Athom Homey

Specificaties Max. 25.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Review

Marcelluz 11 oktober 2019, 125 views Product gekocht

Athom Homey

Na bijna 2 jaar is de teleurstelling tamelijk groot, nog steeds geen IR en Bluetooth software dat werkbaar is.

Pluspunten

• stem herkenning
  • alle apparaten verbonden door 1 hub
  • veelzijdig in toepassing
  • bedienen met je smartphone

Minpunten

• gaat vaak mis
  • behalve infrarood en bluetooth
  • via web browser configureren kan niet meer

Kwaliteit Score: 4
Inmiddels bijna twee jaar geleden alweer kocht ik Homey. In verleiding gebracht door fantastische verkoop praat dat je alle apparaten zou kunnen bedienen met slechts één apparaat: Homey, ben ik tot aanschaf overgegaan. Na het uitpakken van homey kon de pret beginnen. Eén van de eerste dingen die ik wilde doen; Homey mijn media center, versterker, televisie en diverse andere apparaten laten bedienen. Via infrarood. Nou, dat feest ging niet door. Ik had reeds de Logitech Harmony One en was dus al enig gemak gewend. Maar enkel mijn LG TV kon ik bedienen met de Homey, verder helemaal niets. Vandaag probeerde ik het nog maar eens een keer, een apparaat toevoegen om te bedienen via Homey's 360 graden rond geplaatste IR transmitters. Ik dacht aan- uitzetten van mijn airco is een leuke om te proberen. Dus ik ga naar "apparaten", tik op de "+", tik op "Homey", tik op "infrarood", tik op "installeren" en typ het merk van mijn Airco in het eerste vakje. In het tweede vakje kun je nog je type invullen, maar ik heb hier nooit resultaten gezien, en heb toch zo'n beetje alle apparaten die ik hier heb geprobeerd. Je kan dan kiezen voor "Kopieer van een afstandsbediening" wat de indruk wekt dat je signalen kan kopiëren. Je dient dan enkele (15x) malen kort op een knop op je afstandsbediening te drukken om een signaal te laten herkennen door Homey. Na 3x drukken verschijn het volgende scherm, waar je je zojuist aangeleerde knop zou moeten kunnen bewerken. Ja, je kan een naam ingeven. De "test" knop werkt NIET. Ik heb een infrarood repeater naast Homey gezet, deze laat zien wanneer hij een IR signaal ontvangt dmv een LED, maar Homey zendt niets uit. Ook nog even gecheckt met de camera van mijn tablet, maar nee... NIETS. Alhoewel Homey de indruk geeft, dat hij het signaal heeft begrepen, door verder te gaan naar het volgende scherm, is het signaal in een zwart gat verdwenen zo lijkt het. ATHOM DOE HIER EENS WAT AAN!! Hobby developers hebben wel een werkbare setup gemaakt met een arduino dus het is wel degelijk mogelijk. Het is werkelijk schandalig te noemen dat dit na 2 jaar nog steeds niet werkt. NET ALS BLUETOOTH, werkt ook NIET. Ja leuk dat de hardware aanwezig is op het moederbordje van Homey, maar that's it. Heel, heel erg jammer allemaal. Ik had het bijvoorbeeld erg leuk gevonden om een paar bluetooth speakers, met microfoon, te koppelen aan Homey, zodat naar wat ik hoopte, de spraakherkenning beter zou worden, en Homey's stem mooier zou klinken. Maar ja, ook nooit gebeurd. Inmiddels is de hardware al aan het verouderen en het werkt nog steeds niet. Nog even terug komend op IR, waarom niet gewoon een eenvoudige interface bouwen die duidelijk laat zien wat de functies zijn en hoe die te benutten, koppel signaaltje aan knopje en ja, DIE DAN NOG WERKT OOK. Kijk, ik hoef niet te zappen met Homey, doe ik wel met mijn Logitech, maar een flow met "Muziek luisteren" waarin Homey de versterker aanzet en op bluetooth schakelt zou dan wel weer fijn zijn. Er zijn mensen die de Harmony hub gebruiken voor infrarood, maar na het lezen van dit artikel had ik daarin ineens geen zin meer. Mij lijkt het ook zinvoller om gewoon de signalen zelf te kopiëren en aan functies te koppelen dan dat zoiets weer via "een cloud" moet lopen, waar men dus zomaar de stekker uit kan trekken. Een beter milieu begint waar ook alweer? Ik bedoel je kunt straks je apparaten weggooien die "cloudloos" zijn geworden. Ik dacht ik ondersteun een goed Nederlands project en zag en zie ook nog wel een mogelijke toekomst in Homey, maar het feit dat men gewoon doorgaat met eerder genoemde functies te adverteren en er verder geen werkbare software voor schrijft vindt ik eigenlijk niet moeten kunnen..

Goed, ik had ook nog een Aeotec multisensor 6 bij homey aangeschaft, welke beweging, temperatuur, lux, vocht en UV meet. Verder zit er nog een sabotagealarm op. Deze Z-wave plus sensor aangemeld op Homey en dit werkte wel heel goed. Inmiddels heb ik ook nog een set van 4 Neo Coolam bewegingsmelders, een dimmer en een switch voor lampen erbij aangeschaft. Z-Wave werkt erg goed met Homey moet ik zeggen. Ook heb ik nog een Aeotec tussenstekker aangeschaft die de videocamera's aanschakelt als er beweging wordt gedetecteerd. Hier heb ik een aantal flows voor geschreven, mijn tuiverlichting gaat automatisch aan op 30% als de zon onder gaat. Als iemand de tuin in loopt gaan ze feller branden. Als we naar bed gaan zet Homey automatisch de verlichting netjes uit. Als iemand s'nachts naar het toilet moet, gaat er rode verlichting branden zodat je niet zo'n last hebt van het felle licht met je slaap ogen. ;-) Dit gedeelte werkt erg goed en betrouwbaar tot nu toe. Spraakherkenning zou wat mij betreft veel beter moeten als het nu is, en nee geen Google a.u.b. Homey is Homey en geen Google. Al spreekt de Android app ook Google API's aan, wat ik liever niet zag, maar ok. Google zit overal tussen tegenwoordig wat ik persoonlijk een slechte ontwikkeling vindt. Maargoed dat is een ander verhaal. Ik geef Homey maar 2 sterren en dat is vooral te danken aan de niet werkende bluetooth en infrarood. En het feit dat men net doet dat het allemaal wel werkt heeft mij ook een ster doen verwijderen. Hopelijk beteren ze hun leven bij Athom en nemen ze hun klanten wat meer serieus.

Heb jij ook een Athom Homey?

Je hebt best wel veel dingen bij je niet (goed) functionerende apparaat gekocht! Waarom heb je dat gedaan? Ik denk dat ik 'm had geretourneerd!

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech