Sharkoon REV200

Specificaties Tower • 6 interne bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon REV200 Review

pclinde 25 december 2019, laatste update op 27 december 2019, 2.218 views

Sharkoon REV200

De Sharkoon REV200 pakt het uniek aan met zijn hardware compartiment aan de rechterzijde. Vervolgens draait de indeling nog 90 graden, waardoor de I/O aansluitingen zich bovenaan de behuizing bevinden. Het resultaat? Een bijzondere behuizing met een aangename prijs.

Pluspunten

• Bijzondere/unieke indeling.
  • Voor een linkszijdige positie op het bureau.
  • Voorgeïnstalleerd met vijf adresseerbare RGB fans.
  • RGB controller/werkt ook samen met diverse moederbordfabrikanten.
  • Bouwkwaliteit is goed.
  • Ruimtelijk om in te werken.
  • Prijs- prestatieverhouding is erg aangenaam.

Minpunten

• Had een fan controller mogen hebben met een meerprijs. Met vijf fans heb je redelijk veel 3-pin/Molex aansluitingen.
  • Doorkijk aan de voorzijde is van plexiglas. Gehard glas had complementair geweest aan het zijpaneel.
  • Kabelmanagement: voldoende ruimte in het compartiment, maar weinig opties voor het vastzetten/verankeren.

Review: Sharkoon REV200

- Inleiding
- Specificaties
- De Buitenkant
- De Binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Sharkoon REV200 productpagina

Niet linksom maar rechtsom, dat omschrijft het interieur van de Sharkoon REV200 behuizing. Wederom: niet rechtsom maar linksom, dit omschrijft de positie op het bureau. Met de REV200 heeft Sharkoon het interieur gespiegeld ten opzichte van een traditionele behuizing, dit maakt de behuizing geschikt voor een linkszijdige positie op het bureau.

Uitgevoerd met gehard glas en RGB kun je een glimp opvangen van je hardware, wat voor sommige gebruikers een oplossing kan zijn afhankelijk van de muurpositie, ruimtegebrek of om het simpele feit dat je liever je behuizing links op je bureau hebt staan. De REV200 heeft nog wel wat meer features onder de spreekwoordelijk motorkap van gehard glas. Meer hierover in de opvolgende hoofdstukken. Op het moment van schrijven kost de Sharkoon REV200 circa 99 euro. Ik wil Sharkoon bedanken voor het beschikbaar stellen van de behuizing.

Een overzicht van de specificaties:

In de inleiding mocht het al duidelijk zijn: de REV200 is geschikt voor linkszijdige positie op het bureau. Met dit ontwerp bevindt de hardware zich in de rechterzijde van de behuizing, het tegenovergestelde compartiment, althans, niet de gebruikelijke positie. Vervolgens draait het interieur nog 90 graden, waardoor het I/O toegankelijk is via de bovenzijde van de behuizing.

De REV200 komt met vijf 120 mm fans met adresseerbare RGB-verlichting. Middels de voorgeïnstalleerd RGB-controller kun je de fans regelen via het front I/O op de behuizing. De REV200 synchroniseert zijn RGB-verlichting ook met diverse moederbordfabrikanten, waaronder Asus, MSI, ASRock en Gigabyte. Inhoudelijk is de behuizing een ATX-behuizing (miditoren). De behuizing is ruimtelijk genoeg om moderne hardware te huisvesten. Videokaarten tot 323 mm zijn in de praktijk geen probleem, echter moet je wel rekening houden met de lengtemaat als je een radiator monteert. Verder kun je een CPU-koeler huisvesten tot 165 mm, doorgaans is dit voldoende, wel is het raadzaam om vooraf de hoogte van je huidige of nieuwe CPU-koeler te controleren.

Laten we dit avontuur beginnen met een verzamelfoto van de build. Niet alles is direct zichtbaar op de foto. Later tijdens het inbouwen komt er nog een SSD en werkgeheugen aan te pas. De REV200 komt in niet te al opvallende verpakking. Verder voldoet deze, gewoon karton met daarin piepschuim als verpakkingsmateriaal. De behuizing is beschermd met een zwarte sleeve met daarop het Sharkoon logo, best wel chique!

Al snel komt de gebruikershandleiding tevoorschijn met waardevolle informatie over het demonteren van diverse panelen op de behuizing. De REV200 is met zijn indeling in het begin even wennen, vandaar dat deze gebruikershandleiding goed te pas komt. Met de zwarte sleeve verwijderd ‘ontpopt’ er een gloednieuwe REV200. Eerst impressie: wat is hier gebeurd!? De gespiegelde indeling samen met de 90 graden draai is optisch even wennen. Eerder heb ik behuizingen ter review gehad met opties om de indeling aan te passen, maar nog niet eerder een gespiegelde indeling waarvan de hardware aan de rechterzijde van de behuizing komt. De onwennigheid zegt genoeg: het is even iets anders.

Het geharde glas is te vinden aan de rechterzijde van de behuizing. Op tegenovergestelde zijde zit een zijpaneel van staal. Op de voorzijde vinden we nog wat doorkijk vervaardigd uit plexiglas met daarachter drie van de vijf 120mm fans. We vinden ook wat glossy onderdelen met o.a. het Sharkoon logo onderop het front paneel.

Het front I/O bestaat uit een power knop, twee USB 2.0 poorten, twee USB 3.0 poorten een headset- en microfooningang en een klein knopje voor de RGB-verlichting. Het knopje staat in verbinding met de geïntegreerde RGB-controller. Zonder een verbinding op het moederbord kun je veertien RGB modi selecteren, hier is geen additionele software voor nodig. Op het top paneel vinden we een kunststof beschermingsplaat, deze is uitneembaar. Achter deze plaat krijg je toegang tot het I/O voor je moederbord en videokaart(en).

Aan de achterzijde maak je kennis met ruimte. Doordat het I/O zich aan de bovenzijde bevindt, is er ruimte voor een extra fan, hier bevinden zich de twee overige 120 mm fans wat vijf totaal maakt. Verder vinden we een uitsparing voor de voeding en een kabelmanagement uitsparing. Je kunt via deze uitsparing de kabels vanaf het I/O doorvoeren. De dikkere voedingskabel van de voeding zit hier niet bij, dus ruimte genoeg voor diverse USB-aansluitingen en je HDMI- of DisplayPort kabel.

Onderop de REV200 zit een stoffilter voor de voeding. Het ontwerp is verhoogd met kunststof voetjes voorzien van een rubberen afwerking. De verhoging draagt bij aan extra airflow.

Het front paneel is via de onderzijde met een trekbeweging te verwijderen van het frame. Binnenin vinden we stoffilters op de randen, deze zijn uitneembaar voor schoonmaak. De voorgeïnstalleerde 120 mm fans zijn uitgerust met een witte ring voor betere RGB illuminatie. Spreiding van de RGB-verlichting komt niet vanuit het midden, maar ontstaat rondom. Daarmee belandden we aan het einde van dit hoofdstuk, aangezien we doorgaan naar de binnenkant. De REV200 oogt strak voor zijn prijs met de vijf 120 mm ARGB fans. Het unieke ontwerp mag er ook zijn, het onderscheidt zich voldoende.

Via een duimschroef op het rechter zijpaneel krijgen we toegang tot het hardware compartiment. Mocht je pas aansluiten in dit hoofdstuk: bij de REV200 heb je te maken met een gespiegeld interieur. De hardware bevindt zich aan de rechterzijde van de behuizing en is 90 graden gekanteld. Hiermee is het I/O van je moederbord en videokaart via de bovenzijde van de behuizing toegankelijk. De deelse symmetrie tussen de front- en back fans kan ik waarderen, dit oogt lekker, vooral als de RGB-verlichting actief is. Je kunt maximaal een ATX-moederbord kwijt in deze behuizing. Er is ook rekening gehouden met eventueel een Micro-ATX of Mini-ITX wat te herleiden is aan de posities voor afstandbusjes op het moederbordtray. De vijf 120 mm fans zijn voorzien van een 3-pin en Molex aansluiting, evenals een ARGB connector die al voor gemonteerd is op de RGB-controller.

Het kabelcompartiment bevindt zich aan de linkerzijde van de REV200. Hier komen we de RGB-controller tegen, diverse verankeringenpunten voor kabelbinders en twee 2.5 inch SSD bays. Onderaan het kabelcompartiment vinden we ruimte voor de voeding met voldoende ruimte voor kabels vanaf de voeding. Met de afdekking/PSU shroud zijn deze niet zichtbaar vanaf het hardware compartiment.

In het voedingsgedeelte komen we nog twee 3.5 inch bays tegen, waarmee je ook nog de optie krijgt om er twee 2.5 inch SSD’s op te monteren. Je kunt daarmee een totaal van vier 2.5 inch SSD’s en twee 3.5 inch HDD’s huisvesten in de REV200. De RGB-controller vereist voeding middels een enkele SATA-aansluiting. Je kunt er een totaal van acht ARGB/3-pin connectoren op aansluiten.

De 2.5 inch SSD bays en 3.5 inch HDD bays zijn eenvoudig te verwijderen middels een schroef. In één van de 3.5 inch bays komen we de accessoires tegen, bestaande uit kabelbinders, schroefjes voor diverse componenten en een BIOS alarm/speaker voor geluidsmeldingen. De laatste is redelijk nostalgisch en zal hoogstwaarschijnlijk bij veel gebruikers in het doosje blijven zitten.

Dit brengt ons al snel door het hoofdstuk de binnenkant. De REV200 oogt wat onwennig met zijn indeling, maar is redelijk praktisch. Voor het inbouwen voorzie ik weinig problemen, alles mag duidelijk zijn.

Voor het inbouwen ben ik begonnen met het plaatsen van de be quiet! voeding. Eerst ben ik nagegaan wat ik in zijn totaliteit nodig heb aan aansluitingen. Hier heb ik de voeding (modulaire kabels) op afgestemd. Het is eenvoudiger om eerst na te gaan welke aansluitingen je nodig hebt, zodat je niet achteraf moet rommelen met beperkte ruimte. Na de plaatsing van de voeding kwam het moederbord in opvolging, waarna ik de kabels op het moederbord heb aangesloten. De CPU_Power connector is vooral belangrijk, omdat de CPU-koeler belemmerend kan zijn als je deze achteraf nog moet aansluiten. Bij de REV200 valt dit mee. Je houdt nog veel ruimte over, zie de onderstaande foto’s.

De SSD neemt plaats op een enkele 2.5 inch bay. Vier schroeven op de bay en vastzetten op de kooi van de behuizing, aansluiten en klaar. De videokaart een GTX 1080 van Asus hield zich netjes vast op de expansie ingang/PCI-e uitsparingen van de REV200. Dit ging in samenwerking met het PCI-e x16 slot op het moederbord. Ik kon zonder enig risico de videokaart netjes vastschroeven. Met de videokaart op zijn plaats is het totaalplaatje compleet. Het moederbord, de CPU-koeler en de videokaart verticaal maken de REV200 bijzonder. Pas wanneer je deze behuizing aanvult met hardware begin je door te krijgen wat de behuizing pas écht anders doet. Het effect van deze behuizing komt dan tot zijn recht.

Dit is dan ook weer zichtbaar op de toegang bij het I/O. Kabelmanagement is met de ruimte onderin de behuizing eenvoudig. Dit verleent zich goed voor het wegproppen van kabels, wat eigenlijk niet de bedoeling mag zijn… Zijpaneel er op en niks aan de hand! De uitsparingen richting het hardware compartiment voor kabels zijn goed afgestemd op de indeling van de REV200. Wel komt de REV200 te kort in kabelmanagement opties. Er zijn enkele kabelankerpunten, meer niet. Hier mag Sharkoon in toekomstige modellen wat meer aandacht aan besteden. Mooi geel is niet lelijk, toch?

Daarmee is de REV200 compleet voor nieuwe avonturen. RGB aan: let’s go!

We zijn aangekomen bij de conclusie van de REV200 behuizing van Sharkoon. Voor mij persoonlijk een nieuwe benadering als het om het indelen van een behuizing gaat. Werpt deze unieke benadering van Sharkoon zijn RGB vruchten af? Je leest het in deze eindconclusie.

We beginnen natuurlijk met de indeling. De REV200 mag er met zijn indeling zijn. Het hardware compartiment bevindt zich aan de rechterzijde, waar dit bij traditionele behuizingen links is. Vervolgens draait de REV200 zijn indeling nog eens 90 graden om, waarmee de I/O aansluitingen van je moederbord en videokaart(en) bovenaan de behuizing terecht komen, dit is overigens niet nieuw. Wel is de combinatie van de twee voor de REV200 een mooie uitwerking. De REV200 opent hiermee een ‘poort’ voor gebruikers die liever aan de linkerzijde van hun bureau een behuizing plaatsen, zonder te moeten inleveren op het bewonderen van je eigen hardware. Al is het om praktische reden dat je hier voor kiest, hetzij een raam aan je bureau waar je liever geen behuizing voor plaatst. Lang verhaal kort: de indeling is wat mij betreft succesvol.

Voorgeïnstalleerd zitten er vijf ARGB 120 mm fans in de behuizing. De RGB lichtspreiding ontstaat wanneer ingeschakeld rondom, de fans ogen prima en zijn voorzien van één ARGB/3-pin aansluiting, een 3-pin aansluiting en Molex. Jammer genoeg is er geen 4-pin aansluiting voor PMW. Daarbij is de aanwezige controller enkel voor RGB, dus niet voor de fans. Dit levert een totaal van vijf 3-pin of Molex connectoren op. De toegepaste be quiet! voeding heeft maar drie Molex aansluitingen, dus je moet dan toch nog twee fans aansluiten op 3-pin, wat overigens mijn voorkeur heeft. Met de Molex aansluitingen draaien de fans op maximale snelheid, wat geluidsproductie forser maakt. Hier zijn overigens oplossingen voor zoals een fan controller van derden of verloopstukjes van Molex naar 3-pin, echter mis ik het al standaard optie op de REV200. De behuizing had van mij 15 tot 20 euro duurder mogen zijn met gecombineerde RGB/Fan-controller, dit had mij de investering waard geweest.

Voor het budget van 99 euro koop je een redelijk uitgebreide behuizing. Je hoeft niet meer te investeren in extra fans en bent voorzien van ARGB, mocht je hier gevoelig voor zijn. Vergeet niet dat RGB fans vaak een oplopende kostenpost zijn, wat er zomaar aardig wat tientjes bij kan snoepen. Met de REV200 ben je goed voorzien. Het paneel van gehard glas is prima, overige aspecten als kabelmanagement hadden beter gemogen, evenals het stukje plexiglas aan de voorzijde van de behuizing, het had mooier geweest als dit gehard glas had geweest, complementair aan het zijpaneel.

Eindstand is dat de REV200 in zijn prijscategorie met zijn unieke indeling, vijf 120 mm ARGB fans, een RGB-controller en gehard glas redelijk compleet is. Bouwkwaliteit is gewoon goed, waar er hier en daar nog wel wat ruimte is voor verbetering. Ondanks de verbeterpunten zet Sharkoon een mooie behuizing voor zijn prijs neer (op de linkerzijde) van je bureau.

http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Sharkoon-REV200/low1.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Sharkoon-REV200/low2.JPGhttp://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Sharkoon-REV200/low3.JPG http://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Sharkoon-REV200/low4.JPG

Heb jij ook een Sharkoon REV200?

Heb je de koeling een beetje kunnen testen?
Ik krijg zelf namelijk een beetje het idee dat de GPU als een soort blokkade kan gaan werken door de verticale positionering (zeker met de lengte van de geïnstalleerde 1080).
+3 voor de review alvast!
Bedankt! Koeling is redelijk. Mogelijk loont het wel, (niet getest), om bij een enkele videokaart de kaart in een ander PCI-e x16 slot te plaatsen, zodat je meer ruimte houdt rondom de kaart.

Warmte kan vrijwel niet ontsnappen via de bovenzijde, je krijg daarmee een tunnel effect met de REV200. CPU was idle rond de 28 graden, load rond de 72 graden.

Ben je toevallig aan het kijken voor een nieuwe behuizing?
Goed om te horen dat de temps niet ontzettend hoog waren! Ben zelf momenteel inderdaad in de markt voor een nieuwe behuizing (complete build zelfs).

Komen onder andere een Ryzen 5 3600 (mogelijk X) en RX5700XT in. Ben een beetje aan het rondneuzen naar behuizingen rond (en onder) dit prijspunt die goede koeling leveren en ook prettig ogen. Ben altijd wel fan van dingen anders doen, dus vandaar dat deze mijn interesse wekt!
De vijf adresseerbare RGB fans standaard voorgeïnstalleerd is best wel deftig. Een fan controller of voldoende 3-pin aansluitingen kan ik wel adviseren. :)
Mooi review weer Pim, +3 _/-\o_
+3, fijne kerst jongen!
Leuk beestje, al mis ik inderdaad wat "premium" features voor een moderne kast. Puike review op een puike Kerstdag. :)
Een fan controller had leuk geweest. :)
Kan je de fans ook harder zetten als je ze via die rgb controller aansluit? Of moet ik dan een fancontroller kopen? Via de bios lukt het namelijk niet.
Moet écht via een fan controller. :) Welk moederbord heb je?
Msi B450 gaming pro carbon. 3pins van de fans zitten op dat hubje en stroom via molex.
Op de 4-pin SYS (systeem) fan headers aansluiten op het moederbord. De CPU fan header zou ook bestuurbaar moeten zijn via de BIOS. :) Stroom via molex is niet nodig, enkel 3-pin aansluiten op het moederbord. Wanneer je Molex aansluit draaien de fans automatisch maximale snelheid/12V.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 6 mei 2020 23:41]

Bedankt voor je reacties en hulp!
De reden dat ik dit allemaal vraag is omdat ik van kast ben gewisseld naar deze rev200.
In mijn vorige kast waren de temperaturen van mijn cpu rond de 60 graden tijdens het gamen, maar in deze kast tikt het al snel de 75graden aan. Ik heb de Cooler Master MasterLiquid ML240L en wilde dus de fans die daar op zitten harder laten draaien om te kijken of het dan wat koeler wordt. Ik gebruik daarbij de fans die bij de rev200 zitten, wel aangesloten via molex maar ze zijn muisstil dus twijfel of ze wel op max snelheid draaien. Ik had geen idee dat je die 3pin stekkertjes van de fans op de 4pins headers kon doen. (sorry, dit is mijn eerste zelfdouw dus ben nog lerende) Maar zou ik dan de fans harder kunnen laten draaien aangezien jij al aangaf dat via molex de fans al max draaien?
3 en 4-pin kan gewoon. Onder Molex draaien de fans op maximale snelheid. Geen probleem hoor! Tof dat je eerste build in elkaar staat. :D
Ik ga het thuis proberen.
Maar als ze nu al max draaien omdat ze op molex aangesloten zitten zal het dus niets uitmaken als ik ze op de fanheader zet? Zal een betere watercooler beter werken als ik dan dezelfde fans gebruik of maakt dat dan nog steeds niets uit aangezien de fans hetzelfde blazen.

[Reactie gewijzigd door daltona op 7 mei 2020 08:51]

De fans draaien nu maximaal op molex. :) Fan header maakt dan geen verschil, enkel dat je deze sturing kan geven via je BIOS/UEFI.

De ML240L is opzich een prima AIO/waterkoeler. Als ik mij goed herinner zijn de 5 meegeleverde fans redelijk laag in RPM (rotaties per minuut), vandaar dat de REV200 redelijk stil blijft. Welke behuizing had je hiervoor?
Dan ben je vrij snel overgestapt. :D Die is namelijk nog niet zo lang uit. Zitten je fans allemaal juist (airflow goede richting door de radiator et cetera)? Zit het blok van de waterkoeler goed op je processor? Kun je mij anders van wat foto's voorzien? Ik wil je best helpen. :D
Ik moet er bij zeggen dat ik de voorganger daarvan heb. Denk 3jaartjes oud. Alles zit goed. Ook de richtingen van de fans. Ik zal straks thuis een foto maken. Ik denk dat het misschien kan komen door de verticale gpu die de intake blokkeert. Maar ik lees dat het bij jou rond de 72graden was?
Enig idee hoe je dit frontpaneel los krijgt? Volgens wat ik hierboven kan lezen zou deze zo moeten loskomen, maar ben bang als ik er nog meer kracht ga op zetten dat ik iets zal afbreken. Zit dit nog vast met vijzen of pinnen ergens?
Gewoon een trekbeweging dan komt deze los. :) Kost mogelijk wat meer kracht, maar het is wel zo gemaakt.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.