Eve Extend Bluetooth Range Extender Review

loekf2 29 december 2019, laatste update op 29 december 2019, 600 views Product gekocht

Eve Extend Bluetooth Range Extender

Kan niet anders dan negatief zijn. Deze extender verbindt zich met je WIFI netwerk. Dat doet het door een Apple protocol te gebruiken (WAC). BT HomeKit accessories (zoals de Eve Door) worden dan via de extender verbonden, dus via WIFI.

Pluspunten

• Makkelijke installatie (eerst toevoegen, dan via Eve app accessories toewijzen)

Minpunten

• Geen mogelijkheid om 2.4 GHz of 5GHz WIFI te kiezen (als je meerdere SSIDs hebt)
  • Verbinding met Eve devices valt weg na 1-2 weken
  • MAC adres is niet zichtbaar aan de buitenkant. Als je je WIFI netwerk beveiligd via MAC addressen, moet je dit eerst uitzetten
  • Werkt alleen met HomeKit accessoires van Eve (Elgato) zelf

Kwaliteit Score: 3
Na deze extenders zo'n half jaar gebruikt te hebben, ben ik er klaar mee. Grootste klacht is dat na een tijdje (meestal paar weken) HomeKit devices verbindings problemen krijgen met HomeKit (de bekende updating issues).

Enige wat helpt is de extender even van de stroom af.

De extender zelf (als bridge) blijft wel zichtbaar.

Ik heb nu maar een tweede AppleTV 4K gekocht voor het deel van mijn huis waar de AppleTV 4K hub in de woonkamer slecht Bluetooth bereik heeft. Bluetooth heeft maar een bereik van 10 meter, dus je hebt iets nodig om het signaal te versterken of verder te brengen als Bluetooth HomeKit devices verder weg liggen.

Ik had eerder een (HD) Apple TV 4th generation als extra hub, maar dat werkte ook niet altijd vlekkeloos. Mijn idee is dat de 4K Bluetooth 5.0 heeft, dus meer bereik.

Er is ook een issue met firmware 1.02. Bij het WAC protocol wordt er blijkbaar een landen code uitgewisseld. De Eve extend verwacht upper case. Als de router dat in lower case doet, crashed de Eve Extend en is "gebricked". Enige oplossing is dan Eve vragen om een vervangend exemplaar (of terugsturen natuurlijk, als je nog binnen de twee weken zicht termijn zit). In firmware 1.03 is dit opgelost, maar om te updaten (mocht er oude firmware op staan), moet je natuurlijk wel WIFI verbinding hebben.

Heb jij ook een Eve Extend Bluetooth Range Extender?