Arctic Silentium T2 Review

Palindroman 23 maart 2006, 1.392 views

Arctic Silentium T2

Pluspunten

• Erg stil
  • Harde schijf is niet te horen
  • Mooie vormgeving
  • Uitstekende prijs/kwaliteit
  • Goede voeding

Minpunten

• Plastic ding aan de onderkant

Ik heb onlangs de Silentium T4 aangeschaft. Deze Silentium is precies dezelfde als de T2 van deze survey, maar hij ziet er alleen even anders uit. Er zit geen deurtje op (zie foto's) en wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan.

Ik was op zoek naar een stillere computer aangezien ik de hele dag achter m'n computer zit voor m'n werk en m'n 5 jaar oude computer nogal wat geluid produceerde. Met name irritant vond ik het feit dat hij overal in huis hoorbaar was. Ik twijfelde over de kasten van Antec, Nexus en deze Silentium van Arctic Cooling. Ik heb met name vanwege de prijs en het design voor de Silentium T4 gekozen.

Nu zijn er twee dingen waarover voornamelijk geklaagd wordt: 1) de krappe ruimte en 2) De relatief luidruchtige fans voor de voeding die dus voorin onderaan zit zoals al in andere surveys aangegeven. Dat van de krappe ruimte was voor mij persoonlijk niet zo'n probleem, aangezien ik wist dat m'n ATX-moederbord niet te groot was en ik verder slechts 1 harde schijf en 1 dvd-brander zou gaan installeren. Wat klacht 1) betreft heb ik dus niet echt recht van spreken.
Voor klacht 2) werd al gewaarschuwd in een uitstekende review van het uitstekende Silent PC Review (http://www.silentpcreview.com/article216-page1.html). De kast is zeer stil, de luchtcirculatie is uitstekend, maar de twee fans op de voeding maken een briesgeluid. De kast is als het ware fluisterstil, maar je hoort hem wel een beetje. Daar staat dan weer tegenover dat de hard disk muffler (lekker woord is dat) ervoor zorgt dat je harde schijf niet hoorbaar is en koel blijft. Ik was enigzins teleurgesteld door de geluidsproductie van de twee fans, maar ten eerste is dat relatief (de silent-freak vindt het oorverdovend, de gamer vraagt zich af of z'n computer wel aanstaat) en ten tweede heb ik toch de hele dag m'n koptelefoon op voor m'n werk. Hij is in ieder geval niet meer te horen als je de hoek omloopt en dat was met m'n vorige computer toch echt wel anders!

Nu zijn er wel wat trucjes om het geluid van die voedings-fans te verminderen zoals het plaatsen van een schakelaartje waardoor ze op 5 of 7 volt ipv 12 draaien. Of je kunt er stillere fans opzetten. Wie dit overweegt of het interessant vindt, kan een kijkje nemen op het forum van Silent PC Review: http://www.silentpcreview.com/article216-page1.html

Al met al vind ik dit een prima kast voor wat ik nodig had: stil en zuinig. Hopelijk haalt Arctic Cooling in de toekomst de kinderziektes uit deze kast, want dan is het echt een topper.

EDIT EEN PAAR DAGEN LATER: Nou, daar zat ik dus mooi naast. Het waren niet die voedingsfans, maar gewoon de CPU-fan die dat geluid maakte. Die heb ik nu met Q-Fan op 1730 rpm weten te krijgen, en nu snort de computer nog een beetje, maar iik vind dat je het wel stil mag noemen. Alleen neuroten vinden dit luid, of ik ben slechthorend...

Er rest mij niets anders dan: Superkast!

• Samsung Spinpoint 80 GB
  • Asus A8N VM-CSM
  • Venice 3200+ 2.0 Ghz
  • Nec 4550 dvd-brander

Heb jij ook een Arctic Silentium T2?

Heb jij dit ook toegepast ? :)