Synology DiskStation DS210+ Review

GahanZwart 31 mei 2010, laatste update op 31 mei 2010, 3.139 views

Synology DiskStation DS210+

Pluspunten

• Als je niet bang bent voor Linux dan kan je aan de hand van de beschikbare info op de Synology Wiki de werking aanpassen. Webinterface geeft alles wat je nodig hebt voor gewoon gebruik. Veel functionaliteit.

Minpunten

• Duur.

Synology + Samsung bij WifiMedia

Ik heb de Synology DS210+ vorige week gekocht na lang twijfelen. De prijs versus geboden functionaliteit blijkt niet makkelijk in het NAS-en land. Na veel reviews te hebben gelezen op o.a. Tweakers heb ik voor deze Synology gekozen.

Deze NAS heb ik samen met 1 Samsung EcoGreen F3EG, 2TB gekocht. Na veel te hebben gelezen over schijfcompatibiliteit en de problemen die kunnen optreden bij WD schijven (al die verschillende versies die wel of niet kunnen werken), heb ik voor een probleemloze Samsung gekozen.

Ik heb ervoor gekozen deze producten bij WifiMedia te kopen, die bouwen de schijf meteen in en sturen 'm dan op.

Redenen om voor Synology te kiezen

De voornaamste redenen die mij over de streep hebben getrokken om Synology te kiezen:
- support vanuit Synoloy schijnt goed tot zeer goed te zijn
- minder duur dan bijvoorbeeld QNAP, en biedt dezelfde functionaliteit of meer
- een vrij actieve communitiy om Synology heen

Wensen NAS

Ik heb de NAS voornamelijk voor het volgende nodig:

- backup van images van besturingsystemen van client pc's in het netwerk
- backup van de bestanden van verschillende websites van een aantal van mijn klanten
- netwerkschijf functionaliteit voor alle client pc's in het netwerk (zowel privé shares als publieke shares)
- via browser muziek streamen
- NFS functionaliteit om schijfruimte voor andere Linux client pc's beschikbaar te stellen
- mag best zuinig zijn in energie, en daarom moesten ook groene schijven mogelijk zijn

Niet getest

Om wat verwachtingenmanagement te doen vertel ik hier ook waar ik het niet voor gebruik, en is dus ook niet getest:

- toegang vanaf internet tot de NAS
- bittorent of p2p functionaliteit e.d.
- streamen naar een Networked Media Tank o.i.d.
- snelheid
- geluidsproductie (staat bij mij op een meterkast in een hal, heb er geen last van)

Functionaliteit

Allereerst is het belangrijk te vermelden dat er tussen de Synology's onderling, als ze gebruik maken van Disk Station Manager 2.x, er niet veel verschil is in functionaliteit. Het enige wat verschil maakt kort door de bocht is hoeveel schijven je hebt, en hoe je het volumemanagement wil inrichten (RAID, JBOD, alles wat daarmee te maken heeft). Hoe meer schijven, hoe meer keuze je hebt in RAID config's.

Kort gezegd, welke Synology je op dit moment ook koopt, eigenlijk hoef je alleen te kijken naar wat die Disk Station Manager (2.3 op moment van schrijven) biedt.

Ervaringen

Wat een prettig apparaat. Ik heb geen ervaringen met NAS-en, maar dit is wel een verrijking. Ik heb wel ervaring met Linux, en dan is het helemaal leuk want dan kan je dit beestje aanpassen voorbij de beperkingen die de Linux installatie van Synology heeft of andere wensen bewerkstelligen. Ik had namelijk een goed werkende SFTP functionaliteit nodig op de Synology en dit kon met een Synology wiki artikel worden bewerkstelligd. Ook had ik een probleem met 1 Windows pc die geen audio wilde streamen via de browser door een te strak ingestelde timeout op de Synology, die timeout kon ik ook wijzigen door toegang tot het Linux besturingsysteem. Let wel dat als je rommelt in de configuratie via Linux dat ondersteuning vanuit Synology vervalt, en je doet het natuurlijk op eigen risico. Door een foutje kan je het systeem om zeep helpen. Dat is wel weer te verhelpen schijnt, maar ja liever niet.

De webinterface ziet er goed uit en biedt eigenlijk alles wat je in het normale gebruik kan wensen aan wat je kan instellen.

Je kan vrij gemakkelijk met de webinterface shares aanmaken en die koppelen aan gebruikersaccounts of gebruikersgroepen. Ik kwam er wel achter dat je wel moet kiezen: of groepen instellen of gebruikers. Beide instellen op 1 share kan vreemde effecten geven (dat je bijvoorbeeld niet mag wegschrijven op een share). Dit staat ook wel in de gebruikshandleiding en op de Synology Wiki vermeld. Die shares werken verder als een zonnetje

Het streamen van audio via de browser gaat ook heel goed. Wat ik wel mis in de webinterface is om playlists aan te kunnen maken, en iets waarin je favoriete mappen van muziek kan bewaren en gemakkelijk weer kan oproepen.

Ook de NFS waarbij andere Linux PC's client zijn werkt prima.

Dat was alles wat ik er nu over te melden heb. Misschien dat ik het later nog eens aanvul maar doe geen beloften. Je kan vragen stellen, maar wat ik niet getest heb kan ik niet beantwoorden.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS210+?

Negatieve eigenschappen:
Duur.

dit was voor me de reden om een M-ITX met Dual Core Atom met Freenas te maken. Geheel open source en draait uber stabiel en voorlopig kunnen er bij mij 4 Hdd's in zonder beperkingen
Hoe zijn de prestaties van dat systeem? Kan je daar meer over vertellen? Eventueel per e-mail (jordi_nl@hotmail.com)
Ik verwacht toch op zijn minst transferspeeds bij een NAS en eventueel energieverbruik in een review.
en aangetekend per post ontvangen zeker |:(