AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition Review

StefanvanGelder 23 mei 2010, laatste update op 28 juni 2010, 7.331 views

AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Unlockable
  • L3 cache
  • Warmteproductie
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• Prijs / prestatie verhouding
  • Prestaties met 2 cores

Eind januari heeft AMD zijn Phenom II en Athlon II een update gegeven. Op zich is het een weinig spannende update. Het zijn niet geheel nieuwe modellen, het verschil zit hem met name in de kloksnelheid.

Een overzicht van de geÔntroduceerde processors

De Phenom II X2 555 BE vervangt de Phenom II X2 550 BE, in verhouding tot de 550 BE is de 555 BE 100 MHz hoger geklokt. Gelijk met deze introductie wordt de C2 stepping vervangen door de C3 stepping, welke een betere overklok potentie in zich heeft. Tweakers.net bevestigd de goede overklok potentie in hun review, welke hier te vinden is.

Waarom een Phenom II 555 BE?

Eind januari had ik een moederbord opgescharreld via V&A, de MSI DKA790GX (mijn review over dat moederbord is hier te vinden). In eerste instantie had ik dit moederbord gekocht, om via V&A ook een Phenom II 965 C3 - of wellicht een Phenom II X6 – te kopen. Het liep echter iets anders. Op Hardware.info werd een overklok competitie georganiseerd, hier kon een Phenom II X2 555 BE worden aangeschaft voor § 55, – inclusief verzendkosten. Je raad het vast al, ik was 1 van de 50 welke mee mocht doen aan de OC competitie. Deze review zal dan ook voornamelijk gaan over het overklokken van deze processor. Ik wil met name onderzoeken of het opvoeren van de northbridge snelheden echt een prestatiewinst oplevert. Als 3de onderdeel ga ik de X2 tegenover de X4 zetten. Omdat mijn grafische kaart de bottleneck vormt in games, heb ik helaas geen goede gamebenchmarks kunnen draaien. Er zit namelijk totaal geen verschil in scores wanneer ik met een X2 op 3.2 GHz draai, of met een X4 op 3.9 GHz. Deze benchmarks ga ik wel draaien:
  • SuperPi Mod 1.5 1M
  • Cinebench R10: multi-cpu
  • Winrar 3.80 benchmark
  • 3DMark Vantage cpu
  • x264 720p encoderen
Ten slotte zal ik het stroomverbruik en de temperatuur nog behandelen.

De resultaten, northbridge overklokken

Allereerst heb ik de invloed van de northbridgesnelheid proberen te bepalen. Er wordt altijd gezegd dat het overklokken van de northbridge een behoorlijke prestatiewinst op levert. Ik ga uit van verschillende situaties. Eerst heb ik de benchmarks gedraaid op 2 cores, vervolgens ook op 4 cores en op verschillende snelheden.

SuperPi 1M

De snelheid van de NB lijkt maar weinig invloed te hebben op de scores. Over het algemeen is die 2/10de sneller, wat neerkomt op 'slechts' 1 tot 2 %!

Cinebench R10: multi-cpu

Cinebench laat helemaal geen verbeteringen zien.

Winrar 3.80 in KB/s

Winrar 3.80 laat zien dat een hogere NB snelheid wel degelijk een positieve invloed kan hebben op de prestaties! De verschillen zijn niet subliem, maar 5% is toch wel de moeite waard.

3DMark Vantage CPU

3DMark Vantage lijkt ook helemaal geen benul te hebben van de verhoogde NB snelheid.

Op internet heb ik gezocht naar een goede benchmark voor het encoderen van data. Als snel kwam ik bij een benchmark uit welke 720p materiaal naar x264 omzet. Zelf maak ik hier in de praktijk geen gebruik van, dus ik kan ook weinig vertellen over de benchmark. Ik hoop echter wel dat er mensen zijn die er wel wat aan hebben.

x264 720p MP4 in FPS

x264 720p Avis in FPS

De 2 encoding benchmarks lijken minimaal gebruik te maken van de verhoogde NB snelheid.

Northbridge overklokken, conclusie

Door de positieve verhalen op internet, had ik hoge verwachtingen van het overklokken van de northbridge. Ik de prestatiewinst helaas niet bevestigen. Waarom andere mensen wel over betere prestaties spreken, ben ik nog niet achter. Misschien is het toch het DDR2 geheugen, wat overigens wel raar zou zijn omdat DDR2 geheugen bij Phenom II processors niet voor erg veel prestatie verlies zorgt.

CPU unlocken en overklokken

Zoals bekend is, is er bij de Phenom II X2 en X3 een goede kans aanwezig om extra cores te unlocken. Bij mij is dit ook het geval. Het enige nadeel van het unlocken is, is dat de core temperaturen niet kunnen worden uitgelezen. Maar de CPU temperatuur kan wel gewoon worden gemeten, dus er is eigenlijk niet zoveel aan de hand.

Ik heb weer dezelfde benchmarks gedraaid als eerder in deze review. Ik heb alleen SuperPi eruit gelaten bij het vergelijken van een X2 en een X4 op gelijke kloksnelheden. Deze benchmark is volledig single treaded, en voegt daarom niets toe.

De CPU wordt zowel getest op 3.2 Ghz als 3.9 Ghz. De northbridge draaid in alle gevallen op 2600 Mhz.

Links, het verschil bij een overklok van bijna 22%. Rechts, het verschil tussen een Dual en Quad Cores

Conclusie overklokken en unlocken

Niet elke benchmark schaalt lineair. Daarom is er niet veel zinnigs te zeggen over het verschil in percentage. Ik heb het er bij gezet om het een idee te geven. Het verschil tussen een dual core en quad core is natuurlijk wel behoorlijk veel, niet zo vreemd. In theorie wordt de processor ook 2 keer zo snel. De maximale overklok ligt bij mij op 3.9 GHz. De magische 4GHz grens wordt helaas net niet gehaald, tevens zal prestatie/watt verhouding er hard op achteruit gaan. Ik heb namelijk minimaal een vcore van 1.5V nodig.

Push it a little further

Voor de OC competitie van Hardware.info, die overigens nog bezig is, zijn er al 2 scores opgeleverd. Eerst moest SuperPi zo snel mogelijk worden berekent. Ik heb een overklok tot 4.4GHz behaalt, ik had hier een vcore van 1.6V voor nodig. De northbridge draaide op 2940 Mhz. Ik zette hiermee een score neer van 15.625s. Wat ik niet slecht vind voor een gewoon lucht koelertje zonder veel poespas.

Gegevens SuperPi:
CPU 4400 MHz (18* 245) @ 1.6V
NB @ 2940
Score: 15.625

Vervolgens konden we aan de slag met wPrime, een benchmark die ik met opzet niet in mijn eigen review heb gebruikt omdat ik aan de benchmark twijfel. Er komen soms rare scores naar boven. Zo haalde ik een score van 17.093, terwijl anderen met hogere kloksnelheid en even hoge northbridge niet eens in de buurt kwamen. Deze score is met 2 actieve cores.

Gegevens wPrime:

CPU 4252 MHz (17.5* 243) @ 1.6V
NB @ 2916
Score: 17.093

Stroomverbruik

Wanneer je gaat overklokken kan het hard gaan met de hoeveelheid watt die je systeem gebruikt. Vooral de extra voltage op de processor komt het stroomverbruik niet ten goede. Wat me wel op viel is dat een quad core even zuinig is als een dual core in idle mode. Onder load verbruikt de quad core zo'n 35 watt meer dan een dual core. Zie hieronder het volledige overzicht.

Maximaal stroomverbruik

Temperaturen

Wanneer je gaat overklokken, kunnen de temperaturen ook behoorlijk stijgen. Wat opvalt zijn de lage temperaturen, de kamertemperatuur is 20 graden. Ik heb een aardig goede airflow in mijn Cooler Master 690 II Advanced, namelijk 2 x 140mm intake fans, 2 x 140mm en 1 x 120mm outake.

Temperatuur onder idle en load

Airflow

In totaal heb ik 5 casefans:
  • Top: 2 x 140mm @ 1200RPM
  • Back: 1 x 120mm @ 1200RPM
  • Front: 1 x 140mm @ 1200RPM
  • Sidepanel: 1 x 140mm @ 700RPM
Dit zijn de standaard meegeleverde fans, daarnaast heb ik 2 Scythe Slip Stream 140mm 1200RPM bij geplaatst. Die in het sidepanel draait slechts op 700RPM omdat die anders begint te fluiten...

Het idee van de airflow

1 fan in het sidepanel om de CPU en de GPU van extra koele lucht te voorzien

Algemene conclusie

Mede omdat hij te unlocken is, is het een topprocessor. Echter is dit geen garantie, daarom vind ik de prijs te hoog voor wat je koopt. Voor deze prijs kun je namelijk ook een AMD Athlon II X4 630 halen, deze is wel lager geklokt en heeft geen L3 cache. Maar presteert ook veel beter in een beetje multi-threaded applicaties. Daarom is de prijs niet helemaal te rechtvaardigen. Wel is het zo dat de Phenom II's veel beter overklokken dan de Athlon II's.

Changelog:
23-05-2010: Airflow toegelicht

Heb jij ook een AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition?

Ik snap wat je zegt over de prijs, maar jij hebt heel veel geluk gehad, hij unlockt naar een X4, clockt daarbij ook nog eens over naar 3,9GHz en draait daarbij ook nog eens op acceptabele temperatuur van 41 graden onder load. Heb je de stock fan op de Mugen zitten zo ja/nee op welke toerental draait die fan en wat voor een andere casefans heb je nog in je kast zitten?

Je superPi score op 4,4GHz liegt er ook niet om. Op welke temperaturen draaide hij met die 1,6Vcore en die clocks onder load? Is het ook zo dat bij je HW.info overclock competitie ook een geselecteerde batch wordt aangeleverd dat iedereen gelijke (en dus best wel grote) kansen krijgt?

[Reactie gewijzigd door The_Ownman op 22 mei 2010 15:08]

Ik snap wat je zegt over de prijs, maar jij hebt heel veel geluk gehad, hij unlockt naar een X4, clockt daarbij ook nog eens over naar 3,9GHz en draait daarbij ook nog eens op acceptabele temperatuur van 41 graden onder load. Was dit met 2 of 4 actieve cores?
Dat is met 4 actieve cores, dat is ook aangegeven in de tabel hoor ;)
Want ik lees dat als je hem unlockt , de temperatuurmeter niet meer werkt. Heb je de stock fan op de Mugen zitten zo ja/nee op welke toerental draait die fan en wat voor een andere casefans heb je nog in je kast zitten?
Je hebt een temperatuur sensor op elke core zitten, en ťťntje voor de CPU totaal. Als je hem unlocked dan geven de core sensoren 0 graden weer. De CPU temperatuur voor het totaal kan nog wel worden uitgelezen, maar hiervoor heb je wel iets van Everest ultimate nodig. Coretemp bijvoorbeeld ziet die temperatuur sensor namelijk niet, en geeft dus 0 graden weer.

Ik heb de standaard fan op de mugen zitten, alleen een push fan. Verder zitten de 3 standaard fans erin (Front, 140mm @ 1200RPM, Top, 140mm 1200RPM, Back, 120mm @ 1200 RPM), verder heb ik nog 1 Scythe Slip Stream 140mm 1200RPM in de top geÔnstallerd. Ook zit er nog een Scythe Slip Stream 140mm 700RPM in het sidepanel voor extra intake. Die draait maar op 700RPM omdat hij anders begint te fluiten :(
met die 1,6Vcore en die clocks onder load?
Kijk, ik heb alleen maar SuperPi gedraaid he, bij Prime95 zou die binnen 1 seconde crashen omdat de overklok verre van stabiel is. Tijdens SuperPi werd die maximaal iets van 50 graden.
Elke CPU komt inderdaad uit dezelfde batch. De processors zijn natuurlijk niet allemaal gelijk, maar ze hebben hun best gedaan om dit verschil zo klein mogelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door StefanvanGelder op 22 mei 2010 15:14]

Ok dat is duidelijk, had even de tabel iets beter moeten lezen.
Mooie review Stefan, ik ben momenteel ook aan het rommelen met een 555, mijn exemplaar heeft aanzienlijk minder voltage nodig voor 3,9Ghz (1,408) dus ik ben benieuwd hoe ver ik hem kan pushen.

Ik kan tevens bevestigen dat de temperaturen waarop deze CPU opereert onder load enorm meevallen. Mijn 955be liep met dezelfde koeling op vergelijkbare clocks ruim 10 graden warmer! Is die C3 stepping nou gewoon veel efficienter?

Waar ik wel van schrik is het vermogen dat dit kreng pakt onder full load, met unlocks en vette voltages. Kan ik proberen over de 4Ghz te komen op een budget bordje zonder VRM koeling met maar een 4pins ATX aansluiting (MSI 770 G45) of riskeer ik dan dat de boel doorfikt zoals toen ik mn T1090 op dat bordje overklokte?
Dank je!

De C3 stepping is inderdaad aardig efficiŽnter gebleken, zo kunnen de CPU's al snel 200 MHz hoger worden geklokt dan de C2's!

Het energieverbruik bij een overklok is inderdaad niet mis. In mijn situatie kom je uit op een verbruik van 165 watt! (zonder OC 161, met OC en Unlock 251. 251-167+80=164). Ik zou inderdaad wel een beetje op je VRM's letten, maar bij mij zijn ze tijdens het overklokken zo heet geweest dat je je vinger er niet op kon houden! Ik heb er toen ook maar een fannetje op gezet voor de zekerheid. Maar met een V core van 1.4 lijkt me nog niets aan de hand! Als ik maanden op 1.4625 heb gedraaid dan moet dat wel goed gaan :)

Jij zou de 4GHz wel moeten halen lijkt mij ;)
Ik ga ervoor. Alleen beetje gek van die videokaart issue, maar gezien dat opgelost is. Ik hou jullie op de hoogte in het Phenom II overclock topic.

Reden dat ik me zorgen over t voltage maakt is omdat ik dit bordje net van de RMA terug heb, zijn voorganger gaf de geest toen ik een T1090 op 3,8Ghz zette en de Vcore op 1,45, en toen Prime95 ging draaien. Boem. Vuurwerk op de VRMs volgens Tweakers. Maar jij denkt dat het zo hard niet zal lopen met de b55?
Mhh, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Ik heb toch ook een iets ander bord, wat niet bepaald in de budget range valt of viel.

Aan de andere kant, een X6 op 1.45 verbruikt natuurlijk wel meer dan een X4 op 1.45, waardoor er ook meer stroom moet worden geleverd.
Tsja dat is het hem nou. Ik denk niet dat Azerty me nog serieus neemt als ik mn derde bord in 3 weken RMA stuur (790FX GD70 was ook plots overleden). Doen of niet doen?
Ik zou het ook even voor leggen in het Phenom II overklok topic, daar heb je iets meer kans op meer respons en er lopen wat jongens rond die ook meer over de VRM weten dan ik :)
Mooie review. ;)

En inderdaad denk ik ook dat het overclocken van je IMC pas nut heeft bij DDR3, en dan bij hoge tempo's zoals 1600MHz. Nu is waarschijnlijk je geheugen zelf de bottleneck, niet je IMC.
Ook ik vind dit een goede en interessante review.
Een heel klein puntje: de Phenom II X2 555 is niet 200 hoger maar 100 MHz hoger geklokt dan de 550.
Mooie review, jammer genoeg schrijf je meestal ilde ipv. idle :)
Volgens mij kan een CPU-review niet veel beter. Overzichtelijk, het is goed te zien wat de verschillende tweakpogingen doen met prestaties!
Ik zal morgen nog een paar foto's plaatsen van mijn complete PC. Ik had niet verwacht dat daar behoefde voor was :)
Dit vroeg hij ook in mijn review! :PP
Maar jij hebt ook een review gemaakt over een kast, ik heb er 1 gemaakt over een processor :P
Ik vind het gewoon leuk om de kast inhoud/indeling van andere mensen tezien. :D

Ik ben ook nog steeds bezig om een review te schijven over mijn systeem :*) .

En dan is alle kritiek en zijn alle hints welkom :P
als je temperaturen neer zet wil (ik persoonlijk) ook zien waar mee heb gekoeld word ;)
Hele nette review. :)
zeer nette review ;)