DJI Mavic Mini Fly More Combo - Wit, Zwart

Specificaties 1920x1080 video • 30 min. accu • met remote - Bekijk alle specificaties

DJI Mavic Mini Fly More Combo - Wit, Zwart Review

SpeedingWilly 20 november 2019, 2.764 views Product gekocht

DJI Mavic Mini Fly More Combo - Wit, Zwart

Dit is de ideale drone om mee te starten en/of als je per se een drone met een gewicht van minder dan 250 gram wilt hebben (vanwege EU regelgeving 2020).

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit meer dan prima
  • Erg licht en compact
  • Super lange vliegtijd tot 30min, zeker voor zo'n kleine drone!
  • Typische DJI Mavic vlieggedrag
  • Fly more combo is goede deal
  • Relatief sltil
  • DJI Fly App -> Gemakkelijk in gebruik

Minpunten

• Bouwkwaliteit minder dan andere DJI drones
  • Blijft toch een WiFi drone
  • Geen 4K opnames
  • Geen Obstacle Avoidance
  • Komt wat power tekort t.o.v. andere DJI drones

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Beeldweergave Score: 4
Deze review is geschreven na een week gebruikerservaringen met de DJI Mavic Mini.

Ik bezit al 15 maanden de DJI Mavic 2 Pro, dus ik zal uiteraard e.e.a. ook vergelijken met deze drone. Zie voor een review van deze drone hier.

Vergelijking van de Mavic Mini met de Mavic 2 Pro

Ik bezit al 15 maanden de DJI Mavic 2 Pro, waar ik uitermate tevreden over ben. Deze drone + al de accessoires (o.a. Smart Controller) die ik erbij heb gekocht, kost ruim 5x zo veel als de Mavic Mini. Vergelijken van de 2 Pro met de nieuwe Mini is natuurlijk niet helemaal eerlijk, maar toch doe ik dat uiteraard.

Op bijna alle vlakken is de Mavic 2 Pro (veel) beter als de Mavic Mini. De drone is sneller, maakt betere opnames (zowel foto- als video), is zelfs veel stiller, heeft een veel beter bereik vanwege OccuSync 2 (groot pluspunt!), heeft veel meer (automatische) vliegmodi en meer instellingsmogelijkheden en is steviger.

Toch zijn er wel wat voordelen die de Mini heeft t.o.v. de Pro, zoals de veel lagere aanschafprijs, het veel lagere gewicht en ondanks dat de Mavic 2 Pro al erg compact is ingeklapt, is de Mini nog een stuk kleiner en compacter. Deze voordelen kunnen in bepaalde situaties grote pluspunten zijn. B.v. op reis als gewicht belangrijk is en niet te vergeten de totale kosten van je investering! Op reis loop je vaak een groter risico op verlies/diefstal/crash. Het gewicht van 249 gram is met de nieuwe aanstaande EU regelgeving ook een (groot) pluspunt. Deze drone mag zelfs (buiten de no-fly-zones) op plekken vliegen waar de Mavic 2 pro niet mag komen, zoals boven bebouwing.
Deze drone wordt gezien als een speelgoeddrone, en valt ook in de laagste categorie. Let echter wel op: deze drone zal ook geregistreerd moeten worden volgens de nieuwe EU wetgeving, aangezien de drone een camera bevat!

Gebruiksdoel - waarom heb ik deze drone aangekocht?

Sommige aankopen zijn niet helemaal te verantwoorden, maar elke hobby kost geld. Waarom heb ik de drone dan toch gekocht naast de Mavic 2 Pro? Enerzijds omdat ik een 2e (goedkopere) drone wilde hebben. Anderzijds omdat ik deze drone sneller zal meenemen tijdens tripjes/vakantie vanwege de grootte en de totale kosten van mijn gear. Het gewicht van minder dan 250 gram gaf de doorslag omdat ik met deze drone in sommige situaties/gebieden/landen meer mogelijkheden heb dan met een zwaardere drone. Verder was ik gewoon onder de indruk dat DJI het heeft geflikt om zo'n lichte drone te bouwen en die drone wilde ik wel hebben :) .

De plus- en minpunten van de Mavic Mini

De gebruikservaringen zijn best wel positief. De drone heeft mij echter niet op veel punten positiever verrast dan ik al had verwacht. Enerzijds komt dit omdat ik wel wist wat ik kan verwachten van de Mavic Mini, omdat ik al veel reviews gezien had en anderzijds omdat ik al uitgebreide ervaringen heb met andere DJI drones.

Waar ik wel zeer van onder de indruk ben, is hoe compact deze drone is. Het is moeilijk om dat uit te leggen in een review. Je moet de drone echt in je handen hebben om dit te ervaren. Je kunt de drone ingeklapt zelfs verstoppen achter een iphone! Verder is de vliegduur op 1 accu ook zeer indrukwekkend en die is ongeveer gelijk aan de 907 gram zware DJI Mavic Pro. Met ongeveer 25 minuten maximaal in de praktijk erg indrukwekkend. In vergelijking met andere kleine drones (zoals b.v. de DJI Spark) bijna een verdubbeling!
Andere pluspunten zijn de prijs/kwaliteit (500 euro voor de Fly More Combo is een nette prijs), het typische DJI (Mavic) vlieggedrag) en de gebruiksvriendelijke App (waar veel minder in is in te stellen, maar dat kan een voordeel zijn voor beginners). Ook is de drone relatief stil. Al is het vlieggeluid van de Mavic 2 Pro veel aangenamer om te horen.
Verder is de drone zelfs binnen te vliegen. Als je de Fly More Combo koopt, krijg je ook prop-guards erbij, waardoor binnen vliegen ook mogelijk is.

Wat een beetje tegenvalt is de bouwkwaliteit van de drone. Die is zeker niet slecht, maar minder in vergelijking met andere drones. Het is wel logisch, want overal is bezuinigd op materiaal om het gewicht onder de 250 gram te houden. Je merkt dt b.v. als je de armen van de drone vastpakt. Die zijn heel flexibel doordat er dun plastic is gebruikt.
Verder valt toch de WiFi dataverbinding een beetje tegen (in de beperkte CE mode, die we hier in Europa hebben). De theoretische range is dan misschien 2.5 km, in de praktijk kun je al binnen een paar honderd meter meldingen over slechte dataverbindingen krijgen en bevroren beelden. Ik ben uiteraard wel een beetje verwend met de OccuSync 2 verbinding van de mavic 2 Pro.
Ook is goed merkbaar dat de drone heel wat minder power en snelheid in zich heeft dan de Mavic 2 Pro. Zeker in vergelijking met deze drone goed merkbaar, maar zeker als je geen snellere drones gewend bent doet de mini het meer dan voldoende met ongeveer 50km/uur als topsnelheid.
Verder mist de Mavic Mine elke vorm van Obstacle Avoidance (op wat sensoren na aan de onderkant) en kan de drone niet filmen in 4K (2.7K maximaal). Enerzijds heeft dit te maken met gewichtsbesparingen en de kosten laag houden, anderzijds is het gewoon marketing. 4K filmen zou technisch makkelijk mogelijk zijn, maar niet voor 500 euro volgens DJI. Dan zal je toch echt naar de Mavic Air moeten kijken.

Gebruikservaringen na een week gebruik

Ik ben redelijk positief over deze drone. Ik ben uiteraard aardig verpest, doordat ik de Mavic 2 Pro bezit, in mijn ogen één van de beste drones die je op dit moment kunt kopen. Voor mij is het grootste minpunt van deze drone toch de gebruikte transmissietechnologie. WiFi is in de praktijk niet geweldig, zeker niet in Europa waar de zendvermogens beperkter zijn. Het gebruiksgemak en de vliegprestaties zijn echter prima, waardoor ik zeker niet ben teleurgesteld in deze drone.

Aankooptips

Zou ik de drone aanraden? Dat hangt er van af. Is het je eerste drone en/of wil je niet teveel geld uitgeven en/of wil je niet aan een hoop eisen moeten voldoen vanaf juli 2020 als de nieuwe EU regelgeving ingaat? Dan zeg ik volmondig ja!
Wil je echter veel controle hebben over de instellingen en/of verlang je de hoogste kwaliteit van de opnames en/of van het vlieggedrag? Dan zul je toch 2-4x zoveel geld uit moeten geven aan een andere (DJI) drone.

Mocht je de Mavic Mini willen aanschaffen, dan raad ik je de Fly More Combo van harte aan. Naast 2 extra accu's krijg je een oplaadhub, een tas, prop-guards en extra propellers. Voor 100 euro extra wat mij betreft een no-brainer.

Heb jij ook een DJI Mavic Mini Fly More Combo - Wit, Zwart?

Ik heb hier nog een DJI Phantom 3 Advanced liggen, Zou het het waard zijn om deze voor de Mavic Mini in te wisselen?
Wat is je gebruiksdoel? Een (oude) Phantom is een heel andere drone dan de Mavic serie. Moeilijk te vergelijken. Appels met peren wat mij betreft.

Als je Phantom 3 nog goed functioneert en je gewicht en grootte niet zo belangrijk vind lekker doorvliegen zou ik zeggen.

Je kunt vanaf juli 2020 nog 2 jaar lang doorvliegen onder de oude regelgeving (overgangsregeling).
Absoluut een geweldige drone.