sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

1 review

Sharkoon Elbrus 2 Review

Dutchiee 31 december 2019, 1.486 views Product gekregen

Sharkoon Elbrus 2

Vandaag de dag is de markt vrij bekend met het type gaming chair. Maar, is er ook een stoel voor een lager budget te krijgen die hetzelfde doet als de duurdere tegenhangers? Ik zoek het uit met de Sharkoon Elbrus 2!

Pluspunten

• Stalen frame zorgt voor extra stevigheid
  • Goed prijssegment. Goedkoper dan de concurrenten

Minpunten

• Materiaal voelt plastic aan
  • Kussentjes zijn vrij hard (zit wel een rits in de kussentjes om die met wat anders op te kunnen vullen)
  • Onhandig om in elkaar te zetten.

Specificaties

ELBRUS 2
Manual
Accessory Set

Uitpakken

Vanuit Sharkoon ontving ik de Sharkoon Elbrus 1, Sharkoon Elbrus 2 en Sharkoon Floor Mat. Deze review gaat dieper in op de Sharkoon Elbrus 2.

Sharkoon zorgt er in iedere geval wel voor dat de Elbrus 2 netjes wordt ingepakt.

Met de Elbrus 2 levert Sharkoon een redelijk pretpakket aan spullen mee. Uiteraard een duidelijke handleiding hoe de stoel in elkaar dient te worden gezet, schroeven, kappen om de schroefgaten aan de zijkanten van de rugleuning te dichten, gasveer en beschermkappen en uiteraard de 5 wieltjes.

De wieltjes zijn in dit geval wel anders dan wat ik gewend ben. Normaliter zitten er geen patronen in de wieltjes. Sharkoon heeft gekozen voor 8-spaaks wieltjes. Hetgeen erg netjes oogt!

De schroevenset van de Elbrus 2 beschrijft netjes welke schroefjes waar horen.

Het stalen frame is de basis voor de stoel. De boog die in de frame zit zorgt eveneens voor een kleine verhoging in de stoel.

De wieltjes klikken gemakkelijk in het frame. Ik moet bekennen dat ik deze best mooi vind ogen! Daarnaast rollen de wieltjes gemakkelijk.

Gasveer erin, en kappen erop!

Sharkoon levert bij de Grijs/Zwarte uitvoering van de Elbrus 2 twee grijze kussentjes mee. Eén voor de onderrug en één voor in de nek. Beide zijn overigens open te maken. Mochten de kussentjes dus te hard zijn, dan kan je het binnenste kussentje eruit halen en er iets anders in stoppen.

De Elbrus heeft in de grijs/zwarte variant grijs gestikte naden. Hetgeen erg mooi oogt.

De achterkant oogt in mijn optiek (op het logo na) wel erg kaal. Er zit geen verdere patroon op de achterkant. Uiteindelijk zit je vaker op de stoel dan dat je er naar kijkt.. :P

Eveneens het zitvlak is bewerkt met grijze stiksel. De PU-leer heeft kleine gaatjes die zorgen voor een afname van warmte.

Met de 3D-armleuningen kan naar voren/achter, boven/beneden en gedraaid binnen en buiten worden bewogen. In zijn geheel (als je op de stoel zit) naar binnen - verticaal - dat kan helaas niet.

De Elbrus 2 is gemaakt om een staal frame. En dat is ook aan de onderkant goed te zien.

Het is met de Elbrus 2 nog mogelijk om de armleuningen iets naar binnen te zetten, mochten deze net te ver uit elkaar zitten.

De Elbrus twee mist in mijn optiek ook een andere fijne optie die wel weer te verklaren is met de prijs van 200 euro. De duurdere tegenhangers hebben een mogelijkheid de stoel vast te klikken als deze naar achteren wordt gehangen. De Elbrus 2 kan wel zorgen dat in de stoel niet naar achteren kan worden geleund, door de hendel naar binnen te duwen. Door deze naar buiten te trekken kan dit mechanisme los worden gemaakt.
Kortom, wiebelen naar achteren kan, maar de positie kan je niet tijdens de ‘wiebel’ vastzetten.

Tijd om de mechanisme aan het zitvlak te monteren.

Sharkoon heeft met de set schroevendraaiers wel een kleine fout gemaakt, wat ik eerlijk gezegd niet eerder voorbij heb zien komen. Het deel voor de schroevendraaier raakt het draaimechanisme aan bij het schroeven van de bouten/inbus.

Met 59 centimeter van de grond (49 laagste) kan het zitvlak vrij hoog worden geplaatst.

Mocht je de stoel nou alleen in elkaar zetten, zet de stoel en rugleuning tegen een tafel aan. Zo kunnen de schroeven gemakkelijk in de stoel worden gedraaid.

Kap erop monteren is ook zo gedaan. Gezien de ruimte tussen de kappen en de hoek van de tooling had deze ook zeker korter gekund. Dit had gelijk geholpen in het verbeteren bij het schroeven van de inbusschroeven. :D
Daarna dopje erop, en klaar is kees!

Het kussentje ziet er in mijn optiek netjes/mooi uit met de zwarte afwerking van de stoel. Het oogt gaaf/stoer!

Tsja, wat moet je zeggen? De stoel ziet er gewoon erg gaaf uit!

Met de hendel aan de rechterkant van het zitvlak, kan de rugsteun worden aangepast. Deze kan (voor opslagmogelijkheden/vervoer) een stukje naar voren, maar ook best een gedeelte naar achteren.

Zoals eerder laten zien, is de achterkant van de Elbrus 2 niet ‘heel’ spannend. Het is nogal vlak, geen verdere vormen of stiksels.

Zoals eerder beschreven, is de zitvlak niet alleen met mooie grijze stiksels uitgevoerd, maar ook met gaatjes in het PU-leer, om de warmte weg te kunnen voeren. Iets wat bij langere sessies best fijn is.

Gooi er nog een Sharkoon Floor Mat onder, en je hebt nog warme voeten ook! ;)
Het voordeel van de Floor Mat, is dat deze aan de onderkant soort rubberen puntjes heeft die ervoor zorgt dat de mat op zijn plek blijft liggen. Soms verschuiven de matten best gemakkelijk. Deze niet!
Zo kon ik op mijn vloer (laminaat) de Sharkoon Floor Mat neerleggen en al zittend met de Sharkoon Elbrus 2 de mat op rijden. En zelfs afzetten op het laminaat, zonder dat de mat bewoog.

Uiteindelijk maken de Sharkoon Elbrus 1, Sharkoon Elbrus 2 en Sharkoon Floor Mat wel een behoorlijk positieve indruk.

Gebruik

De Elbrus 2 is een aantal weken in gebruik geweest om te testen tijdens reviews. Ik merkte op ten duur na lange uren (6 uur) mijn derrière toch wel verlamd begon te raken. Dit komt omdat het zitvlak wel wat harder is, eveneens de PU-leer voelt vrij hard aan. Het kan ook zijn dat het nog wel echt een aantal weken/maanden kost om dit zitvlak in te zitten, maar daar heb ik helaas met deze review geen tijd voor.
Uiteindelijk kan je ook kiezen om een klein kussentje op de stoel te leggen, wat toch al iets dempt. Na enkele maanden gok ik wel dat de stoel iets meer naar je lichaam wordt gevormd.

Mocht dat zo zijn, dan heb je eigenlijk voor (net onder de) 200 euro een prima bureaustoel. Ik merkte wel dat het een warm welkom was om ook nog eens een Sharkoon Floor Mat te gebruiken. Zeker op mijn (koude) laminaatvloer had ik naast een goede zitplek ook nog een warmte voeten. En dat voelt.. heerlijk! :D

Sharkoon heeft met de Elbrus 2 een goede stoel op de markt gezet, voor daarnaast nog eens een redelijk goede prijs. Het is een gaming chair/bureaustoel die je voor redelijk wat tijd zou kunnen gebruiken, want er is op zo’n stoel vrij weinig wat kapot kan gaan. En hetgeen kapot gaat, kan je vervangen door de onderdelen na te bestellen.
De Elbrus 2 heeft een stalen frame, wat zorgt voor een hoop stevigheid. Hierdoor zou de stoel ook lang mee moeten gaan.
De PU-leer voelt wel wat meer plastic aan dan de duurdere tegenhangers. De gaatjes in de stoel zorgt er wel voor dat er wat meer warmte wordt afgedragen. Wat bij lange sessies toch wel fijn is.

Daarnaast is de Elbrus 2 in mijn optiek een stoel die prima is voor de avond sessies om te kunnen gamen, of een sporadische dag om op de stoel te zitten/te werken.
Om de bureaustoel dagelijks te gaan gebruiken voor langdurige zit sessies (c.q. IT werk), dat zou ik niet zozeer aanbevelen. In dat geval lijkt het mij verstandig om echt te investeren in een echt duurdere stoel, of zelfs eens kijken naar de Elbrus 3, die toch ook weer wat meer opties heeft. Zoals ik eigenlijk onder het kopje gebruik beschreef, is dit ook een momentopname, waar ik helaas niet een half jaar de tijd heb om de stoel te testen en daarna te reviewen. Voor het momentopname voelt het voor mij aan dat de zitvlak wat hard is. Ik denk echter wel dat na enkele maanden de stoel meer naar het lichaam wordt gevormd. En mocht dat zo zijn, dan heb je een erg goede stoel voor… vrij weinig.

In mijn optiek heeft Sharkoon voor een vrij scherpe prijs een erg goede stoel op de markt gezet, die ook nog eens fijn zit en het gewoon prima doet. Het draaien van de armleuningen werkt naar behoren, het losmaken en vastmaken van de stoel werkt zonder problemen enz.
Het is alleen jammer dat de Elbrus 2 geen 4D armsteun heeft, maar… daar is het bedrag eerlijk gezegd ook naar. Het is immers geen stoel van 350+.
Met 200 euro heb je al een bureaustoel met een degelijke look in handen. Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk pluspunt van de stoel.

De Sharkoon Elbrus 2 past in mijn optiek prima in deze markt, en is zeer geschikt om mee te kunnen gamen/werken. Combineer het ook nog eens met de Sharkoon Floor Mat en je hebt een gaaf uitziende plek, en nog eens warme voeten ook! ;)

Mocht de grijs/zwarte uitvoering nou niet naar je wens zijn, wees gerust. De Sharkoon Elbrus 2 wordt ook geleverd in Black/Blue, Black/Red en Black/Green. Genoeg keuze dus! :)

Kortom, een prima bureaustoel voor een scherpe prijs. Wat wil je nog meer?
Ik geef de Sharkoon Elbrus 2, 5 van de 5 sterren!

Heb jij ook een Sharkoon Elbrus 2?

Hele nette review, puik werk. Zelf zie ik de toegevoegde waarde van een gaming stoel t.o.v. een goedkopere bureaustoel niet zo. Wat mij betreft zou zo'n stoel pas echt iets toevoegen, als je bijvoorbeeld de wielen zou kunnen blokkeren, zodat je stoel niet naar achteren rolt als je hard remt in een racegame. Ik ben zoiets nog niet tegen gekomen (behalve de PlaySeats uiteraard), dus ik blijf nog even op mijn trouwe Ikea Millberget zitten.
Hi Niels,
Dank je wel! Dat is begrijpelijk. Maar dat houdt eigenlijk in dat het om 'extra' opties gaat, en dat integreert men vaak weer in de duurdere modellen.
Deze mist daarom ook wat opties. Maar is bijvoorbeeld weer een prima stoel om mee te beginnen. :)
Was het je ook opgevallen dat op meerdere plekken het "leer" niet netjes om de stoel zit? Ik zie veel plooien. Vind dat toch niet erg fraai als ik eerlijk ben.