Cat S52 Zwart Review

Niet HenkTestpanel 28 november 2019, laatste update op 8 december 2019, 445 views Testpanel

Cat S52 Zwart

Een degelijke telefoon die de niet al te veeleisende gebruiker zeker tevreden kan stellen. Als rugged belangrijker voor je is dan kleine bezels en een dun toestel, je niet al te voorzichtig wil hoeven doen, en lang meegaan waardeert, is dit misschien een goede voor jou.

Pluspunten

• Stevig!
  • Near-stock android
  • Lange accuduur

Minpunten

• Krasgevoelige toplaag
  • Ruime bezels

Ik ben altijd al fan van stevige telefoons geweest, en ineens mocht ik van Tweakers de Cat S52 testen!

Zelf heb ik een LG G6, die dezelfde stevigheidscertificeringen bezit als deze Cat maar helaas bij mij tweemaal zonder vallen ineens een barst in het scherm had, en vanuit werk ook een Galaxy XCover 4 die beter in overleven, maar een hoop minder qua features is.

Design en bouwkwaliteit

Meteen out-of-the box maakt de CAT echt een rugged indruk. Hij heeft een scherm met ruime bezel boven en onder, opgeworpen randje om het te beschermen, en een screenprotector erop met uitsparing voor de sensoren.

Aan de linker zijkant zit een dual-sim tray met aparte micro-SD lezer, vergezeld door 3 hex-schroeven, achter een niet-vergrendeld klepje. De rechterzijkant heeft de volumeknoppen, aan-uit en eveneens wat hex-schroeven.

Achterop vindt je de vingerafdruklezer, die in tegenstelling tot sommige andere telefoons niet ook een knop is, en de camera en flitser. De achterkant is afgewerkt met ruw maar premium aanvoelend en grippy plastic, waarvan het onderste derde een streepjespatroon heeft.

Verder heeft de telefoon natuurlijk USB-C, en gelukkig ook een koptelefoonaansluiting.

Besturingssysteem

De telefoon komt met een vrijwel-stock versie van Android 9, en schijnt in ieder geval een update naar Android 10 te krijgen.

Als specifieke toevoegingen heeft hij een eigen camera-app die doet wat hij moet doen, een handschoenmodus, en een modus om slim op te laden. Als je een batterij-freak bent is dat misschien wel een leuke, je kan instellen van wanneer en tot wanneer die actief is, en hij zorgt dan dat als je hem inplugt, de telefoon langzaam laad en pas rond de ingestelde eindtijd helemaal vol is om de batterij te sparen.

Verder zit er een gebruikelijke download extra apps en stuur diagnostische gegevens applicatie op, waarbij de laatste gelukkig niet geactiveerd hoeft te worden.

Featureset

Waterdichtheid
De telefoon heeft een IP-68 rating. Om waterdichtheid te testen, ben ik begonnen met hem af te spoelen, waarna de koptelefoonaansluiting registreerde dat er een koptelefoon inzat, en de speaker het niet meer deed. Dit duurde eerst 12 uur. Ik heb dit tweemaal herhaald, waarbij het ~24 en ~30 uur duuurde. Niet doen als je telefonisch bereikbaar wil zijn, dus.

Verder heb ik hem tweemaal 12 uur laten weken, en opvallend genoeg leidde dit niet tot enige problemen, en bleef de koptelefoonaansluiting gewoon werken.

Tevens is de SIM en micro-SD lezer met een klepje afgedicht, wat in je broekzak wel eens open neigt te gaan (bij mij tweemaal gebeurt). Dan is hij niet waterdicht, en geeft hij hier soms wel/soms niet een melding over.

Kortom, de telefoon gaat niet kapot van water zolang het klepje goed zit, maar gooi hem niet opzettelijk in water als je het komende etmaal gebeld wil kunnen worden.
Valbestendigheid
Om de valbestendigheid te testen, heb ik hem eerst driemaal van ongeveer 2 meter op vlak beton gegooid. Dit overleefde de telefoon zonder enige problemen.

Hierna heb ik de telefoon meermaals van een hoge betonnen trap af gegooid, met enige uitsteeksels bij treden. Hierbij merkte je dat de metalen buitenranden iets sleten bij de uiteinden, en eenmaal een kleine niet-storende deuk onder bij het scherm optrad. Het scherm had enkel oppervlakkige krasjes, maar geen barsten.

De telefoon is dus uitstekend valbestendig, zo lang je geen probleem hebt met oppervlakkige cosmetische schade
Overige bouwvakkersfeatures
De zaklamp is tevens opvallend krachtig (vergeleken met een XCover 4 en LG G6), wat natuurlijk fijn is als je even een kruipruimte in moet o.i.d.

Verder heeft de telefoon een handschoenmodus, en je kon er mee bellen met werkhandschoenen.

Hardware

Scherm
Het scherm is goed helder, maar heeft een magere 1440*720 resolutie. Echter merkte ik hier in de praktijk erg weinig van, enkel bij het lezen van kleine tekst op websites, met name als ik van tab wisselde, merkte ik dat het iets minder scherp was dan de viermaal zo hoge resolutie die ik van de LG G6 gewend ben.

Het scherm is bedekt door een screen protector met uitsparing, die na een korte twee weken testen zonder hoesje (maar wel in aparte broekzak) helaas onder de krassen zit. In dezelfde tijd heb ik de XCover 4 gelijkwaardig behandeld met veel minder krassen tot gevolg. Voor de review wilde ik die graag verwijderen om te kijken of hij dan nog krasgevoelig was, maar met een zuignap en een spudger gewapend zat dit er vanwege de opgeworpen rand niet in, het lukte simpelweg niet om de spudger onder de protector te krijgen.
Camera
Hoewel de camera door Cat vrij hoog aangeprezen werd, verwacht ik in deze prijsklasse meer. In een vergelijking met de LG G6 in lastige situaties weet de camera slecht kleuren te kiezen en is ook minder scherp. De G6 was bij release wel substantieel duurder, maar viel al erg snel onder de prijs waar de Cat nu voor gaat.

CAT S52LG G6

Tsja, met de G6 zien mijn kookkunsten er heel wat eetbaarder uit, ookal is het misschien iets te veel verscherpt en gesatureerd.
Accu
Na 60 uur voor mij normaal gebruik (2 uur schermtijd, o.a. browsen en casual games) stond de telefoon nog op 21 procent. Ik kan dus 2 dagen zonder laden, en dan red ik het tot de avond.

De telefoon laadde in 1 uur van 21 naar 84% met de meegeleverde lader, die gebruik van MediaTek PumpExpress+ 2.0 beweerde te maken, wat dat ook mag wezen.
Overig
De telefoon bevat 4GB geheugen, 64GB opslag, en een MediaTek Helio P35 met 8 cores op 2.3 GHz. Voor benchmarks en vergelijkingen kun je beter een professionele review kijken, maar de telefoon was zeker erg responsive, ook in de enkele spellen die ik er op gespeeld heb (o.a. Hearthstone). Sinds het scherm 720P is, wordt er natuurlijk ook iets minder van de SoC gevraagd.

De telefoon was gedurende de twee testweken geheel stabiel, geen onverwachte bugs, uitval of andere problemen, wat we natuurlijk ook mogen verwachten.

Voor degenen die dat fijn vinden bevat de telefoon overigens ook een kleuren notificatieled.

Belkwaliteit en ontvangst

Helaas zit ik het gros van de tijd in een enorm betonnen monster dat telefoonsignalen eet, dus dit is bij mij altijd een pijnpuntje. De telefoon doet niet onder voor de LG G6 die ik hiervoor gebruikte, maar verricht ook geen wonderen, dus dit was op momenten abominabel maar dit ligt waarschijnlijk niet aan de telefoon.

Gebruikgemak

Vanwege de dikte en grootte van de telefoon is hij met name met twee handen te gebruiken. De stock android skin levert een goede gebruikservaring, de SoC is snel genoeg om alles vloeiend en snel te laten werken, en de knoppen zijn fijn gepositioneerd.

De Cat S52 is volgens mij de perfecte telefoon voor de niet-veeleisende gebruiker. Als je met name wilt bellen en appen is de telefoon ruim snel genoeg natuurlijk, en is uitzonderlijk stevig met een lange accuduur. Het slimme laden zorgt tevens dat je die lange accuduur ook kan houden, ookal wil je telefoon na een paar jaar nog steeds niet stuk gaan.

Zijn slanke bezels, net dat beetje sneller, of de beste fotokwaliteit voor je belangrijk, en vindt je enkel waterdicht al genoeg, dan kan je beter verder kijken, want als je naar ietsje rugged in plaats van echt rugged gaat, dan kan je op die punten voor deze prijs mogelijk net iets beter doen.

Heb jij ook een Cat S52 Zwart?