Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba Qosmio F60-10M Review

HTT-Thalan 26 mei 2010, laatste update op 26 mei 2010, 825 views

Toshiba Qosmio F60-10M

Pluspunten

• Bang for Buck
  • Bluray Brander
  • Prettig toetsenbord/touchpad
  • Relatief stil en koel

Minpunten

• Beperkte accuduur
  • Bloated image
  • Matige 'beleving' van de aanschaf door stickers, karige inhoud doos/softwarepakket
  • Zeer stofgevoelig

Ik heb de notebook uit de laatste voorraad van Toshiba kunnen aanschaffen en voor de prijs vond ik de featureset heel interessant. Algehele beoordeling is goed, maar de puntjes van aandacht zijn wisselend goed en slecht.

Eerste indruk

De verpakking is onopvallend, gelijk aan de andere series. Witte doos met rode strepen en de inhoud weerspiegelt dat: Notebook, piepschuim, adapter en een boekje, punt uit. Geen extra tas, cd's of goodies aanwezig om je te feliciteren met de aanschaf van een prestigieus multimediamonster.

De notebook is heel opvallend om te zien dankzij de satijnrode glimmende cover maar de downside is direct duidelijk bij het uitpakken: de glanzende oppervlakken trekken veel stof aan en dat is dan ook direct goed zichtbaar. De palmrest heeft een soort van carbon-fibre achtige afwerking (zal wel een print zijn). Helaas hebben ze ervoor gekozen om de 5(!) stickers van Intel, Nvidia etc niet los mee te leveren en deze (ook nog niet eens recht) op de palmrest te plakken.

Bij het opendoen en neerzetten merk je gelijk dat de bouwkwaliteit an sich niet slecht is, maar ook niet stevig. Het scherm tordeert enorm wanneer je deze aan 1 van de punten opentrekt. Er zit geen vergrendeling op dus het maakt niet uit waar je trekt. De behuizing zelf voelt al beter aan maar verdient geen prijzen. Aangezien het een consumentenproduct is en min-of-meer een desktopreplacement weegt het voor mij wat minder zwaar en gecombineerd met de goede naam van Toshiba geloof ik dat het wel snor zit.

De 'sysprep' die Toshiba automatisch uitvoert bij het eerste gebruik duurt erg lang (>2 uur) omdat hij ter plaatse een image plaatst van jouw keuze (EN, NL of FR) en daarna alle bloatware installeert. Dit proces is niet te onderbreken en gaat gepaard met ongeveer 30 keer rebooten (ik overdrijf niet).

Scherm

Het 1366*786 scherm is voorzien van LED-technologie. Ik snap de gedachte hierachter: Helder en Zuinig. Helaas is hij alleen maar helder, tot aan het fletse aan. Vergeleken met mijn HP 2045W zakelijke TFT (wel met matte finish) vind ik de kleuren minder mooi en je ziet ook een bepaalde structuur in de kleuren, wellicht is de LED-technologie nog niet zo ver als nodig is om traditionele TFT compleet te vervangen. Zuinig is de LED volgens mij totaal niet, maar meer daarover bij het gedeelte accuduur.

Ergonomie

Toetsenbord en touchpad zijn, hoewel enorm glimmend en flashy, erg fijn om mee te werken. De aanslag is prettig en de teflon coating op het touchpad is licht van repons. De scrollzones zijn helaas niet gemarkeerd dus het is altijd even zoeken. Daar staat tegenover dat hij wel 2 kanten op scrolt (horizontaal en verticaal) en is voorzien van multi-touch, dat we ook wel kennen van Apple. Handig voor zoomen etc.
De Enter toets is ingekort ten bate van een extra toets met slash, die helaas dubbel aanwezig is op het toetsenbord (overbodig dus) en ook maakt dat je af en toe de enter 'mist' met je pink als je blind typt.

Het werkoppervlak is voorzien van meerdere helder witte led-iconen om de status aan te geven van o.a. batterij, stroom, hdd etc. Erg chique, al schakelen ze wel uit wanneer de ECO-modus aan staan. Volume, eco modus en dergelijke worden bediend met touch-toetsen boven het toetsenbord en zijn wederom verlicht.

Geluid, Webcam

Het Harman Kardon geluidssysteem is best goed. Voor een notebook. Verwacht geen zware bassen maar wel boven het niveau van de gemiddelde laptop, ook is het maximale geluidsniveau best fors te noemen, je hebt geen versterking nodig om even snel met zijn vieren een stukje film te zien. Er is voorzien in een jack uit- en ingang voor geluid, alswel een ingebouwde microfoon.

De ingebouwde 'HD' webcam levert geen significant beter beeld dan ik al gewend was van mijn Logitech STX cam, dus geen verrassingen op dit vlak. Gewoon een webcam :)

Aansluitingen

Sommige sites vermelden de aanwezigheid van een DVB-T tuner, en de notebook voorziet ook in een icoon + afdekplastic op die locatie, maar de tuner schittert door afwezigheid. Courtesy van de marketing afdeling van Toshiba Nederland.

Hij is verder wel goed voorzien van kaartlezer, E-sata, HDMI, VGA, 3x USB en Gigabit UTP.

Specificaties

Een Core i3 platform met ingebouwde videokaart die helaas niet ingezet word in Eco modus en dus effectief niet als aanwezig beschouwd kan worden. De CPU presteert niet boven of onder verwachtingen en is gevoelsmatig ietsje sneller dan de C2D E6750 die ik eerder had. Voldoende voor hetgeen de notebook beoogt: multimedia. Het ontbreken van de Turboboost is geen gemis maar word wel in systeembeheer gevlagt als een probleem met de TB-driver.

De videokaart is een Nvidia GT330M met 1gb geheugen. Geen monster wederom, maar de resolutie van het scherm laat toe dat je de meeste normale spellen zoals Fallout 3 op Medium settings perfect kunt spelen. WoW is stiekem best veel uitgebreid de laatste jaren en alle settings op Max in een druk gebied laat de FPS dus toch wel inzakken tot onder acceptabele niveau's.

De harde schijf van 500 gigabyte is helaas slechts 5400 toeren. Onbegrijpelijke keuze, tenzij ruimte doorslaggevend was voor ze. Je merkt dat deze vooral tijdens het booten vooral op zijn lazer krijgt en dat heeft zijn weerslag op prestaties. De notebook word er door gebottlenecked, zeker in combinatie met Windows 7 en de meegeleverde bloatware die soms toch wel gewoon nodig c.q. handig is. De harde schijf is wel voorzien van sensor met valbescherming.

Er word een 3 maanden Trial van MCafee meegeleverd, Office 60 dagen trial en een zootje spam zoals een Ebay programma, 'gratis' games (reclame bekijken voor elke keer dat je wilt spelen) en de gewoonlijke Toshiba spullen. Die laatste zijn overwegend handig o.a. voor de harde schijf sensor en voor de hotkeys maar het 'bulletin board' met updates en post van Toshiba hadden ze weg mogen laten. Al met al is de software collectie kaal op een stukje brandsoftware en alle noodzakelijke zaken na die gewoon horen bij de functionaliteit: dvd-speel software, drivers, etc. Er is wel een leuke applicatie bij die realtime het verbruik van de notebook laat zien: in rust gemiddeld 15 watt en maximaal 50 watt onder load. Aangezien zuinig werken een van de speerpunten is ben ik hier wel weer blij mee.

Het OS is Windows 7, ze hebben er wel aan gedacht om standaard de 64-bits versie te leveren. Helaas zijn de boot-en logout schermen vervangen door een Toshiba achtergrond gelijk aan die van de doos: Wit met rode strepen. Naast onooglijk is het ook gewoon slecht leesbaar.

Bluray RW drive. Een van de USP's van deze notebook, want je vind er niet veel met een BR brander ingebouwd. Er valt weinig over te vertellen verder, behalve dat de drive via de software uitgeschakeld kan worden om stroom te sparen.

Draadloos. Uiteraard voorzien van N en dus in staat op volle snelheid draadloos te internetten. De notebook is voorzien van Bluetooth maar gek genoeg staat deze standaard genoeg niet geinstalleerd. Via het start menu vind je een icoon dat de installatieprocedure start, en na een minuutje of 10 is deze klaar om gebruikt te worden.

De USB poorten zijn verdeeld over de notebook: eentje linksvoor en 2 rechtsvoor en achter voor een totaal van 3, waarbij de voorste poorten werken met "Sleep'n'Charge" voor het opladen van kleine apparaten. De verdeling is minder dan ideaal, zeker als je een externe muis oid aan wilt sluiten. De HDMI/eSata/VGA poorten zitten gelukking wel links, en stroom/utp aan de achterzijde.

Geluidsniveau

Op het lawaai dat de speakers kunnen maken na is de notebook vrij stil. Alleen onder zware last gaat hij blazen maar zelfs dan blijft het binnen de perken. Warmteproductie valt me alleszins mee, alleen rechts naar het touchpad zit een warme plek (waarschijnlijk de CPU).

Autonomie

Alhoewel ik geen hoge verwachtingen had van een multimedianotebook, is de huidige gemiddelde werkduur van anderhalf voor mij aan de korte kant. Gezien de aanwezigheid van een ingebouwde GPU op de processor had ik op zijn minst 2.5 uur verwacht. Zelfs tijdens het typen van deze review ligt het scherm dichtgeklapt en de enige draaiende applicatie is media player, na 3 kwartier muziek luisteren is de accu precies 50% leeg - zonder dat ik het scherm heb gebruikt. Bij een opengeklapt scherm is dit bijna hetzelfde, wat me doet vermoeden dat ofwel de backlight of het scherm zelf gewoon actief blijft.

De notebook kent een speciale Toshiba ECO-modus, vergezeld van een groene Eco-touch button op de bovenkant. Hiermee schakel je gelijk het meest zuinige profiel in dat helaas niet veel doet voor de autonomie, de genoemde 1.5 uur is bij normaal gebruik (muziek, beetje downloaden + surfen) echt wel de max. Gek genoeg schakelt de eco modus de optische drive niet uit en dit valt ook niet aan te passen.
De schermstand dimt bij Eco modus naar standje 1 van de 8 mogelijke settings waarbij 8 eigenlijk altijd wel te fel is.

Conclusie en oordeel

Mijn belangrijkste redenen om tot aanschaf over te gaan waren de interessante prijs voor de specs en de energiezuinigheid van een notebook tegenover een desktop, verpakt in een zeer opvallende behuizing. Met 2,7 kilo is de notebook niet heel erg zwaar en vermits niet gebruikt als permanente on-the-road notebook zijn accuduur en stevigheid geen punten om hem op te laten liggen. Ik vind het jammer dat Toshiba voor een prestige notebook toch wat steekjes heeft laten vallen op de beperkte softwarecollectie, karige inhoud van de doos, stickers op de behuizing en het ontbreken van de DVB-T tuner in de Nederlandse uitvoering, iets wat juist in een multimedia notebook gewoon geweldig is om te hebben.

Daarentegen koop je voor 900 euro wel een hele complete desktopvervanger die aan alle eisen voldoet; je kunt erop gamen, veelvuldig met blu-ray aan de slag en het is een prettige notebook om op te werken zelfs als je geen extern toetsenbord gebruikt. Toshiba probeert het exclusief te houden door ze in beperkte series te bouwen dus de kans dat je dit model nog nieuw koopt tegen de tijd dat je deze review gelezen hebt is vrij klein. Aangezien ik direct contact heb met Toshiba op zakelijk vlak zal ik ze zeker bewegen deze puntjes in ogenschouw te nemen bij nieuwe modellen.

• Logitech G9 muis
  • Nokia 5800 via Bluetooth
  • Philips 190b extern display
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Toshiba Qosmio F60-10M?