Motorola One Zoom Grijs

Specificaties 6,4" • 2340x1080 • 128GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola One Zoom Grijs Review

guid0oTestpanel 3 oktober 2019, laatste update op 6 oktober 2019, 1.281 views Testpanel

Motorola One Zoom Grijs

Een goede telefoon als je op zoek bent naar een toestel met een goede camera met zoom, een mooi OLED paneel en lange accuduur voor een nette prijs!

Pluspunten

• Accuduur
  • Camera met zoom

Minpunten

• Gewicht
  • Bereik valt soms tegen

Vorige week heb ik de Motorola One Zoom ontvangen om te testen voor het Tweakers.net Testpanel. Leuk om eens een keer te doen! Op het eerste gezicht zou ik deze telefoon als deze niet zo snel zelf kiezen. Meestal kies ik voor een high-end toestel die ik dan vervolgens meerdere jaren gebruik. In deze review laat ik weten wat ik van dit toestel vindt en hoe deze zich verhoudt ten opzichte van mijn huidige toestel, een OnePlus 6 uit 2018.

Inhoud

Algemene beoordeling

Het toestel komt in een mooie opvallende paarse doos. In de doos vinden we het toestel met doorzichtig hoesje, usb-lader van 15W, USB-A naar USB-C kabel, simpele oordopjes en wat boekjes.

Wat mij meteen opvalt aan het toestel is het gewicht en de dikte. Het toestel heeft een ruime accu van 4000 mAh en dat zorgt ervoor dat het gewicht van dit toestel hoger is als normaal en ook iets dikker. In het begin vond ik dit erg storend maar naar een paar dagen in gebruik vind ik het toestel best prettig in de hand liggen.

Featureset en design

De voorkant is bijna geheel scherm met een kleine notch voor de front camera. De zijkanten zijn netjes matzwart. Wat mij meteen opviel is dat de luidspreker aan de bovenkant zit. Eerst vond ik dit raar, maar na een paar dagen gebruik eigenlijk best fijn. Als de luidspreker namelijk aan de onderkant zit bedek je deze best vaak met je bedienende hand. Daar heb je met dit toestel dus geen last van.
Aan de achterkant vinden we een grote camera. Niet 1 maar maarliefst 4 camera’s met in totaal 48 megapixel! Voordat ik het toestel kreeg leek mij dat veels te groot, maar omdat de camera netjes in het midden zit blijft het toestel vrijwel stabiel op tafel liggen tijdens gebruik. Mijn huidige OnePlus 6 daarentegen wiebelt dan flink op tafel als je hem gebruikt.

Verder vinden we aan de achterkant een flitser en een oplichtend Motorola logo. Dit logo vond ik eerst best mooi, maar nadat je het toestel een paar keer in het donker gebruikt zet je het meteen weer uit. Het logo verspreidt namelijk veels te veel licht in een donkere ruimte. Gelukkig kan je met de meegeleverde software het gedrag van het logo aanpassen. Bijvoorbeeld alleen oplichten bij een notificatie of het opladen.

De achterkant van het toestel is gemaakt van glas met een geborsteld metaal look erin. Het voelt zacht aan en ziet er netjes uit. De teksten met de specificaties van de camera op de achterkant en de CE certificering op de onderkant hadden voor mij niet gehoeven.

Daarnaast vinden we een USB-C aansluiting en een audio jack. Zelf vind een audio jack niet meer nodig aangezien ik vaak een bluetooth headset gebruik. Ik kan mijzelf voorstellen dat andere gebruikers dit wel als een eis hebben. Verder heeft de telefoon een sim tray met plek voor twee simkaarten of een simkaart en een microSD-kaart.

Bereik

Het bereik is prima, maar af en toe toch een stuk minder dan mijn huidige toestel. Dit merk je gelukkig niet meteen aan de snelheid van je verbinding. Het viel mij bijvoorbeeld op dat de Motorola One Zoom niet altijd hetzelfde bereik heeft als mijn andere apparaten, vaak geeft hij 1 streepje minder bereik aan voor de WiFi.

Daarnaast was ik laatst bij een paar vrienden op bezoek en had ik met toestel ineens geen bereik aan de keukentafel. Met mijn andere toestel en dezelfde simkaart had ik geen problemen. Dit geeft dan toch weer aan dat het geen high-end toestel is.

Bouwkwaliteit en afwerking

De telefoon is stevig gebouwd en netjes afgewerkt. Door het gewicht voelt hij ook steviger aan. Er is ook weinig tot geen flex in de behuizing van het toestel. Meerdere malen geprobeerd om het toestel te buigen, maar dat gaat simpelweg niet.

Accuduur

Met een accu van 4000 mAh kan je flink vooruit. Je haalt alleen niet de beloofde 2 dagen bij normaal gebruik. Ongeveer anderhalve dag. Daarnaast is het wel fijn dat als je een drukke en lange dag hebt gehad met veel schermtijd, tethering, muziek etc je nog door kan tot het einde van de avond.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Het OS is Android 9. Het is bijna een stock versie met weinig tot geen meegeleverde software van Motorola. Er zijn alleen twee vensters met specifieke Motorola instelling voor bijvoorbeeld het beeldscherm en acties.

Op het moment heeft het toestel de beveiligingsupdate van juli. Helaas is er nog geen nieuwe update beschikbaar. Wel heeft Motorola beloofd om Android 10 en 11 te ondersteunen op het toestel.

Gebruiksgemak

Zelf was ik eerst behoorlijk sceptisch over de vingerafdrukscanner in het scherm. Mijn laatste paar telefoon hadden altijd de scanner aan de achterkant. Om eraan te wennen heb ik het toestel een week als primaire toestel gebruikt. Zodra je er meer aan gewend bent werkt de vingerafdrukscanner best goed, alleen nog steeds niet zo snel als een losse scanner aan bijvoorbeeld de achterkant. De face-unlock werkt daarentegen weer hartstikke goed. Zelfs als er weinig licht is herkent de telefoon mij moeiteloos. Dit komt waarschijnlijk ook door de 25 MP front camera op de Motorola.

Beeldkwaliteit opname

Vanwege de 48 megapixel camera had ik hoge verwachtingen. Zelf ben ik geen camera professional, maar vind ik het wel fijn dat ik met mijn telefoon snel een mooie foto kan maken. Foto’s hieronder zijn gemaakt met de default instellingen.

Het grootste voordeel vind ikzelf het zoomen. Dat gaat echt veel beter dankzij de 4 losse camera’s van de Motorola One Zoom. Objecten in de verte zijn nog steeds niet scherp, maar wel een stuk minder wazig als mijn vorige telefoons. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een ultra-wide foto te maken, hiermee krijg je net iets meer in je foto vanaf dezelfde positie.

Scherm

De Motorola One Zoom heeft een fijn 6.4” OLED scherm met een hoge resolutie. Het scherm heeft een iets mindere wow-factor als je het aanzet, maar daar staat tegenover dat door het OLED scherm kleuren natuur echter aanvoelen. In de avond wordt het scherm gedimd met de Adaptive Brightness en Night Light. Zelf vind ik het scherm dan te geel worden. Misschien dat dit aan het OLED paneel ligt want op mijn OnePlus 6 scherm vind ik dit niet storend.

In het scherm zit een kleine druppelvormige notch voor de front camera. Motorola levert geen software om de weergave van de notch aan te passen, maar met de Android Developer options kan je de notch laten verdwijnen door middel van een zwarte balk bovenaan het scherm. In de praktijk vind ik de notch niet storend, het enig probleem vind ik dat pictogrammen van notificaties bijvoorbeeld niet aan de linkerkant weergegeven kunnen worden. In plaats daarvan krijg je een klein stipje rechts naast de notch.

Op het moment kost de Motorola One Zoom 419 euro. Dit vind ik een nette prijs voor het toestel. Hij kan goed meekomen met menig high-end toestel.

De Motorola One Zoom is een net toestel met een zeer goede camera. Het toestel is netjes afgewerkt en voelt goed in de hand door de afgeronde glazen achterkant. Wel is het toestel aan de zware en dikke kant, hier krijg je dan wel een grotere accu voor terug.

Heb jij ook een Motorola One Zoom Grijs?