OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB

Specificaties 2,5" • MLC • SATA-300 - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB Review

dj1981 29 december 2011, 3.365 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB

Pluspunten

• programma's en OS starten bijzonder rap op.
  • zonder BIOS zaken zit je in 5 seconden bij het inlogvenster van ubuntu.

Minpunten

• geen, wellicht te klein voor windows 7 en linux samen, maar dat is een keuze

Heb al een tijdje een vertex 30gb in gebruik. Nooit aan toegekomen om de prestaties te meten, maar nu toch maar eens een benchmark gedaan.

systeem:
amd athlon II 250 (2*3 Ghz)
asus AM2 moederbord
4 GB geheugen
en dus een OCZ vertex

ik heb van de vertex 20 GB geformatteerd, om een deel vrij te houden om de performance op peil te houden (ubuntu ondersteunde nog geen TRIM). Bij gebrek aan eerdere benchmarks heb ik geen vergelijking, maar iets van achteruitgang in perfomance heb ik nog niets van gemerkt.

nu heb ik nog niet helemaal door hoe anderen de screenshots zo mooi in de review zelf krijgen, maar hier een samenvatting:

minimum read: 184.9 MB/s
maximum read: 259.8 MB/s
average read: 234.3 MB/s
average acces time: 0.3 s

Om het geschrijf naar de SSD te beperken heb ik een aantal aanpassingen gedaan. Ten tijde van installatie heb ik gekozen voor Ext2 als bestandssysteem. Ext2 is geen journalling filesystem, dus dat scheelt een hoop hele kleine write acties. Ext4 schijnt inmiddels de betere optie te zijn, zie de comments, dus dat is wellicht leuk voor een volgende benchmark.

Verder heb ik in de /etc/fstab een temporary filesystem gemaakt voor /tmp. Dat betekent dat deze directory gewoon in het geheugen aangemaakt wordt, en dus geen schrijfacties op de SSD veroorzaakt. De /home en /boot partitie worden gemount met de noatime optie. Dat betekent dat bij het lezen van een bestand het tijdstip waarop dat gebeurt niet wordt opgeslagen op de schijf. Bij het schrijven van een bestand gebeurt dat uiteraard nog wel.

Verder heb ik geen aanpassingen gedaan, al zijn er zat verdere tweaksuggesties te vinden.

update oktober 2011:
de OCZ Vertex heeft een half jaartje in mijn laptop dienst gedaan, maar begon toen errors te geven (BSOD). Vervangen door een crucial m4, problemen weg. Heb een bugreport aangemaakt bij OCZ.

update november 2011:
de mensen van OCZ wilden weten welke firmware ik had. De Vertex dus maar weer even in de laptop gestopt, en windows draait alweer 3 uur zonder problemen. Wellicht dat ik hem maar weer in gebruik neem in mn htpc, daar kan weinig cruciale data verloren gaan (content staat op een NAS).

Toen ik toch weer even bezig was, ook meer even een HDtune test gedaan. Helaas was ik te ongeduldig om van de laptop af te blijven tijdens de test, dus de pieken naar beneden op 50 en 80% worden veroorzaakt doordat ik wat programma's aan het opstarten was. Wel een vrij lage snelheid vergeleken met de eerdere test onder ubuntu trouwens.

update december 2011:
Wel vervelend dat de mensen van OCZ als advies geven: firmware updaten. En dat kan voor de 1e generatie Vertex alleen via windows, maar dan mag de Vertex niet je bootschijf zijn. Da's nogal lastig als je alleen windows hebt draaien op je laptop. Er bleek wel een update tool met usb-stick oid te zijn, maar dan moest ik 6 updates doen om op de huidige versie uit te komen.

Geirriteerde reactie naar OCZ gestuurd, en tijdje later opeens een bericht dat ik hem op kon sturen voor RMA. Nu een volledig nieuwe Vertex 30GB gekregen vanuit de V.S. (dat ze die nog hadden!). Weet nog niet wat ik er mee ga doen, maar goed....

RMA bij OCZ duurt wat lang allemaal, maar uiteindelijk wel naar tevredenheid. 4 sterren voor support toegevoegd.

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB?

Ik heb gisteren een Vertex2 ingebouwd 60GB weliswaar. Tot zover meer dan tevreden. Wellicht onvergelijkbaar omdat het een Vertex2 is maar dit zijn de resultaten van de Disk Utility onder Ubuntu 10,10 amd64.

Minimum Read Rate: 237.3 MB/s
Maximum Read Rate: 258.4 MB/s
Avarage Read Rate: 249.7 MB/s

Minimum Write Rate: 192.4 MB/s
Maximum Write Rate: 251.5 MB/s
Avarage Write Rate: 238.1 MB/s
Avarage Access Time: 0.1 ms

OS start idd sneller als de BIOS. Best bizar. Het laden van Firefox (+add ons) is nogsteeds tijdloos, wat op mijn oude schijf soms wel tot 8 seconden duurde.

Sinds Linux 2.6.33 is er support voor Trim.
"OS start idd sneller als de BIOS"!? wat bedoel je daarmee?
daarmee bedoelen we dat het met een SSD minder tijd kost om het OS op te starten vanaf het moment dat het BIOS klaar is met z'n dingen doen, dan de tijd die het kost vanaf dat je de pc aanzet tot het BIOS klaar is met z'n dingen doen.

voorbeeld: ik krijg toch zeker zo'n 15 seconden een ASUS scherm, of de memory test etc etc te zien voordat het OS mag beginnen met opstarten. Het daadwerkelijk starten van ubuntu kost denk ik iets van 10 seconden. 8 tot het inlogmenu, en 2 sec erna.
Dat het OS sneller opgestart is dan dat de pc door de POST e.d. (het deel voor starten vh OS) heen komt ;)

edit: Vaker F5'en, zie bovenstaande reactie net pas...

[Reactie gewijzigd door Raven op 29 december 2011 21:21]

Leuk dat je deze SSD hebt getest in combinatie met een Linux installatie, maar deze review is toch wat kort en onvolledig!
Ik zie dat je voor Linux hem geformatteerd heb in Ext2.
Mocht je dat doen i.v.m. het vermijden van een Journaling filesystem en (het imho, zeer discutabele) wear daardoor, wil ik je er even op wijzen dat je bij Ext4 de journal kan uitschakelen, mocht je dat nog niet weten.
Ook heeft Ext4 een (instelbare) writecache, dus sowieso zal er veel minder worden gewrite dan je aanvankelijk zal denken. :)

Linky
@OneOverPrime: klopt, de review is (nog) vrij kort, maar zou handig zijn te vermelden wat je nog meer wilt weten dan. Voor write benchmarks moet iig met Disk Utility de schijf leeg zijn, dus dat wordt m niet. Wellicht zijn er betere benchmarktools onder Linux, suggesties aanbevolen.

@SirNobax, dank voor de tip. Volgens mij heb ik idd voor ext2 gekozen na wat rondlezen, kan ook zijn dat ik toen nog ubuntu 8 had, waar ext4 nog niet in zat. Verder heb ik nog wel wat tweaks gedaan om het aantal writes te beperken, die zal ik nog even toevoegen aan de review.
En wat zijn je bevindingen nu, van beide SSD's?
ha noodel1988, de intel SSD kon ik afbestellen, dus dat is helaas niet doorgegaan...

voor iedereen die nu nog op de inmiddels "oude" review terechtkomt: met de huidige prijzen van de 30GB vertex (75 euro) kan je je er volgens mij echt geen buil aan vallen. De prestatiewinst is moeilijk in benchmarks weer te geven, maar een pc die in 10 seconden start, en afsluit, programma's die vrijwel onmiddelijk openen, is de investering meer dan waard.

@TheekAzzaBreek (?): Trim support zit (zat) volgens mij nog niet in linux verwerkt ten tijde van installatie, en geen idee of het inmiddels in een firmware update van de SSD zit. Ik heb gewoon bij de installatie 5GB leeg (ongepartitioneerd) gelaten, zodat de schijf zelf altijd ruimte heeft om dingen naar weg te schrijven. Ik gok dat de schijf al een paar keer helemaal vol is geweest, zo af en toe zet je toch wat zooi op je bureaublad, maar merk in het dagelijks gebruik niks van mindere prestaties.

als iemand anders nou een nieuwe vertex 30GB heeft, dan kunnen we natuurlijk benchmarks vergelijken, dus daarvoor hou ik me aanbevolen :)
De interessante dingen om naar te kijken bij ssd zijn vooral random writes en dan speciaal de degradatie daarvan als de schijf vol is geweest, en dus rewrites moet doen. Heb je naar trim support gekeken? Wat moest je daarvoor doen?
Het is niet zo gemakkelijk als je denkt hoor, goede benchmarks te vinden op Linux. Ik zou dan ook gewoon graag lezen van de gebruiker zelf ervan vindt. Start Ubuntu een stuk sneller op? Merk je dat browsen door je files een stuk vlotter wordt? Of valt dat allemaal wel mee? Laden van GIMP etc? Je komt niet erg enthiousiast over in je review, terwijl je wel hoge scores uitdeelt! Geef een beetje een uiteenzetting van waarom je hem goed/ niet goed vind! Dit zijn mijn tips :P
oké, zal alles wat enthousiaster neerzetten :)
punt is, je raakt er aan gewend / je raakt gewoon verwend,

gimp opstarten 3 seconden,
openoffice calc 2 seconden,
firefox start onmiddelijk
ubuntu afsluiten of opstarten gaat even snel als hibernaten of standby,
geen geratel meer van je hd
en bijvoorbeeld: filecheck bij opstarten is, afhankelijk van de partitie voorbij voordat doorhebt dat ie bezig was.

kortom, uitermate tevreden!

volgende week krijg ik een intel 40GB binnen (was voor laptop maar daar past ie niet in) dus dan zal ik proberen ze naast elkaar te zetten :)