Trust Ultra Small Bluetooth 2.1 USB Adapter Review

whatdoesitwant 4 juli 2012, 9.689 views

Trust Ultra Small Bluetooth 2.1 USB Adapter

Pluspunten

• Wordt geleverd met broadcom (widcomm) driver.
  • Up to date widcomm driver voor native windows 7 64 bit te downloaden op de trust website.

Minpunten

• Ik knipte de bijgeleverde cd stuk toen ik de verpakking probeerde te openen. Hopelijk worden die hard plastic verpakkingen binnenkort verboden.
  • Mijn versie is van doorzichtig plastic zodat ik mezelf geconfronteerd zie met het zoveelste knipperende ledje. Gelukkig bestaat er geen probleem dat niet kan worden opgelost met de juiste hoeveelheid duct tape.
  • UPDATE, juli 2012
  • Ik krijg bluetooth stack waarschuwing bij het opstarten met virtualbox 4+ maar dat gebeurt op alle windows 7 pc's met virtualbox die ik ken.
  • De headset MW-600 (opvolger hbh-ds980) weigert te koppelen, terwijl dit wel lukt op een hp elitebook met ingebouwde bluetooth. In januari 2011 is een driver uitgebracht voor de 16008-02, die heb ik eerlijkheidshalve nog niet uitgeprobeerd.

Driverkwaliteit Score: 5
Kort
Dit is een dongle met een broadcom chipset. Deze chipset wordt onder Windows 7 ondersteund door de broadcom driver (of bluetooth stack). De broadcom driver is de enige die headsets goed ondersteunt. Windows 7 heeft daar geen native ondersteuning voor.
Een redelijk up to date overzicht van welke dongles met welke drivers werken, is te vinden op wiibrew.org.

Achtergrond
Ah, de wondere wereld van bluetooth op Windows. Oorspronkelijk zouden de bluetooth services avcrp en a2dp in Windows 7 worden ondersteund, maar bij de release candidate was dit niet meer zo. Onder Vista was er helemaal geen ondersteuning.

In principe kun je de basiszaken (toetsenbord en muis koppelen) en meer esoterische zaken (bestandsoverdracht) prima doen, maar als je een stereoheadset hebt zoals ik, dan kun je het wel vergeten.

Ik heb in 2009 uit ellende bluetooth software van Blue Soleil aangeschaft om mijn bluetooth dongle naar behoren te laten werken. Maar Blue Soleil stelde teleur en de ondersteuning voor Windows 7 was slecht. Daarbij belde de software na installatie uit naar een ip dat ik met traceroute wist te herleiden tot "ergens in China": niet erg relaxed.

Tot mijn verbazing kwam ik een paar laptops tegen (toshiba satelite & mijn eigen hp pavilion tx2650) waarop bluetooth onder Windows 7 fluitend draaide (niet helemaal waar, op de tx2650 heb je de sp44774 driver nodig op W7 64bit). Mijn headset (hbh ds980) werkte en als ik een film wilde afspelen schakelde hij na een tijdje automatisch over op de stereo headset. Het werkte zo eenvoudig als op een mobieltje. Ik kwam erachter dat Toshiba een eigen bluetooth stack installeert. Hp maakt volgens mij gebruik van de broadcom (widcomm) driver. Broadcom drivers kun je tegenwoordig gewoon downloaden, maar waar Blue Soleil drivers verschillende chipsets "ondersteunen" (bijvoorbeeld de cambridge chipset), ondersteunt broadcom broadcom en verder niets.

Gelukkig heeft deze Trust-dongle zo'n broadcom chipset en wordt hij gewoon ondersteund. Trust stelt zelfs zelf drivers beschikbaar voor windows xp, vista, 7 en mijn 7 64bit op de eigen website.
Dit is hoe ik de dongle installeerde:
Deïnstalleer eventuele andere dongles. Plaats de trust dongle en installeer de widcomm driver. Meld even af en weer aan voor je apparaten gaat koppelen.
Ik had er nu geen last van maar als Windows 7 zelf drivers probeert te installeren voor je goed en wel de kans krijgt om de de widcomm driver te installeren, dan kun je onder W7 naar apparaten en printers gaan, daar het contextmenu van je computer oproepen en kiezen voor Instellingen voor installatie van apparaat. Kies "Nee, ik bepaal zelf wat er moet gebeuren" en selecteer "Nooit stuurprogramma's via Windows Update installeren". Maar nogmaals, ik had daar bij deze installatie helemaal geen last mee.

Ik dacht altijd dat Trust een beetje een b-merk was maar dit ding is redelijk geweldig. :)

NB 1: Onder apparaten en printers kun je je headset nog een nalopen als die is gekoppeld. Bevestig in het contextmenu onder eigenschappen, services dat de service hoofdtelefoon actief is indien aanwezig. Inladen van het overzicht van de bluetooth services kan even duren.

NB 2: Heb je je headset gekoppeld, aan en actief en komt het geluid nog steeds over de boxen? Bij de systeemvakpictogrammen open je het contextmenu van Luidsprekers. Kies Afspeelapparaten en stel je stereo headset in als standaardapparaat en als standaardcommunicatieapparaat. Doe hetzelfde eventueel bij de opnameapparaten. Het kan zijn dat je in eerste instantie monogeluid krijgt. In mijn geval ging de verbinding na verloop van tijd (een minuut denk ik) zelfstandig over op stereo hoofdtelefoon. Zodra je de headset uitschakelt of overzet naar een ander apparaat, springt het geluid terug naar de boxen.

Heb jij ook een Trust Ultra Small Bluetooth 2.1 USB Adapter?

Ik wil geluid van PC via A2DP naar mijn versterker sturen. Ik zag op wiibrew dat deze adapater standaard dit zou moeten aankunnen. En dat klopt ook. Ik heb de drivers gedownload van Trust en geïnstalleerd. Werkte meteen op mijn Windows XP. Niet slecht voor een stukje hardware van een tientje inclusief verzendkosten.

Dank whatdoesitwant voor je review.