Logitech Cordless Rumblepad II Zwart Review

Evinyatar 24 februari 2006, 1.558 views

Logitech Cordless Rumblepad II Zwart

Pluspunten

• robuust
  • ligt goed in de hand
  • ziet er cool uit
  • bereik
  • genoeg knoppen

Minpunten

• krast gemakkelijk
  • batterij gaat niet lang mee
  • force feedback compatibiliteit

Omdat ik het stilaan beu werd mijn oude gamepad op de grond te keilen telkens in mijn onhandigheid het snoer meenam, besloot ik maar voor deze draadloze te gaan.

Installatie en Software
Installatie is eenvoudig genoeg: de bijgevoegde (niet herlaadbare) batterijen er in steken, receiver in een USB poortje steken en de CD er in.
Aan de receiver hangt een lange kabel. Persoonlijk had ik liever een klein USB pennetje gehad maar dit werkt ook.
Over de software valt niet zo veel te zeggen. De gebruikelijke features zijn aanwezig; koppelen van knoppen aan muis- of toetscombinaties, profielen per spel, instellen van de sterkte van de force feedback. Persoonlijk gebruik ik de bijgeleverde control panel nooit, vermits vrijwel alle games de gamepad volledig ondersteunen. Voor oudere games zou het wel van pas komen.

Compatibiliteit
Alle spellen die ik heb gespeeld herkennen de controller vlekkeloos. Hoewel alle controls meestal wel werken, is dat met de rumble feedback minder. Daar waar ik met mijn Gravis Eliminator AfterShock veel meer feedback kreeg uit beide motoren in NFS:U 2 krijg ik geen of amper feedback met de Rumblepad.

Ergonomie en bouwkwaliteit
De controller ligt zeer goed in de hand, en voelt ook zeer robuust aan. Iets zwaarder dan mijn Gravis Eliminator, maar dat mocht ook in mijn mening. Wel krast het matte oppervlak zeer gemakkelijk, zelfs door vingernagels.
De knoppen zijn over het algemeen goed geplaatst en zijn eigenlijk net perfect. Er zijn er vier geplaatst aan de achterzijde, die gemakkelijk getriggerd kunnen worden met de wijs- en middelvingers. In het midden vind je er ook 4, waarvan eentje voor het regelen van de force feedback (af, zacht, hard) en het switchen tussen flight en normal mode (keuze tussen D-pad of analoog). De overige 4 knoppen bevinden zich rechts. Op dezelfde plek aan de linker kant zit de D-pad, en onderaan vind je twee analoge controls die tevens kunnen ingedrukt worden en zo als knop gebruikt worden. Die laatste zijn iets moeilijker om in te drukken, maar zijn bijvoorbeeld perfect voor de slow motion in te schakelen in NFS Most Wanted.

Batterij en bereik
De Rumblepad wordt geleverd met twee alkaline AA batterijen. Die gaan ongeveer een maand mee. Niet zo heel lang dus. Op NiMH batterijen is het ongeveer een halve maand. Ik had er liever een dock bijgehad waarmee hij oplaadde.
Het bereik van de controller is ruim voldoende. Ik kan er gemakkelijk de kamer mee uit wandelen en dan nog 15 meter verder gaan staan. Vrij zinloos vermits ik dan niets meer van mijn scherm zie, maar toch indrukwekkend.

Heb jij ook een Logitech Cordless Rumblepad II Zwart?

Gewoon 2 setjes oplaadbare AA batterijen regelen, waarbij je de ene oplaad als je de andere erin stopt en zo de hele tijd afwisseld. Zo deed ik dat ook altijd met mijn muis :)

Ik heb de bedraade versie van de control en ik moet zeggen dat deze inderdaad lekker werkt. Vooral op Super Nintendo en N64 emulators ;)

Persoonlijk vind ik zo'n gamepad niks voor Need for Speed, maar ach, smaken verschillen he :)
herkent de gamepad ook de spellen van call of duty?
Ik heb een cordless gamepad van het merk Qware gekocht bij Intertoys maar die werkt niet op call of duty en op Command and Conquer Generals.
Ik hoor graag van je

Gr