Cooler Master 4-in-3 Device Module Review

Andijvie42 27 mei 2010, laatste update op 17 november 2015, 3.130 views

Cooler Master 4-in-3 Device Module

Pluspunten

• Ophanging d.m.v. rubbers
  • Compleetheid

Minpunten

• Onduidelijkheid over stoffilter
  • Montageplaten zitten los
  • Evt. het CM logo

Kwaliteit Score: 5
Voor de mensen die niet weten wat dit product inhoudt, het is een module die de gebruiker de mogelijkheid biedt om vier HDD’s op de plaats van drie 5,25” drive bays te monteren. In mijn geval waren alle 3,5” bays vol(5 schijven en eentje niet te gebruiken vanwege de stroomtoevoer van mijn videokaart), maar ik wilde graag nog een paar schijven kopen. Daarom heb ik deze module aangeschaft, eigenlijk vooral vanwege de prijs en omdat ik weinig alternatieven heb kunnen vinden. Ik wist niet zoveel over de module, en kon voor die 14 euro de gok wel wagen.

Verpakking
De module komt stevig verpakt in een doos en wordt op afstand van het karton gehouden door een soort schuimrubber. Hierdoor is de verpakking iets groter dan het product zelf. Op de voorkant staat een plaatje van de module zelf en op de achterkant een aantal specificaties. Al met al een simpele verpakking.

Inhoud
In de doos zit naast de module zelf een korte gebruiksaanwijzing en een zakje met schroefjes. Ook zat er al een 12cm ventilator met blauwe LED’s ingebouwd. Voor de 3-pins connector van de ventilator was een verloopstuk naar een molex bijgevoegd. De platen(het zijn er twee, ze liggen op elkaar) die links onder op de foto te zien zijn, zijn voor de bevestiging. Hier kom ik verder in de review nog op terug. Het zakje met schroefjes bevat 8 schroefjes om de module vast de maken en 18 schroefjes om HDD’s mee te bevestigen. Dit terwijl er maar 16 nodig zijn, dus nog 2 reserve. Als laatste zit er nog een gebruiksaanwijzing bij, al zullen de meeste tweakers deze denk ik niet gebruiken. De gebruiksaanwijzing laat door middel van 8 plaatjes zien hoe de module bevestigd dient te worden. Ook is er een exploded view van de module afgedrukt.

Installatie
De installatie verliep vlekkeloos. Ik heb er nu maar twee schijven in gemonteerd, de rest komt nog. Om de schijven te monteren moet de module uit de kast gehaald worden (de eerste keer natuurlijk niet). Zodra je de module uit de drive bays genomen hebt, vallen waarschijnlijk de montageplaten eraf. Deze zitten alleen vast door kleine cilindrische uitsteeksels die in de rubbers van de module vallen. Hierachter zijn dan de bevestigingsgaten voor de schijven zichtbaar. De montage verliep verder prima en alles past perfect.

De gaten voor de onderste schijf worden overlapt door een plaat van de module, maar hiervoor zijn gelukkig ruime gaten geboord zodat daar ook zonder problemen mee gewerkt kan worden. Deze zijn op de foto aangegeven met de rode cirkels. Om de module nu weer te monteren, dienen eerst de bevestigingsplaten er goed opgezet te worden, waarna het geheel in de bays geschoven kan worden. De module kan daarna goed vastgezet worden door 8 schroeven.

Gebruik
De module is alleen verbonden met de rest van de kast via de rubbers. Dit is te merken als je tegen de voorkant duwt, deze beweegt een heel klein beetje. Het verschil in geluid vind ik alleen minimaal, getest met 2 WD Raptor schijven. De ventilator is wel stil, deze komt niet boven de rest van mijn systeem uit. Ik heb de temperaturen niet kunnen testen omdat de schijven in RAID 0 staan en ik daarom geen temperatuur uit kan lezen.

Volgens de exploded view zit er een dust filter voor de ventilator, alleen is het mij nog niet gelukt om deze te verwijderen. Ik durf er niet te hard aan te trekken, want ik ben bang dat er dan iets afbreekt. Hier had de gebruiksaanwijzing wel wat duidelijker mogen zijn. Als er namelijk een filter inzit, is het wel belangrijk dat deze gemakkelijk verwijderd kan worden om schoon gemaakt te worden.
Dan nog even over de montageplaten. Zoals ik al eerder zei zitten de bevestigingsplaten los van de rest van de module. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat de module alleen contact maakt met de kast via de rubbers maar is wel onhandig met het installeren.

Vormgeving
Ik vind de voorkant van de module erg mooi staan in mijn kast. Misschien is het voor sommigen jammer dat het Cooler Master logo er voorop staat, maar ik stoor me hier niet zo aan. Het blauwe licht van de ventilator past goed bij mijn andere ventilatoren. Deze hebben ook blauwe LED’s. Het licht is niet zo fel(al lijkt het dat wel op de foto) en het geheel ziet er netjes afgewerkt uit.

Voor de 14 euro die ik ervoor betaald heb, vind ik het een koopje. Erg mooi afgewerkt en doet precies wat het moet doen. Ook vind ik de compleetheid erg goed. Er hoeft geen ventilator gekocht te worden en alle schroefjes zijn al aanwezig.

Heb jij ook een Cooler Master 4-in-3 Device Module?

Goede review, erg compleet!
Ik kon dit ding nergens vinden een tijd geleden, dus had ik maar de silverstone 4-in-3 bay gekocht voor 45 euro..
zit geen eens een fanfilter in, moest er 1tje in zetten van me scythe fan met heel veel moeite.
Ik heb deze ook gekocht en was er ook blij mee. Enige minpuntje dat ik kon vinden is dat het installatieplaatje cq de onderdelen een beetje vaag zijn over hoe je de montageplaten moet plaatsen (links/rechts) maar door even 10 seconden uit te proberen kom je daar vanzelf wel achter.

Mijn harde schijven, die eerst in de casemounts zaten waren met behulp van de fan (en een hele hoop minder kabels door de case heen) 2-3 C koeler dan eerst.