WD D10 8TB Wit

€ 239,-
Specificaties 8TB HDD met USB 3.2(G1) - Bekijk alle specificaties

WD D10 8TB Wit Review

Dutchiee 12 december 2019, 2.136 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 17 reviews, waarvan 47% gesponsord.

WD D10 8TB Wit

Western Digital heeft een aantal nieuwe WD Black producten op de markt gezet. En vandaag is het tijd om één van die producten onder de loep te nemen. Namelijk de WD Black D10 Game Drive 8TB!

Pluspunten

• 8TB!!
  • Extra USB-poorten om randapparatuur mee op te laden!
  • Extra opslag voor de console, PC/Mac
  • SNEL!!
  • LED dat zachtjes blinkt wanneer de schijf ‘bezig’ is

Minpunten

• Korte USB kabel
  • Heeft wel extra stroom nodig, deze kabel is gelukkig wel wat langer..

WD Black D10 Game Drive 8TB

AC adapter and plug
Quick Install Guide

3-Year Limited Warranty

Uitpakken

Tijd om de WD Black D10 uit te pakken!

Western Digital levert met de WD Black D10 een aantal dingen mee.
Adapter met een koppelstuk die voor EU-stekkers kan worden vervangen.
Handleidingen, USB-A to Micro-B kabel en een stand om de WD Black D10 rechtop in neer te kunnen zetten.

Binnen enkele seconden zit de juiste stekker op de adapter. Fijn dat hierdoor niet twee adapters moeten worden meegestuurd - wat ik regelmatig bij andere reviews nog tegenkom. Iets met duurzaam enzo…

Western Digital levert met de WD Black D10 ook een stand mee die er voor zorgt dat de D10 netjes rechtop kan staan.

De ‘stand’ klikt zich in de gleuven, aan de onderkant van de D10.

De WD Black D10 ziet er in mijn optiek best gaaf uit!

Aan de achterkant zit een kleine fan die voor de actieve koeling van de harde schijf zorgt, daaronder twee USB poorten waarmee randapparatuur kan worden opgeladen (7.5w). Bijvoorbeeld gamecontrollers, draadloze hoofdtelefoon etc.
Onderin zitten de USB aansluiting (Micro-B) om de D10 met een console of PC te connecten en daaronder de aansluiting voor de adapter.

De onderkant van de WD Black D10 is uitgerust met 4 rubbertjes waardoor de externe schijf ook kan ‘liggen’.

De WD Black D10 heeft in mijn optiek een gave robuuste look!

In werking geeft de led verlichting een ‘breathing’ effect. Wanneer deze alleen ‘aanstaat’, is dit een niet veranderend licht (zoals de afbeelding hieronder).

Wanneer de USB wordt losgetrokken, of wanneer een console of computer (of dergelijke), schakelt de schijf ook compleet uit.

De meegeleverde usb kabel is 1 meter lang. En dat voelt in mijn optiek niet heel erg lang. Zeker niet als een PC naast een bureau staat waardoor je al 50 cm kwijt bent qua hoogteverschil en afstand. Bij een console is dit overigens een kleiner probleem, waar de D10 Game Drive gerust naast de console kan staan.

Gebruik en snelheden

De WD Black D10 heeft aan de voorkant een led zitten die zachtjes blinkt wanneer de ‘schijf’ in gebruik is. Wanneer er niets gebeurt is het een onafgebroken licht.

Behalve dat het een mooi kastje is om naar te kijken, moeten we ook weten hoe de WD Black functioneert, en vooral.. hoe snel?!
Dit is getest door een bestand van 45GB vanaf een (in de PC zittende c.q. interne) SSD naar de externe WD Black D10 te schrijven, vanaf de D10 naar diezelfde interne SSD, vanaf de externe WD Black D10 naar een interne WD Black 2TB HDD en precies weer andersom.
En de resultaten… die zijn zoals verwacht, de D10 is gewoon erg snel.

Laten we beginnen met de eerste test: Hoe snel kan de WD Black D10 data wegschrijven?
Vanaf een SSD naar de WD Black:
Met 1 bestand van 45GB, gaat de dataoverdracht met ongeveer 248MB/s (3 minuten), en dat vind ik persoonlijk - voor een harde schijf - bijzonder snel….

In taakbeheer is ook te zien dat deze continue loopt. Dit blijft hierna hetzelfde.

Vanaf de WD Black naar een SSD
Vanaf de WD Black naar diezelfde SSD gaat met 250 MB/s gemiddeld,.

De schijf wordt continue op bijna 100% (rond de 97% gebruikt). En de snelheid blijft continue op 250 MB/s.

Vanaf de WD Black D10 naar een interne WD Black 2TB HDD
Zelf heb ik een interne HDD (WD Black 2TB (WDC WD2003FZEX-00Z4SA0)) waar ik een deel van mijn Steam library op heb staan. Uiteraard ben ik dan ook wel benieuwd hoeveel het scheelt tussen de interne ‘oudere’ WD Black 2TB en de externe WD Black 8TB!

Dit schommelt ongeveer tussen de 93 MB/s en de 130 MB/s. En dat terwijl het om één groot .ISO bestand gaat.

Ook in taakbeheer is te zien dat de interne schijf inderdaad op zijn max zit.

De WD Black D10 echter… Deze heeft nog snelheid over!

Kleinere bestanden?
Hoe zit het eigenlijk met kleine bestanden? Laten we zeggen; foto’s? Ik heb een folder met ruwe (.RAW) en .jpg bestanden van al mijn reviews. Ergo, de ruwe foto’s van mijn camera en de bewerkte bestanden/foto’s die ik gebruik in mijn reviews..
Vanaf een HDD (interne WD Black 2TB) naar de WD Black D10 wordt de data met ongeveer ongeveer 110 MB/s weggeschreven. Snelheid schommelt tussen de 105 MB/s en 115 MB/s.

Zoals te zien is, wordt de interne harde schijf best onder druk gezet.

De WD Black D10 heeft in dit geval niet heel veel last van de dataoverdracht.

Omdat de interne harde schijf toch de bottleneck is, wil ik ook testen hoe snel de WD black de data kan kopiëren naar een SSD. De 240GB aan foto’s ging gemiddeld met 240MB/s van de WD Black D10 naar de de SSD.

Echter, kleinere foto’s, bijvoorbeeld .jpg bestanden van ~26KB, die gaan met ongeveer 3 à 4 MB/s.

Bestanden van 200KB worden met ongeveer 24 MB/s van de WD Black afgehaald.

En het schrijven van de interne (NVMe) SSD naar de externe WD Black D10 gaat tussen de 11 en 20 MB/s.

Na deze testen is het wel veilig om te zeggen dat de WD Black D10 8TB gewoon erg snel is. De bestanden worden ‘gemakkelijk’ weggeschreven, of het nou ruwe foto’s zijn of erg grote iso’s/films, 230/240MB/s wordt gemiddeld wel bereikt. Kleinere bestanden worden minder snel weggeschreven, maar dat geldt eigenlijk voor elk type medium. Normaliter gebruik je de schijf ook om bestanden van minimaal paar mb weg te schrijven óf om te lezen. En dat gaat met de WD Black D10 8TB toch echt prima. Zie de test waar ik .raw bestanden wegschrijf (met gemiddeld 240MB/s).

Western Digital heeft met de WD Black D10 8TB Game Drive niet alleen een externe schijf met genoeg ruimte op de markt gebracht, maar ook nog eens één die 7200 rpm erg snel is. Het lezen/schrijven van data gaat behoorlijk rap, zelfs met snelheden waar een interne (weliswaar een oudere) WD Black HDD u tegen zegt.
Daarnaast heeft Western Digital de WD Black D10 ook nog eens met 2 USB poorten uitgerust waardoor controllers, of draadloze koptelefoons én/of andere randapparatuur aan kan worden opgeladen. Iets wat ik een geweldige toevoeging vind.
Enig nadeel hiervan, is dat de USB kabel niet al te lang is. Normaliter staat een pc naast of ergens onder een bureau, en hierdoor moet de harde schijf op de bureau wel in een hoek worden gezet, met de mogelijke risico’s van dien. Voor een console zal dit een minder groot issue zijn, omdat de harde schijf in dat geval er meestal naast kan staan.

En dan over de 8TB.. Het is mij al aantal keren overkomen dat ik op de console of computer met vrienden een spel wilde spelen die ik wéér niet had gedownload. Iets met ruimte tekort. Dan loop je met een groep vrienden een lijst af aan games die zij ook hebben en kunnen spelen. En dan kom je uiteindelijk bij nummer zoveel en dan zeg je; “Já, die heb ik”.. voor je het weet ben je weer een half uur verder. Met de WD Black D10 heb je dat ‘gehannes’ niet/nooit meer. Je kan met de 8TB gewoon een flinke spel collectie opslaan op de D10. Of dat nou op de computer of console is, dat maakt in dit geval niet uit. De D10 ondersteunt het beide. Hoe heerlijk is het dat je er zelfs ook nog eens Linux ISO’s *kuch* films/series/muziek *kuch* mee op kan slaan naast je enorme library aan games. De WD Black is zelfs snel genoeg om een 4K film mee te kijken.

In mijn optiek is de WD Black D10 niet alleen weggelegd voor gamers. Mocht je nou graag data op willen slaan op een snelle externe drive, dan is de WD Black D10 ook voor jou weggelegd. Zelf ga ik bijvoorbeeld mijn gehele review collectie aan foto’s op de D10 zetten.
Let wel.. onthoud wel dat redundantie (kopie van de bestanden op andere locatie) altijd van belang is wanneer het om belangrijke bestanden gaat! De harde schijf (eigenlijk elke media) kan immers ooit een keer kapot gaan. Zonder back-up ben je dan je gegevens kwijt.

Dat de WD Black D10 ook nog eens redelijk stil is - wanneer deze gewoon ingeschakeld is, is ook een fijn gegeven. Het fannetje aan de achterkant zorgt voor de nodige koeling, maar zorgt er niet voor dat je voelt of je op een vleugel van een Boeing 747-400 zit. Wanneer de schijf in gebruik is, maakt deze wel iets meer geluid - maar dat is logisch, doet een interne harde schijf immers ook.

De D10 schakelt de harde schijf na een aantal minuten van inactiviteit uit! Wanneer de harde schijf weer wordt aangesproken, gaat de HDD weer aan. De led geeft dan een soort ‘breathing’ effect.
Wat ook erg handig/fijn is, is dat de externe schijf helemaal uit gaat (ook de led) wanneer de console/pc ook wordt uitgeschakeld.

De WD Black D10 8TB is niet alleen een kastje met uiterlijke schoon, intern mag het er ook wezen, en dat telt immers ook!

De WD Black D10 krijgt van mij een volle 5 van de 5 sterren!

Heb jij ook een WD D10 8TB Wit?

Goedenavond Dutchiee,

Ik lees bij jouw specificaties:
"Interface
USB 3.2 Gen 1"
wat volgens mij staat voor een maximale USB transfer rate van 5Gb/s.

Terwijl Tweakers zelf aangeeft:
"Populaire specificaties
Hardeschijf bus (extern)
De aansluiting waarmee het product op de computer wordt aangesloten.
USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s)"

Een van de twee kan maar de juiste zijn en alhoewel de overdrachtssnelheid verdubbeld (of gehalveerd) wordt, maakt dat niet uit voor jouw testresultaten.
Aangezien je vermeldt dat de bijgeleverde kabel USB-A to Micro-B connectoren bevat vermoed ik dat jouw specificatie de juiste is.

Groet, Kees