WD Caviar SE16 WD3200KS, 320GB Review

marcieking 12 augustus 2006, laatste update op 17 november 2015, 5.605 views

WD Caviar SE16 WD3200KS, 320GB

Pluspunten

• 16MB Cache
  • Groot
  • Goede Prijs/GB verhouding
  • Redelijk goede burst

Minpunten

• Tegenvallende leessnelheid

Als 200GB te weinig is, dan wil je meer: op zoek naar een nieuwe HD dus! Dan komen de keuzes: 200? 250? 300? Aanvankelijk zou het de Maxtor Maxline III 300GB worden. Maarja, toen het bericht dat Maxtor enorme garantieclaims had, en na wat zoeken bleek dat veel mensen crashes hadden met Maxtor schijven. Ik had wel het idee dat een Maxline beter zou zijn, ze hebben immers ook een hogere garantie, maar ik zocht toch even verder. Toen kwam ik deze schijf tegen. Hij had alles wat ik van de Maxtors ook zo mooi vond: 16 MB Cache, ruime opslagcapaciteit en bovenal: een mooie prijs. Wanneer ik keek naar de pricewatch zag ik een lijn die ongeveer liep zoals aangegeven in het eerste plaatje. Deze schijf is de grootste schijf die ik kon vinden voordat de prijzen weer behoorlijk stegen (Deze prijzen zijn van nu, en dus anders dan toen ik de schijf bestelde! Ook zijn dit gewoon de goedkoopste schijven, niet gelet op featureset!). Deze schijf zou het dus worden! https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm2knd7Eeg3.png

De schijf werd besteld bij Komplett.nl, ze waren de enige winkel in Nederland die nog voorraad hadden (en ze hadden er meteen 35), en waren maar 4 euro duurder dan de goedkoopste winkel in de Pricewatch.
Nadat de schijf besteld was en aangekomen (TPG man leek net een sneeuwpop), meteen aangesloten. Helaas, de schijf werd niet herkend. Na wat zoeken bleek dat de chipset en harde schijf er niet konden uitkomen of er nou SATA I of 2,5 moest worden gebruikt. Geen nood: jumper 5+6 verbinden did the trick. Daarvoor ben ik nog wel even heen en weer gefietst naar mijn oom om in ieder geval zeker te weten of de schijf zelf het wel deed, wat het geval was.
Eenmaal thuisgekomen werd de schijf door de bios herkend, maar door Windows en Linux nog steeds niet. Wat bleek: de drivers waren niet goed. Nadat mijn broertje in mijn plaats de CD er in had gestopt, omdat hij toch echt Runescape wilde spelen werd de schijf wel herken (de komende dagen ga ik nog veel horen over Runescape en de magische effecten van het spel op harde schijven). Een paar weken later begaf de schijf het weer op de controller van het moederbord, daarom heb ik een nieuwe controller van Sweex gekocht. De tests bij deze survey zijn echter nog gedaan met de oude controller.

De test...
Toen kwamen de tests: hoe presteerde de schijf; wat was de accestime, gemiddelde leessnelheid en de burstrate? Voor deze test heb ik HD tune gebruikt. Dit programma kan deze gegevens meten en in een grafiek neerzetten, maar ook in getallen, en zelfs een screenshot opslaan.

Hoewel ik de minimum en maximum leessnelheid wel iets hoger had verwacht, waren de burst rate en accestime wel weer dik in orde. Ook de temperatuur die tijdens de testen niet boven de 37 graden uitkwam vind ik netjes. De Maxtor schijf die ik ook in de pc heb hangen is bijna altijd 40, dus ook zonder die tests.

De Western Digital WD3200KS is een vrij goed presterende schijf, die behoorlijk wat kan opslaan. De prijs per GB is goed, hoewel de 400GB schijven ook steeds interessanter worden als je daarnaar kijkt. Deze schijf is echter waarschijnlijk betrouwbaarder dan die 400GB schijven, omdat dat Maxtors zijn.

Heb jij ook een WD Caviar SE16 WD3200KS, 320GB?

Ik heb er wel wat problemen mee gehad.
Hij word op mijn ASUS P5G niet herkend als ik windows vista wil installeren.
Terwijl die wel herkend word in het BIOS, en in de CMD.
Heb contact gehad, en ze wouden een nieuwe opsturen, als ik deze opstuurde, en ik hoefde alleen 2x 6.20 te betalen om hem op te sturen.