Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Specificaties 6,3" • 2280x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart Review

wever338Testpanel 11 november 2019, laatste update op 11 november 2019, 3.802 views Testpanel

Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart

Mooie degelijke telefoon, totdat je de notch op je scherm tegenkomt of een filmpje opzet. Grootste gemis in deze prijsklasse het OLED scherm, helaas is het een LCD.

Pluspunten

• Mooi design (excl notch)
  • Echte Dual SIM samen met mogelijkheid voor extra SD kaart
  • Android ONE

Minpunten

• Geen stereo geluid
  • Camera notch erg storend
  • LCD ipv OLED scherm

Door het meedoen aan deze actie ben ik door Tweakers en Nokia in de mogelijkheid gekomen om de Nokia 7.2 ongeveer 2 weken te testen. Hiervoor moet ik wel een uitgebreide review schrijven en als beloning maak ik kans om deze telefoon te houden of Nokia earbeads te winnen. Al met al een prima kans om het "nieuwe" nokia uit te proberen en vooral ook Android one (Minder bloatware).

Algemene beoordeling

Leuke telefoon maar er zijn afgaande op deze tweakers test betere telefoons in deze prijsklasse. De Xiaomi Mi 9T zou voor mij zeker een aanrader zijn.

Unboxing

De telefoon zit netjes verpakt, lekker simpel zonder teveel poespas. Hieraan merk je echter wel meteen dat het geen topmodel is alla Samsung S9/S10 of een Iphone, Van mijn S9 voelde verpakking veel luxer aan. Dit neemt echter niet weg dat dit alleen een gevoel is, want de verpakking voldoet prima. In de doos zitten naast de Nokia 7.2 nog de adapter met USB-C laadkabel, oordopjes die van erg simpel hard plastic zijn en echt een hele berg overbodige boekjes in 388 talen zo voelt het. Tevens is er een pin aanwezig om de SIM/SD sleuf open te krijgen.

Featureset

- Android one + Prima opgeruimd systeem.
- Uitgebreide camera met veel instellingen ++ Prima uitgedacht systeem, maar nog geen vervanger voor mijn DSLR.
- Front camera notch --- Lelijk en erg irritant bij bv internetten.
- Zeer groot scherm +/- Voor mij persoonlijk te groot mede omdat ik geen grote handen heb. Tevens erg groot om in je broekzak mee te nemen.
- Dual SIM en apart micro-SD slot. ++

Bereik

Het bereik is prima en vergelijkbaar met mijn S9. Op plekken waar mijn S9 het moeilijk heeft heeft ook de 7.2 moeite. Dit geld zowel voor het 4G en down bereik als voor het normale bel netwerkbereik.

Accuduur

Om de accuduur te testen heb ik de telefoon 100% opgeladen en deze na 73uur nog 6% vol. kanttekening hierbij was wel dat er geen SIM geplaatst was want ik wilde toch wel bereikbaar zijn. De WIFI en Bluetooth stonden overigens wel aan, maar die hadden niet veel te doen omdat de telefoon op een vaste plek bleef liggen.

In 24 uur gebruik dus met bellen en internetten, maar weinig geen filmpjes of spotify Is de accu van 100% gezakt naar 52% De batterij is hiermee vergelijkbaar met die van mijn S9 en is dat noem ik een prima batterij.

Het opladen gaat redelijk op tempo al is het zeker geen uitblinker. van 6% naar 90% in 90 min over de laatste 10% wordt nog eens 30 min extra gedaan. In totaal een uur of 2 laden bij geheel lege accu.

Gebruiksgemak

De telefoon is makkelijk in gebruik, eigenlijk hetzelfde als iedere andere android telefoon. Een voordeel of nadeel zoals je wil is hierbij de installatie van android one, deze heeft geen zee van bloatware zoals bv de samsungs van tegenwoordig wel hebben. Dit heeft echter ook het nadeel dat je voor bepaalde functionaliteit op apps van derden aangewezen bent, bv om de cameranotch te verbergen middels een zwarte balk bovenin. Tevens is het erg prettig dat er google assistant opstaat in tst Bixby op samsung telefoons, deze assistent is vele male beter in gebruik. wat ik dan weer wel jammer vind is dat de google assistant knop net als de bixby knop weer op zo'n super makkelijke plaats zit waardoor je hem met het vast houden soms per ongeluk activeert, de knop instellen voor een andere app is weer mogelijk met een app van derden maar helaas niet standaard.

Scherm

Het scherm is een 6,3" LCD met een resolutie van 2280x1080 wat neerkomt op 400 dpi, een stuk minder dan de 568 dpi van mijn S9. De 400 dpi is echter ruim voldoende om een scherp beeld neer te zetten en qua scherpte is er dan ook weinig verschil met mijn S9. Het grote verschil zit hem in de LCD, de S9 heeft namelijk een OLED ipv LCD en dat zie en merk je echt, de S9 is echter ook bijna 200 euro duurder op dit moment dus dan is een minder scherm wat echter prima volstaat ook gerechtvaardigd. Wanneer je echter van OLED afkomt zou ik niet terug gaan naar LCD als je veel filmpjes of foto's op je telefoon wil bekijken. De toplaag van het scherm is gorrila glass 3 wat uiteraard prima is voor normale gebruiksdoelen.

Design

Het design is erg mooi voor zover een telefoon tegenwoordig een echt design kan hebben ze zijn immers toch allemaal wel 13 in een dozijn. Er vanuit gaande dat naar mijn inschatting >95% hem in een hoesje doen valt het design bij deze meeste mensen toch weg. Wat dan overblijft is het design van het scherm en daar wordt ik helaas niet heel warm van. Aanvankelijk ziet zo camera notch aan de voorkant er heel gelikt en modern uit (want dat is ons in alle telefoon reclames van de laatste tijd aangeleerd), na 10 minuten op internet scrollen of andere bezigheden is het gewoon heel erg irritant. Wat nog vervelender is dat er niet standaard een optie is om de notch te verbergen (zwarte balk), een work around hiervoor is app van derden te instaleren zoals bv Nacho Notch uit de play store.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit lijkt prima op orde te zijn en de telefoon voelt prima in de hand, door de grootte is hij voor mensen met kleine handen misschien niet de beste keus. Hij is toch nog wel een aardig stukje groter dan mijn S9 en die vind ikzelf eigenlijk al aan de grote kant.

De afwerking rondom is prima en dit ziet en voelt er dan weer wel luxe aan. Een klein nadeel is wel dat de cameramodule aan de achterkant uitsteekt maar als hij in een hoesje zit dan valt dit kleine nadeel geheel weg.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid

De stabiliteit en betrouwbaarheid lijken tijdens de test periode prima in orde, ik heb geen vastlopers of iets in die zin gehad. In 2 weken kun je dit niet erg goed beoordelen dus ik ga hier verder ook niets over schrijven.

Tja, 330 euro voor een telefoon op het moment van schrijven is wellicht niet veel als je meeneemt dat topmodel bij de release tegenwoordig boven de 1000 euro kosten, echter neemt dit niet weg dat er voor mij bij deze prijs wel degelijk enkele grote minpunten zijn zoals het LCD scherm, geen stereo geluid en de vreselijke camera notch. Als ik in deze prijsklasse zou kopen dan zou ik eerder voor de Xiaomi Mi 9T gaan die erg goed uit de bus komt in deze tweakers test van afgelopen week. Deze heeft oa een mooi OLED scherm en pop up camera welke meteen ook meer bescherming voor hackers heeft.

Camera

De beeldkwaliteit van de camera is wat je van een telefoon mag verwachten. Leuk voor een snel kiekje bij goed weer als je, je echte camera niet bij hebt. Nog altijd sta ik er van versteld dat je op verre reizen veel mensen zonder echte camera maar met telefoon of tablet foto's ziet maken. Onder ideale omstandigheden gaat dit prima maar zo gauw je wat moeilijkere omstandigheden krijgt of wat meer wil dan is een echte camera compact/systeem/DSLR nog steeds veel beter. De veelvoud aan camera's in deze telefoon doen daar niets aan die mening af.
Frontcamera
De naar mijn mening meest zinloze camera die er bestaat als je het niet gebruikt voor videobellen, iets wat ik zelden zie in mijn omgeving. Selfies maken kan ook prima zonder, meestal zelfs nog beter. De selfie wordt te pas en te onpas gebruikt en levert zelden mooie foto's. Hierom vind ik de kwaliteit van de frontcamera het niet waard om te testen. In het kader van de privacy mag hij van mij zelfs gewoon helemaal ontbreken op een telefoon of pop-up zijn.
Back camera's
Deze zitten er genoeg op, gemaakt voor "tele" en "groothoek" hieronder het veschil. Het verschil in omgevingsgrote is prima om deze keus te rechtvaardigen.

Wat echter ook direct opvalt is dat deze telefoon net als heel veel telefoon camera's een erg levendige kleurverzadiging toepast en ook de belichting enthousiast gebruikt waardoor zeker bij de groothoek foto er toch sprake is van erg groen gras op deze droevige herfstdag en flinke overbelichting van de lucht.

Deze foto met belichting correctie ziet er al wat echter uit.

Een vraag in de review criteria vanuit tweakers was om het Bokeh effect te behandelen. Nu kun je met scherpte diepte erg leuk spelen vooral als je een DSLR hebt en ik was dan ook benieuwd wat je hiermee zou kunnen op deze telefoon. Hieronder het resultaat op auto stand. Niet de mooiste foto gekregen dus.

Als je de camera op PRO stand zet dan kun je oa de witbalans, sluitertijd, focus, ISO en belichtingscorrectie toepassen middels sliders. Dit werkt zenuwachtig en geeft geen relaxte mentaliteit om een foto te maken. Om de sliders op de juiste settings te krijgen is teveel tijd nodig en het is leuk dat het kan maar snelle foto's zijn hierdoor niet mogelijk. Met wat oefening en geduld kun je er best leuke dingen mee bereiken maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die op die manier met fotografie bezig is geen DSLR heeft of op zijn minst een systeemcamera. Daar kun je deze allemaal veel sneller en preciezer instellen, en krijg je tevens veel realistische beelden.

Pure Android ervaring

Android one, ik kan het een ervaring noemen, maar dat is een te groot woord. De tijd die ik op mijn samsung kwijt ben om bloatware te verwijderen of uit te schakelen als verwijderen niet mogelijk is die ben ik met android one kwijt om functionaliteit die ik mis toe te voegen. He toevoegen van functionaliteit voelt uiteraard wel veel beter aan dan het moeten verwijderen of uitschakelen van overbodige rommel, en daarom toch zeker een plus voor android one tov de samsung shell.

Het is een leuke midrange telefoon, welke voldoet voor alles wat je er mee wil doen zolang je geen hoge eisen stelt aan het gene wat je wil doen. Het beeldscherm, de camera zijn middelmatig. De Notch is na bijna 2 weken gebruik nog steeds het meest irritante wat ik ooit op een telefoon gehad heb. Tevens blijkt uit de tweakerstest waarnaar ik verwezen heb dat er betere telefoons in dezelfde prijsklasse te koop zijn. Wellicht dat als de prijs in de lagere categorie zou vallen met een prijs van 250 euro dat het een echte topper in die klasse zou zijn. Nu is hij met 330 euro toch aan de dure kant voor wat je krijgt.

Heb jij ook een Nokia 7.2 (6GB ram, 128GB opslag) Zwart?

Ik ben het niet met je eens dat je de Xiaomi noemt als een betere optie. Na een aantal telefoons van Chinese merken ben ik de bouwkwaliteit van mijn Nokia toch erg gaan waarderen. Dat is mijn inziens een aspect wat niet zo makkelijk te testen is. Specs vergelijken met prijs is eenvoudiger en daar kan een Xiaomi wellicht winnen. ik vind levensduur en beveiliging updates ook erg belangrijk en daar wint Nokia het met gemak.
Allereerst bedankt voor uw reactie en toelichting.

De bouwkwaliteit van de Xiaomi die in de test aangehaald wordt kan ik persoonlijk niets over zeggen net als dat ik dat ook over diverse andere punten bv de camera niet kan. Echter het is een test van tweakers dus dat lijkt mij representatief en overige reviews van dit merk en ook die telefoon komen er over het geheel prima uit. Niet alles uit china is goed, maar veel mensen vinden een iphone super en dat is ook gewoon een chinese telefoon vanuit de foxcon fabrieke met amerikaans design.

Voor mij zijn de grote pluspunten het Oled scherm, stereogeluid en ook de popup frontcamera, en zeer belangrijk geen camera notch. Dat allemaal meegenomen neemt dat ik in deze prijsklasse en het effectieve prijsverschil het absoluut met de tweakerstest eens ben en eerder de Xiaomi zou kopen dan deze nokia.

[Reactie gewijzigd door wever338 op 11 november 2019 18:13]

Ben je zeker? Bij Nokia 7.1 zit dit bij instellingen -> beeldscherm -> volledig frame
Klopt dit zat er bij de 7.1 nog wel op, bij de 7.2 is dit verwijderd. Wellicht/hopelijk dat het met een update nog terugkomt.
+1Anoniem: 310408
12 november 2019 20:04
Wever, uit je review begrijp ik dat je hem zelf nooit zou kopen?
Dat klopt, dat heeft met meerdere punten te maken.
- De notch vind ik echt verschrikkelijk.
- Koop zelf meestal een topmodel en doe daar dan 4 jaar mee, dus andere prijsklasse.
- Zoals aangegeven zie ik in de test van tweakers die gelinkt is betere telefoons in dezelfde prijsklasse.

Wanneer zou je deze wel kunnen kopen naar mijn mening.
- als je de notch echt geweldig vind.
- en de prijs zakt nog significant tov de andere telefoons in de test van tweakers (voor mij de Xiaomi mi 9t)
Ik ben van een Nokia 7 Plus naar een Nokia 8.1 gegaan en deze recent weer vervangen voor een Oppo Reno2 Z. Ook de Nokia 7.2 was een optie geweest maar hoewel de Nokia's solide aanvoelen, heb ik toch diverse problemen met de telefoons gehad. Kijk ik naar de specs dan is de Oppo behoorlijk vergelijkbaar, ook qua prijs. Kijk je echter wat verder dan zie je dat de Reno2 Z voor het zelfde geld betere specs heeft. Een groter scherm dat wel van het type Amoled is en Gorilla Glass 5 ipv 3. Ook heeft de Oppo 8Gb intern ipv 6Gb en een grotere accu die indien leeg ook sneller kan worden opgeladen. Dit in combinatie met een selfie camera die geen ruimte inneemt aan de voorzijde en nog wat kleinere features zoals dual-speakers met Dolby Atmos, maakten voor mij de keuze makkelijk.

Nokia is niet het Nokia van vroeger. Want hoewel ze een, in de basis, goede telefoon neerzetten, blinkt hij nergens in uit en is er geen bijzondere innovatie te bekennen. Ze hobbelen gewoon achter de anderen aan en hopen met een bekende naam mensen over de streep te trekken. Misschien wordt het voor HMD Global tijd om eens met een echt topmodel te komen vol innovatie, zoals we vroeger van Nokia gewend waren.
Ook kwaliteit, in combinatie met een lokale helpdesk, is een issue waar aan gewerkt moet worden door HMD Global.
Een hoop frustratie. Het is inderdaad allemaal niet zoals "vroegah". En vroeger had je geen drempels maar alleen kuilen.

Ik deel je frustraties van HMD niet, wat je krijgt is een redelijk geprijsde telefoon met redelijke specs en toch wel ernstig degelijk. Heb net mijn nokia 8 vervangen door deze 7.2, omdat deze na 3 jaar 1 flaw begon te vertonen: de oplaadpoort werd brak. Nu voel ik me dan ook verplicht je te vertellen dat telefoons bij mij niet direct een makkelijk leven hebben:
Ze krijgen geen hoesjes, als de telefoon zo slap is dat het een hoesje nodig heeft voor bescherming, dan hoef ik m niet.
Ze moeten mijn 2-jarige zoon kunnen overleven.
Ik laat m zelf ook nog wel eens vallen

Als ik even door mijn eigen Nokia history browse: Nokia 6230i, Nokia N72, Lumia 820, Lumia 930, Lumia 950, Nokia 8, Nokia 7.2 dan moet ik zeggen dat behalve de Lumia 950 (Welke eigenlijk een full blooded MS Phone was) de stevigheid door de jaren heen behoorlijk goed scoort. Kanttekening: De 7.2 heb ik nog niet lang genoeg om het echt te kunnen beoordelen. Terugkijkend op deze historie waren de Nokia 8 en de Lumia 930 de absolute toppers in overwoestbare schermen ondanks enorm veel valpartijen en goede bescherming all-round.

Wat betreft flagships proberen ze het ook wel met een nieuwe pureview in de Nokia 9. Maar dat flopte een beetje helaas.

[Reactie gewijzigd door vluggejapienl op 12 november 2019 09:16]

Ik zeg ook niet dat het een slechte telefoon is, alleen dat er betere keuzes zijn in die prijsklasse. Ik wissel redelijk vaak van telefoon en de Oppo die ik heb gekozen had ook een Samsung Galaxy A70 kunnen zijn of een Motorola kunnen zijn. Trouwen Motorola is ook niet meer als vroeger, is nu van Lenovo.
Ach ja, vroeger....😁

Zelf heb ik met zowel de 7 Plus als de 8.1 meerdere bugs gehad en ook de oplaadport van de 7 Plus is al vervangen. Blijkt een zwak punt bij Nokia's te zijn maar HMD doet niks met de kritiek want ook nieuwe telefoons en de nieuwe modellen hebben dit euvel.