Specificaties router, 1x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

Sitecom DC-227 Review

Gamebuster 1 juni 2010, laatste update op 2 juni 2010, 1.220 views

Sitecom DC-227

Pluspunten

• Redelijk klein
  • Betrouwbaar, voor zover ik heb kunnen testen

Minpunten

• Slechte invloed op snelheid internet verbinding.
  • Ingebouwde router, ondanks verkocht als "Modem".
  • Poorten forwarden was me niet gelukt
  • Instellen als bridge was me niet gelukt

Beheerbaarheid Score: 2
Woord vooraf
In deze review omschrijf ik mijn persoonlijke ervaringen met het betreffende modempje in verhaal-vorm. Ik ben verder zeker geen expert in netwerken en jouw ervaringen zouden dus kunnen afwijken.

Na een verhuizing moest het thuisnetwerk gereorganiseerd worden. Omdat er nu computers op zolder en op de 1e verdieping stonden werd besloten het wireless netwerk te verplaatsen naar de 1e verdieping, welke via ethernet aangesloten is op een ADSL modem in bridge-mode op de begane grond.

We hebben hiervoor een flinke nieuwe linksys router met wireless-N mogelijkheden gekocht om aan te sluiten op het simpele goedkope sitecom DC-227 modempje. Er is gekozen voor dit goedkoop model omdat deze "alleen maar internet hoeft door te geven"; wat kan er fout gaan daaraan? Alle zware taken (routing etc) worden immers geregeld door onze nieuwe mooie router... Tenminste, dat was het plan.

Plug and play
Eenmaal het modempje in bezit had ik deze direct aangesloten op de ADSL verbinding. Na het correct instellen van de ADSL instellingen werkte de modem direct zonder problemen: mijn laptop, die direct met de modem verbonden was, had een mooi signaal.

Direct een speedtest gedaan; ik kwam hierbij op een magere ~6mbps down en ~0.7mbps up, tegenover ons 10/1mbps abonnementje: in ons vorige huis, met mijn oude linksys modem, haalde ik ~9mbps down en ~0.9mbps up. Enigsinds teleurgesteld dacht ik: we zullen wel verder weg van de centrale zijn en daarom een slechter signaal hebben.

Al snel de router aangesloten en meteen getest of we internet hadden via de router. Het internet bleek prima te werken.

De dagen erna, verspreid over meerdere tijdstippen, heb ik meerdere speedtests gedraaid en kwam elke keer op dezelfde snelheid. Enigsinds teleurgesteld over de magere snelheid begon ik eraan te denken maar eens een sneller abonnementje te nemen. Het internet werkte ondertussen prima... totdat ik een poort wilde forwarden...

Modem of Router?
Toen bleek dat mijn poortje na forwarden in de router nog steeds niet bereikbaar was vanaf buiten krabte ik even achter mijn oren. Na even puzzelen besloot ik het WAN-IP van de router, toegewezen door de modem, te bezoeken om te kijken of de poort door de router correct werd ge'forward't. Na een reactie te hebben gehad via dit IP kwam ik tot de conclusie dat deze modem iets meer is dan een modem; immers, modems horen van netwerkverkeer af te blijven.

Na het administrator paneel van de modem te hebben bezocht kwam ik tot de conclusie dat het apparaat niets minder is dan een ADSL modem + router waar 1 ethernet poort in zit ipv het gebruikelijk 4.

Port forwarding
Enigsinds verbaast ging ik wat verder zoeken in de settings van de modem, waarbij ik de "port forwarding" pagina tegen kwam. Denkende: "ach, dan maar dubbel moeten forwarden", vulde ik snel het formulier in om dezelfde poort te forwarden zodat het van buitenaf bereikbaar was. Na enkele pogingen was dit vreemd genoeg niet gelukt: op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar poorten te forwarden.

Ook na het raadplegen van portforwarding.com was het me niet gelukt dit poortje door te geven. Na enkele mislukte pogingen besloot ik dat het op deze manier niet zou gaan en dat ik de router-functie uit wil hebben; oftewel: de modem instellen als bridge.

Instellen als bridge
Na lang zoeken in de settings vond ik geen enkele setting die ook maar iets als een bridge-mode leek in te stellen. Een zoekactie op google hielp me ook niet echt en was bijna klaar om uit wanhoop een topic aan te maken op GoT. Voordat ik een topic erover maakte besloot ik het zoekertje op tweakers te gebruiken en kwam toevallig terecht op een eerdere review van dit product, waarin een uitgebreide omschrijving stond hoe je de modem in bridge-mode kon zetten.

Ondanks de uitgebreide en duidelijke omschrijving in de review en de reacties daaronder was het me echter niet gelukt; ik kreeg maar geen internet via het apparaat in bridge-mode, ondanks dat deze direct aan mijn laptop was aangesloten.

Na het falen van het instellen van de bridge-mode heb ik maar de instellingen teruggezet zodat ik tenminste internet had.

Weg ermee
Toen zat ik met een probleem: ik wil mijn poortje forwarden, maar het lukt me niet. Het duurde niet lang voordat ik zwaar geirriteerd naar het apparaat liep, hem ontdeed van zijn stekkertjes en mijn oude linksys modem + router daar neerzette.

Ik heb dus nu een netwerk met 2 routers en kan eindelijk mijn poortje forwarden, ondanks dat ik dat moet doen in beide routers.

Internet vertraging
Even later heb ik alsnog een speedtest gedaan met mijn oude linksys moden + router en kon mijn ogen niet geloven: ik haalde een mooie meting van ~9mbps down en ~0.9mbps up, zelfs ietsje hoger dan in mijn vorige huis. (vorige huis had ongeveer 8300k tot 8900k en de laatste metingen waren 8600k tot 9400k)

Ik baalde een paar dagen van de slechtere verbinding en nu bleek het door de modem te komen.

Na het gekloot met het forwarden van de poorten, het instellen van de bridge-mode en dan ook nog de lagere internet snelheden heb ik besloten dit apparaat de beoordeling "slecht" te geven.

Het feit dat-ie wel een paar dagen "zonder problemen" werkte weerhield mij van de beoordeling "zeer slecht".

Deze "modem" (modem + router met 1 poort) zou ik niemand aanraden.

Heb jij ook een Sitecom DC-227?