Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart Review

elsinga 21 maart 2006, 989 views

Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prima features, mooi beeld, goede prijs (zeker in de aanbieding)

Minpunten

• Jammer van een lichte vorm van bleeding van de backlight.

Op vrijdag 10 maart 2006 ging een aktie van slechts 5 dagen van start waarbij de 2005FPW voor 35% korting de deur uit mocht, een prijs van 478,80 dus. Gelijk besteld met gebruik van de creditcard. De orderstatus wijzigde dezelfde dag nog naar "shipping", maar het gehele weekend bleef de UPS status "geen zending bekend". Nadat ik maandag en dinsdag niet thuis was, trof ik bij thuiskomst op dinsdag echter wel de monitor aan (aangenomen door mijn vrouw). =8- ) Over snelle levering gesproken!

Uitgepakt, aangesloten, getest. Geen enkele dode pixel, beeld is goed, alleen wat bleeding van de backlight.

Het beeld is mooi rustig, ondanks dat ik in WinXP Pro alleen maar voor 60Hz refreshrate kan kiezen. Volgens de INF file moet daar meer mogelijk zijn... Maar ook dat zal ik nog wel uitzoeken.

Na de eerste paar uur gebruik: heel tevreden met de aankoop!

edit:

En na een dikke week nog steeds tevreden, al moet de breedte wel wennen. Je ogen maken veel meer meters op een dag. =8-) Ik heb nu de taakbalk rechts en lekker breed, hou ik voor het gewone werk een vrijwqel 4:3 werkblad over en kan ik veel beter zien wat ik allemaal open heb staan. Fimpljes gaan gewoon fullscreen, dus in 16:10.

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2005FPW Zilver, Zwart?

Topscherm, heb m hier ook staan, met nog een scherm ernaast. Met DVI aangesloten en dus superscherp. Flink helder, goed contrast en in mijn geval nauwelijks bleeding. Staat in een dual screen opstelling met een "oud" LCDtje welke er toch wat hulpeloos uitziet naast de 2005. Samen leveren ze in ieder geval plenty desktopruimte.

Het inbranden herken ik niet, misschien toch eens je contrast nakijken.
Kan wel naar het contrast kijken, maar daarmee verandert toch het algehele beeld van het scherm?
Ik bedoel, zoals ik 'm nu heb staan bevalt het beeld erg goed.
In principe maakt het niet uit of je 60Hz of iets anders kiest voor je TFT scherm aangezien het anders werkt dan een CRT scherm.

Bij een CRT scherm wordt het beeld namelijk continu opnieuw opgebouwd waardoor je het ziet flikkeren bij 60Hz.

Sommige TFT schermen geven zelfs scherper beeld bij 60Hz als ze analoog zijn aangesloten omdat ze dat ingangssignaal verwachten.

Hoe heb je je scherm aangesloten trouwens? Digitaal of analoog? Misschien dat je bij digitale aansluiting alleen 60Hz kunt kiezen in Windows?
Wat ik zelf een onzettend groot nadeel vind is het "inbrande".
Als ik een paar uur (zeg maar gerust uren) World of Warcraft speel, dan heb ik de interface in thet scherm gebrand.
Het wil er ook niet meer uit.

DELL bellen en zaggen wat het probleem is helpt niet, want ze willen het niet accepteren. Alleen de bleeding doen ze wat aan. En dan nog moet je van alles regelen.
Conclusie, daar had ik geen zin in.