1 review

Specificaties Draadloze binnencamera + app - Bekijk alle specificaties

Wyze Cam v2 Review

Pazo 11 februari 2020, 366 views Product gekocht

Wyze Cam v2

Goede specificaties, zeer klein formaat en bovenal zeer goedkoop. Veel waar voor je geld!

Pluspunten

• Zeer klein en licht
  • Full HD, 2-weg audio en nightview
  • Veel aansluit- / ophangmogelijkheden
  • Goed verstelbaar
  • Goedkoop! (ca €30,- incl verzenden vanuit USA)
  • Uitgebreide app
  • Werkt met Alexa, Google Assistant en IFTTT (zelf niet getest)

Minpunten

• Standaard geen RTSP, wel via beta firma van Wyze te activeren, maar verbinding wat buggy
  • Alleen via Wifi via 2,4GHz, geen 5GHz of ethernet
  • Standaard zijn beelden alleen via app te bekijken, met een vertraging van 2-3 seconden.
  • Nog slecht in NL verkrijgbaar. Bol.com biedt deze sinds kort aan maar voor circa €60,-

Kwaliteit Score: 5
Header
Break

Naar aanleiding van dit topic op GoT werd ik enthousiast over de Wyze Cam. Er worden goede specificaties beloofd, en dat voor maar 25 USD! Helaas zijn de producten van Wyze nog niet in Nederland verkijgbaar, dus via Amazon.com de proef op de som genomen en een Wyze Cam v2 besteld. Inclusief verzenden kostte mij dat 32 USD, wat neerkomt op zo'n €29,-. En met een weekje in huis. Voor amper 3 tientjes een kleine IP camera met o.a. Full HD resolutie, Nightview en 2-weg audio. Daar kan je geen miskoop aan doen, of toch wel? Tijd om de Wyze Cam v2 nader te bekijken!

Uitpakken

Volgens de specificaties is de Wyze Cam v2 klein; zo'n 5x5x5cm. En toch, wetende dat het klein moet zijn, viel het mij op hoe klein het doosje was waar de Wyze Cam v2 in verpakt zit:

Doosje

En dan te bedenken dat de helft van dit doosje gevuld is met accessoires! Naast de camera treffen we hierin aan een USB kabel van 180cm (best lang dus), een adapter (helaas wel USA en niet Europees, maar goed, ik heb deze ook vanuit de USA geïmporteerd), een quick start handleiding, een magnetische schijf en een donut-vormige plakker.

Inhoud doosje

Dan de camera zelf. Het verbaasd mij echt hoe klein deze is. In de ingevouwen toestand slechts 50x50x56 (LxBxH) mm. En dan te bedenken dat er ook nog een in hoogte verstelbare scharniervoet onder zit. En met zijn 100 gram ook nog eens vederlicht.

Voorkant

Aan de achterkant we de powerinput via USB, een USB Output poort, statuslight en de gaatjes waarachter de speaker schuil gaat.

Achterkant

Op de voorkant vinden we de bewegingssensor, de cameralens, de microfoon en lichtsensor (voor het switchen van dag naar nacht modus).

Lens

Aan de onderkant zit de microSD slot en de setup knop. Er worden microSD kaartjes tot 32GB ondersteund voor directe opslag op het apparaat. Tevens zit hier ook de scharniervoet bevestigd, aan een kleine draaischrijf.

Onderkant

De klein camera kan door op een slimme manier gebruik te maken van de scharniervoet en draaischijf in vrijwel elke hoek gedraaid worden.

Verstelbaarheid

Animatie GIF

En om dat dan nog maar eens te zeggen: 50x50x56mm. Om een idee te geven heb ik er maar eens een dubbelsteen, een microSD kaart een SD adapter bijgelegd.

Grootte verhouding

Specificaties

Dan door naar de specificaties. Wat zit er allemaal in dit kleine apparaat en wat kan het allemaal? Op de website van Wyze worden de volgende specificaties genoemd:

Specificaties van Wyze

Montagemogelijkheden

Bij de accessoires wordt o.a. een metalen schijf en plakstrip (dubbelzijdig) meegeleverd. De voet van de Wyze Cam v2 is magnetisch. En aangezien de camera maar 100 gram weegt, heb je eigenlijk geen boor en schroevendraaier meer nodig.

Accessoires

Je kunt de plakstrip op je muur plakken, daarop de metalen schijf plakken en vervolgens de Wyze Cam via zijn magnetische voet vastplakken.

Montageschijf

Aan de muur

Dit blijft prima hangen. Heb je een ondergrond die misschien iets ruwer of oneffen is, dat kan je er ook voor kiezen om de metalen schrijf met een schroef vast te zetten. De magnetische voet was de Wyze Cam is behoorlijk sterk, waardoor je deze zonder problemen ondersteboven kunt ophangen.

Break

Installatie en configuratie via de Wyze app

Om van de camera gebruik te kunnen maken, heb je (verplicht) de Wyze app nodig met daarbij een (gratis) account. Deze kan je dus downloaden via de Play Store of de Apple Store. Even een account aanmaken en vervolgens kan je apparaten van Wyze toevoegen. Dat gaat vrij eenvoudig. Je maakt eerst verbinding met je thuisnetwerk (kan helaas alleen via 2,4GHz), en daarna druk je de setup-knop aan de onderkant van de Wyze Cam in. In de app wordt gevraagd om de QR code door de camera te laten scannen. Daarna wordt de setup voltooid en werkt de camera.

QR Code Connecting

Indien er nieuwe firmware update beschikbaar is, wordt meteen gevraagd om deze te installeren. Zo is de camera bij het eerste gebruik gelijk up-to-date.

Firmware update 1 Firmware update 2 Firmware update 3

De installatie is nu voltooid en de camera werkt. De Wyze app is zeer gebruiksvriendelijk en er zijn bergen configuratiemogelijkheden. Ik ga hier niet alles benoemen, maar wel in een vogelvlucht de belangrijkste schermen en instellingen doornemen.

In het hoofdscherm (home) zie je een overzicht van de camera's die je in gebruikt hebt. In het tabblad Events zie je een overzicht van momenten waarop de camera bijvoorbeeld beweging heeft gedetecteerd of iets heeft opgenomen. Die moet je uiteraard wel instellen, bijvoorbeeld door middel van 'Rules' (zie verder).

Wyze app - Home Wyze app - Events

In het tabblad 'Account' tref je zaken rondom jouw account en jouw apparaten. Zo kan je de camera delen, zodat iemand anders ook de beelden kan zien. Ook zijn hier opties voor (push)notificaties en firmware upgrade te vinden. Een andere mooie eigenschap is dat je de camera kan verbinden met Google Assistent of Alexa, en daarnaast ook kan aansturen via IFTTT. Dat is te vinden onder 'Works with'.

Wyze app - Account

Vanuit het Home scherm kan je de live feed van een camera bekijken door erop te klikken. Je hebt nu ook allerlei opties zoals het geluid aanzetten, opnemen activeren, spreken door de camera, foto maken van het beeld, montion tagging activeren, de gemaakte foto's en video's bekijken of een soort timelaps maken.

Wyze app - Camera 1 Wyze app - Camera 2

Voor elke camera kan je ook 'Rules' aanmaken. Zo kan je bepalen in welke tijdvensters de camera wel of niet mag opnemen, wanneer je notificaties wilt ontvangen of zelfs uitgebreidere regels dat als de camera beweging detecteert dat bijvoorbeeld de (smart) lamp aan gaat. De stappen zijn duidelijk en wijzen voor zich, waardoor je eenvoudig complexere acties / regels kunt aanmaken.

Wyze app - Rules 1 Wyze app - Rules 2

Opname en beeldkwaliteit

De camera kan opnemen in 360p, 720p (SD) en 1080p (HD). Voor zo'n kleine camera is beeldkwaliteit heel redelijk te noemen. Overdag zijn de beelden echt prima. In de nachtstand is het beeld redelijk. De camera heeft 4 infrarood lampjes en volgens de specificaties een bereik van ongeveer 9 meter. Ik heb de camera in de kamer van onze dochter hangen, als vervanging van de babycam. In dat opzicht is het beeld wel een heel stuk beter.

Wyze app - Camera full screen Kamer overdag

Kat

Wel moet gezegd worden dat er een kleine vertraging zit tussen het beeld en de werkelijkheid. Dat is ongeveer 2 a 3 seconden. Dit heeft te maken met het feit dat via de wifi en een app loopt. De beelden gaan dus eerst nog naar een externe server van Wyze. Out of the box zijn de beelden van deze camera via de app ook buitenshuis te bekijken. Daar zit ook een nadeel: standaard is het zo dat je alleen via de Wyze app de beelden kunt bekijken. Gelukkig luistert Wyze wel naar zijn klanten, en zijn ze bezig om een alternatieve firmware uit te brengen waarmee de mogelijkheid is om RSTP te activeren, dus dat de beelden ook via het interne IP-adres naar je eigen station kunt streamen, in mijn geval bijvoorbeeld via BlueIris. Dat werkt al wel, en de vertragingstijd tussen beeld en werkelijkheid lijkt ook wat korter te worden. Toch verliest de camera wel vaker zijn verbinding. Het lijkt dus nog niet helemaal goed te werken. De firmware is momenteel nog in bèta stadium, maar kan al wel gedownload worden via de website van Wyze.

Break

Wyze heeft een leuke camera neergezet. De camera is erg klein en licht. De camera is met behulp van de zeer uitgebreide app makkelijk in te stellen en aan te passen naar eigen wensen. De beeldkwaliteit is prima. Tevens hebben ze goed nagedacht over de ophangmogelijkheden. Nadelen zijn dat de camera alleen op 2,4GHz werkt, en eigenlijk alleen via de app. Men heeft momenteel wel een beta firmware waarmee het streamen binnen het netwerk (RSTP) geactiveerd kan worden. Verder zit er een kleine vertraging van 2 a 3 seconden tussen beeld en werkelijkheid. Plussen en minnen dus, maar als we naar de prijs van circa €30 kijken, krijg je wel enorm veel waar voor je geld!

Wyzecam Tweakers beker

Break

Heb jij ook een Wyze Cam v2?

Hoi @Pazo kun je de camera ook zo instellen dat de beelden niet worden geüpload naar de AWS van Wyze? Lijkt mij een mooi apparaat, mits de beelden op de SD kaart blijven.
Helaas MOET je de app installeren om de camera te installeren. Je MOET een Wyze account aanmaken. Dus helaas is dat niet te omzeilen. Ook als je de alternatieve firmware installeert, zodat de RSTP functie werkt, moet je dat nog steeds via de Wyze app instellen.
Het is mij alleen niet helemaal zeker, dat als je het via RSTP binnen je eigen netwerk streamt, of de beelden dan nog steeds via Wyze gaan. Zou ik nog even verder moeten uitzoeken. De vertraging tussen beeld en werkelijk is wel kleiner via RSTP.
Kijk dat is een goede tip! Bedankt daarvoor! Ga ik ook zeker eens naar kijken!

EDIT: Maar lees wel 2 belangrijke nadelen:
- Auto Night Mode does not work due to Wyze V2 missing LDR chip
- Full 1080p not supported. 1600x900 is maximum resolution

[Reactie gewijzigd door Pazo op 11 februari 2020 14:01]

Daarvoor krijg je wel wat privacy terug. Een tijdje terug was er ook een lek of hoe je het wilt noemen bij Wyze zelf. vind het persoonlijk niet echt prettig dat alle data naar AWS gaat.
Daarvoor krijg je wel wat privacy terug.
Zeker met camera's in/om huis. Dat zou ik op geen enkele manier overlaten aan een derde partij.
Ik zal binnenkort eens kijken als ik het via RTSP doe, of ik dan in Pi-Hole all het uitgaande verkeer van de camera kan blocken en of het dan nog blijft werken.