Specificaties Socket 775 met Intel X48 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5E64 WS Evolution Review

R.E. 2 juni 2010, laatste update op 3 juni 2010, 465 views

Asus P5E64 WS Evolution

Pluspunten

• Veel uitbreidings- en instelmogelijkheden
  • Duidelijke opties
  • Handige LEDs en status bordje

Minpunten

• Dure X48 chipset
  • Ondersteuning windows 7
  • Plaatsing IDE connectors

Layout Score: 4
Inleiding:
Super fijn bord met alles wat ik wil erop. De belangrijkste reden voor mijn keuze voor dit bord, is dat het een van de weinige borden met 8 interne SATA poorten was en ik de X48 chipset wilde, met DDR3 1600MHz support.

Featureset:
Met de featureset is het dik in orde. Je krijgt veel extra's bij het bord en de features op het bord zijn erg fijn te noemen.
Als voorbeeld laat het bord zelf zien of je uitbreidingskaarten goed in het slot zitten. Ook is er een kaartje bijgeleverd dat je op de TPM header kan prikken wat opstartcodes weer geeft. Mocht er wat fout gaan, zou je hier af kunnen lezen wat er mis gaat.
Verder is het bord zeer compleet. Onboard audio, veel USB poorten, genoeg mogelijkheden tot het aansluiten van fans en nog steeds IDE poorten voor HDD's en floppy. Deze IDE poorten zijn aangesloten op een externe Marvell controller, waar ook de extra SATA en e-SATA poorten op aangesloten zijn. Daarnaast zitten er 2 Gigabit netwerk poorten op (zover ik kan beoordelen 1 op PCI-e en 1 op PCI). Misschien een klein nadeel voor legacy support voor toetsenborden en muizen: er is maar 1 PS/2 poort. Aangezien muizen al jaren op USB gaan, zie ik dit niet als een probleem.

Layout
De Layout is goed te noemen. Bijna alle headers zitten aan de zijkant van het bord. Vooral voor de warmte huishouding is het goed dat er weinig kabels over het bord heen lopen. Enige nadeel is de positie van de PATA connector direct naast de stevige 24-pins ATX connector. Hierdoor is het voor de meegeleverde PATA kabels niet makkelijk om hun mannetje te vinden.

Prestaties
De prestaties van dit bord zijn werkelijk uitstekend. Ik heb diverse benches gedraait in het verleden en was erg tevreden met de resultaten. Helaas heb ik momenteel de resultaten niet voor handen. Wel heeft dit bord de typische tic van Asus borden en dat is dat de FSB altijd ietsjes harder loopt (201MHz ipv 200MHz bv).

Stabiliteit
Erg goed. Ik heb het bord nu enkele jaren in mijn bezit en de betrouwbaarheid is uitstekend te noemen. Geen crashes gerelateerd aan het moederbord en geen schade, terwijl ik er toch redelijk veel aan verander.

Compatibiliteit
Dit is slechts voldoende. Ook hier komt weer een asus eigen feature om de hoek kijken. Niet elk geheugen kan met dit bord worden gebruikt. Ik heb in het begin OCZ geheugen gehad, maar dit was niet goed werkend te krijgen op de aangegeven voltages en snelheden. Dit gaf crashes. Met het kingston geheugen werk ik nu al enkele jaren probleemloos.

Ondersteuning
Helaas is de ondersteuning voor dit bord na windows Vista gestopt. Van de vele extra's die er in het begin bij zat in de vorm van software, blijft na de installatie van windows 7 weinig meer over. De extra software voor de audiokaart en de netwerkkaart is niet meer beschikbaar voor windows 7. Alles werkt wel, maar alleen met windows drivers.

De prijs van dit bord is nu wat minder van belang, aangezien het nog maar bij 1 shop te krijgen is, maar het was bij aankoop bijna 300,-. Dit is erg duur, aangezien de X38 tegenhanger veel goedkoper was maar geen PCI-e 2.0 had. Ik heb het gelukkig met enige korting kunnen kopen, waardoor het toch goed is gekomen.

Fijn bord and I wouldn't have it any other way ;)

Heb jij ook een Asus P5E64 WS Evolution?

X38 heeft toch gewoon pci-e 2?

Ik heb bijvoorbeeld een p5e en bij specs staat: http://tweakers.net/pricewatch/162034/asus-p5e.html#tab:info

2x PCI-e 2.x 16x

[Reactie gewijzigd door haarbal op 2 juni 2010 18:48]

hmmm, je hebt gelijk. Even veranderen. Het enige verschil is dat er origineel DDR3 1600MHz wordt ondersteund....