Sony BDP-S370 Review

SunnieNL 10 juni 2010, laatste update op 10 juni 2010, 3.482 views

Sony BDP-S370

Pluspunten

• start snel op vanuit uit stand
  • start blurays echt super snel op.
  • makkelijk in te stellen en aan te sluiten

Minpunten

• knoppen op het apparaat zelf (gelukkig is de afstandsbediening wel goed)
  • geen geheugen voor bd-live
  • geen hdmi kabel meegeleverd

Geluidskwaliteit Score: 4
Na de zoveelste blurayfilm die problemen gaf met weergave op mijn Samsung BDP-1500 (Zowel Alice als de 1ste Transformers film lopen vast op 1080P) ben ik op zoek gegaan naar een vervanger van mijn 2,5 jaar oude Bluray speler. Het is de S370 geworden.

Uiterlijk
Pianolak. Je moet er van houden, maar past perfect bij de rest van mijn setup. De speler is meer dan de helft kleiner dan mijn vorige speler, vooral in de diepte, wat direct inhoudt dat hij niet de vaste componentgrote heeft die (vooral vroeger) normaal was. Het is dus niet makkelijk hem te stapelen op andere apparatuur en er dan nog iets bovenop te zetten.
De pootjes van de speler zijn nogal klein (2mm ofzo) waardoor de speler niet echt hoog van de grond komt. Als je hem bovenop andere apparatuur zet is er dus niet veel ruimte voor het apparaat eronder, om zijn warmte via de bovenkant af te voeren.
De knoppen en de voorkant zijn misschien wel het slechtste wat ik ooit heb gezien. Erg klein, moeilijk te vinden en ze lijken op een "klepje" te zitten.

Meegeleverd: Afstandsbediening en boekjes (dus geen hdmi of component kabels)

Aansluiten:
Gaat snel. Alles zit op duidelijke plekken en er is meer dan genoeg ruimte om de kabels in de juiste aansluitingen te krijgen.

Starten / Spelen van BRD
De speler start enorm snel op. Binnen 10 seconde is de speler gestart. Als hij in quickstart mode wordt gezet, gaat daar nog 7 seconde van af. Een bluray start vervolgens in ongeveer 10-15 seconde op. Vergeleken met mijn oude speler, is dat enorm snel. Die deed ruim 40 tot 180 seconde om de meeste schijfen te starten. Zelfs Avatar (die berucht is in het traag starten van de film) is in 15 seconde geladen.

Mogelijkheden:
* Geluid: Passthrough (al was het even zoeken) bitstream, PCM, BD Mixing (geluid downmixen naar dolby D/DTS), coaxiaal en optical of via standaard tulp line-out.
* Beeld: 1080p, 24fps. Kan aangesloten worden op hdmi, component out. Mogelijkheid tot 10/12bit hdmi uitvoer.
Netwerk: bedraad of wireless. Voor het laatste moet je wel een speciale usb stick kopen van Sony.
* BDLive: Alleen mogelijk door zelf een usb stick van minimaal 1gb aan te sluiten op de usb aansluiting aan de achterkant van het apparaat (blijkbaar is het nog te duur voor fabrikanten om dat geheugen er standaard ook bij instapmodellen in te doen).
* online diensten: Meerdere streamingsites, waaronder Youtube (lijkt de 480/720p stream te zijn, niet de hd stream). Gracenote (geeft info over br-discs, dvd of cd-audio weer)
* dnla: nog niet getest, behalve dan het connecten naar mijn server.
* sacd: speelt naast dvd en bluray discen ook Super Audio Cd's af, incl. 5.1 streams die daar op staan.
* bediening via de iphone (nog niet kunnen testen bij gebruik aan een iPhone)

Heb hem nu een paar uur gebruikt en vooral de problemen getest die ik vroeger tegenkwam op de BDP1500. Tot nu toe loopt alles als een trein.

Heb jij ook een Sony BDP-S370?

In Europa is DLNA beschibaar sinds de firmware update van 09-06-2010. Zie ook http://support.sony-europ...f=BDPS37X_v567&m=BDP-S370.
Er zijn nogal wat opmerkingen over de DLNA ondersteuning te vinden op het www, maar bij mij thuis werkt het.

[Reactie gewijzigd door boschhd op 30 juni 2010 11:16]

Ik ben sinds kort in het bezit van de S570, ook voorzien van de nieuwste firmware. Ik ben benieuwd hoe je DLNA aan de praat hebt gekregen (en vooral met welke server en settings). Voor mij en een hoop andere gebruikers op het www is het een raadsel hoe dit aan de praat kan worden gebracht.
Ik de DLNA functie van de S570 mogen uitproberen en het was 1 grote teleurstelling.
Er staat bij mij een Synology met de laatste firmware te draaien als NAS en deze werd perfect herkent op basis van het DLNA protocol.

Maar nu komt het punt: Sony kan bijna alles spelen als het op CD/DVD/BLU-RAY staat, maar ze laten het niet toe om het via DLNA te streamen, de grootste reden waarom ik de S570 weer terug heb gebracht naar de winkel.

Nadeel van de S370 is inderdaad het ontbreken van het interne geheugen voor BD-Live. Maar dit heeft puur te maken met de invoerrechten op geheugen.
Hey Marcelsius,

Met WMP11 op winXP SP3.
Foto's en MP3 kunnen worden beluisterd of bekeken, maar zodra dat tegelijk moet in films gaat het niet.
WMP11 heb ik niet aangepast.
Ik heb ook geprobeerd om met een FritzBox mp3s te spelen, maar daar nog geen geluk. Voor alle files staan op de Sony een *. Ik weet nog niet wat dat betekent. Zo'n een * staat ook voor de films via WMP11.
Mee eens allemaal. Wat nog ontbreekt is dat de beschikbaarheid van DLNA afhankelijk zou zijn van een firmware upgrade deze maand. Ik heb de details nog niet voorbij zien komen.

Bij een aansluiting op de router is een firmware upgrade trouwens een peuleschil. Wat fijn is dat als je 'm aansluit op een Bravia tv dat de afstandsbediening ook voor de tv gebruikt kan worden. Bovendien is door de sync onderling niet meer nodig om handmatig een andere HDMI-ingang te kiezen. De Sony tv herkent onmiddellijk het signaal van de BD-speler.

Het kan nˇg veel sneller starten dan de door jou genoemde 10 secondes. Dit is in de set up instelbaar, maar dat komt het stroomverbuik in stand by niet ten goede.

Verder vreet-ie heel veel videoformaten, ik zou haast zeggen Alle, behalve video CD! Alleen via DLNA zijn wat beperkingen en speelt dat geen wmv, wav en av-hd af.

De gebruikersinterface (xrossmediabar) is echt gebruikersvriendelijk en intu´tief.
Verder vindt ik het fotoviewen, bijv. vanaf usb-stick of direct vanaf de camera lekker lopen. De software van de BD-speler is speciaal ontworpen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door MauvL op 30 juni 2010 12:55]

DLNA werkt niet lekker, het stottert aan alle kanten en kan geen subs meer zien.

Waarom niet gewoon naar een windhoos map kunnen gaan via lan?? gemiste kans
dlna werkt prima over lan, het is bijna exact hetzelfde als smb share.
want er is geen snelheid verschil tussen dlna en smb.
zijn er hier gebruikers die ook last hebben van een hele hoge zoem die te horen is als een schijfje wordt af gespeeld?
Wat zijn de ondersteunde filesystems voor USB? Zoals Ext3?
Liever dus eigenlijk niet, want een film op een nette resolutie gaat makkelijk over het 4GB limiet heen.