Fractal Design Meshify S2 Black – Dark TG

Specificaties Tower • 7 interne bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Meshify S2 Black – Dark TG Review

WardvO 17 september 2019, laatste update op 24 september 2019, 1.299 views Product gekocht

Fractal Design Meshify S2 Black – Dark TG

Met deze case blijft mijn GPU-temp bij 100% load onder de 60C met silent fan-profile. Helaas heeft de Meshify S2 geen mesh filters, zoals de naam zou suggereren. De case is voorzien van foam filament filters, welke een significant effect hebben op de airflow.

Pluspunten

• Airflow
  • Airflow
  • Ziet er erg mooi uit (subjectief)
  • Inbouwgemak
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Foam filament filters (had liever mesh gezien, naam?)
  • Vrij lang als je geen liquid cooling hebt
  • Extra fans + custom mesh filters (totaalprijs)

Ik ga verder niet in op aansluitpunten, looks, afmetingen, etc. Deze info/foto's zijn op ontelbare websites te vinden. Ik wil het uitsluitend houden bij de koelprestaties van de case.

Na een lange zoektocht naar een case met de 'beste' airflow, ben ik uiteindelijk bij de Fractal Design Meshify S2 uitgekomen.

Veel case koeling reviews zijn vrij onbetrouwbaar, omdat deze vaak cases met stock fans testen. Om de kosten te drukken, worden weinig cases geleverd met de beste fans en zullen de producenten nooit alle fan-slots 'vullen'. Wanneer reviewers de koelcapaciteit van cases met één en vier (stock-)fans met elkaar vergelijken, vergelijk je in mijn optiek appels met peren.

Standaard komt de S2 met drie redelijke/goede case-fans, welke een standaard systeem voldoende zullen koelen. Echter wanneer je extra fans installeert krijg je uiteraard een heel ander beeld van de koelingscapaciteiten van deze case. De S2 heeft plaats voor maar liefst negen 120/140mm case-fans. Dit maakt deze kast een ware airflow-king.

Met de Meshify S2 blijft mijn GPU-temp bij 3DMark en Furmark stresstests rond de 60C (delta-T: 40C), wanneer ik een silent fan-profile gebruik. Ter referentie: In een intensieve game-scenario, met 70-90% load, is dit 52-53C. Momenteel gebruik ik drie 140mm Silent Wings 3 fans als front intake en drie 140mm Silent Wings 3 fans als exhaust: twee top en één back. Hierbij heb ik de intake fans op 10% hogere RPM gezet dan de exhaust fans.

Het grote voordeel van deze case is, dat hij in staat is om de warme lucht, die uit de GPU komt, de kast uit te krijgen, vóórdat het door de CPU-koeler wordt gezogen/geblazen. Hierdoor hebben de GPU temps zo goed als geen effect op de CPU temps. Hiervoor moeten de front intake fans wel een vrij 'agressieve' fan-curve hebben.

Helaas heeft de Meshify S2 geen mesh filters, zoals de naam zou suggereren (ik snap dat de case wel mesh is). De case is voorzien van foam filament filters, welke een significant effect hebben op de airflow. Wanneer ik de filters aan de voor- en bovenkant van de kast verwijder, dropt de GPU temp met 3C en de CPU temp met 2C. Ik heb nu custom 100 micron mesh filters besteld. Ik hoop de temperaturen hiermee nog iets naar beneden te krijgen.

Dit was ook de eerste case waar ik zelf alles heb ingebouwd en het is allemaal heel soepeltjes verlopen. Een extra pluspunt dus!

Kortom, een top case, die er goed uitziet en uitstekende airflow heeft, mits je voldoende fans installeert.

De totaalprijs van mijn case is €370,- door de extra case fans en mesh filters.

Heb jij ook een Fractal Design Meshify S2 Black – Dark TG?

Dank voor je review. Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor een nieuw systeem en loop ook tegen de situatie aan dat reviews van kasten worden verpest doordat ze met de bijgeleverde fans worden getest. Als ik een kwaliteitskast koop en meer dan 2,5K uitgeef voor een nieuw systeem dan komen daar een flinke hoeveelheid Noctua's in of die Silent Wings die jij hebt.

Hoe ervaar je het geluid met tijdens flinke belasting van je systeem. Ik ben natuurlijk op zoek naar de holy grail, veel airflow maar toch stil en zo'n mesh voorkant maakt me toch een beetje bang voor veel geluid.
Goede keuze om voor Noctua fans te gaan.
Mijn keuze zou - waarschijnlijk - 2x een 360mm (bv deze) icm deze fans.

Zowel voor de cpu als de gpu een closed loop met 6 fans per radiator (ik heb liever (te) veel koeling dan dat het op het randje is - zeker als het in de zomers van tegenwoordig steeds vaker richting de 35+ graden gaat.

[Reactie gewijzigd door Comp User op 13 november 2020 10:43]

Welke custom mesh filters heb je hiervoor gebruikt?