Olympus ZD 12-60mm f/2.8-4.0 ED SWD Review

Dick de Roos 2 juni 2010, laatste update op 2 juni 2010, 391 views

Olympus ZD 12-60mm f/2.8-4.0 ED SWD

Pluspunten

• Erg goede scherpte. Snel. Bijna extreme groothoek voor zo'n lens.

Minpunten

• Groot, zwaar en aan de prijs.

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Een lens, waarmee ik met plezier fotografeer.
Snel, scherp en goed te hanteren.
Verder is de erg goede groothoek voor mij belangrijk. Meer beeldgrootte dan de standaard groothoeken op de meeste camera's.
En de scherpte is al bijna bij volle opening maximaal, waardoor het hele bereik bruikbaar is.
Nadeel is, dat de lens groot ie; groter dan de kitlens, waardoor de interne flits bij groothoek een schaduw geeft.
Verder is deze lens beduidend zwaarder dan de kitlens. Niet verwonderlijk met al dat glas i.p.v. plastic.
En de prijs is niet misselijk.
Maar, gezien de kwaliteiten, niet echt duur.
Wat mij betreft een aanrader.

• Olympus E 510

Heb jij ook een Olympus ZD 12-60mm f/2.8-4.0 ED SWD?