Specificaties MP3 speler met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Creative Zen X-Fi 8GB Zwart Review

BigWettie jr 26 mei 2010, laatste update op 12 juni 2010, 1.427 views

Creative Zen X-Fi 8GB Zwart

Pluspunten

• Accuduur
  • Groot scherm
  • Speaker
  • Bijgevoegde in-ear oortjes (zeer goed)
  • Sd-slot

Minpunten

• Uiterlijk (plastic)
  • Lange opstarttijd

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik ben zeer tevreden over deze media-speler. Je kunt ongestoord naar je muziek luisteren met de in-ear oortjes die bij de media-speler zitten als je hem koopt. De in-ear oortjes zijn echt goed, integenstelling tot andere oortjes die je normaal bij je mp3 krijgt. Ook kun je makkelijk even een filmpje aan een vriend laten zien, met het grote display dat deze speler heeft. Kortom zeer handig spelertje en makkelijk te besturen, ookal is het wel even wennen in het begin met al die knoppen.

Featureset
De speler wordt opgeladen via de USB, usb kabeltje is er bijgeleverd. Als je op vakantie bent en je media-speler toch wil opladen zijn er aparte usb-laders te koop, of je neemt gewoon je laptop mee :P
Het grote display heeft een groot voordeel, Family Guy aflevering zijn er prima op te kijken, maar voor de video's moet je deze speler niet kopen. Wil je video's kijken dan moet je een portable dvd-speler. Toch heeft het grote scherm vele voordelen.
De '8gb Zen x-fi' heeft geen netwerk feature maar de '16gb' en de '32gb' uitvoering schijnen dit wel te hebben. Deze netwerk feature maakt het mogelijk muziek van je pc te kunnen luisteren op je mp3. Dit lijkt me wel handig, maar even de muziek op je mp3 zetten is geen moeite, met de meegeleverde sofware.
De meegeleverde software is: 'creative centrale' en een 'video converter', voor de video's. In het begin is het even wennen met de creative centrale maar later is er niks meer aan. Ook kun je je muziek gewoon met de windows mediaplayer op je Creative Zen zetten, en dus waarschijnlijk ook met winamp etc.
Er is ook een speaker aanwezig waarmee je snel even wat aan je vrienden kan laten horen, dit kan heel handig zijn. De speaker geeft niet een heel hard geluid, maar wel een goed geluid.
Wat 1 heel groot nadeel van deze speler is is dat hij vrij lang erover doet om op te starten, zo'n 20 seconden. Als je de speler uit hebt gezet en hem een half uur later weer aanzet is hij wel zo weer opgestart.

Beeldkwaliteit
Over de beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden het heeft een hoge resolutie voor een klein schermpje en is goed te zien. Wel krast het schermpje snel, een screen protector kan ik zeker aanraden! Ook al zijn die soms best duur voor een stukje 'plak plastic'.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is natuurlijk super, daar staat Creative dan ook om bekent. Met de in-ear oortjes geniet je volop van de muziek. Ook de 'crystalize' optie (heb ik altijd aanstaan) is zeer apart vind ik, het verheldert als het ware de achtergrond van de muziek waardoor het een veel voller geluid krijgt, het is een grappige feature en je muziek klinkt er beter door maar het is niet noodzakelijk. Voor de geluidskwaliteit is deze speler zeker aan te raden!

Bouwkwaliteit en afwerking
Wat minder enthousiast ben ik over het uiterlijk van de speler, Op internet leek het alsof de achterkant van staal was, in werkelijk is de hele speler gewoon van plastic. Door het plastic is de speler wel weer heel ligt, wat natuurlijk erg praktisch is, want de speler is vrij groot. Ook voelt de speler een beetje goedkoop aan, maar ik heb wel het idee dat ie zeer stevig is, na een paar keer laten vallen doet hij het nog steeds. Ondanks dat hij er zo goedkoop uitziet en van plastic is ziet het er nog steeds erg gelikt uit.

Ergonomie
De ergonomie is zeer goed, alleen is het even wennen hoe alles werkt, maar alles zit op een logische plaats en wekrt gemakkelijk. Als je een beschermhoesje hebt moet je echter vrij hard op de knopjes drukken om ze te laten werken, het bedienen zonder hoesje gaat een stuk makkelijker en is een stuk fijner voor je vingers.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
De mogelijkheden van deze zen x-fi zijn erg handig. De capiciteit van deze speler is 8gb, wat mij meer dan genoeg lijkt voor alleen muziek. Als de 8gb niet genoeg is dan is er altijd nog een 'sd-slot' waarmee je de oplsagcapiciteiten van de speler verhoogt. Een nadeel van het 'sd-slot' is dat je als het ware met 2 hardeschijven werkt, dus niet alles komt in de zelfde libery te staan.

Mobiliteit en accuduur
De creative zen x-fi is zeer licht en makkelijk mee tenemen in je broekzak. De accuduur is ook zeer goed, de hele weg naar zuid-frankrijk kun je genieten van je muziek en de terug weg ook, zonder hem te hoeven opladen, althans als je hem op hold zet, waardoor het schermpje uitgaat. Als je filmpjes kijkt is de accu wel zo leeg, na 5 uur moet je hem dan weer opladen, maar met muziek doet hij er wel 25 uur mee.

Ik vind de prijs van de speler net iets te hoog, toen ik hem had gekocht (130 euro). maar voor 100 euro of een tientje meer is hij het zeker waard!

Kortom, het is een super praktische en goede speler en zeker voor in de auto/trein om even tussen door een filmpje te kijken als je je verveeld. Als je nog twijfelt hoop ik dat deze review je twijfel heeft weg gehaald en dat ik je goed heb geďnformeerd.

Heb jij ook een Creative Zen X-Fi 8GB Zwart?

Ja, sorry voor de spellingsfouten. Als ik een keer tijd heb, haal ik die er wel even uit :P
Bedankt voor jullie reacties! :) en ik ben ook zeer tevreden over de 'creative Zen X-Fi 8gb'!

oja, en mag ik vragen wat een DM is?

[Reactie gewijzigd door BigWettie jr op 26 mei 2010 18:02]

Dat is een direct message.

nette review inderdaad. ik heb een tijdje geleden een mp3speler gekocht (het is een cowon iAudio D2 16GB geworden).

Deze was het bijna geworden, ik vind het namelijk een zeer groot gemis dat bestanden op de SD-kaart niet in dezelfde library worden opgenomen. Ik ging daarom ook even bij deze review kijken of dat wel stond vermeld en dat heb je netjes gedaan (er zijn ook genoeg mensen die pijnpunten van net aangeschafte waren niet noemen of niet zien of niet willen zien) Verder is het inderdaad een erg mooie speler (qua looks).
Leuke review, fijn en overzichtelijk. Smaak is natuurlijk persoonlijk maar ik kocht de mp3 speler omdat hij tal van features had die ik nodig achtte bij een mp3-speler én omdat hij zéér mooi is.

Ik kan bevestigen dat de Creative Zen X-Fi 8GB een zéér betrouwbare en featurevolle mp3 is voor zijn prijscategorie. Ikzelf heb hem nu bijna 2 jaar (augustus 2008). Hij is door mij die afgelopen 2 jaar dag-in-dag-uit gebruikt, mede hierdoor zijn er op het scherm heel wat krassen maar de speler gaat nog perfect. Als je waar voor je geld wilt is dit het zeker waard!
Goede review (zeker voor een eerste). Er zitten wel hier en daar wat spelfoutjes en verkeerd gebruik van hoofdletters (of geen hoofdletters waar ze wel zouden horen) in.
Misschien later vandaag en anders morgen stuur ik je er wel een DM over, want je hebt duidelijk de potentie goede reviews te schrijven.

Verder ben ik tot op heden zeer tevreden met mijn Creative MuVo V100, zo'n oldskool ding op batterijtjes. Tot nu toe heb ik hem praktisch enkel gebruikt op plaatsen die niet onder "Home & Office" vallen, en t ding is ook al tig keren geflikkerd. Hij doet t nog steeds :)
die oude MuVo's gaan ook eeuwen mee... heb hier nog een 256mb exemplaartje liggen (zonder scherm nog zelfs)
oke,
Bedankt voor je reactie! :)