1 review

HP 14-dk0933nd

Specificaties 14" • 1920x1080 • 256GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

HP 14-dk0933nd Review

devvy 20 januari 2020, laatste update op 24 januari 2020, 671 views Product gekocht

HP 14-dk0933nd

Mooie laptop, snelle processor en een goed scherm.

Pluspunten

• Scherm
  • Processor
  • LAN aansluiting

Minpunten

• VEGA graphics neemt 2 GB van de 8
  • Stuck pixel
  • Lompe netadapter

Twee jaar geleden kocht ik voor iemand anders een HP 14 inch laptop, omdat dat toevallig de beste aanbieding was op dat moment. Eigenlijk waren we toen op zoek naar 15.6 inch.
Toen ik destijds wat speelde met die laptop beviel mij zowel het schermformaat en ook het toetsenbord dermate dat ik nu voor mijzelf ongeveer hetzelfde wilde. Ik kom van een Mac Mini model 2011 quadcore vandaan, en de performance moest ongeveer gelijk blijven en liever nog wat beter; dus liever geen dualcore i3 of nog minder.
Er zijn vele varianten van de 14 inch HP laptop in de prijsklasse tussen 450-550 euro, deze Ryzen 5 met 8 GB en 256 GB SSD sloot het beste aan bij wat ik wilde.
Sinds de aanschaf van een Asus 15.6 inch laptop wist ik twee dingen: het toetsenbord moest een stuk beter zijn dan daar in zat, en een scherm kan wel Full HD zijn, maar als het geen IPS is dan blijft het gebruik erg vermoeiend.

Ik las in de tweakers review van een ander model uit de 14 inch reeks dat ze het toetsenbord niet goed vonden, maar ik vind het heerlijk. Het scherm is ook goed, heel prettig zelfs, maar er zit wel een stuck pixel in mijn exemplaar dat alleen zichtbaar is met een zwarte achtergrond, niet erg genoeg om er werk van te maken.

Ik schrok nogal toen ik de Task manager opentrok en naar het geheugen keek: de VEGA 8 graphics heeft 2GB gereserveerd van de 8 GB totaal. Dit kan in het bios niet worden aangepast. En dus blijft er nog geen 6 GB over voor het gewone werk. Omdat ik regelmatig wat aan licht videobewerking doe, plus eigenlijk wel een VM wil kunnen draaien, leek het me beter om geheugen bij te kopen. Ik ben gegaan voor een enkele reep van 16GB die een bestaande 4GB reep vervangt. In totaal zit er nu dus 20GB in. Dit levert wat performance verlies omdat het geheugen nu niet in dual channel mode werkt. Mocht ik daar echt tegenaan lopen (ik merk er nu nog niet veel van) dan kan er altijd nog 16 GB bij.

Jammer dat de adapter nog relatief lomp is. Die van onze Asus is veel compacter.

Tijdens het verwisselen van de geheugenmodule heb ik een foto gemaakt van de binnenkant:

Heb jij ook een HP 14-dk0933nd?

Mocht (grafische) performance belangrijk zijn doe je er echt goed aan om een dual-channel opstelling te herstellen, anders lever je waarschijnlijk meer in dan het je opgeleverd heeft.
Verder dan een video afspelen gaat het bij mij niet. Wellicht dat het scheelt in Davinci Resolve. Misschien test ik dat nog wel eens met en zonder Dual Channel. Encoden in Handbrake lijkt er weinig onder geleden te hebben iig.
Ik denk dat je wel Dual-channel draait.
Dat werkt tegenwoordig ook prima bij ongelijke grootte modules.
Uiteraard alleen voor het overlappende deel, in jouw geval 8 van de 20gb.
Heb je het getest? HwInfo / Memtest

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 20 januari 2020 20:26]

Je hebt gelijk. Ik ging er eigenlijk blind van uit dat het alleen werkte bij gelijke module groottes.
Maar CPU-Z rapporteert dual channel.
De vraag is natuurlijk of de 2 GB van de GPU gebruik maakt van het deel dat dual channel draait.
Dat vraag ik me ook altijd af, ook als het om windows zelf gaat.
Weet windows dat een deel sneller is, en kan hij daar de voorkeur aan geven?
Bij cpu's wordt toch ook heel geavanceerd aan een snellere core of core groep doorgegeven.
Zie ik daar nou nog ruimte om een 2.5" SSD te plaatsen? Heb je er toevallig ook de bracket etc voor bij gekregen?
Nee, zat er niet bij.
Heb je eigenlijk ook bluetooth problemen ontdekt of niet want in combinatie met mijn Beats koptelefoon werkt het wel maar op een gegeven moment gaat ie disconnecten en na een paar seconden weer connecten.
Niet echt. Ik gebruik hem in combinatie met de sony srs-xb20, en als die eenmaal is geconnect blijft de connectie ok. Initieel connecten duurt soms even, kan ook aan de speaker liggen.
hoeveel % sRGB doet het scherm?