Devolo Magic 2 LAN 1-1-2 Starter Kit (NL) Review

Don_Nips 28 maart 2020, laatste update op 28 maart 2020, 2.377 views Product gekocht

Devolo Magic 2 LAN 1-1-2 Starter Kit (NL)

Werkt uitstekend. Zonder randaarde. Wel de stroompunten op dezelfde groep. Te overbruggen afstand is hemelsbreed 6-7 meter. Speedtest app Devolo LAN 2400Mbps + Apple Airport Extreme is 219.2Mbps download en 25.5Mbps. Is circa 15% verlies. Stabiele verbinding maar wel powersafe en stand-by uitzetten in Cockpit software.

Pluspunten

• Snelheid uitstekend, zonder randaarde
  • Eenvoudige installatie
  • Geen breekwerk voor kabels

Minpunten

• Units zijn groot. 4-wandcontactdoos volledig bezet

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb mijn thuiswerkplek verplaatst naar zolder. Hier heb ik geen ethernet aansluiting. Ik woon in een oud huis en kabels trekken naar zolder vereist behoorlijk wat breekwerk.

Op aanraden van een collega de Devolo Magic 2 LAN zonder Wifi (2400Mbps) 2 stuks gekocht. Ik heb voor Bol.com gekozen en betaalde €129.99.

Ik heb bewust zonder wifi gekozen want ik gebruik meerdere Apple Airports Extreme wifi units met allen dezelfde netwerk naam in ons huis. Alleen op de verdieping van de meterkast gebruik ik geen Airport maar de wifi van de Ziggo router. Als je de kanalen goed instelt geeft dit perfecte wifi roaming in huis.

De afstand tussen mijn Ziggo router in de meterkast en zolder is hemelsbreed 6-7meter.

De Devolo reviews hebben mij overigens wel in vertwijfeling gebracht. Veelal lees je dat randaarde een vereiste is. Op zolder beschik ik niet over randaarde en dit is ook niet aan te leggen.
Voor de zekerheid heb ik het stroompunt in de meterkast op dezelfde groep gezet als de stroompunten op zolder. Na installatie van de units werkte internet direct.

Ik heb een Ziggo internet 250Mbps abonnement. Speedtest app resultaat op zolder met de Devolo + Apple Airport Extreme is 219.2Mbps download en 25.5Mbps. Latere tests laten hetzelfde beeld zien. De download en upload snelheid is vrijwel constant. Ook de Ziggo online speedtest gebruikt en hetzelfde beeld.

Speedtest resultaat van de Ziggo Wifi router als ik naast mijn meterkast sta is 255Mbps download en 25.6Mbps upload. Je verliest dus ca. 15% aan download snelheid. Meer dan acceptabel vind ik.

Issue in het begin was dat de verbinding tussen de twee units verloren ging. Nadat ik power safe en stand-by heb uitgezet in de Cockpit software ontstaat er een permanente verbinding zonder storingen.

Ik ben heel tevreden en het werkt perfect zonder randaarde. Overigens lees ik in de documentatie van Devolo niet dat randaarde een vereiste is.

Als ik een verbeterpunt moet noemen is het de maat van de units. In de meterkast heb ik een 4-voudige wandcontactdoos (opbouw) waarvan ik drie stopcontacten moet gebruiken. Na plaatsing van de Devolo unit kun je geen andere stekkers meer kwijt. Ik heb dit opgelost door zelf een extra 4-voudige wandcontactdoos in de meterkast te installeren. Als je meerderde stopcontacten nodig hebt en je kunt een wandcontactdoos niet zelf installeren of er is geen ruimte voor in de meterkast dan is het een dingetje. Daar de units een stopcontact is een losse stekkerdoos natuurlijk ook een optie.

Heb jij ook een Devolo Magic 2 LAN 1-1-2 Starter Kit (NL)?

Ik heb dat ook. Goede tip, dat ga ik proberen. Tot nu toe haal ik altijd de stekker eruit en er weer in.

Ik heb nog set andere problemen.
1. Iedere keer als ik de WiFi module (de "910") uit stopcontact haal en er weer in stop, dan is mijn download-snelheid ± 70 Mbps en upload snelheid 27 Mbps. Dat is redelijk volgens specs. Na een paar uur echter wordt de download veel trager: ±6 Mbps, zelfs trager dan upload, die blijft constant op 27 Mbps. Dat is echt iedere keer zo, heel raar.

2. Ik had weinig ruimte bij het stopcontact van de extender, wegens verwarmingsbuizen, dus daar had ik een verloop tussen gezet. Ondanks dat ik had gelezen dat men dat afraadt. Het alternatief was 'omgekeerd inpluggen', en daarmee had ik slechte ervaringen. Toch bleek dat de beste oplossing, want sinds ik die extender 'op zijn kop' hangt raak ik minder vaak de verbinding kwijt. (maar is mijn download nog steeds bizar traag).

Onze devolo is vooral voor de thuisstuderende kids, en de 6 Mbps down is nog steeds prima voor Teams en zo.

Zie afbeelding:
[img]https://i.postimg.cc/B8m3dQwv/Devolo-Extender-upsidedown.png[/img]

[Reactie gewijzigd door Plaffie_NL op 9 maart 2021 11:50]

De eerste indrukken (5 dagen) met uitzetten van power safe en stand-by zijn ERG POSITIEF! De downloadsnelheid blijft nu hoog, en zakt niet terug.

(Ik vind nog steeds dat fabrikant een auto-diagnose en eventueel een auto-herstart zou moeten realiseren. )

Dank!

[Reactie gewijzigd door Plaffie_NL op 13 maart 2021 15:28]