Qubino Mini Dimmer Review

gertvdijk 8 januari 2020, laatste update op 23 maart 2020, 1.205 views Product gekocht

Qubino Mini Dimmer

Leuk klein apparaatje. Als je weinig Z-Wave configuratie nodig hebt en gewoon simpel wilt dimmen dan is dit een prima ding. Het extreem kleine formaat en SmartStart maakt hem extra makkelijk te installeren. Toch zijn er een paar show-stoppers voor mij waardoor ik het product niet kan aanraden.

Pluspunten

• S2 authenticated security met DSK extra geprint op aparte sticker!
  • Kan zéér lage wattages dimmen met 3-wire/nuldraad
  • Goede stevige indruk
  • Kan ook in switch mode, maar (zie minpunt)

Minpunten

• Geen mogelijkheid om tweepolige pulsdrukker te gebruiken voor op=feller neer=dimmen (Fibaro Dimmer 2 kan dit wel, in "Roller blind switch" modus)
  • Fel lampje. Schijnt dwars door klein kiertje centraaldoosafdekklep... en kan niet uit.
  • Minimaal 1 seconde transitietijd in dimmer mode; dus nooit gelijk aan.
  • De button voor inclusion/exclusion kan niet worden gebruikt bij 230V. huh. Moet met wandschakelaar 3x per seconde...
  • Direct association triggert niet alleen bij wandschakelaar, maar ook bij aansturing gateway. Dat hoort volgens mij niet; andere modules doen dit niet zo.
  • In switch mode zetten is wat omslachtig: eerst include als dimmer, reconfig, 30s wachten, exclude, reinclude. huh?
  • Bij wijzigen level stuurt hij eerst nog even oude level, waardoor Home Assistant eerst even terugflipt en dan na transitie alsnog indicatie goed toont. (Aeotec Nano Dimmer heeft dit euvel niet.)

Kwaliteit Score: 4

TL;DR:

Eigenlijk is dit best wel een heel leuk klein apparaatje. Als je weinig Z-Wave configuratie nodig hebt en gewoon simpel wilt dimmen dan is dit een prima ding. Het extreem kleine formaat en SmartStart S2 met DSK maakt hem extra makkelijk te installeren als je een daarvoor geschikte gateway hebt. Toch zijn er een paar show-stoppers voor mij waardoor ik het product niet kan aanraden. Zoek je een dimmer waarvan je alles wilt kunnen instellen of ga je group associations doen, lees dan even de minpunten door.

Installatie

Heel goed te installeren. Dit is de kleinste module die ik ooit heb gezien. Voelt stevig aan.

Bij eerste maal inschakelen zal hij reeds in inclusion mode staan (voor insecure inclusion of S0 security) zonder dat je wat hoeft te doen. Het knopje op het apparaat is niet functioneel bij 230V, het is dus voor elk vervolg noodzakelijk om je wandschakelaar te hebben aangesloten om de magische 3-toggles-in-1-seconde te doen.

Mocht je hem in Switch mode willen installeren, dan heb je eerst even pech, want dan moet je eerst de Dimmer mode inclusion en calibratie voltooien. Dan kan je een configuratieparameter zetten, vervolgens excluden (zonder reset!), en als laatste reinclude procedure. Erg omslachtig. Volgens mij moet dit prima zonder reinclude te doen zijn, met een Refresh Node Info / NIF.
Ik was van plan deze te gaan inzetten als switch eerst en later de lampen te upgraden naar dimbare varianten, maar dit geneuzel maakt het wel erg omslachtig.

Features

Eigenlijk heeft hij vooral weinig features, maar doet ze op zich wel goed. Dimmen kan tot een heel laag niveau op extreem lage wattages (3W bijvoorbeeld) indien je de nuldraad gebruikt.

Je kunt wat configuraties doen vanuit je gateway, maar dat is vrij basic. Het komt neer op deze settings:
  • minimale dimstand
  • transitietijden (zie hieronder)
  • auto-off timer
  • switch mode / dimmer mode (zie hieronder)
  • alarm notificatie knipperlicht functie
De grote feature die voor mij ontbreekt: aansluiten van tweede schakelaar (voor tweepolige pulsdrukker met neutraal in midden). Met een Fibaro Dimmer 2 kan je zo in "Roller Blind Switch" mode een heel fijne feller/dimmer schakelaar maken, maar hier zit fysiek maar de mogelijkheid voor 1 schakelaar op die je bovendien potentiaalvrij moet aansluiten (mag niet de bruine draad delen volgens wiring diagram).

In de praktijk

Ik heb hem in gebruik genomen sinds een week (twee stuks). Er zijn enkele positieve punten maar ik heb er ook best veel ergernis aan. Het zit hem wat in de details, maar opgeteld vind ik het genoeg voor een negatief aankoopadvies.
  • Hij is erg stil, hoor niks zoemen of iets dergelijks.
  • De transitietijd via de gateway is via een andere configuratieparameter (p66), maar die kan niet lager dan 1 seconde. Dus je kunt nooit instantaan schakelen in dimmermodus.
  • Transitietijd schakelen via gateway of basic associations is dezelfde setting als voor de tijd dat je hebt met long-press of multi-level associations. Die is eigenlijk comfortabel op 3-5 seconden om een goede level te kunnen kiezen, maar dat betekent dat je ook altijd die tijd moet wachten tot hij is ingeschakeld bij simpel inschakelen. Echt heel irritant dat dit ook geldt voor basic associations via wall remotes. :'(
  • Als je de Mini Dimmer group associations gebruikt, zal hij pas dat apparaat aansturen na het verstrijken van de transitietijd. Dus met p66 op 3-5 seconden betekent het dat je geassocieerde apparaat na schakelen met de wandschakelaar het ook 3-5 seconden duurt voordat je simpele andere schakelaar reageert. Dit euvel heeft de Aeotec Nano Dimmer niet.
  • Group associations worden ook actief wanneer je via de gateway een setpoint instelt. Je zou verwachten dat dit alleen reageert bij gebruik wandschakelaar, want bij gebruik gateway kan je toch al alles. Ook op dit punt anders dan de Aeotec Nano Dimmer en geheel tegenintuitief/onbruikbaar.
  • Open-Zwave vindt dit apparaat niet lief, en ik verdenk dat de Qubino zich niet goed gedraagt. Bij elke Refresh Node Info klaagt Open-Zwave ongeveer 30 keer dat de node niet reageert. Daardoor duurt het ongeveer 2 minuten per Mini Dimmer langer voordat mijn Z-Wave netwerk opnieuw is gestart. Lijkt een bug. Zie errors hieronder.
  • Als je een dimmer setpoint stuurt, dan reageert hij eerst gelijk met het oude setpoint. Pas na transitietijd krijg je een nieuwe update. Dat verwardt de gateway (Home Assistant), want in de UI flipt hij eerst nog even terug naar oude stand. De Aeotec Nano Dimmer reageert wel direct op een setpoint met de nieuwe waarde en wacht niet tot het target is bereikt. Dit werkt een stuk beter in de praktijk.
  • Qubino staat erom bekend geen firmware updates uit te geven. Ook dit apparaat adverteert geen OTA command class. ;(
  • Het lampje op het apparaat is echt enorm fel groen en kan niet uit. Hij schijnt hier dwars door de plafondeskel heen en door het armatuur. Beetje erg overdreven LEDje dus.
[pre]
2020-01-14 22:50:56.981 Error, Node025, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s). Command: "SecurityCmd_SupportedGet (Node=25): 0x01, 0x09, 0x00, 0x13, 0x19, 0x02, 0x98, 0x02, 0x25, 0x31, 0x70"
2020-01-14 22:51:07.282 Error, Node025, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s). Command: "MultiInstanceCmd_Get (Node=25): 0x01, 0x0a, 0x00, 0x13, 0x19, 0x03, 0x60, 0x04, 0x25, 0x25, 0x39, 0xa1"
[...]
2020-01-14 22:51:47.289 Error, Node025, ERROR: Dropping command, expected response not received after 1 attempt(s). Command: "MultiInstanceCmd_Get (Node=25): 0x01, 0x0a, 0x00, 0x13, 0x19, 0x03, 0x60, 0x04, 0x5a, 0x25, 0x3d, 0xda"
[...]
[/pre]

Ik heb voor deze issues contact gezocht met Qubino support. Ik kan me niet voorstellen dat ze het apparaat zo hebben ontworpen met die transitietijden en associaties. Als men het thuis zelf zou installeren zouden ze er ook gek van worden.

Een bug voor de config parameter - transitietijd via de wandschakelaar (short-press, p65) - heb ik zelf in Open-Zwave weten te fixen en is gemerged in master. In die commit message is ook een link naar het support ticket te vinden. https://github.com/OpenZW...c3f3ed381d5e52cbf2402ef06

Heb jij ook een Qubino Mini Dimmer?

Bedankt voor je heldere review.

Ben een aantal Z-Wave schakelaars aan het testen voor ons nieuwe huis. En deze was er ook een van.
Die foutmeldingen hierboven herken ik ook. Omdat ik een Livolo touchschakelaar (functioneert als Toggle on/off) wilde connecten, liep ik ook tegen de omslachtige werkwijze aan om een parameter naar 1 te zetten.
De reden dat ik deze Qubino ook in de test had meegenomen is het formaat en dat ie getest door verschillende partijen niet zoemt, piept etc. Huisdieren/babies kunnen hier dan ook geen hinder van hebben. Maar mijn favoriet is nog steeds Aeotec, maar ie zijn net wat groter, en kunnen brommen.

Wat is uiteindelijk je keuze geworden?
Ik heb de switch mode geactiveerd en het apparaat niet exclude en opnieuw toegevoegd. Dit lijkt hier wel correct te werken.
Hoi Gert,

Heldere review, ik heb de proef op de som genomen en zelf een Fibaro Dimmer 2 en een Qubino Mini Dimmer gekocht. Ik heb wat nieuwe inzichten bovenop de review en het leek me handig dit hier te delen.

Ik liep eerst tegen hetzelfde probleem aan als jij en besloot de fabrikant te mailen. Hier is een bijzonder zinnig antwoord uit gekomen en het lukt mij nu via Zwave2MQTT in elk geval om te dimmen naar elke waarde met een transitie tijd van 0 seconden, ik krijg dan ook direct de gewenste waarde terug en een vrijwel directe update. Ik heb dit nog niet vertaald naar HomeAssistant maar ik ga dit wel proberen, hier kan je de e-mail van Qubino teruglezen en hoe je sneller kunt dimmen: https://github.com/zwave-js/zwavejs2mqtt/issues/2226. Ze leggen in hun antwoord op mijn e-mail ook uit waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt bij Qubino.

Het lampje gaat bij mij na een minuut of wat, mits er geen statussen zijn weer te geven uit, ik denk dat ik wellicht een nieuwere hardware en/of software revisie heb.

[Reactie gewijzigd door Update94 op 2 februari 2022 01:02]

Super, dankjewel voor je update over die transitietijd! :o

Ik heb zowat mijn hele huis hiermee volhangen inmiddels en als dit goed werkt dan word ik HEEL BLIJ!
Ik ben ook van plan mijn huis er mee vol te gaan hangen, dus ook ik was zeer in mijn nopjes dat het dus wel mogelijk is zonder transitie tijd.
Wat betreft het dimmen zelf bevalt de Qubino mij prima namelijk.
Ik heb inmiddels een (betrekkelijk simpele) oplossing gevonden voor de transitions vanuit Home Assistant namelijk het aanmaken van een file: "light_profiles.csv" zoals hier beschreven: https://www.home-assistant.io/integrations/light/
Met daarin de volgende twee regels:
profile,color_x,color_y,brightness,transition
group.all_lights.default,0,0,255,0
Ik heb alleen Qubino dimmers dus voor mij lost dit het op, mocht je dit niet op alle lampen toe willen passen kan je de Qubino dimmers samen in één groep plaatsen en het profiel alleen op de groep toepassen.