Specificaties router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Linksys RVS4000 Review

d.baars 29 mei 2010, 1.731 views

Linksys RVS4000

Pluspunten

• snelheid bij uitgeschakelde security features
  • featureset
  • ondersteuning voor 4-to-6 IPv6 tunnels

Minpunten

• snelheid bij ingeschakelde security features
  • multicast passtrough werkt slecht
  • geen ondersteuning voor native IPv6

Beheerbaarheid Score: 4
Ik heb deze router aangeschaft omdat ik op een universiteitscampus woon waar elke campusbewoner een 100 megabit lijn tot zijn/haar beschikking heeft. Omdat de meeste routers een WAN-to-LAN troughput hebben van rond de 50 megabit was ik specifiek op zoek gegaan naar een router die wat beter presteerde op dit gebied. Bij deze router stond geadverteerd dat je WAN-to-LAN troughput 800 megabit/sec was dus zelfs als de fabrikant goed was in overdrijven leek het me veilig aan te nemen dat de router 100 megabit wel zou trekken.

De router haalt dit, echter alleen als er een aantal beveiligingsfeatures zoals IPS (Intrusion Prevention System) uit staat. Anders is de troughput wel < 100 megabit. Niet dat je het écht nodig hebt maar vervelend is het wel.

Wat verder bij de router geadverteerd staat is dat deze router IPv6 ondersteuning heeft. Erg fijn, want op de campus hebben we native IPv6 ondersteuning. Helaas gaat Linksys er vanuit dat niemand dat in 2009/2010 al heeft want hoewel er een DHCPv6 server inzit voor de LAN kant, is er geen native IPv6 ondersteuning aan de LAN kant. Er is wel een mogelijkheid om een 4-to-6 tunnel te configureren maar dat is dus niet wat ik wil.

Ook zit er nog een multicast passtrough in de router. Ook erg fijn aangezien er op de campus handige diensten worden geleverd mbv multicast. Helaas werkt dit niet zoals het zou moeten. De eerste halve minuut werkt het, vervolgens anderhalve minuut niet.

Kortom, deze router belooft veel maar maakt het niet of slecht waar. Er zitten nog diverse andere functies op zoals VPN tunnels (PP2P/L2TP/IPSec) maar die gebruik ik niet, wellicht dat deze wel goed werken. Had deze router hoofdzakelijk voor de hoge WAN-to-LAN troughput en de multicast passtrough aangeschaft en dan valt deze router wel goed tegen.

Heb jij ook een Linksys RVS4000?

dat is switching, geen routering... Ook al loopt 't draadje via de router, het wordt door 't switch deel van de router afgehandeld, en dus nooit gerouteerd. Iedereen kan tegenwoordig een goeie gigabit switch bouwen, zelfs linksys ;)
Heb je al wat kunnen experimenteren met de vlan ondersteuning?
Dit exemplaar lijkt me wel leuk, maar zou het nodig hebben om vlans op te definiëren en ook te routeren tussen vlans.

Het idee is om een netwerk op te bouwen waarop 2 vlans actief zijn, werk en prive.
De werk vlan moet op de prive vlan moeten, maar omgekeerd niet.

Kan je me laten weten of dit mogelijk is?
Is er niemand die deze router vooral voor de VPN gebruikt ? Want ik lees op het internet dat de Ipsec ingeschakeld de router redelijk hard vertraagt. Daar begint natuurlijk mijn probleem, vermits ik zo'n router wil kopen voor site to site vpn & 2 remote access vpn's. Hoeveel vpn verbindingen kan je er te samen met aangaan?
Heb je wel de laatste firmware draaien? Wat ik sjebbig vind is dat er geen nieuwe Signature versies door Cisco worden gereleased. Ik krijg nu om de zoveel tijd een mail van de router dat de signature versie out of date is. Er is geen neiuwe versie beschikbaar.

Ik heb voor deze router gekozen omdat ik blu-rays stream over mijn netwerk van mijn workstation naar pc op tv in slaapkamer en naar htpc in woonkamer. Dit doet de router perfect. Ook bestanden kopieren (50GB iso's) gaat als een tierelier. Ik gebruik er verder nog een 3Com gigabit ethernet switch bij en een linksys access-point.