Mpow H12 ANC (Zwart) Review

ByteMe_ 15 april 2020, laatste update op 15 april 2020, 908 views Product gekocht

Mpow H12 ANC (Zwart)

Een echt degelijke koptelefoon die erg veel biedt voor de prijs, iets wat je bij een hoger segment pas tegenkomt. Met wat kleine minpunten zeker een optie wanneer je een lager budget hebt.

Pluspunten

• Maximaal volume
  • Vormgeving (comfortabel) en voelt degelijk aan
  • Design
  • Microfoon werkt goed
  • ANC beter dan verwacht
  • Flinke bass
  • Film ervaring zeer degelijk
  • Praktische bediening

Minpunten

• ANC mist de hoge frequenties
  • Kleine ruis/tik bij wisselen geluidsbronnen
  • Verbinden met geluidsbron soms wat knullig

Ik had al de Philips 3075 in mijn bezit en ook nog een andere koptelefoon, waardoor er weinig reden was om een nieuwe koptelefoon aan te schaffen. Echter ging de tweede koptelefoon kapot waarbij ik twee dingen kon doen: de kabels repareren of een nieuwe kopen. Omdat ik eigenlijk al een upgrade zocht voor de 3075 die net een tikkie zwaarder kon qua geluid, ben ik toch voor een nieuwe gegaan. Maar dan voor slechts een bedrag rond de 50-100 euro. Dan merk je al snel dat je diverse wensen moet laten schieten.

Ik kwam al snel uit in de Sony hoek met koptelefoons die rond de 100 euro liggen. Echter las ik al verhalen van modellen die snel kapot gaan of gewoonweg qua geluid niet echt geweldig scoren. Dan hou ik liever de 3075. Maar ik kijk ook verder dan de bekende a-merken. Zo kwam ik uit op diverse merken van AliExpress, echter vond je ook hier dezelfde problemen, het was het allemaal net niet.

Daarom weer eens op Amazon gekeken, gezien daar ook veel diverse onbekende merken te vinden zijn met best goede reviews. Ik had al eens eerder gehoord van Mpow, na een tip op het forum dus gekeken naar een bepaald type hiervan. Met 100en goede reviews en met mijn wensen leek het dus de goede keuze.

Mijn eisen:
- Wat meer kracht/bas in het geluid, maar wel in balans
- Draagcomfort, ik wilde deze vooral voor films/muziek
- Draadloos, gezien de kabels van de andere koptelefoons al vaker kapot gingen
- Accuduur, er is niets zo ergerlijk als ergens naar willen luisteren waarbij je koptelefoon uitvalt
- Over-ear, meer geluidsisolatie en lekken voorkomen (hoewel ANC ook natuurlijk is meegenomen)

TypeOver-ear
DraadloosDraadloos (bluetooth)
Min. frequentie20Hz
Max. frequentie20kHz
Impedantie32 Ohm
Gevoeligheid118dBSPL/mW
Noise cancellingActief
Gewicht264g

In de specs kan je al veel goede eigenschappen vinden, hoewel ik niet echt wist wat ik kon verwachten met 'hybride' ANC. Hoewel ANC geen eis is, was ik toch wel blij dat ook deze functie op de koptelefoon zit.

Je ziet op het eerste gezicht al snel dat je met een goedkoper product te maken hebt: geen fancy verpakking met allerlei strakke plastic omhulsels waar de koptelefoon goed vast in zit, gewoon een losse koptelefoon in een doos.

Weinig extra's, je krijgt de koptelefoon, met een laadkabel, maar ook een audiokabel. Dat was een aangename verrassing: zo kan de koptelefoon gebruikt worden, ook als deze leeg is.

Goed geluid uit een koptelefoon is zeer belangrijk. Maar kijk ook altijd naar de kwaliteit van de constructie. Ik heb vaker in reviews gelezen over onderdelen die los kwamen te zitten of andere vervelende slijtages die veel te vroeg optreden. Dat heeft voor mij al enkele bekende merken doen overslaan (welke nog eens een stuk duurder zijn dan dit model). De aanpasbaarheid is natuurlijk ook belangrijk:

De koptelefoon is met de aanpasbare grootte voor de meeste mensen geschikt en best flexibel. De metalen gleufjes voelen goed stevig aan en niet erg wiebelig, maar een degelijke constructie. Dat is natuurlijk ook wel fijn als je hem maximaal moet uitschuiven. Je hoeft ook niet kracht hierbij te gebruiken, de werking is soepel en snel. Je hebt in ieder geval wel het idee dat je met een degelijk product te maken hebt. Het materiaal voelt solide aan en wanneer ik de koptelefoon vasthoud voelt het ook niet als een goedkoop plastic fantastic modelletje. De koptelefoon is voor het gemak ook inklapbaar:

Dat komt natuurlijk goed uit als je op reis gaat en deze graag wilt meenemen. Wanneer je de koptelefoon wilt inklappen moet dit wel met wat meer kracht: je hoort een harde knak waarbij de oorschelpen 'loskomen' in het scharnier, in het begin lijkt het alsof je iets kapot buigt, dit valt dus mee. Op zich geeft dit wel een goede stevigheid zodat de vaste vorm behouden blijft wanneer het is uitgeklapt.

Ik heb nog geen onderdelen gehad in bovenstaande mechaniek die los zijn getrild of verbogen, dat was wel een puntje van aandacht.

Vormgeving

De bouwkwaliteit lijkt in ieder geval degelijk, wanneer je gaat kijken naar de looks, heb je misschien niet de meest trendy variant, je krijgt een koptelefoon met een redelijk modern uiterlijk zonder een overdaad aan kleurtjes enzovoort.

Met materiaal is van een soort kunststof wat makkelijk schoon te maken is en niet snel sporen van slijtage vertoond.

Oorschelpen
Dit is een over-ear koptelefoon, dat betekent dat de oorschelpen over je oor zullen vallen. Ik heb best grote oren en moet zeggen dat de oorschelpen prima passen. De kussens van de oorschelpen zijn zacht en laten je koptelefoon goed rusten op je hoofd. Ik heb al meerdere filmsessies gedaan en kan zeggen dat ze niet irriteren of je laten zweten, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen.

Ik kocht deze koptelefoon vanwege de bluetooth connectiviteit. Gezien mijn slechte ervaring met een FM transmitter (hoewel deze normaliter beter zouden moeten zijn), heb ik deze optie overgeslagen. De afstanden zijn toch maximaal enkele meters naar de geluidsbronnen, 100 meter is iets wat ik niet nodig heb. Wat wel mooi is, is de mogelijkheid om een kabel in de pluggen om zo alsnog muziek te kunnen luisteren.

Verbinding maken
Om de koptelefoon te verbinden dien je de powerknop in te drukken van de koptelefoon waarna je 'Power on' hoort. Daarna begint de koptelefoon te zoeken naar een zender.

Wanneer ik op mijn telefoon de koptelefoon pair met de bron, krijg je al snel verbinding. Dit gaat helaas niet altijd goed: wanneer ik op mijn werklaptop wil verbinden, dien ik een eerdere opgeslagen verbinding van Mpow te verwijderen voordat ik pas opnieuw geforceerd kan verbinden. Op de televisie is dat weer anders: vaak is aanzetten al voldoende. Het lijkt alsof er per hardware apparaat andere regels gelden. Ook op mijn telefoon moet ik echt de verbinding forceren, hoewel dat redelijk snel gedaan is.

Andere bronnen
Ik wilde graag een koptelefoon welke verbinding zou maken via bluetooth, tenslotte heeft zo'n beetje elk modern apparaat bluetooth, dus waarom dan nog ouderwets via de 3.5mm? Toch kwam ik er pas na de bestelling achter dat je met de koptelefoon ook via een kabel kunt luisteren.

Achteraf ben ik hier blij mee, gezien er toch nog bluetooth verbindingsproblemen voorkomen. Dit scheelt best wat ergernis.

In de algemene zin had ik geen grote wensen wat betreft een bediening via de koptelefoon, tenslotte wordt de koptelefoon vooral gebruikt voor een draadloze verbinding waarbij ik het volume wil regelen. Alle extra's zijn natuurlijk meegenomen.

Volume bediening
Erg fijn zijn de aanwezige volumeknoppen om het geluid harder of zachter te zetten. Nu kan je ook nog het volume bedienen via de geluidsbron, zo kan je dus makkelijk kiezen. De volumeknoppen werken echter niet wanneer de koptelefoon via de kabel is aangesloten, dit omdat alles via bluetooth blijkbaar wordt aangestuurd.

Microfoon
Deze koptelefoon beschikt over een microfoon om met anderen te kunnen spreken, als je bijvoorbeeld de koptelefoon gebruikt voor gaming of wanneer je aan het bellen bent. De kwaliteit hiervan is prima, je bent duidelijk te verstaan, hoewel ik verder zelden de koptelefoon hiervoor zal gebruiken.

Via de telefoon

Ik heb de koptelefoon getest op de telefoon en moet zeggen dat het geluid redelijk goed te doen is, echter valt op dat het geluid niet extreem hard kan, hiervoor heb ik moeten werken met een booster/equalizer om wat meer kracht eruit te halen. Met de standaardinstellingen is het geluid dus goed, maar niet geweldig.

Via de pc

Helaas crasht de bluetooth dongle continu de pc op moment van schrijven, dus heb ik deze test gedaan met de bijgeleverde audiokabel.

Hierbij valt meteen het verschil op qua geluidsbeleving met bluetooth: het geluid kan opeens een stuk harder en het klinkt krachtiger zonder dat ik een equalizer heb moeten instellen. Wanneer ik de koptelefoon op half volume heb staan, net als bij de volumeregeling op de pc, is dat voor mij wel het maximale qua geluid voor het te hard gaat. Hierdoor merk je dus dat de koptelefoon veel meer in zijn mars heeft dan je via bluetooth te horen krijgt. Ik zal dus regelmatig de kabel gebruiken, wellicht dat ik via een andere pc alsnog ook de bluetooth kan testen en tweaken tot het ideale geluid.

Het is aan de ene kant wel jammer dat wanneer je de kabel gebruikt, je niet het geluid van de koptelefoon kunt instellen via de knoppen. Zo moet je toch weer tijdens het spelen van een spel, je spel op pauze zetten en naar het geluidsmenu moeten gaan.

Op de laptop van het werk is het wel mogelijk om te pairen, daar klinkt het geluid goed en gaat standaard harder dan op de telefoon. Wanneer ik een equalizer test (bijvoorbeeld de plug-in van youtube) dan kan je he geluid een goede boost geven naar wens.

Via de televisie
Draadloos naar het geluid van de televisie luisteren was natuurlijk een van de hoofdredenen om voor wat anders te kiezen. Mijn twee andere koptelefoons faalden: De Philips miste het volle geluid zoals ik bijvoorbeeld gewend was van mijn Sony XB 500 (ook al is het ook een Extra Bass model) en mijn Sennheiser geeft gewoonweg teveel ruis en stelt ook teleur wat betreft het lage bass gedeelte.

Wanneer ik de televisie aan heb en hierna de koptelefoon aanzet is het ook meteen vaak verbonden, een enkele keer moet ik via het menu van de televisie handmatig verbinden. Het geluid zelf kan ingesteld worden via de afstandsbediening en de knoppen van de koptelefoon. Zo kom je bij films uit tot een zeer goed volume, maar toch had ik liever gehad dat het nog meer over die grens heen kon zoals bijvoorbeeld op de pc mogelijk is. Het is helaas niet mogelijk om via het televisiemenu verder te tweaken. SF films zoals bijvoorbeeld Star Wars klinken overigens erg goed. Je hoort de diepe bass goed voorbij komen die ik toch regelmatig heb gemist bij de andere draadloze koptelefoons.

Om het geluid tot een hoger niveau te proberen te tillen heb ik het volgende getest:

- Kabel van Digital Out naar een DAC
- DAC verbinden naar mijn microset
- De microset op zijn beurt verbinden met een koptelefoon versterker
- De koptelefoonversterker heb ik weer naar een bluetooth transmitter verbonden

Hierdoor kan ik zowel het signaal via de set, de koptelefoonversterker en de koptelefoon bedienen. Het is een omslachtige manier om meer uit je geluid te halen, maar deze hulpmiddelen hebben me slechts enkele euro's gekost via Aliexpress (behalve de microset dan ;) ). Je kunt het waarschijnlijk ook via 1 SPDIF/bluetooth apparaat regelen, maar daar zal ongetwijfeld de prijs ook hoog zijn, wellicht een stuk meer dan dat de koptelefoon kost. Uiteindelijk is het me gelukt om meer volume eruit te halen, maar vanwege de omslachtige weg zal ik dit niet vaak gebruiken. Via 1 versterker/zender zonder tussenstappen zou ik het wel doen, maar dat vind ik dan weer een te hoge investering voor extra volume.

De kwaliteit
Ik ben enigszins verrast voor de kwaliteit van deze koptelefoon. De muziek die het produceert klinkt verrassend goed, zeker voor de prijsreeks. Het bekijken van films is erg aangenaam, het geluid kan erg hard voordat het tegen het max aanzit. Het geluid heb ik zelfs nog niet vervormd gekregen, maar ik vind het ook niet nodig omcontinu die grens op te zoeken.

Ruis
Ruis is al vaker een bron van ergernis voor mij geweest bij films kijken. Wanneer je naar de kwaliteit gaat kijken van de koptelefoon zelf, is er niks mis en ondervind je eigenlijk geen storingen. Ik heb al op meerdere manieren tests gedaan, maar ik krijg geen vervormingen. Ook de verbinding in dezelfde kamer blijft erg stabiel en wordt pas minder als je echt de kamer verlaat. Helaas is er wel een kleine subtiele ruis merkbaar wanneer ik op hoog volume televisie kijk. Wanneer ik via bijvoorbeeld de pc kijk, is dit echter niet zo. Ook niet met een hoger volume. Wellicht dat dit toch het stukje bluetooth verbinding is die het geluid niet zo zuiver naar voren brengt als via een kabel. Maar nog vreemder is dat het geluid ook storingsvrij is via een bluetooth verbinding naar de laptop. Ik kan dus niet de exacte reden verzinnen.

Noise-cancelling
De ANC technologie van deze koptelefoon weet best te imponeren, gezien ik er amper 50 euro voor heb betaald. Dan verwacht je eigenlijk niet bijzonder veel aan demping, maar het valt mee. Deze techniek wordt overigens hybride genoemd, ik heb geen idee wat voor verschil dit zou moeten brengen.

Het nadeel is wel al snel te bespeuren natuurlijk: er zijn geen stappen in ANC die je bij dure modellen wel kunt instellen. Daarnaast valt het ook op dat vooral lage geluiden worden geblokkeerd, hoge geluiden zul je nog waarnemen, zoals vogels, stemgeluiden, etc. In mijn situatie is het ideaal als ik films wil kijken en de vaatwasser bijvoorbeeld aanstaat, ik hoor deze totaal niet. Wanneer je echter in een drukke trein zit, zul je toch genoeg geluid kunnen horen, dan heb je zeer waarschijnlijk meer aan een duur model zoals de XMS3 / Quiet comfort.

Het mooie van deze koptelefoon is dat je ANC ook kunt gebruiken als de koptelefoon uitstaat. Het enige wat je hoeft te doen is de knop aan te zetten en het werkt al. De kwaliteit van het geluid neemt ook flink toe wanneer je de functie gebruikt. Ik heb ANC dus ook altijd aanstaan.

Op het tweede plaatje hierboven zie je dat een groen ledje aangaat, op dat moment is de ANC actief.

Een draadloze koptelefoon heeft altijd een minpunt: de accu. Bij de een gaat de accu tientallen uren mee, bij de ander een stuk minder. Deze koptelefoon gaat volgens de specificaties 30 uur mee. Dat klinkt zeer aantrekkelijk wanneer je veel reist en niet vaak wilt of kunt opladen. Voor mij is de accuduur niet erg belangrijk, ik gebruik de koptelefoon vooral thuis. Dit gaat door middel van de micro-usb kabel die je aansluit op je pc:

Om maar een idee te geven van de accuduur heb ik een gemiddelde genomen van het laatste moment dat ik de koptelefoon heb opgeladen: dit was 2 weken geleden. Ik heb hierbij 5 films gekeken (1,5-2 uur) en heb regelmatig savonds 1-2 uur gegamed. Dit was alleen met ANC aan. Na circa 23-25 uur begon de koptelefoon al te waarschuwen dat de batterij laag was. Op zich valt er voor mij weinig te klagen omdat ik aan 15 uur ook genoeg zou hebben. Het opladen van de lege koptelefoon gebeurt in enkele uren, wellicht was USB-C wel een leuke toevoeging geweest gezien ik vaak moet wisselen met diverse soorten opladers bij mijn hardware.

In de zoektocht naar een betere koptelefoon kwam ik dit model tegen. Hoewel deze een stuk goedkoper is en niet erg bekend, gaf het product een degelijke indruk bij het uitpakken. Hij oogt strak zonder toeters en bellen, voelt kwalitatief sterk en de oorkussens lijken een goede dekking te geven op je hoofd. En bij het testen past de koptelefoon ook zeker lekker op mijn hoofd zonder dat het gaat zweten of irriteren.

Het verbinden gaat makkelijk, hoewel je wel bij de geluidsbron de koptelefoon regelmatig zelf moet opzoeken en koppelen. Bij mijn Philips gaat dit bijvoorbeeld vaak automatisch. Geen groot probleem, maar kan hinderlijk zijn. Ik heb verder geen gekke problemen ondervonden en kon via een stabiele verbinding geluid afspelen.

Het geluid is goed en degelijk en kan met de juiste instellingen ook echt hard. Eigenlijk zou je nog wat extra knoppen moeten hebben om het geluid nog verder omhoog te kunnen tillen, zo kan ik geen equalizer settings op de tv instellen zonder toegevoegde hardware, enkel kan ik het volume omhoog zetten. Wanneer ik de pc gebruik kan het geluid echt keihard tot het pijn doet aan je oren. Het valt daarbij op dat de koptelefoon ook helemaal geen vervorming geeft of kraak. Wanneer ik de koptelefoon gebruik op de televisie valt soms een hele lichte storing op in het hoge frequentiegebied. Pak je dezelfde film op de pc, dan hoor je het weer niet. Ik weet nou niet of dat puur aan de bluetooth verbinding ligt of toch wat de televisie doorstuurt. Op de laptop hoor ik deze storing namelijk niet via bluetooth.

De ANC functie is een aangename toevoeging, ik gebruik deze constant. Eigenlijk zou je voor de prijs van 50 euro er niet veel van verwachten, maar het tegendeel is waar: er wordt best wat geluid geblokkeerd. Het enige nadeel is dat de hogere geluiden wel nog hoorbaar zijn. Wil je echt alle geluiden zo veel mogelijk blokkeren, dan is dit wellicht niet de beste optie. Voor mij is het in ieder geval binnen een verademing als ik films kijk. En wat ook enorm opvalt is dat de kwaliteit van het geluid ook opvallend toeneemt wanneer je deze functie gebruikt. Het grappige is dat je ANC functie ook blijft werken als de koptelefoon uitstaat. Je hoeft enkel de knop aan te zetten en je blokkeert geluiden.

De accuduur van de H12 is in het best goed te noemen, deze komt ergens uit op 25 uur. Dat is nog steeds veel meer dan mijn andere koptelefoons, en het opladen van het product gaat best snel.

Voor het geld heb je een zeer goede koptelefoon die je veel te bieden heeft. Op dit moment staan er vreemd genoeg geen prijzen via Pricewatch, maar je kunt hem vinden via amazon.nl of amazon.de. Via de Duitse site heb ik 15 euro extra korting gekregen en de standaard levertijd is nagenoeg hetzelfde.

+ Maximaal volume, hij kan echt hard met een gevoeligheid van 115db
+ Vormgeving (comfortabel) en voelt degelijk aan, dus ook goed voor onderweg
+ Design
+ Microfoon werkt goed
+ ANC beter dan verwacht
+ Flinke diepe bass, met een equalizer kan je zo al helemaal genieten van je content
+ Film ervaring zeer degelijk, koptelefoon zit uren fijn en het geluid is zeer aangenaam
+ Praktische bediening, niet uitgebreid, maar zorgt al voor gemak

- ANC mist de hoge frequenties en stappen demping
- Kleine ruis/tik bij wisselen geluidsbronnen
- Verbinden met geluidsbron soms wat knullig, werkt niet altijd automatisch

Op basis van de prijs en voor wat je ervoor terugkrijgt in dit segment geef ik een 9.5/10.

Heb jij ook een Mpow H12 ANC (Zwart)?

Je hebt €15 korting gekregen, omdat je de oude versie hebt besteld. De nieuwe versie zou betere noise canceling hebben (cVc6 vs cVc8). Maar met €15 korting is het zeer moeilijk om 'm te laten liggen, natuurlijk.