Logitech MX Ergo

Specificaties Radiogestuurde muis en 380dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Ergo Review

Mickey77 7 november 2019, laatste update op 7 november 2019, 939 views Product gekocht

Logitech MX Ergo

Na ervaring te hebben met de eerdere trackbals van Logitech kan ik wel zeggen dat dit de beste trackball is die ik ooit heb gebruikt. Met name de mogelijkheid om te wisselen tussen twee computers bevalt mij uitstekend. Een aanrader, ook als je geen RSI hebt!

Pluspunten

• Goede vorm, mijn hand en pols zijn ontspannen
  • Het rubberen oppervlak aan de bovenkant voelt heel fijn aan
  • De rubberen onderkant maakt dat hij goed op zijn plek blijft
  • Prettig schakelen tussen 2 computers

Minpunten

• Nog 1 of 2 extra knoppen was leuk geweest (als je alle normale scroll functies wilt houden)
  • Het “soepel scrollen” werkt niet goed genoeg met volume faders

Ik twijfelde enige tijd of het wel nodig was om nog een recensie van de MX Ergo te schrijven. Er zijn al goede recensies gemaakt hier op tweakers, wie twijfelt zal daardoor wellicht al worden overtuigd om er een aan te schaffen. Maar ik ben zo tevreden dat ik er toch graag wat over schrijf, ook omdat ik de trackball niet alleen bij het werk gebruik, maar ook bij televisie kijken.

Ik heb ervaring met de twee voorlopers. Mijn eerste trackball was een Microsoft Trackball Optical (bedraad) van die al uit kwam ergens in het begin van deze eeuw. De vorm van deze Microsoft trackball is anders dan die van de oude Logitech Trackman, van boven oogt hij een stuk groter. Maar hij is niet hoger, het verschil zit hem eigenlijk in het feit dat de palm van je hand bij de Microsoft versie nog minder (of helemaal geen) contact maakt met de tafel. Bij de trackman en de MX Ergo leunt een deel van je hand toch nog op de tafel.

Mijn Logitech M570 kocht ik in 2013 en die wordt nog steeds gebruikt, helaas inmiddels in een andere huiskamer. Ik was er zo tevreden over, dat toen de nood voor een tweede exemplaar zich aan diende ik eigenlijk gewoon weer een M570 wilde kopen. Maar ik heb de verleiding weerstaan en toch iets extra uit gegeven (76 euro tegenover 53 euro voor de M570). Nou, daar heb ik geen seconde spijt van gehad, hij is voor mij de meerprijs dubbel en dwars waard.

Ik wilde eigenlijk geen foto’s maken voor deze review, omdat anderen al prima foto’s hebben gemaakt. Zo toont de review van JesseMacaw https://tweakers.net/prod...743/logitech-mx-ergo.html mooie foto’s van het unboxen en van de metalen onderplaat. De review van Schermer https://tweakers.net/prod...289/logitech-mx-ergo.html toont foto’s van de Ergo naast de originele Logitech Trackman. Maar ik zie geen review van de Ergo naast de M570, dus heb ik toch maar even een paar foto’s gemaakt om dat verschil te tonen.

Ergonomisch/bouwkwaliteit

In de foto’s is duidelijk te zien dat de vorm grote gelijkenis vertoont met de M570, in de laagste stand zijn ze bijna identiek. In de lage stand maakt je pols ongeveer dezelfde hoek als bij een normale muis, maar omdat de trackball groter is, zal je hand dan waarschijnlijk meer contact maken met de trackball. Dus ook in de lage stand kan het zijn dat iemand met RSI een verbetering gaat voelen, omdat je hand meer ontspannen is.

Maar op de foto’s is goed te zien dat als je de MX Ergo in zijn hoogste stand klapt, hij ineens een stuk hoger is. Het gaat eigenlijk niet om de hoogte, het gaat er om dat in die stand je pols een andere hoek maakt. In de hoge stand staat je hand meer rechtop (je pink maakt dan contact met de tafel en duim gaat meer omhoog). Ik vind de hoge stand veel natuurlijker, het is de stand zoals je een beker beet pakt). Ik denk dat voor mensen met RSI de hoge stand nog meer verbetering zal geven.

De behuizing is natuurlijk voor het grootste deel van plastic, maar aan de bovenkant is er nog een dun laagje fijn rubber op geplakt en aan de onderkant heeft het dus een metalen plaat. Die twee dingen maken dat de trackball zeker niet voelt als een goedkoop product. De demontabele plaat aan de onderkant is van metaal en via magnetisme aan de body gebonden. Het kantelen gaat met enige kracht, dus hij zal niet op een ongewenst moment ineens in de andere stand klappen. Goed ontwerp!

De extra knoppen zijn ook slim geplaatst. Zowel de knop aan de linkerkant (voor de precisie) als de knop bovenop (om te wisselen tussen twee computers) zal je niet snel per ongeluk indrukken. Maar als je ze nodig hebt, kun je ze snel vinden. Heel slim geplaatst die twee knoppen. Ik had op zich graag nog twee extra programmeerbare knoppen willen hebben (zie verder), maar om eerlijk te zijn weet ik niet waar ze zouden moeten komen. Alle knoppen zitten voor mij nu precies op de juiste plaatsen.

Software (Logitech options)

Om de MX Ergo aan een computer te koppelen, kun je (per verbinding) kiezen tussen Bluetooth en de meegeleverde Unifying receiver. Het gaat heel soepel, in de software kies je toevoegen en vervolgens kun je de MX Ergo uit en weer aan zetten. Voila, gekoppeld. Het koppelen met een tweede computer doe je gewoon door op de bovenkant de wisselknop eerst op “2” te zetten en dan het proces op de andere computer te doorlopen.

Ik heb gelukkig nog een aantal van die receivers liggen, omdat je ze al jaren krijgt bij alle Logitech muizen en toetsenbord en sets. Ik heb getest met meerdere apparatuur en het pairen van de MX Ergo ging altijd probleemloos, met oude toetsenborden ding dat soms minder soepel maar uiteindelijk lukte dat toch. Omdat ik geen toetsenbord heb dat kan schakelen, gebruik ik nu voor twee computers twee verschillende toetsenborden en één MX Ergo (met in totaal dus twee receivers).

Je kunt in de software natuurlijk de functies van alle knoppen aanpassen, je kunt op de twee computers andere instellingen kiezen. De functie van de linker en rechter muisknop kun je niet instellen, wel kun je de functie omwisselen. Je hebt in totaal 6 knoppen waarvan je de functie kunt instellen: Vooruit en Terug, drie functies voor het scrollwiel (draaien en L en R) en als laatste de precisieknop. Het staat mij bij dat na aankoop ik de precisieknop nog niet kon worden aangepast, of ik heb dat in een andere review gelezen. In ieder geval kan dat met de recente versie van de software inmiddels wel. Zie de afbeeldingen.

Dus als je niet al teveel hecht aan de scroll functies, dan heb je toch aardig wat instelmogelijkheden. Ook zie ik dat de software de mogelijkheid biedt om per toepassing andere functies te kiezen (rechtsboven, Toepassingen). Ook is er nog een ‘Flow’ functie (midden bovenin), waarbij je van de ene naar de andere computer kunt schuiven met de muis en tevens kun je dan dingen kopiëren, tussen twee computers. Dat werkt uiteraard met de cloud en omdat ik meer een down to earth persoon ben en het wisselen met de knop bovenop heel fijn gaat, gebruik ik dit niet.

Scrollen

Via Aanwijzen en scrollen kun je een optie vinden genaamd “soepel scrollen”. Dit is vergelijkbaar met het swipen van vingers op een telefoon tablet. Dat werkt wel bij het scrollen door lange pagina’s maar niet in alle situaties. Ik gebruik de MX Ergo ook op de bank om televisie en video te kijken en dan gebruik ik het scrollwiel graag om het volume aan te passen. Dat werkt in VLC in beide standen prima, maar bij online streams (zowel publieke omroep als kijk) werkt het “soepel scrollen” niet zoals gewenst. Als je één klikje geeft, vliegt het volume direct van 100% volume naar 0% of terug. Natuurlijk kun je het volume dan instellen door te klikken en te slepen en los te laten, maar het bedienen van het volume door te scrollen vind ik zoveel fijner, dat ik het ‘soepel scrollen’ noodgedwongen uit heb gezet.

Bereik

Ik heb het bereik niet tot grote afstand getest, maar ik kan de muiswijzer verplaatsen vanaf een andere kamer, met betonnen muren er tussenin. Ik kan ook nog naar buiten gaan lopen en kijken hoe groot de afstand is, maar ik kan nu al zeggen dat hij een duidelijk beter bereik heeft dan mijn wifi ;-) Dus ik zou me over het bereik niet zo snel zorgen maken.

Schakelen (twee computers)

Dan de feature die mij nog elke dag blij maakt: de mogelijkheid om te kunnen schakelen tussen twee computers. Ik heb de MX Ergo gekoppeld aan mijn werk computer met 27” monitor en mijn media computer die is gekoppeld aan mijn televisie. Je kunt wisselen door te klikken op de knop bovenop, net boven de getallen 1 en 2. Als je hebt gedrukt, dan licht ofwel het cijfer 1 ofwel het cijfer 2 op en na een paar seconden dooft het lichtje weer.

Overdag wissel ik zo af en toe heen en weer, als ik even andere muziek wil afspelen of een sport stream wil starten of stoppen. Bij wisselen reageert hij snel, een tik bovenop en je zit in het andere scherm, ander muziekje starten en weer een tik en je bent terug op je werk scherm. De wisselknop zit op een logische plek en je tik hem niet per ongeluk aan, omdat hij ‘in de lijn zit’ van het scroll wiel en dat wiel is hoger.

In de avond pak ik de MX Ergo en verhuis naar de bank aan de andere kant van de kamer. Dan gebruik ik hem alleen voor het starten van actuele videostreams, of ik kijk via diverse websites losse televisie programma’s. Ik heb dus geen smart TV, ik gebruik een computer en een ‘dom’ scherm. Ik kan eigenlijk alles vanaf de bank starten en bedienen met de MX Ergo. De enige reden om ook nog een toetsenbord op de bank te hebben, is als ik een televisieprogramma kijk waarbij ik af en toe een paar seconden terug wil. Dat is mijn eerste keus als ik nog een extra programmeerbare knop zou hebben op de MX Ergo.

Het enige opmerkelijke dat ik bij mijn gebruik vanaf de bank heb gemerkt, is dat als de MX Ergo een tijdje niet is bewogen hij even een paar tienden van een seconde nodig heeft om wakker te worden. Nogmaals: dat is echt pas als je hem een tijd niet hebt gebruikt en het is maar heel kort. Het is nauwelijks merkbaar. Belangrijker is dat hij bij het wisselen van de ene naar de andere computer direct reageert en dat is heel fijn. Het is meer moeite om je hand op te tillen en je hand te verplaatsen naar een tweede muis of trackball, dan om te wisselen met dat kleine knopje.

Toetsenbord

Ideaal zou zijn als er een volledig toetsenbord zou zijn dat ook kan schakelen, de nieuwe toetsenborden in dezelfde familie (die ook Flow hebben) zijn voor mij niet volledig. Er is een aantal dat wel een apart numeriek deel heeft maar Logitech vind het niet nodig dat een toetsenbord aparte functietoetsen en media toetsen heeft. Als Logitech nog een groter toetsenbord maakt met alles erop en eraan, dan koop ik hem direct. Tips zijn welkom.

Precisie

De knop direct naast de bal, heeft de precisieknop. Als je de functie ook als zodanig hebt ingesteld, is het een aan/uit knop en als die aan staat dan schuift de muiswijzer bij eenzelfde beweging slechts een heel klein beetje. Hij schuift dan ongeveer 1/5 deel van wat de muiswijzer normaal zou schuiven (even getest door een heel lange beweging te maken en aantal overbrugde pixels te tellen). Het kan handig zijn als je iets moet selecteren dat heel erg klein is. Ik gebruikt deze knop niet, als ik bijvoorbeeld in een tekenprogramma werk dan ik zoom ik liever 5x in. Maar in programma’s waar dat niet mogelijk is zou dit wel een handige functie kunnen zijn.

Het kleine LEDje bij de knop, gaat branden als de precisiemodus is geactiveerd en het gaat weer uit als je de functie uit zet. Als je een andere functie hebt toegewezen aan de knop (wat dus ook kan), dan is het gewoon een moment contact en gaat het lampje niet aan of uit. Maar om eerlijk te zijn heb je het lampje niet echt nodig in precisiemodus, je muis gaat zo langzaam dat je het snel zou merken als je zou vergeten om de precisiemodus na gebruik weer uit te zetten ;-)

Opladen

Opladen kan met een USB kabel, terwijl je gewoon door werkt (dat is met een muis lastiger, maar je trackball kan natuurlijk gewoon stil blijven staan op tafel). Ik heb het in meerdere maanden nog maar 1x hoeven doen en het ging nog eens heel snel ook. Als ik nu een duur zou moeten schatten zeg ik bij gemiddeld gebruik drie maanden, maar dat is een heel ruwe schatting.

Schoonmaken

Zoals een muis stof van tafel verzamelt, zal een trackbal vet van je duim verzamelen. Dus moet je hem af en toe schoonmaken. Dat is snel gebeurd. Even de plaat er onder uit halen, met behulp van een pen via de onderkant de bal er uit drukken (die komt er dan gewoon naar boven uit). Vervolgens kun je in de lege ruimte het vuil bij de contacten weghalen. Dat kan gewoon met je vingers of met een tissue, in enkele seconden haal je de viezigheid eruit en dan kan de bal er weer in (gewoon van boven er in duwen) en klaar is kees.

Het schoonmaken is vergelijkbaar met de oude modellen, ik kan wel beamen dat hij nog steeds prima werkt met een beetje vuil. Ik heb hem nu voor de review voor het eerst even open gemaakt en een voor mij gebruikelijke hoeveelheid vuil weg gevonden en gehaald, maar hij deed het eigenlijk nog prima. Dus als ik deze review niet had gemaakt had ik hem dus nog helemaal niet schoon gemaakt.

Gewenning

Het is alweer jaren terug dat ik voor het eerst een trackball in mijn handen had, ik kan mij niet herinneren hoe lang ik er aan moest wennen. Het zal voor iedereen wel iets anders zijn. Wat ik wel kan melden is dat het na gewenning heel makkelijk kunt wisselen tussen een muis en een trackball. Je zit niet met je trackball te schuiven of je muis te aaien zegmaar. Dus het is geen probleem om bij de ene computer een muis te gebruiken en bij de andere een trackball.

Ook is er op het scherm eigenlijk geen verschil tussen het bewegen van de muiswijzer. Het verschil waar je aan zult moeten wennen is dat je met je duim beweegt, in plaats van dat je de hele hand beweegt. Dat resulteert in een groot verschil ten aanzien van welke spieren je gebruikt. Als je last hebt van RSI dan zou ik deze MX Ergo zeker proberen. Wat de MX Ergo als voordeel heeft ten opzichte van andere trackballen is dat hij twee standen heeft, dat je de hoek kunt veranderen zou best veel kunnen helpen.

Ik heb absoluut geen spijt van deze aanschaf. Het enige jammere is dat ik nog geen volledig Logitech toetsenbord heb kunnen vinden waarmee ik op dezelfde manier kan wisselen (met volledig bedoel ik niet alleen een numeriek deel maar ook aparte functietoetsen en media toetsen). Als je nu een gebruiker bent van een trackball die wat aan het einde van zijn levensduur zit, dan is de MX Ergo een heel goede investering. De prijs meer dan waard!

Heb jij ook een Logitech MX Ergo?

Ikzelf maak nog steeds gebruik van de "Logitech TrackMan Marble Wheel" met ps/2 aansluiting. Ontzettend oud ding maar is altijd nog mijn favo. Mijn hand past het fijnst op mijn oude trackerball omdat deze stukken groter is en wat "platter".. Ik heb al een ps/2 naar usb converter voor het geval dat ;-)

Ik heb hier meerdere t-bb18's, maar die waren naar korte tijd stuk/stug. (Waardeloos)

Ondanks dat ik 2x een m570 heb vind "mijn oudje" toch het fijnst.
Ja er zijn altijd subtiele verschillen. Mooi dat jij een trackman hebt die perfect is voor jou en dat ie het nog steeds doet... mooi!