Sonos Beam Zwart

Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sonos Beam Zwart Review

mijansen1987 10 september 2019, 146 views Product gekocht

Sonos Beam Zwart

Redelijk product, maar in verhouding tot zijn grote (verouderde) broer is het een mager, teruggetrokken broertje.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Airplay 2
  • Kwaliteit
  • Voor sommige goed geluid

Minpunten

• De verhouding tot de Playbar

Geluidskwaliteit Score: 3
3 televisies verder en nog steeds dezelfde Playbar onder die tv's. Mijn opstelling van de afgelopen jaren: Philips LCD + Playbar, 2x play:1 en SUB. Daarna kwam er een Qled en afgelopen week een Oled C9 van LG.

Aangezien mijn hele huis met Homekit werkt, zowel automatisering als bediening wilde ik graag een Airplay 2 set. Mede omdat in IOS13 je via Homekit een Airplay2 set kan aansturen. Dus bij "hey Siri, Goedemorgen" niet alleen de gordijnen open gaan, lampen aangaan, deur van deurslot gaat, maar ook QMusic gaat spelen in de woonkamer.

Dus ik ging mijzelf oriënteren. Over de Beam zijn veel lovende reacties, maar als je gaat lezen op het vergelijk tussen de Beam en de Playbar krijg je toch mindere reacties te lezen. Ik besloot zelf een Beam te gaan halen en te gaan kijken hoe deze zich verhoudt tot de Playbar.

Ik koos er voor om eerst de Beam te testen en daarna mijn eigen Playbar. Ik heb de beam op verschillende hoogtes gehad om te kijken of dit effect had. Ook heb ik elke keer een Trueplay sessie gehouden om het spel te kalibreren.

Ik begon met Aladdin film, het voel mij direct op dat bij liedjes of spektakel er helemaal niet zo veel mis was met de Beam en dat het zelfs best goed klinkt. Zodra er een dialoog gaande was merkte je wel dat het geluid wat "blikkig" over komt. Alsof de stemmen gedempt werden. Op internet las ik dat je dan de dialoog versterking kan inschakelen, maar daar werd het mijn inziens niet beter van.

Toen bekeek "meester frank visser", daarbij zijn natuurlijk alleen maar dialogen, ik merkte dat ik al vrij snel geïrriteerd raakte door hoe onnatuurlijk de stemmen over kwamen. Opnieuw trucplay en handmatig met de instellingen spelen hadden weinig tot geen effect.

Hierna heb ik de Playbar weer aangesloten in mijn 5.1 setup en eerlijk is eerlijk, dat geluid is zo veel mooier, helderder, komt breder de kamer in, heeft veel meer body. In alles hoor je direct het verschil.

Qua uiterlijk vind ik de Beam veel mooier ogen , maar ook dit is persoonlijk.

Ook qua features springt de Beam er boven uit. Airplay2, Google Assistent en Alexa, terwijl de Playbar dit allemaal niet heeft. (wel is via IFTTT en Siri Shortcuts het een en ander te regelen).

Ik denk als je van de tv speakers naar een Beam gaat je zeer tevreden zal zijn met het geluid, alleen als je al zo lang naar een Playbar luistert en dan terugschakelt naar de Beam je zeer zeker het verschil zal horen (en je er mogelijk ook aan gaat irriteren).

De kern van mijn review: Sonos, kom op, het is tijd om de Playbar een waardige upgrade te geven!!.

Heb jij ook een Sonos Beam Zwart?

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden