Asus Chromebook Flip C434TA-E10013

Specificaties 14" • 1920x1080 • 64GB • Intel Core M - Bekijk alle specificaties

Asus Chromebook Flip C434TA-E10013 Review

Palomar 16 november 2019, laatste update op 17 november 2019, 2.923 views Product gekocht

Asus Chromebook Flip C434TA-E10013

Snelle en erg mooi ogende laptop met goede batterijduur.

Pluspunten

• Snelheid
  • Beeldkwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Ondersteuning Android apps
  • Design

Minpunten

• Toetsenbord minder goed afleesbaar
  • Android apps werken niet altijd
  • Kleine community voor Chrome OS itt Windows/Apple
  • Loginmethodes Chrome OS

Op mijn werkkamer heb ik een prima desktop pc staan, echter wegens verschillende redenen (vrouw/kinderen/gezinsleven) komt het steeds minder vaak voor dat ik daar nog in mijn eentje kan/ga zitten. Toch heb ik als ik in de woonkamer zit regelmatig de behoefte om even snel iets op te zoeken of een mailtje te sturen oid, wat makkelijker gaat op een volwaardige pc/laptop ipv. op je mobieltje of een tablet. Ik had al wel een goede laptop, echter wegens een matige batterij (dus eerst oplader aansluiten) en dat ie aldoor eerst Windows moet opstarten was de drempel hoog om die te pakken. Kortom, ik was op zoek naar een vervangend apparaat voor mijn tablet en laptop om 'volwaardig' op te kunnen internetten.

Ik kwam toen uit bij een Chromebook. De eenvoudige opzet sprak mij erg aan en het feit dat je een Chromebook net als een tablet even snel erbij kan pakken, zonder dat ie lang moet opstarten. Omdat ik niet te hoge eisen had leek mij in eerste instantie de goedkoopste Chromebook me wel een optie. Na bij de Mediamarkt een aantal devices van <300 euro te hebben bekeken kwam ik daar toch op terug. Aan de Pentium/Celeron-apparaten merkte je toch echt wel dat ze niet snel waren. Bijv. een haperende muiscursor als je de browser start. Ik heb me ooit voorgenomen dat ik geen elektronica meer aanschaf waarbij ik me erger aan de traagheid. Daarom ging ik op zoek naar een Chromebook met een betere cpu. Dan kom je bij de exemplaren met intel Core i3 cpu of hoger en zit je al in de prijsklasse vanaf 500 euro. Na wat reviews te lezen bleven uiteindelijk de HP x360 en de Asus C434TA uit deze review over. Beiden hebben een goed scherm, snelle cpu, goed touchpad en goed toetsenbord. Uiteindelijk sprak het design van de Asus me iets meer aan.
Behuizing
De Asus C434TA heeft een erg mooi design met dunne schermranden. Het is ook echt een compact apparaatje met wel weer een erg groot scherm. Het gewicht valt mij overigens wel een beetje tegen, maar dat komt ws. omdat de behuizing volledig van aluminium is. Hij voelt ook erg stevig aan, al heb ik niet getest hoe stevig hij is ;) (sterker nog, ik heb toch maar een sleeve besteld, zodat er bij vervoer in een rugtas geen krasjes op komen).
Snelheid
Qua snelheid ben ik erg tevreden. Alles wat ik ermee doe gaat supersnel. Opstarten, brower starten, webpagina's laden, etc. Ook een paar Android racegames die ik heb geprobeerd (daarover later meer).
Deze Chromebook heeft overigens een Intel m3 cpu, echter is die snel genoeg. Voordeel tov. een i3 is dat deze geen actieve koeling nodig heeft.
Scherm
Het full hd scherm heeft een goede kleurweergave en goede kijkhoeken. De smalle schermranden maakt het er erg gelikt/chique uitzien. Ik zou eerder zeggen dat het een laptop is van 1000+ euro dan van 550 euro.
Het scherm heeft ook touchscreen. Dit is handig voor Android-apps. Tevens kun je het scherm helemaal omklappen, zodat je een tablet hebt. Deze functie heb ik in de week dat ik het apparaat nu heb eigenlijk niet gebruikt. Het is dan nl. een behoorlijk grote tablet die niet lekker in de hand ligt. Ook dat het toetsenbord dan aan de achterkant zit (die dan wel is uitgeschakeld) voelt vreemd.
Invoerapparatuur
Het toetsenbord tikt lekker en heeft grote toetsen met genoeg feedback. Deze heeft ook backlighting, echter zorgt dat ervoor dat de letters op de toetsen wit oplichten tegen een lichtgrijze toetskleur. Maw. de opdruk van de toetsen is dan nauwelijks meer te lezen onder bepaalde kijkhoeken. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de background lighting van het toetsenbord is in te stellen met ALT+brightness, waardoor ze beter afleesbaar zijn.

Het touchpad werkt ook erg lekker. Scrollen en andere gestures gaan snel. Je hebt niet het idee dat je ervoor moet 'werken' zoals op sommige touchpads van goedkope laptops. Ik heb nog geen behoefte gehad om er een losse muis bij te gebruiken.
Accuduur
Hierover kan ik kort zijn en dat is uitstekend. Ik kan er makkelijk de hele dag op werken en dan nog veel batterijduur overhebben. De batterijindicator geeft bij een volle accu ongeveer 10 uur aan en dat lijkt wel te kloppen. Wat ook wel fijn is, is dat er geen overdreven accubesparing op zit. Als je even wegloopt van je laptop blijft het scherm gewoon minutenlang aan.
Android-ondersteuning
Een van de beweegredenen om voor een Chromebook te gaan was de ondersteuning voor Android apps. Omdat Chrome OS een enigszins beperkt OS is qua applicaties, kun je met Android apps uiteindelijk bijna altijd wel iets vinden voor een bepaald doel. In de praktijk vind ik de ondersteuning van Android apps nog wel een beetje tegenvallen. Ik heb een paar games geprobeerd (Real Racing, GTA SA, Asphalt), maar de ondersteuning voor toetsenbord is niet goed. Ook de app van mijn KlikaanKlikUit smarthome apparatuur laat de streams van mijn IP-camera's niet zien. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel apps die wel prima werken.
Chrome OS
Dan nog een stukje specifiek over Chrome OS. Het is geen Windows en geen Mac OS. Omdat ik altijd wel benieuwd ben naar nieuwe OS'en vond ik het juist een pré dat dit OS gebruikt wordt. Te meer omdat ik al veel producten van Google gebruik en het dus naadloos op mijn huidige gebruik aansluit. Er zijn wel wat verschillen met bijv. Windows waar je even aan moet wennen (andere toetsen, geen page up/down), maar daar kon ik snel aan wennen (meeste is met alt/control combinaties ook te doen).
Wat ik wel merk is dat Chrome OS een kleinere userbase heeft dan Windows/Linux/MacOS. Als je googlet op zaken kun je soms weinig vinden en er zijn ook weinig fora/blogs etc. waar veel gediscussieerd wordt over nieuwe features e.d.

Waar ik verder nog aan moest wennen is het inloggen. Er wordt altijd om een wachtwoord gevraagd (je Google-wachtwoord). Aangezien mijn Google-wachtwoord vrij sterk is, is dit heel omslachtig om in te tikken. Je kunt wel een pincode instellen of Google smartlock gebruiken. Smartlock houdt in dat je Android-telefoon via bluetooth gekoppeld is en zodoende gebruikt wordt om in te loggen. Hiervoor moet je telefoon echter wel geunlocked zijn, wat altijd een extra actie is (telefoon erbij pakken en unlocken). Daarna moet je alsnog op je Chromebook je usericoon aanklikken.
Een andere optie is een pincode gebruiken, echter moet die minimaal 6 karakters lang zijn, wat ook al weer minder snel is. Ik mis op dit punt wel de vingerafdrukscanner van mijn Windows-laptop.
Google geeft het OS regelmatig updates, dus wellicht komen hier nog betere/snellere loginmethodes bij.

Qua updates van Chrome OS is Google heel duidelijk. Op een support-pagina (https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=nl) staat genoemd tot welke datum je apparaat updates krijgt (deze Asus C434 tot 2024). Mijn Chromebook heeft anno 2019 dus nog ongeveer 5 jaar support. Dat vind ik een prima termijn. Al is het mij niet duidelijk of ik de laptop daarna nog (veilig) kan gebruiken. Want het zou zonde zijn dat je hem dan moet weggooien...
Ik vind deze Asus C434 een erg snelle laptop met een uitstekend scherm, mooi design en goede bouwkwaliteit. Ik kan er erg goed op werken en zou hem dus zeker aanraden. Voor een Chromebook is hij wel aan de dure kant (ik had een deal bij Mediamarkt voor 550 euro, maar nu is ie daar 650 euro). Ik merk echter wel in alles terug dat het een hoogwaardige laptop is. Het Chrome OS is even wennen, maar werkt lekker snel en zit goed in elkaar.

Heb jij ook een Asus Chromebook Flip C434TA-E10013?

Leuk om te lezen, dank je wel. Herken de punten die jij hebt opgenoemd stuk voor stuk. Heb de voorganger C302 en ben er nog steeds zeer content mee. Alle updates tot juni 2023, prettig gevoel.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite