Intel Pentium Dual-Core E5300 Boxed Review

careltjuh 30 mei 2010, laatste update op 12 maart 2011, 3.455 views

Intel Pentium Dual-Core E5300 Boxed

Pluspunten

• lage temp
  • goede prijs/presentatie verhouding
  • goed overklokbaar
  • verbazend hoge multiplier 13x

Minpunten

• tot nu toe erg tevreden nog niets ontdekt
  • alleen beetje weinig cache

intel pentium dual core e5300:

(dit is mijn eerste review dus als er fouten zijn zeg het)

De Pentium dual core intel e5300 ik heb hem nu al een tijdje en ik zag dat er nog geen een review over was dus ik dacht laat ik er een eentje voor schrijven.

de specs:
  • 2.6 ghz kloksnelheid
  • fsb:800mhz
  • cache:2mb
mijn intel pentium dual core e5300:
Ik heb de e5300 gekocht omdat het mij een perfecte middenklasser leek
en naar mijn mening is.
Ik heb hem gekocht voor 65 euro.

De e5300 wordt geleverd met de wel bekende boxed koeler van intel.
Waar ik overigens zeer tevreden mee ben erg klein en koelt goed ik heb hem er ook op gezet en geen andere koeler gekocht.
(http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/6232/4772.jpg)
Ik draai hem met een dual boot xp/vista meestal kies ik voor vista maar voor wat games dan pak ik toch liever XP qua minder geheugen trek.
ik heb niet gemeten hoe snel hij vista opstart maar niet hinderlijk sloom of zo.
Hij wordt wat traag bij programma's zoals norton opstarten maar aangezien dat dat een trial was heb ik die er af gegooid en mij eigen virusscanner er op gezet.

multitasking
De e5300 is een goede processor voor lichte programma's te multitasken ik heb toch al snel 3 vensters van Internet Explorer open staan een mijn documenten en WORD .
Dit trekt die makkelijk met vista dan heeft hij nog geen moeite om andere programma's op te starten.
Als ik bijv een spel aan het spelen ben en je drukt op alt tab dan wordt hij wel best traag maar hij trekt het wel mijn vorige processor amd sempron 1,6 ghz liep dan geheid vast.

temperaturen en enkele benchmarks:
Idle wordt hij niet warmer dan ong 35 graden, dat is heel netjes voor een stock koeler.
En onder load heb ik hem nog geen een keer boven de 50 graden uit zien komen.

3D Mark 2006 score:
totaal:2624
cpu:2355

Aangezien de 9400gt niet de alle beste videokaart is mondt dit uit in en niet hele hoge score maar toch wel een redelijk goede cpu score.

wprime :32M:32,905 sec

Geen verbazend snelle score maar goed.
Ik heb hier even geen vergelijk voor.

superpi m1:21,547

Niet een hele hoge score maar wel goed aangezien de intel core 2 duo e7200
19.719 scoort met een vergelijkbare kloksnelheid.

cinebench 11,5
opengl:7,55 fps
cpu:1,46 pts

overklokken
Ik heb deze processor niet gekocht om overgeklokt te laten draaien of voor een speciaal overklok project. Maar ik heb wel even getest wat er nu allemaal in zit de p5kpl-am se is niet het overklok bord maar heeft wel een fsb tot 1600 mhz.

Hij is makkelijk over te klokken naar 3,2 ghz de temp ligt dan idle op ong 40 graden load op 60 graden.
De temps zijn niet verbazend hoog.
Veder dan dit ben ik niet gegaan want ik heb hem liever niet kapot .
Maar voor iemand die er voor gaat koop er een betere koeler op en je kunt en heel end omhoog ik heb al wel gelezen dat hij makkelijk tot 4ghz te klokken is.
wat overigens deze processor zo aantrekkelijk maakt voor overklokkers de 13x multiplier

ik heb ook nog een wprime 32 score gemaakt met de 3,2ghz overklok deze kwam uit op 24.515 sec
een dikke 7 sec sneller

(http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/22540/14195.jpg)
sorry voor de halfe foto onderin staat hij ook heel
sreenshot in idle

nadeel
Ik zeg nu wel in deze review dat de e5300 een goeie processor is dat is ook zeker wel maar het blijft een budget processor met niet veel cache .
Om precies te zijn 2 mb l 2 cache dat is niet heel veel aangezien de e7200 al 3 mb l2 cache heeft.

conclusie
De e5300 is een goede middenklasser voor weinig geld hij is niet voor hele serieuze gamers bedoelt .
Maar zelf speel ik veel cod:4 dit spel is een makkie voor hem speel hem op hing 8x aa 45 fps de iets wat lage fps komt door mijn videokaart.
Speel tegenwoordig ook veel cod mw 2 speel hem op hing zonder aa 40 fps.
Dus over het algemeen goede game/gezins processor ook voor wat multitasking taken.
De prijs is ook over te spreken want 65 is toch niet veel. ;)

even wat typ foutjes weggewerkt en super pi score toegevoegd
en even een cinebench toegevoegd

Heb jij ook een Intel Pentium Dual-Core E5300 Boxed?

Gebruik nou eens leestekens?? Zet meerdere kopjes, doe ook eens een superpi 1M testje en 't zou er een pak strakker uitzien! :+
En de spelfouten :o,
Niet om te lezen, zorg voor goede interpunctie en leesbaarheid!
Kopjes zijn niet duidelijk aangegeven en ik mis vergelijkingen en benchmarks.
Kijk even naar reviews met een hoge ster waarde om te leren hoe het moet!
1 ster...
thx voor deze review (en de puzzel-tocht door het geschreven stukje ;) )
superpi 1m komt er aan
ik zal de rest verbetern als het lukt het is mijn eerste review ik heb al heel wat dingetjes van een een andere review gehaalt :)
ik vind deze processor een erg goede budget koop want ik heb een bundle gekocht met processor, RAM en Moederbord voor 156 euro, nu game ik er al bijna 1 jaar mee en het processorgebruik blijft op 33 % :)
Hey,

Ik maak momenteel ook gebruik van deze processor, ik vroeg mij af hoe je hem sneller kan laten gaan? Jullie hebben het over:

''trouwens ik draai mijn e5300 nu standaart op 3ghz dit is super makkelijk te halen hoef je nog niks aan voltage te tweaken''

Hoe doe je dit?
ik heb gebrobeert om ales te verbeteren als er nog wat is zeg het :)
en hoe kan je plaatjes tussen de tekst voegen :?
Een heleboel :Y)

koelt goet ik heb hem er ook op gezet en geen adere koeler gekocht.

En dat is nog maar 1 zin.
sorry over het hoofd gezien 8)7
ik heb nu gewoon even de tekst gekopieert en in word gezet
spellings controle klaar :)
maar nu nog even men vraag hoe moet je er plaatjes tussen zetten
Moet je ze even uploaden naar online storage (tinypic.com kan je bijv. gebruiken).

Zorgt wel voor goede afmetingen! 500 pixels breed ongeveer als maximum.

Vervolgens kopieer je de link (bijv. www.blabla.com/plaatje.jpg) en zet je die tussen image tags ([img][/img])

E5300 is inderdaad wel een leuk ding. Ik heb zelf een E5200 en dat ding overclockt erg leuk :)
ja klopt zeer net processortje en ik ben van plan om en nieuwe graka der in the zetten ati hd 5770 ofzo dan kan ik weer een tijdje voor uit want met mijn 9400gt kan ik alleen nog maar de nieuwe spellen op low draaien