LIFX Tile

LIFX Tile Review

Sanka123 6 oktober 2019, 107 views

LIFX Tile

Een prima product met mooie heldere kleuren en makkelijke installatie. De bouw kwaliteit is ruim voldoende, maar het kabelwegwerk systeem had iets beter gekund.

Pluspunten

• Mooie heldere en intense kleuren
  • Makkelijke configuratie
  • Prijs kwaliteit verhouding

Minpunten

• Fysieke installatie mogelijkheden
  • Korte voedingskabel

Kwaliteit Score: 4
Achtergrond
Ik heb deze tegels al eens eerder in een iBood actie voorbij zien komen en heb toen heel erg zitten twijfelen of ik ze aan moest schaffen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik voornamelijk Hue verlichting in huis heb en het niet heel duidelijk was wat de mogelijkheden waren van het product.
Toen ik de winactie van iBood zag heb ik me meteen ingeschreven omdat ik toch wel heel benieuwd was naar de mogelijkheden. Vooral voor de toepassing als wand decoratie op de kamer van mijn zoon.
What’s in the box.
De doos was enkel verzonden in een plastic verzendtas en ik maakte me al wat zorgen over de staat van de producten, maar dit was geheel onterecht. De productdoos is heel stevig en de tegels zijn heel netjes verpakt in plastic om krassen te voorkomen en worden op hun plaats gehouden door afstandshouders. Het ziet er allemaal heel erg stevig en verzorgt uit. Kwaliteit dus.
Inhoud:
- 5x LIFX Tile
- 1x voedingsadapter
- 3x stekker o.a. EU, UK en US
- 1x voedingssnoer
- 6x voeding verbind stuk
Installatie
Na het doornemen van de Quick start guide begonnen met installatie. Ik had eigenlijk verwacht dat er zoiets als een master of controller Tile zou zijn, maar die bleek niet echt het geval. Als je de installatie voor Apple Homekit wilt doen, moet je de tegel met een groene sticker pakken, dus deze heb ik dan ook maar voor de zekerheid als master tegel gepakt. De voedingskabel heeft aan beide zijden dezelfde connector, dus je kan hem op twee manieren aansluiten. Op de tegel zelf zitten twee aansluitingen, waar geen onderscheidt gemaakt wordt tussen in en uit.

De kortere verbindingsstukjes die gebruikt worden om de tegels te verbinden zijn best wel stug, wat het netjes wegwerken van de kabels wat lastiger maakt. Aan de achterkant van de tegel zit een systeem om deze kabels vast te zetten en weg te werken, maar door de stuggere kabel, wordt dit wat moeilijker gemaakt.

Ook moet je er goed voor zorgen dat de stekkertjes echt goed verbinding maken. Dit was bij mij in eerste instantie niet het geval, waardoor maar 2 van de vijf tegels aan gingen. Na nogmaals goed aandrukken zaten ze wel goed vast. Maar het viel me op dat 3 van de tegels rood licht gaven en de overige blauw. Ik dacht dat dit gewoon een start kleur was, maar na het uitzetten van de spanning en weer inschakelen werden ze allemaal blauw.

Configuratie
Voor de configuratie van het systeem hoeft enkel de LIFX app gedownload te worden. Na een account aanmaken was het mogelijk om de lampen te gaan zoeken. Ik verwachtte dat er 5 tegels gevonden moesten worden, dus zat even te wachten, maar er werd er maar één gevonden. Deze geselecteerd en begonnen met het koppelen aan mijn Wi-Fi netwerk. Hierna wilde hij een firmware update uitvoeren, maar dat lukte niet. De app bleef maar hangen in het firmware update venster. Ik dacht dat het misschien aan mijn telefoon lag. Met mijn andere domotica systemen heb ik ook wel een problemen gehad met de initiale installatie via mijn telefoon.
Ik heb de app op mijn tablet gedownload, ingelogd op mijn LIFX account en hier de installatie stappen voltooid. Het koppelen aan het Wi-Fi netwerk werkte meteen en het downloaden van de firmware duurde nog geen 2 minuten. Ook hier werd maar één tegel gevonden, maar bij de vervolgstappen werd duidelijk dat er toch iets van een master tegel is. De app vraagt vervolgens om de juiste volgorde/positionering van de tegel te kiezen en de installatie is voltooid!
De App
Ik werk veel met Philips Hue en Homey en het was even wennen aan de App van LIFX. Alle functionaliteit zit erin, maar ik vindt het er een beetje oubollig uitzien, maar smaken verschillen. Alle functies zitten erin, kleurselectie, dimmen, aan uit en een aantal hele mooie scenes.
De LIFX tegels
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik onder de indruk ben van de kleuren. Zeker bij hogere intensiteit. Ik werk al langere tijd met Hue en ben fan van de kleuren van die producten, maar ik moet eerlijk zeggen dat de LIFX kleuren hier niet voor onder doen bij hogere intensiteit. Als je gaat dimmen, zeker in de lagere regionen dan worden de kleuren fletser, maar dit wordt mijns inziens veroorzaakt door de melkglazen behuizing. Dit zal je niet vaak merken, tenzij ze deze tegels als nachtlampje wilt gebruiken. Althans dit was het idee van mijn zoon.

De gelijkmatigheid van de kleuren op het vlak van de tegel is verbluffend. Ik ben hier ook van onder de indruk. Het enige puntje van kritiek is dat als je van de zijkant van de tegel kijkt dat je lichte schaduw vorming ziet, maar meestal zal je van voor kijken en is dit niet hinderlijk.

Iets wat ik zelf heel mooi vindt en eigenlijk niet had verwacht is de aansturing van de pixels. Op één enkele tegel kan heel mooi gevarieerd worden met de kleur waardoor er heel mooi diepte en menging van kleuren mogelijk is. Dit is een functionaliteit die ik heel mooi vindt en ook nog een heel goed geïmplementeerd is. Zie ook foto. Je zou een heel mooi wolken patroon op het plafond kunnen maken, maar helaas wordt montage op plafonds door de fabrikant afgeraden.

Integratie mogelijkheden.
Ik heb de integratie met Athom Homey getest en dit was heel makkelijk. Even de App voor LIFX downloaden in de Homey, koppelen aan je LIFX account. Autoriseren en klaar. In de Homey App een nieuw device maken en de LIFX tegels werden gevonden en konden meteen bediend worden. In de Homey App kan je alleen de tegels aanzetten, kleur selecteren en dimmen. Het is volgens mij niet mogelijk om scenes te selecteren. Althans dit heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Ook maak ik gebruik van Amazon Alexa en de configuratie procedure is vergelijkbaar. In Amazon Alexa moet je de “Skill” LIFX toevoegen en Alexa autoriseren om verbinding te maken. Deze stappen zijn doorlopen, maar het was niet mogelijk om de tegels te vinden. Ik ben er niet achter of dit komt omdat ik eerder de Athom Homey heb gekoppeld of dat het aan Alexa ligt, maar ik ga dit nog uitzoeken.
Over het algemeen ben ik onder de indruk van dit product. De kleuren zijn mooier dan ik had verwacht en de configuratie ging eigenlijk heel erg makkelijk.
Ik heb de tegels nog niet op de definitieve locatie op de muur gehangen en verwacht dat dit nog een aardige klus gaat worden vanwege de stugge verbindingskabels en het wegwerkt mechanisme. Als LIFX nog iets gaat verbeteren, zou ik hier eens naar kijken. Ook zou schroefmechanisme een idee kunnen zijn zodat de tegels aan het plafond gehangen kunnen worden. Ook zou de voedingskabel iets langer kunnen.

Al om al ben ik zeer tevreden met dit product.

Heb jij ook een LIFX Tile?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech