sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

1 review

Arlo PRO 3 2-Pack

Specificaties Draadloze buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Arlo PRO 3 2-Pack Review

KnightSimon 4 januari 2020, laatste update op 14 januari 2020, 382 views

Arlo PRO 3 2-Pack

Ik kreeg de kans om deze Arlo Pro 3 te testen, maar de camera stond al even op mijn shortlist, vanwege goede reviews over de videokwaliteit, het gebruiksgemak en dat de set draadloos is. Na installeren en uitgebreid testen ben ik eigenlijk alleen nog positiever geworden.

Pluspunten

• Videokwaliteit
  • Eenvoudige installatie
  • Gebruiksvriendelijkheid app
  • Koppeling aan IFTTT en Google Assistant

Minpunten

• Lichtsterkte lampje op camera
  • Prijs van accessoires

Kwaliteit Score: 5
Al een tijdje was ik mij online aan het oriënteren op videobewaking voor thuis. Voor zowel mijn huidige woning in een volkswijk, als mijn in aanbouw zijnde nieuwbouw woning leek mij dit een goede toevoeging. Een toevoeging aan mijn huis, om alle spulletjes veilig te houden. De producten van Arlo stonden al op mijn shortlist, vooral omdat ze volledig draadloos zijn. Dus niet alleen draadloos via WiFi, maar geeneens een stroomkabel nodig. De Arlo Pro camera’s zijn voorzien van een stevige accu die het afhankelijk van het gebruik een paar maanden kan volhouden zonder bijladen. Nu kreeg ik van Arlo en Hardware Info de kans om de nieuwe Arlo Pro 3 te testen en ik ben om! Waarom? Dat lees je in deze review.

Net na de donkerste dag van het jaar stond de pakketbezorger voor de deur, met een ruim twee kilo wegende doos. Daarin vond ik de Arlo Smart Hub en twee camera’s met toebehoren, zoals muurbevestiging, de accu’s en een oplaadadapter. Een mooie kit om mee te starten en in ieder geval de voordeur en achterdeur in de gaten te houden.

Installatie Smart Hub en keuze voor opslag
De installatie bleek eenvoudig en begint met het installeren van de Smart Hub. De Smart Hub koppel je met een bijgeleverde netwerkkabel aan je router en zorgt voor een eigen WiFi netwerk voor de communicatie met de camera’s. Op die manier hebben de camera’s geen last van andere apparatuur in huis en op de Smart Hub kun je indien gewenst nog een USB-stick of USB-schijf aansluiten voor lokale opslag. Standaard slaat Arlo de beelden 7 dagen gratis online op en in de premium abonnementsversie 30 dagen. Via de USB-opslag kun je eventueel zonder cloud-abonnement en worden de videoclips opgeslagen totdat de opslag vol is, waarna de oudste beelden worden overschreven.

Installatie camera's
Via de Arlo app registreer je eenvoudig de Smart Hub en koppel je deze aan je persoonlijke account, waarna je verder kunt met de installatie en registratie van de camera’s. Dat ging bij mij voorspoedig en enige kritiekpunt is dat Arlo je gelijk een scherm voorschotelt om een premium abonnement te nemen.

Beetje opdringerig, omdat je bij aankoop al een proefversie van 3 maanden (netjes!) voor dit abonnement krijgt, wat ingaat zodra je de camera’s registreert. In de app zit geen knopje om dat aanbod weer weg te klikken en ik nam aan dat het abonnement pas zou ingaan na de proefperiode. Dat bleek niet zo te zijn en ik ging gelijk betalen, ondanks dat het proefabonnement ook nog liep. Tip is dus om voorlopig nog geen abonnement te nemen, totdat je aan het einde komt van je proefperiode.

Bevestiging camera’s
De camera’s vind ik mooi vormgegeven. Het zijn compacte modules, waarbij je met een drukknop de behuizing kunt openen, waarna je de accu eruit kunt halen. Maar zolang je de bijgeleverde oplader gebruikt, hoe je dat dus eigenlijk nooit te doen. Arlo levert bij deze set twee verschillende modules mee voor de muurbevestiging. Eén met een klassieke ‘statief’ aansluiting waar je de camera op kunt draaien en één magnetisch. Die laatste werkt erg mooi en het maakt het bijladen van de accu natuurlijk makkelijk: gewoon even de camera van de muur pakken. Toch denk ik dat ik in de toekomst een extra gewone muurbevestiging ga gebruiken: ik ben bang dat de magneet een storm niet overleeft en mijn camera er vanaf valt… of dat dieven er met de camera vandoor gaan. Ik heb er nu in ieder geval voor gezorgd dat het op een hoogte hangt, waar je zonder trappetje niet bij kan.

Extra kanttekening is nog wel dat zo’n losse muurbevestiging gelijk weer 20 euro extra kost. Daarmee is het nog wel de goedkoopste accessoire van Arlo… een extra accu kost je bijna 80 euro en een extra camera zo’n 200 euro. Het is kwalitatief spul, maar daar betaal je dan wel een premium prijs voor.

Volledig draadloze camera’s
Voor deze review heb ik één camera volledig opgeladen met de oplaadkabel, die magnetisch is en vast klikt aan de onderzijde van de camera. De andere camera heb ik gelijk geïnstalleerd en daarvan was de accu ongeveer halfvol. De eerste camera heeft na een week intensief testen nog een accu capaciteit van 97%, de andere accu is inmiddels teruggelopen tot 28%. Die tweede camera hangt dan ook boven de voordeur en pakte vooral in het begin ook veel voorbijgangers op en thuiskomende buren… dat mag natuurlijk niet en zorgt er ook voor dat de batterij sneller leeg loopt. Ik geloof echter dat als ik de camera’s goed ingesteld heb, dat dan de voorspelde gebruiksduur van 3-6 maanden gehaald kan worden. Zeker in ogenschouw genomen dat het nu winter is, waardoor de accu’s door de koude extra op de proef gesteld worden.

Mooi beeld en goed geluid
Over de beeld- en geluidsprestaties van de camera’s ben ik erg positief. De camera filmt in 2K en kan met motion tracking automatisch inzoomen op bewegende objecten en die volgen. Dat werkt in de praktijk erg goed en levert gedetailleerde beelden op. Ook kun je in de app makkelijk inzoomen op videoclips die bewaard worden in de cloud. Die app zit ook goed in elkaar: je kunt daar makkelijk de modus van de SmartHub instellen. Dus of je de camera’s op bewegingsdetectie wil zetten, op altijd filmen, uit wil zetten, of geo-fencing wil gebruiken. Ook is er een modus voor bewegingsdetectie op bepaalde tijden, die gebruik ik inmiddels; anders kreeg ik teveel meldingen op mijn telefoon over mensen die voor de deur staan of eigen kinderen die door de tuin lopen.

Terugdringen valse meldingen met detectie-gebieden
In de app kun je ook instellen dat maar bepaalde delen van het video-gebied gebruikt moeten worden voor bewegingsdetectie. Dat hielp mij ook om het aantal ongewenste meldingen terug te dringen. Zo kon ik de straat uitsluiten van de bewegingsdetectie, terwijl de straat wel gefilmd wordt als er iemand door het detectie-gebied loopt. Ook de zooming en tracking loopt dan vanuit het detectie-gebied gewoon mee door het hele beeld. Dat is mooi gedaan.

Ook ’s avonds en in het pikdonker pikt de camera nog acceptabel beeld op. Er zit ook nog een ingebouwd lampje in de camera’s, maar ik heb niet het idee dat dat veel zoden aan de dijk zet: daar is het licht niet fel genoeg voor. Zeker omdat mijn camera’s ongeveer op 3 meter hoogte hangen. Arlo verkoopt dan ook nog separaat een felle lamp, die je kunt koppelen met de camera’s.

Koppeling met Google Assistent, Philips Hue en IFTTT
Wat voor mij ook een belangrijke reden was om deze Arlo camera’s op mijn short list te zetten, was de ondersteuning voor de Google Assistant en IFTTT, daarmee kan ik de camera’s koppelen aan mijn Philips Hue lampen. Dat lost ook het probleem van de beperkte lichtsterkte op de camera’s zelf op: mijn buitenlampen gaan nu automatisch aan als in het detectiegebied beweging is. Dat kan nog veel mooier in theorie, want IFTTT is toch nog wat beperkt in de mogelijkheden: de IFTTT-routines zijn mij nog wat te eenvoudig. Zo gaan de lampen vervolgens niet automatisch uit na een bepaalde interval. En ook kun je bijvoorbeeld wel een lamp van kleur laten veranderen na activatie van de camera, of laten knipperen, maar niet allebei tegelijk. Geen kritiek op Arlo, maar wel op de mogelijkheden van IFTTT dus. Wie weet koppel ik dan in de toekomst toch nog een aparte home automation hub zoals Homey, om hiervoor uitgebreidere routines te kunnen maken voor mijn ‘smart home’.

Zoals ik in het begin al vertelde stond deze camera-set van Arlo al op mijn shortlist, vanwege goede reviews over de videokwaliteit, het gebruiksgemak en dat de set draadloos is. Na installeren en uitgebreid testen ben ik eigenlijk alleen nog positiever geworden. De app werkt erg prettig om zowel live videobeeld als gemaakte opnamen in terug te kijken. Het instellen bleek eenvoudig en het is erg leuk om de kinderen en vrouwlief een beetje in de gaten te houden… want inbrekers of andere snode gasten hebben zich gelukkig nog niet op beeld gemeld.

Ik blijf de camera’s gebruiken, mocht je nog een vraag hebben, dan hoor ik graag van je!

Heb jij ook een Arlo PRO 3 2-Pack?

Zelf heb ik de Arlo Ulta, mooi product de Arlo camera’s, maar als ik Arlo was zou ik eerst maar eens betere software mee leveren. Slechte verbinding met de Smarthub en bij 24/7 recording kan je geen timelaps maken. Ook is de accu snel leeg en het afdichtingrubbertje tussen de (witte) behuizing en de camera zit los en raak je snel kwijt.
Dank voor je reactie op mijn review. :) Zelf heb ik een paar keer kort verbindingsproblemen gehad om live videobeeld op mijn telefoon te krijgen, maar mijn inschatting was dat dat lag aan mijn internetverbinding. Een timelapse functie bij 24/7 opnamen zou inderdaad een leuke toevoeging zijn. Als je de camera's inderdaad 24/7 laat streamen, dan snap ik wel dat de accu's sneller leeg zijn. Mogelijk kun je dan beter een permanente voeding aansluiten op de camera's?
Ietsje meer uitleg over die lokale opslag via USB-stick graag. Wist hij zelf de oudste opnames als de stick vol is? Werkt dat volledig offline? Zonder account/cloud/whatever? Welk formaat/codec worden de filmpjes opgeslagen?

Aan de screenshots te zien, ben je android-gebruiker? Toevallig geen iPhone/iPad in de buurt om te zien hoe't met HomeKit werkt?
Ha @.jef, ik heb de lokale opslag nog niet geprobeerd, maar heb gelezen dat het zowel met USB-sticks als met USB-harde schijven moet lukken. Ik ga dat deze week wel even proberen en dan laat ik het weten. Met de cloud-service wordt het in ieder geval opgeslagen als .MP4.
Heb in mijn huishouden geen Apple-devices (helaas/gelukkig? :)), dus die vraag kan ik niet beantwoorden.
Ok, ik kijk uit naar het resultaat met de externe opslag via USB :-)

Normaal zou deze camera nieuwe HomeKit functie ondersteunen waarbij je op je lockscreen ook video kan krijgen als er iets gebeurd. Lijkt me wel leuk, maar dat zal ik misschien ooit zelf eens moeten testen dan.

heb je gezien dat er nieuwe variant is voorgesteld op CES met floodlight?

Ja, ziet er mooi uit! Zoui een goede toevoeging zijn. Ik ga eind van dit jaar verhuizen, dan maar op de wish-list voor het nieuwe huis. ;)
Je hoort nog over de opslag.
Ik heb de lokale opslag getest: werkt mooi! Oude clips worden automatisch overschreven als de opslag voor minder dan 20% vrij is. En je kunt zelf instellen dat je de lokale clips ook via de app wil kunnen bereiken. Zoals ik het zie kun je daarmee buiten een Arlo abonnement, echter dan heb je natuurlijk wel een probleem als je Smart Hub wordt gestolen uit je huis... ;) Je vindt één afbeelding uit de app over de opslag in de review toegevoegd en nog één extra in de slideshow. Hopelijk helpt dit je!
Super! dankjewel!!

Stom dat ik je antwoord niet kan beoordelen met een +2 :-(
Is het ook mogelijk om opgenomen filmpjes te delen met anderen?
En zou je misschien ook wat foto's van het nachtzicht willen plaatsen?

[Reactie gewijzigd door loonatick78 op 14 januari 2020 15:37]

Het is makkelijk om filmpjes uit de Arlo cloud te delen met anderen: je maakt eenvoudig een linkje om te delen. Ook doorplaatsen naar Facebook en YouTube kan. Een screenshot is toegevoegd.
Het nachtzicht vind ik zelf erg goed, de camera bepaalt zelf of er voldoende licht is om in kleur te filmen of monochroom. In het toegevoegde screenshot aan de review zie je dat er met een buitenlamp + het lampje van de camera genoeg licht is om kleuren enigzins te onderscheiden.