CHD3FWU Review

arakrys733 9 maart 2006, 2.222 views

CHD3FWU

Pluspunten

• Mooie en stevig uitgevoerde behuizing.
  • Lange kabels

Minpunten

• Bij mij geleverd met een te zwakke adapter.
  • Geen schokbreking
  • Geen koeling

Draagbaarheid Score: 5
Versies
De CHD3FWU voor 3.5 inch HDD's is er in verschillende versies. Op GoT
(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1025135 p19) is hier meer over te vinden: oude versies schijnen problemen te hebben die bij de 'C' versie chipset die de mijne heeft niet voor zou komen. Mijn versie had wel een voedingsprobleem, waardoor een aantal HDD's niet opstarten.

In de verpakking
Het uitpakken zelf is al een beetje feest. Inbegrepen zijn 4 HDD schroefjes, vreemd omdat je die niet gebruikt! Naast de behuizing zit er een adapter in, een USB en een Firewirekabel.
Voor Windows 98 is er een driver op CD. Je krijgt er een bureaustandaard bij voor als je hem rechtop wilt zetten. Er zit ook een multilanguage hardware installation guide bij, met handige tips zoals: 'duw de plug van de kabel goed in de connector' ;) .

Behuizing
De zwarte versie geeft een mooi strakke en stevige behuizing. Geen slappe lipjes. Duidelijke aansluitpunten. Je hebt een medium maat kruiskop nodig voor het dichtmaken. De behuizing is niet schokabsorberend is, dus zorg daar zelf voor bij transport. De behuizing is zo precies passend, dat je behoorlijk moet wurmen. De IDe en voedingsstekkertjes zitten erg stevig vast. Dat is wel jammer als je graag HDD's switcht, en hij ligt nu dan ook open op mijn buro. Een blauw lampje geeft aan dat het apparaat aan staat (goede tuimelschakelaar), een groene dat de HDD werkt.

Aansluiten
Het aansluiten van de HDD is zo duidelijk dat de handleiding het niet eens noemt. Je moet ook heel erg je best doen wil je het fout aansluiten. Het enige probleem zou kunnen zijn dat sommige HDD's niet aangeven hoe je ze op Master/Single zet. En dat jumpers wel eens kwijt zijn... De lengte van de USB, voeding en firewire kabels is met ca 1.5m zeer ruim.
De USB kabel is doorzichtig en de metalen omhulling daaronder ziet er snel en blits uit. De grote Firewire steker (zwarte kabel) past niet op mijn laptop, die een miniaansluiting heeft. Onder Windows XP SP2 is het apparaat snel en probleemloos herkend via de USB.

Voedingprobleem
Groot probleem met de versie die ik kreeg (maart 2006, via MNM computers) is dat hij een zwakke adapter had (Sunny switching adapter, 1.5A / 18W op) waardoor sommige HDD's niet eens opstarten. Support (conceptronic.net) beloofde een sterkere voeding te sturen. Ik hoop dat hij dan wel werkt, dat zal ik t.z.t in het forum laten weten.

Op de HDD staat hoeveel hij trekt, bij 5V / 12V.

Bij mij werkend:
Quantum Fireball EX 6 GB: 650 / 720 mA
Maxtor 60GB D740X-6L: 500 / 750 mA

Bij mij niet werkend met de meegeleverde adaptor:
Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB ATA / 133: 670 / 960 mA
Maxtor DiamondMax 10 200GB PATA133: 740 / 1280 mA

Mijn beoordeling is ondanks dit megamanco toch positief, omdat ze een adapter toe gaan sturen, en ik neem aan dat de nieuwe partijen dit euvel niet hebben.

• Quantum Fireball EX 6 GB: 650 / 720 mA
  • Maxtor 60GB D740X-6L: 500 / 750 mA