Scythe Mugen 2 Rev. B Review

RutgerKe 1 juni 2010, laatste update op 6 juni 2010, 13.025 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• Koelt zeer goed!
  • Geluidsproductie

Minpunten

• Installatie

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Waarom deze cooler?

Aangezien mijn trouwe (oude) computer toch wat langzaam begon te worden besloot ik hem wat over te clocken. Al snel zat ik toch wel aan de maximum temperatuur die ik vertrouwde en besloot ik een nieuwe cooler te kopen. Ik had ook meteen voor de upgrade kunnen gaan, maar aangezien ik waarschijnlijk nog wat meer uit deze PC kon halen, en als dat niet het geval is, de cooler gewoon mee kan nemen naar een volgende systeem heb ik ervoor gekozen om deze cooler te kopen.

Wat krijg je?

Bestelt bij Highflow, één dag later binnen. Prima service! Alles komt in één kleine compacte doos:

Waar als je hem open maakt het volgende uitkomt:

Je ziet de CPU cooler zelf, een ventilator, twee ‘haakjes’ om de ventilator vast te houden en tal van brackets zodat de koeler op veel sockets past. Een van de redenen waarom ik hem gekozen heb, zodat hij nog hergebruikt kan worden. Ook zit er een handleiding bij en koelpasta.

De cooler zelf is groot, maar toch minder zwaar dan je verwacht. Hij heeft vijf heatpipes en heel veel dunne vinnen, wat voor een goede warmteafvoer zou moeten zorgen. Hij glans ook nog eens heel mooi, je wilt hem bijna niet aanraken. :Y)

Installatie:

Een veel bekritiseerd punt bij deze cooler is de installatie, en dat is zeker niet onterecht. Het was tevens de eerste keer dat ik zelf een cooler installeerde, wat het nog wat extra lastig maakte.

Ten eerste heeft deze cooler, in tegenstelling tot de stock cooler, een backplate. Helaas heeft mijn kast, de antec three hundred, hier geen opening voor aan de achterkant en moest het hele moederbord eruit.
Vele kabeltjes en schroefjes later kon ik eenvoudig de stock cooler eraf halen en de cpu schoonmaken. Tot nu toe een simpele taak, maar het installeren van de Mugen 2 is een stuk lastiger. Je begint met het bevestigen van de gewenste brackets, dit ging redelijk eenvoudig en zat voor mijn gevoel goed vast. Omdat hij op veel verschillende sockets kan moet je ook nog een paar moertjes extra vastzetten, maar dit was ook zo gedaan. En dat ziet er dan als volgt uit.

Hierna was het tijd voor het plaatsten van het de cooler. Ik heb hier toch maar om een helpende hand gevraagd want met een los moederbord is dit bijna niet te doen. Als het moederbord in de kast had kunnen blijven zitten was het waarschijnlijk wel gelukt, maar een helpende hand is bij deze cooler geen overbodige luxe.

Groot vergeleken met mijn moederbord!

Daarna heb ik de meegeleverde koelpaste op de CPU gedaan (er word meer dan genoeg geleverd) en de cooler erop gedrukt. Vastgehouden door een extra paar handen heb ik toen de schroefjes aan de achterkant vast kunnen draaien. Dit ging ook redelijk eenvoudig, en de cooler zat er ook stevig op.

Alles teruggeplaatst in de kast en het ziet er als volgt uit. Tijdens het terugbouwen stuitte ik wel op een probleem, met geen mogelijkheid kreeg ik het schroefje linksboven erin gedraaid. De cooler zat compleet in de weg. Na voorzichtig voelen bleek hij wel stevig genoeg te zitten, maar het is toch zeker een minpunt.
Ik heb de ventilator aan de onderkant geplaatst omdat boven ook nog een 140mm fan zit die lucht uit de kast blaast. Dit leek in mijn geval de beste airflow op te leveren. Het was ook geen probleem geweest om hem boven het geheugen te plaatsen, maar hier is dan niet veel ruimte over. Als je een heatsink op je RAM hebt zal hij al snel niet meer passen.

Temperaturen

En nu waar het eigenlijk om gaat; de tempraturen. Voor het installeren van de nieuwe cooler had ik al een paar testjes gedraaid. Ik lees de temperaturen af met coretemp, en test met IntelBurnTest. Ik koos voor intelburntest omdat dit programma hem het warmst krijgt, wat hier ook de test is. Let wel op: Met andere stress-testen kom ik nooit in de buurt van deze temperaturen en met gewoon gebruik dus nog veel minder.

Voor de idle-temperaturen heb ik het systeem een tijd niks laten doen en dan de temperatuur afgelezen in coretemp, en voor de load temperaturen heb ik de hoogst bereikte temeperatuur met IntelBurnTest genomen. Vaak zat hij hier net 1 graad onder, maar we kijken nu alleen naar de uitersten.

Stock Cooler - Stressed 63
Scythe Mugen 2- Stressed 42
Stock Cooler - Idle 25
Scythe Mugen 2 - Idle 20
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Zoals je kan zien helpt de Scythe Mugen flink! Niet alleen weet hij in idle de processor 5 graden koeler te houden, ook tijdens een intelburntest blijft hij zon 21 graden koeler! Toen ik de fans in mijn kast, die normaal op low staan, even op high zetde daalde de idle temperatuur zelfs naar 18 graden. Dit is ongeveer, waarschijnlijk iets lager, dan de kamertemperatuur. Let wel dat hier het geluid bijna niet uit te staan was en ik hem dus snel weer langzamer heb gezet.

Overclocken:

Om de cooler eens echt te testen, en het onderste uit het ondertussen wat verouderde systeem te halen, ben ik gaan overclocken. Ik heb een E6320 processor, P5LD2 SE als moederbord en PC-5300 (333MHz) geheugen. Zoals ik al verwacht had is dit geen ideaal overclocksysteem, maar ik waagde me er toch aan.

De eerste stap was om de FSB gelijk te laten lopen aan wat het geheugen standaard aankan, 333MHz. Hieder ging de CPU van 1.86GHz (266x7) naar 2,33 GHz (333x7). Al een flinke verbetering. Om snel even een vergelijking te maken, SuperPi tot 8 milioen cijfers duurde eerst 5 minuten en 34 seconden, nu nog ‘maar’ 4 minuten en 38 seconden.

De temperaturen waren nu als volgt:

Stressed 51
Idle 27
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker

Toch al weer een flink stuk warmer, maar onthoudt dat dit waardes zijn die ik met geen andere stress test haal. (OCCT haalt bijvoorbeeld maar de 44 graden stressed).

Helaas hield het overclocken hier op, zodra de FSB wat hoger ging herkende het moederbord geen s-ata harde schijven meer en kon ik dus niet meer starten. Ook het vastzetten van de PCI-E bus snelheid hielp niet, wat rondzoeken op het internet bleek dit een bekend gebrek van het moederbord te zijn. Helaas, maar toch een leuke snelheidswinst. Aan de koeler heeft het in ieder geval niet gelegen! 8)7

Geluidsproductie:

Hier kan ik heel kort over zijn, ik hoor hem totaal niet vergeleken met de rest van mijn systeem. De ventilator die erbij kwam draait nu op zon 300RPM, wat compleet stil is. Wel zijn er twee andere ventilatoren, achter één van 120mm en boven één van 140mm, bijden output, die hem flink koelen. Maar deze zijn ook nog relatief stil te noemen. Momenteel is het de videokaart die ik alleen hoor.

Alles bij elkaar is het een zeer goede cooler. Voor zo’n 35 euro is hij zijn geld zeker waard. Hij is compleet, je hoeft er zelf geen ventilator of koelpasta bij te kopen, en hij koelt zeer goed. Als enige minpunt wil ik dan ook de installatie aanwijzen, wat toch wel een heel gedoe is met de backplate. Maar als hij eenmaal zit presteert hij ook geweldig!

Update: Foto's als afbeeldingen toegevoegd, ze zijn hierboven soms ook wat raar gecropped wat niet het geval is hier onder.

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

Als ik zo op je foto's kijk, krijg ik het idee dat je koeler 90 graden gedraaid zit. Of is dit voor ieder socket anders ? Bij mij (socket 1366) zit ie zo: plaatje. De gaatjes in het mobo zitten in een vierkant, wat me bij de montage al verbaasde, want het werkt een gedraaide installlatie in de hand (of ze willen juist opzttelijk deze optie open laten? :? )

Ik zag van tevoren op tegen de montage, omdat op internet vaak gezegd werd dat dit moeilijk zou zijn. Met het moederbord nog niet in de kast vond ik het juist vrij makkelijk door de koeler op zijn kop te leggen en dan het mobo op de koeler te schroeven i.p.v. andersom.
Heb deze man zijn raad opgevolgd en tandenstokers gebruikt om perfect te aligneren. En dan kan het prima alleen, geen hulp nodig.

Using just one screw line up the motherboard and the cooler,
If you don't feel comfortable with this, you might want to use toothpicks or paper clips to line-up all 4 holes, and then proceed to replace them by screws,
Je kan de koeler 90 graden draaien, dat maakt niet uit. Bij mij paste hij alleen zo, als ik hem 90 graden had gedraaid past de top fan niet meer in de kast. Ik denk dat deze dus optie dus opzettelijk open is gelaten, anders heb je een probleem bij sommige kasten.

Bij mij was het op de kop zelfs nog lastig, 1 hand om het moederbord vast te houden en 1 om te schroeven zonder het geheel constant te verschuiven lukte mij in ieder geval niet ;) Maar het word misschien wel wat overdreven, het is prima te doen en het zou zeker niet de reden moeten zijn om deze koeler niet te kopen.
Ik zal me huidige koeler maar eens goed bekijken. Heb pas nog een Scythe Samurai ZZ gehaald, maar totaal niet tevreden. En ook het installeren was echt rampzalig. IK kon maar 1 klem op slot doen, de ander wilde niet eens op slot gaan.

Maar goed morgen wordt het tijd om te kijken of het niet ligt aan de koelpasta dat het koelen zo slecht gaat. Anders verkoop ik hem meteen en haal ik gewoon deze mugen. Maar dan moet ik wel meteen een nieuwe kast erbij kopen. De huidige voldoet totaal niet :/
Het kan ook zijn dat het een tijdje duurt voordat de koeler volledig goed koelt. Idle doet hij het erg goed, maar stressed gaat het met gemak 35 graden omhoog. :)

Mooi om te zien dat je heel tevreden bent. Geeft me des te meer overtuiging om deze te halen mocht er geen verbetering optreden met me huidige koeler.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 juni 2010 01:57]

Ik heb ook sinds kort een nieuwe kast, de antec three hundred. Al heeft hij geen cable management en gat in de backplate, hij heeft zat ruimte en koelt geweldig voor zijn prijs. Als je tijdens de 'overstap' meteen je cpu koeler vervangt zul je ook niet zo veel problemen hebben met installatie. Ik heb nu twee keer kort achter elkaar alles erin en eruit moeten schroeven 8)7

Volgens mij kan andere koelpasta de prestaties van de mugen 2 nog wat verbeteren, maar zoals je dat bij de bovesntaande temperaturen kan aflezen is dit niet echt nodig. Maar misschien helpt dit wel bij je Scythe Samurai ZZ.

[Reactie gewijzigd door RutgerKe op 2 juni 2010 10:30]

Ook een Three Hundred hier :). Vraag ik mij alleen af hoe jij die 4-pin (ik heb daar een 4+4 pin zitten) mobo connector vast hebt gekregen :> . Het is niet erg ruim daar linksbovenin namelijk.

Ik wou binnenkort ook een Mugen 2 aanschaffen en tegelijkertijd cable management gaten dremelen (en wellicht zelfs 1 achter de CPU zodat die Mugen er op kan als de rest al zit).
Ik heb een redelijk oude voeding (degene die ik erbij had gekocht was kapot gegaan en ik gebruik er nu een die ik nog had liggen, werkt overigens allemaal prima) alleen was de 4-pin kabel wel te kort als de voeding onderin geplaatst moet worden. Ik had er dus een klein verlengkabeltje voor gekocht. Dit verlengkabeltje had ik dan ook gewoon in het moederbord gestoken na het monteren van de Scythe Mugen en voor het plaatsen in de kast, het verlengkabeltje met de voeding verbinden was vervolgens kinderspel.

Het is vast ook wel mogelijk zonder zon kabeltje, gewoon eerst de 4-pin vastmaken en dan pas in je kast schroeven, wel een stukje lastiger maar vast ook wel te doen.

Succes er in ieder geval mee ;) Lijkt me interessant om het resultaat te zien!
Mooie kast, maar mijn aandacht ging naar de CM Gladiator 600. Die heeft dus wel ruimte voor cable management en wel een gat voor de backplate. Misschien een mooie alternatief?
Inderdaad ook een mooie kast, en wel cable management en ruimte in de backplate. Ook mooi dat de HDD-bay gedraaid is!

Hij valt alleen af omdat ik de voorkant niet zo mooi vind, ik hou echt van clean, en dat doet de Antec Three Hundred het beste voor een niet te hoge prijs :Y) De Corsair Obsidan 800D en vele Lian Li's doen dat ook heel mooi, alleen betaal je dan ook een stuk meer. Uiteindelijk hoop ik mijn pc niet al te vaak uit elkaar te moeten halen en heb ik ook weer niet al te veel geld over voor een kast, dus heb ik gekozen voor de Three Hundred, wat dan maar iets lastiger inbouwen betekent.
Leuke review. Heb zelf 2 Kabuto's en die koelen ook prima.

"IK kon maar 1 klem op slot doen, de ander wilde niet eens op slot gaan."
Een AMD cpu ? Kon hier ook pas de clip vastzetten na eea te hebben verbogen.
Ik keek me stock koeler eens en ik merkte eigenlijk dat deze ook alleen aan 1 kant op slot gaat (AMD). Blijkbaar is 1x op slot voldoende en niet 2x zoals de handleiding dat zegt.

Ondanks nieuwe koelpasta is er weinig verschil te bemerken. De scyth samurai is wel veel minder luidruchtig dan de stock koeler. Maar het koelen zelf is mss zelfs slechter :)

Maar nu ik me bedenk zou het ook aan de airflow van me kast kunnen liggen. Mijn kast is eigenlijk van voren op stukje zijkant na helemaal dicht hmmm....

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 juni 2010 22:22]

Leuke review. Deze Scythe Mugen 2 Rev. B verdient inderdaad geen schoonheidsprijs of voor gebruiksvriendelijkheid, maar het doet zijn werk uitstekend. Gelukkig had ik totaal geen problemen met m'n Coolermaster Advanced II, Gigabyte P55 USB mobo en i7 680 combinatie. Ondanks dat het installeren van de Scythe Mugen 2 Rev. B niet de gemakkelijkste klus is, was mijn combinatie van mobo, case, cpu gelukkig wel van de gemakken voorzien, incl. de opening en schoefgaten voor de backplate.

Kortom: deze cooler houdt de cpu lekker koel, zelfs onder de meest stressy omstandigheden. De verhouding prijs / kwaliteit vind ik dan ook meer dan uitstekend.
Idd ik heb zo beetje dezelfde setup (neem aan dat je een core i7 860 bedoeld:p). Voor de installatie van de mugen heb ik het ook met 4 handen gedaan><
3oktober bestelling geplaatst
11oktober mailtje gestuurd waarom koeler nabestelling zo lang over deed:
Highflow: De Mugen2 is leverbaar, alleen heeft Scythe(Japan) een vertraging opgelopen met de distributie naar de leveranciers in Europa.

Alle winkels wachten nu erop, waaronder wij.

Scythe Mugen II rev B is schaars op het moment...
Ehm ik zat te denken aan deze Koeler, maar had dit geheugen in gedachten op een Am3 Mobo van Asus.

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

Zou dat passen want las dat dit soort geheugen in de weg kon zitten?

[Reactie gewijzigd door Psyonara op 22 mei 2011 09:38]

het zou prima moeten passen. de mugen ligt wat hoger waardoor de hardware die om de cpu ligt meestal niet in de weg zit.
Zal 1300 toeren zijn .. bij mij tenminste wel!

(duidelijke review!)

Grtz
Nee, het is echt rond de 300 toeren. Momenteel 390. Me pc geeft dan ook elke keer een waarschuwing bij het opstarten 'CPU FAN speed to low' of iets in die trend.

Dit komt waarschijnlijk omdat het moederbord hem langzamer laat draaien als het niet nodig is, en aangezien er al een 140mm fan vlak boven de lucht wegzuigt en een 120mm fan er vlak naast is die extra fan op de cooler zelf blijkbaar niet nodig.

Ik denk dat ik de fan achterin ga vervangen door die van scythe, een fan minder is natuurlijk mooi meegenomen! Koel blijft hij in ieder geval wel :Y)
Mooie review! Tijdje terug door jouw review nog maar even gewacht met aanschaf doordat ik ook geen gat voor de cooler retention plate heb, en mijn moederbord al niet optimaal in mijn kast vast zat. Nu een ander, dus hij moet er maar eens van komen.

Anyhow:
"Ik denk dat ik de fan achterin ga vervangen door die van scythe, een fan minder is natuurlijk mooi meegenomen! Koel blijft hij in ieder geval wel"

Heb je dit nog geprobeerd? Ben benieuwd naar de resultaten in die opstelling. Krijg je hierdoor ook effectief meer ruimte voor je geheugen?
Leuke review, zeer handig.
Alleen de fan op 300 toeren?
Lijkt me erg laag BTW.
Whoops, de core i7 860 idd :)

Heerlijke setup overigens...
Hallo
Ben ook van plan deze te kopen. Maar las verhalen op het inet over krom trekken van het mb, na een bepaalde tijd.. is dit waar of? :?
Móet deze met backplate vast? Ik zoek betere koeling voor mijn processor en heb een P5Q-Pro, maar ben echt een kluns met dergelijke componenten er uithalen. Videokaartje inklikken lukt nog wel. Maar heb dus het liefst een goede koeler die ik er gewoon op kan klikken.