Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One 532h-2Ds Review

Dennis098 20 mei 2010, laatste update op 20 mei 2010, 1.551 views

Acer Aspire One 532h-2Ds

Pluspunten

• Prijs kwaliteit verhouding
  • Featureset
  • Mobiliteit

Minpunten

• Kleur aanduidingen
  • Toetsenbord is even wennen

Ik heb deze laptop nu net een paar dagen, en ben er zeer tevreden mee. Ik heb deze aangeschaft, onder anderen voor school. Natuurlijk is het altijd handig om een klein computertje bij de hand te hebben, dus is dit ook een van de redenen. In mijn ogen is deze laptop hier uitermate perfect voor.

Featureset
Qua specs is deze laptop in mijn opinie 1 van de beste. Er zit een nette 1.66 ghz processor in die ontzettend lekker draait. De mening die vele van ons delen is toch wel die ene gb. Ik heb er nu nog 1gb inzitten maar ben van plan dit uit te breiden naar 2gb. Het is altijd fijn om net even dat extra geheugen over te hebben als je bezig bent, want 'genoeg' geheugen is er eigenlijk nooit. Desondanks loopt dit beestje prima op de 1gb en runned hij alles met een prima snelheid.

Prestaties
Zoals ik al zei ben ik helemaal tevreden. De specs zijn uitermate goed voor zo'n kleine laptop en het is wel handig als je niet je vingers moet kruissen bij het opstarten van bijv. een game of een iets zwaarder programma. Hier is de laptop natuurlijk niet voor bedoeld, maar wel leuk als je ff een spelletje kunt spelen zonder dat de laptop compleet flipt.

Beeldkwaliteit
Hier ben ik zeer tevreden over, omdat het er simpelweg geweldig uitziet. Het is een klein schermpje en heel wat anders als mijn gebruikelijke pc scherm van 23 inch. Toch ziet dit kleine schermpje er flitsend uit en komen de kleuren en het contrast goed naar buiten.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Een licht dingetje met een stevige body, wat wil je nog meer? Wat ik vaak merk bij laptops is dat het scherm na langere gebruikstijd niet meer goed aansluit als je deze dichtklapt. Natuurlijk moet ik dit nog merken maar mijn eerste indruk is goed. Tenzij je deze laptop wil gebruiken om ermee te kunnen gooien, is het een mooi stevig laptopje.

Ergonomie
De ergonomie van deze laptop is redelijk. (ookal kende ik het woord ergonomie hiervoor nog niet)
Opzich is er niks mis mee maar het heeft voor mij een hoog '' wen-gehalte ''. Oftewel ik moet er nu nog even aan wennen dat de toetsen soms op rare plekken zitten en dat ze soms toch wel heel klein zijn. Wat wel een groot pluspunt is, is de Shift toets. Ik vind het altijd ontzettend irritant als je een toetsenbord hebt waarbij de Shift toets zo klein is. Hierover is wel goed nagedacht bij het toetsenbord van de laptop, een mooi formaat en toch ruimte besparend.

Kleur
Misschien een raar iets om in een review te zetten, maar ik doe het toch. De kleur was voor mij nogal een verwarring. Op de aangeboden sites stond vaak dat hij verkrijgbaar is in: Zilver, Blauw en Wit. Dit is een beetje krom omdat deze kleuren alleen van toepassing zijn op de bovenkant. Zoals bijvoorbeeld het blauwe exemplaar, deze is donker blauw aan de bovenkant en voor de rest zwart. Als ik dit geweten had, had ik de blauwe besteld inplaats van de zilveren die voor de rest wit is. Vond het trouwens wel jammer dat hij niet compleet in het zwart verkrijgbaar is, omdat dit in mijn ogen altijd een fijne neutrale kleur is.

Warme- en geluidsproductie
Een laptop wordt na lange tijd op je schoot wel een lekker temparatuurtje maar dit verwacht ik ook van elke laptop. Hier kan weinig aan gedaan worden, en het is en blijft een mini-laptop dus ruimte voor een grote koeler is er niet. Het geluid hoor ik amper en het is zelfs na langere tijd erop werken helemaal niet storend.

Mobiliteit en accuduur
25cm breed en 18cm lang vind ik behoorlijk mobiel. Hij is lekker licht en je kunt hem overal naartoe slepen. De accuduur heb ik nog niet getest omdat ik het wel fijn vind om hem gewoon aan het infuus te hangen.

Ik heb deze laptop gekocht voor ¤280,- en heb er (tot nu toe) helemaal geen spijt van. Natuurlijk zijn er goedkopere laptops die net zo mobiel en mooi zijn, maar ik denk dat een lagere prijs niet tegen de betere specs op kan.

Een compleet pakketje voor een goeie prijs. De doos was nog amper open en ik was al tevreden. Zoek je een mini-laptop waar je nog eens wat op kan en die niet al te duur is, dan is dit een aanrader!

Heb jij ook een Acer Aspire One 532h-2Ds?

Tip (1) ivm 1GB => 2GB, kijk via ebay. Dit scheelt ongeveer 20 euro en werkt prima. Als je nu nog SODimms in NL koopt zit je vaak rond de 50 euro te kijken. Via Ebay heb ik er €30 euro voor betaald en netjes verpakt aangekomen.

Tip (2) ivm video/flash => Ik heb een Broadcom Crystal HD mini PCI-e chip, makkelijk in te bouwen en werkt perfect met HD series en YouTube bv. Deze is ook via ebay makkelijk te verkrijgen.

Tip (3) ivm bluetooth => Standaard zit er geen bluetooth op, maar er is wel ruimte voor vrijgelaten om deze te plaatsen. Op ebay is er voor weinig een bluetooth module te kopen die hierin speciaal past. Er staat tevens een video op youtube of een pdf bestand over hoe te installeren (deze is wel wat moeilijker en vergt wat boven gemiddeld computer/hardware kennis)

Hou er wel rekening mee dat je via eBay de bovenstaande 'toevoegingen' kunt kopen voor veel minder dan als je het via een NL winkel zou proberen. Ook 'kost' je mini gelijk meer (voeg +/- 80 euro toe) dus als je geïnteresseerd bent (je bent een tweaker of je bent 't niet ;) hehe) dan zal je daar rekening mee moeten houden of een prijsklasse hoger kijken ;)

Laatste tip nog: je kunt ook mini PCI-E SSD's kopen om aan te sluiten voor lekkere snelle opstart tijden OF je kunt de HDD die er inzit ook vervangen met SSD, beide opties zijn toch wel duur, reken op 80-100 euro.

Verder zeer nette review. Lekker lezen en zoals je 't misschien al merkt, heb er zelf ook één en 't is heerlijk om er mee te werken (gebruik 'm voor aansturen van mijn DSLR, zakelijk en 't bekijken van een filmpje op z'n tijd).

Oh en misschien een fotootje plaatsen is ook niet verkeerd :-)