Specificaties 2,2" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 6700 classic Zwart Review

Joopieboy 23 mei 2010, laatste update op 23 mei 2010, 3.880 views

Nokia 6700 classic Zwart

Pluspunten

• Prachtig design
  • Slank
  • Robuust gebouwd (vol rvs)
  • Fijn scherm
  • Snelle software
  • Erg goed bereik hier op de grens (vol 3G)
  • Datakabel (ook direct een minpunt door de kortheid hiervan)
  • Mogelijkheid tot gewone autolader en oude lader (bv nokia 6300 lader)
  • Goeie camera

Minpunten

• Geen software cd
  • Ultra korte usb kabel
  • 30 dagen proefversie navigatie
  • Duur (bij KPN)
  • A-GPS
  • Toetsenbord verlichting niet egaal
  • Accu cover sluit niet mooi aan tegen de chromen middenrand (1mm scheef)

Als opvolger van mijn 2e, en inmiddels 1,5 jaar oude Nokia 6300, heb ik gekozen voor de Nokia 6700.
De keuze hierop was vrij gemakkelijk. Hij staat bekend als de opvolger van, en qua specs en slanke design was het al vrij snel duidelijk dat ik deze graag wou.

Allereerst de foto's:

Eerste indruk?
Toestel ziet er prachtig uit, voelt degelijk aan, niet te zwaar maar je merkt toch dat 'je wat in je handen hebt'. Lekker dun. Geen dikke rand rond je scherm zoals de 6300 en net een iets groter scherm, stukken fijner. Toetsen voelen heel fijn aan. Alle knoppen werken erg fijn. Even wennen dat de typische knop bovenop nu weg is. Behuizing is volledig rvs en mat zwart, beter als een rvs achterkant en rest plastic zoals de 6300.

Software die erop zit werk ook heel fijn en vooral snel. In tegenstelling tot de N en E series van nokia.
Ook duidelijk merkbaar zijn verbeteringen in de software in vergelijking met de 6300. Om een voorbeeld te noemen: bij het schrijven van een sms met T9 hoef je niet zoals bij de 6300 een paar seconden op sterretje te drukken voordat je het venster met tekens hebt. Gewoon 1x klikken en dat venster komt open. Ook als je je sms hebt verstuurd (wat merkbaar sneller gaat), dan sluit hij de tekst editor ook direct af, ipv dat je hem nog handmatig op afsluiten moet klikken.

Eindelijk (in tegenstelling tot de 6300) een data kabel meegeleverd. Helaas ultra kort, maar je toestel laad wel op als je hem aan een usb 2.0 poort koppelt.

Fijn dat je ook nog de oude opladers kunt blijven gebruiken, zoals mijn nokia autolader en de gewone lader van mijn vorige 6300.

Camera is goed, maakt mooi snapshots, maar de Sony Ericsson Cybershots zijn toch stukken beter. Zo zie je maar dat de lens ook heel veel uitmaakt.

Ook duidelijk een verbetering merkbaar (en waarschijnlijk ook een energiebesparing), is dat als je telefoon in standby modus staat, je een sms of een gemiste oproep hebt, dat hij niet met leds blijft knipperen en het scherm actief houd zoals de 6300 dat deed.

Nadelen?
Geen cd meegeleverd. Micro sd kaartje is erg klein (1gb).
Datakabel is dus heel kort, wel positief dat hij er bij zit.
Verder jammer dat er maar een 30 dagen proefversie van de navigatie opzit, ondank dat de kaarten wel gewoon gratis zijn. Dat die meegeleverd zijn, is wel positief.
Hiermee kom ik ook op de gps functie van deze telefoon, dit is a-gps. Erg jammer want hiervoor moet je dus verbinding met internet maken voordat het Łberhaupt werkt. Erg jammer want er zijn nog zat mensen (waaronder ik), die geen mobiel internet hebben.

Verder vind ik het gewoon een perfect toestel, nog wel wat duur, maar die prijzen zakken wel, net zoals met de 6300 toen.

Kortom, ik ben er echt heel blij mee. Degelijk en fijn werkend toestel, met een mooi design en lekker dun. Zoals we van nokia mogen verwachten als opvolger van de 6300. :)

• Transcend 8 GB Class 6 microSDHC
  • Nokia DC4 autolader

Heb jij ook een Nokia 6700 classic Zwart?

Hohoho! het a-gps van de nokia 6700 classic houd in dat hij minder snel zal zijn dan wat je van een tomtom qua gps fix zult verwachten. Je kan onder het menu kaarten -> instellingen instellen dat hij geen netwerk gebruik maakt. Als je dan nokia maps voor op de computer download, kun je zo via het bijgeleverde kabeltje alle kaarten naar keus op je sd kaart zetten.

Zelf gebruik ik het ook, en heb geen databundel. Werkt perfect!
Tevens staat op het sd kaartje standaard het .exe bestand voor nokia pc suite geinstalleerd. Als je de eerste keer je telefoon aan de pc hangt, kun je direct ervoor kiezen om dat bestand te installeren!

[Reactie gewijzigd door wolfero op 23 mei 2010 14:50]

Over de a-gps, ik heb de telefoon gisteren een half uur laten zoeken en hij had nog geen gps signaal. Vandaar dat ik dit dus zo een min punt vind. Die instelling had ik ook al gezien, en aangepast. Maar bij de 1e keer opstarten vraagt hij er om, en niet voor niets.

En idd, pc suite staat op de telefoon, maar als je een windows xp of vista computer hebt, moet je zelf opzoek naar drivers of de nokia pc suite zelf downloaden.
Kan makkelijk dus. :)
Met de laatste SW-update is OVI maps helemaal gratis!
- Duur (bij KPN)
Ik dacht laat ik dan even spieken bij de Prijzen los toestel, maar grutjes! Een Nokia 5800 is slechts een kleine € 15,- duurder. Krijg je volgens mij toch meer telefoon voor je geld. :x

Verder nette review, al zou je misschien de kopjes nog dik gedrukt kunnen doen voor meer scheiding in je teksten.
Als je het vergelijkt met de 6300, vind ik het in verhouding nog best wel aan de prijs.
Wat jij zegt van de 5800 klopt wel ja, alleen ik vind het geen vergelijking. Die heeft weer dat touchscreen, wat de prijs al behoorlijk omhoog duwt.

En ik vind persoonlijk dat je deze moet vergelijken met gelijkwaardige telefoons. :)

[Reactie gewijzigd door Joopieboy op 22 mei 2010 18:46]

Dat is ook wat ik dacht, deze telefoon is gewoon € 70,- Š € 80,- te duur. (Of de Nokia 5800 het verschil te goedkoop? ;))
die heeft dan weer dat touchscreen.
Ja ik kan niet meer MSN/typen achter het stuur, maar dat was sowieso geen beste bezigheid. :x

Verder was ik ook huiverig voor een tutsscreen maar het wende super snel en ik zou er nu zo weer een nemen!

Ik mis eigenlijk nog een paar dingen ook op de site van Nokia zelf.
  • Mic/koptelefoon ingang, is dit nog steeds zo'n waardelijke 2,5mm?
  • Ik zie "A-GPS" voorbijkomen, maar helemaal geen "gewoon" GPS, klopt dit?
Indien het laatste waar is kan je hem eigenlijk niet in het buitenland gebruiken volgens mij want dan word je getrakteerd op een datarekening!

@We.are.cake, ik denk dat @Paul1994 er op doelt dat het LEDje niet echt toereikend is, misschien kan de reviewer hier nog iets over melden?

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 22 mei 2010 18:54]

Prijzen zakken nog wel, zie de Nokia 6300, mijn 1e was ook 2 jarig 20 euro KPN Flexibel abonnement. Na die 2 jaar dat ie kapot was gevallen voor 110 of 115 euro toendertijd een black edition gekocht. Zo zie je wat voor verschil binnen 2 jaar eigenlijk.

Over het touchscreen, ik kan er niet aan wennen, vaak zat mee gewerkt, maar geef mij maar gewone toetsen, echt veel fijner. Iig voor mij. Maar dat is meer persoonlijk.

De ellendige 2,5mm ingang zoals de Nokia 6300 had, is gelukkig verdwenen.
'Helaas' door een micro usb ingang, maar veel groter past er ook niet op ben ik bang.
Standaard meegeleverde headset is niet echt geweldig, maar er zit wel een kastje aan waar de microfoon inzit. Aparte aansluiting niet of je moet een verloop kabel gebruiken.

Over de headset, zelfde als de kleine geheugenkaart, het is geen multimedia toestel dus Nokia heeft ervoor gekozen om 'gewone' accessoires erbij te doen.
De headset gebruik ik toch niet, dus dat maakt mij niet zoveel uit. Anders koop ik wel een verloopkabel en sluit ik daarop mijn Sennheiser hoofdtelefoon aan.

Over het gebruik in het buitenland, niet aan te raden idd! Of je moet torenhoge rekeningen willen. :P

En daarvoor hoef je niet persť naar het buitenland, gewoon een foutje bij kpn die het mobiel internet niet hadden doorgevoerd en een maand 'gewoon' internetten op de telefoon. Voila een rekening van 630 euro. :P
Wat ik bedoelde is dat het bereik hier op, en net over de grens erg goed is. De antenne is vrij sterk. En daarmee wil ik zeggen, bij thuiskomst met de Nokia 6300 kreeg ik standaard het duitse net (woon op de grens), en in Maaseik BelgiŽ had ik net aan 1 streepje. Nu met deze telefoon heb ik thuis maximaal ontvangst, ook 3G maximaal, en in BelgiŽ 2 streepjes en ik kan normaal bellen en gebeld worden zonder keer op keer het netwerk te verliezen en weer handmatig te moeten zoeken. :)

Over de camera en de led, voor dichtbij gezichtsfoto's en op een meter afstand ongeveer is hij wel aardig. Behoorlijk flets beeld wel, maar het onderwerp word wel aardig verlicht. Op afstand is hij waardeloos. Maar goed wat wil je van een ledje?

[Reactie gewijzigd door Joopieboy op 23 mei 2010 12:41]

"Dan over de GPS, dit is helaas toch de a-gps. En zonder mobiel internet, en daarmee ook het weigeren van internet verbinding als je nokia maps opent, dan doet hij echt niks. Heel jammer!"

Wat pas echt jammer is is A-GPS niets meer doet dan je locatie schatten aan de hand van de GSM mast waar je op dat moment mee verbonden bent, om zo het scannen naar satellieten te versnellen. Daar komt geen dataverkeer (en dus geen kosten) aan te pas.

Bovendien heb je een normale GPS chip, die alleen als extratje ook kan zoeken naar je GSM masten. Dit extratje kun je gewoon uitzetten, maar let er dan wel op dat je fix langer kan duren. Vrijwel elke telefoon heeft a-gps tegenwoordig...

Waar het probleem ligt is nokia maps: deze heeft standaard geen kaarten, en streamt deze van, je raadt het al, het internet. Zet via de Ovi applicatie op je pc de kaarten voor nederland op je micro SD en je kunt gewoon zonder internet navigeren.
Dat van geen datakosten ben ik het niet mee eens, hij moet toch die fix binnen halen en dŠt kost wel data gebruik. ;) Ik heb dan liever een gewone GPS chip die zonder netwerkverbinding gebruikt kan worden.

En de kaarten staan volgens mij standaard op de geheugenkaart hoor bij dit model.
Dus dat klopt ook niet helemaal wat je zegt. :)
1 jaar navigatie kost tegenwoordig maar 10 euro :) gelijk doen. Maar volgens mij moet je met de credit card betalen.
Dat valt wel mee, maar je zit ook met de datakosten, of extra pakket bij je abonnement aangezien dit a-gps is... Wat toch wel een behoorlijk nadeel is vind ik. Want niet iedereen heeft mobiel internet.
De 6700 is een heel fraai toestel, maar mist wel enkele zaken.
Het grootste nadeel vind ik het S40 besturingssysteem, fatsoenlijk syncen van agenda is vaak niet mogelijk. Ik heb al heel snel mijn 6700 omgeruild voor een ander toestel van nokia, de 5530 die is een stukje moderner. De 6700 is echt een toestel waar 80% in de behuizing is gaan zitten -want die is retestrak en solide-
Als dit toestel inderdaad de 60/70 euro goedkoper was zoals hierboven iemand zegt, was het perfect.

200 euro voor een toestel als dit, vind ik gezien de huidige concurrentie ook wat gortig. Een S60 toestel met gratis nieuwste versie van ovi maps kost je momenteel 160 euro (nokia c5) en nou snap ik best dat dat een andere bouwkwaliteit is, maar toch...

Kost hij 150 euro dan neem ik genoegen met de 'gebreken' maar leg ik 200 euro neer dan twijfel ik toch of ik niet een toestel wil waarmee ik de nieuwste ovi maps kan gebruiken..
Nadelen -> LED Flitser?
:O
Een LED flitser kan een nadeel zijn. Bijvoorbeeld dat het een wat onnatuurlijk licht geeft bij donkere foto's
Aan de andere kant betekent dit wel dat je 'm ook als zaklamp kunt gebruiken, in tegenstelling tot een xenon-flash die dan door zou branden.
Vind ik geen nadeel, gebruik toch de flitser toch niet. Als ik snapshots maak doe ik dat meestal wel overdag. En voor gewone foto's pak ik wel een digitale camera. :)
@wolfero
Hoe hebt je de licentie betaald voor navigatie? Kan het met je abonnement, of moet je met de cc gaan betalen.