets dergelijks voor ik investeer in een nieuwe surround-set (of tot Atmos wat goedkoper wordt).
Nogmaals dank voor de snelle reactie en een prettige dag verder!
Is dat enkel met optisch of ook met HDMI ARC?
Ik heb eARC nog niet getest. Maar het optische probleem lijkt verbeterd te zijn met een recente firmware update.

De grootste beperking qua audio is het ontbreken van pass-through voor DTS:X e.d.
No Signal bericht kan niet aangepast worden
Omdat ik me ook enorm kan storen aan NO SIGNAL meldingen en wel in deze tv geïnteresseerd ben; op de LG community lijkt het toch wel een setting te zijn:
Ik heb die al uitstaan.. net even snel getest. Bij het aanzetten krijg je wel/geen schilderijen/screensaver.

Opzich prima, maar dan wil ik wel een andere screensaver (die kun je alleen handmatig kiezen).

Ter verduidelijking het gaat dus om 'No Signal' i.c.m. de (niet te wijzigen) screensaver. Je kunt met die optie alleen de schilderijen screensaver uitzetten.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 5 oktober 2020 14:55]

Dat van die helderheid snap ik ff niet. Ik vind hem af en toe zelfs té helder, maar ja hij hangt in de slaapkamer. In de woonkamer hebben we de Philips variant met ambilight (zelfde paneel), dus kan ze mooi vergelijken. In mijn ogen geen verschil in beeldkwaliteit.
Dat ging over OLEDs in algemeen. Dus de eerste versies van OLED, inmiddels echt stukken beter idd (maar soms merk je het nog wel als er bijv veel zonlicht is)

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 30 oktober 2020 08:36]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.