APC Back-UPS Pro 550 VA Review

ZwarteIJsvogel 19 augustus 2019, laatste update op 19 augustus 2019, 2.217 views Product gekocht

APC Back-UPS Pro 550 VA

Deze UPS is primair ontworpen voor bureaugebruik zodat je bij stroomuitval je werk netjes kunt opslaan (met een laptop uiteraard geen issue). Een klein vermogen kan ook langere tijd worden geleverd.

Pluspunten

• Fluisterstil bij netbedrijf
  • Statusdisplay
  • Monitoring via USB

Minpunten

• Schatting resterende looptijd is onbruikbaar

Capaciteit Score: 3
Software Score: 3
Ik was al enige tijd op zoek naar een UPS om de apparatuur in mijn meterkast enige tijd in de lucht te kunnen houden bij stroomuitval:
  • Een FRITZ!Box modem (ca. 10W)
  • Een low power zelfbouwserver (ca. 10W) met Debian Stretch)
  • Een netvoeding van een DECT basisstation (ca.1,5W)
Mijn wensen waren een runtime van minstens 1 uur, automatische shutdown van de server en automatisch weer opstarten als de stroomtoevoer was hersteld. Betaalbaarheid was uiteraard ook een punt.

Productbeschrijving

Deze UPS staat op de APC website als model BR550GI. De UPS rapporteert zelf Back-UPS RS 550G.
In de doos
De UPS wordt geleverd in een stevige kartonnen doos met de volgende inhoud:
  • 1 UPS (met daarin de accu)
  • 2 aansluitkabels voor je apparaten (Eurostekker, C13/C14)
  • 1 USB-kabel voor monitoring & control
  • 2 CD-ROMS met handleidingen en PowerChute software (Windows)
  • Juridisch papierwerk (o.a. typisch Amerikaanse veiligheidswaarschuwingen in 19 talen)
Een netsnoer wordt niet meegeleverd. Men gaat er kennelijk (en niet ten onrechte) van uit dat je het netsnoer van één van de aan te sluiten apparaten daarvoor gebruikt.

De UPS is aan alle kanten zorgvuldig afgewerkt zonder gebruik van goedkope materialen. Je krijgt wat je van APC mag verwachten (wat mij betreft ook een must gezien de prijs). Het totaalgewicht is 6,5 kg waarvan 2,5 kg voor de accu.
Aansluitingen
Aan de achterkant zitten de volgende aansluitingen:
  • Zes Euro-aansluitingen (IEC320 C13). Drie daarvan kunnen noodstroom leveren, de andere drie bieden alleen surge protection (overspanningsbeveiliging).
  • Ethernetingang en -uitgang voor overspanningsbeveiliging van de netwerkaansluiting van een PC.
  • Een RJ45-aansluiting voor de meegeleverde USB-kabel.
Deze UPS is duidelijk ontworpen voor bureaugebruik. Eén van de noodstroomuitgangen en twee van de surge protection uitgangen kunnen in een master/slave configuratie worden gebruikt. De gevoeligheid van de masteruitgang (een probleem bij menig master/slave stekkerblok) is instelbaar.
Accu
De UPS is voorzien van een 12 V loodaccu die je eenvoudig zelf kunt vervangen. De capaciteit wordt nergens vermeld maar bedraagt ca. 7 Ah. De verwachte levensduur is 5 jaar.

De accu is uit veiligheidsoverwegingen niet aangesloten tijdens transport. Een grote gele sticker wijst je de weg: accuklep openen, stekker op de pluspool prikken en de klep weer sluiten.
Display
De UPS is voorzien van een LCD-display waarop verschillende parameters kunnen worden weergegeven (bv. de resterende looptijd). De lading van de accu wordt permanent weergegeven middels een batterijsymbool met 5 secties. Het display kan worden uitgeschakeld.
Alarmering en monitoring
De UPS piept luid en duidelijk bij een alarm. Dit kan uit worden gezet. De UPS kan worden gemonitord via de meegeleverde USB-kabel. Voor Windows levert APC PowerChute mee. Onder Linux kan apcupsd worden gebruikt. Veel NAS-sen ondersteunen deze UPS direct.
Firmware
Mijn exemplaar is voorzien van firmware 857.L7. Over een mogelijkheid om de firmware te updaten heb ik nergens iets kunnen vinden.

Gebruik

Ingebruikname
Na het aansluiten van de accu heb ik de accu eerst een keer bijna leeg getrokken en opnieuw opgeladen (gewoonte). Daarna heb ik de apparaten aangesloten en de UPS aangezet. Na wat kort geklik van relais kwamen de apparaten tot leven. De UPS is bij netbedrijf fluisterstil. Ook bij batterijbedrijf is de geluidsproductie (even afgezien van het alarm) zeer acceptabel.
Serverconfiguratie
Na het aansluiten van de USB-kabel herkende Debian Linux de UPS meteen. De UPS verschijnt in de USB device list als HID (Human Interface Device), in mijn geval als /dev/usb/hiddev0.

Voor het monitoren van de UPS gebruik ik apcupsd, wat als package beschikbaar is binnen Debian Linux (en ook andere distributies). De default configuratie gaat uit van een USB UPS. Een smetje is dat DEVICE staat ingesteld op /dev/ttyS0 waardoor apcsupsd de UPS niet kon vinden. Deze regel weghalen (ook aanbevolen in de apcupsd documentatie) loste dat probleem op. Verder heb ik de configuratie in eerste instantie niet aangepast.
Eerste test
Daarna ging de stekker eruit. De UPS meldde dit middels een luid piepen en apcupsd liet weten dat het tijd was om uit te loggen. Toen de accu ruim anderhalf uur later bijna leeg was (doel #1: check!), initieerde apcupsd netjes een shutdown (doel #2: check!). Even later schakelde de UPS zichzelf ook uit.

Nadat ik de stekker weer in het stopcontact had gestoken, startte alles weer vanzelf op (doel #3: check!). In de BIOS van de server had ik daarvoor wel moeten instellen dat het systeem moet worden opgestart bij power-up (dat is standaard meestal niet zo ingesteld).

Bij netbedrijf en een volle accu geeft de UPS een geschatte restlooptijd aan van ruim 3 uur. De ruim anderhalf uur die in de praktijk wordt gehaald, is voor mijn doel echter ruim voldoende.

Diepgravend testen

Bij de eerste test viel mij op dat de geschatte looptijd (time left) sterk varieerde terwijl ik er zeker van was dat de belasting door de aangesloten apparaten niet varieerde. Daar moest ik het fijne van weten.
Ontladen
Ik heb tijdens een runtime test elke minuut diverse uitvoerwaarden van apcaccess gelogd.

De sprongen in de resterende looptijd die mij bij de eerste test op het display al waren opgevallen, zijn duidelijk te zien. Volgens de UPS is er een duidelijke variatie in de belasting. Ik ben er echter zeker van dat de belasting gedurende de test juist constant is gebleven. Merkwaardig is ook dat de vermeend hogere belasting bij T=75min geen gevolgen heeft voor de geschatte restlooptijd.

Het patroon is zeer reproduceerbaar: de eerste sprong komt steevast na ongeveer een half uur. Naar de oorzaak kan ik alleen gissen (firmware bug?), maar dit verschijnsel maakt de restlooptijd onbruikbaar als criterium voor een server shutdown. De acculading is gelukkig wel bruikbaar. Ik heb de minimum restlooptijd daarom als shutdown criterium uitgeschakeld in apcupsd (MINUTES = -1).
Opladen
Een vergelijkbaar onderzoek naar het opladen bracht geen spannende zaken aan het licht.

De bij de vorige test niet helemaal ontladen accu was na 8 uur weer 100% vol. Dat is ruim binnen de 12 uur die in de data sheet staat vermeld.

Conclusies

Deze UPS is een soliede apparaat met veel mogelijkheden, en is zowel geschikt voor bureaugebruik al voor het overbruggen van langere stroomstoringen voor bv. een router en/of een NAS.

Het merkwaardige gedrag van geschatte restlooptijd levert echter strafpunten op. Het goed inrichten van de monitoring op je server vergt daardoor meer aandacht dan je zou willen.

Heb jij ook een APC Back-UPS Pro 550 VA?

Het probleem met de resterende looptijd zou ook kunnen komen doordat de uitgang van de UPS geen sinus is, maar een modified sine wave, een 'vies' signaal wat enigszins op een sinus moet lijken.

Voor sommige apparaten geen probleem, maar er zijn ook genoeg die dat minder leuk vinden, of waarbij de voedingen minder efficient kunnen werken (of warmer worden).

Als je echt gevoelige apparatuur wilt voeden dan is de UPS Pro serie misschien niet de beste keus. De smart-UPS serie geeft wel een zuivere sinus (De SC weer niet), maar daar hangt dan ook een bijbehorend prijskaartje aan.

Zie bv https://www.hardwareinsig...f-ups-output-waveforms/4/ voor de 1200VA versie, wat het grote broertje is (En ook in de datasheet dezelfde omschrijving heeft: Stepped Approximation to Sine Wave)
Als ik die waveforms zie, dan is de "Step-approximated sine-wave" uit de datasheet wel een behoorlijk grof eufemisme... De aangesloten apparaten (zie review) blijken er gelukkig niet gevoelig voor.

Ik beschik helaas niet over professionele meetapparatuur om e.e.a. nauwkeuriger te onderzoeken. Maar ik heb wel wat globaal inzicht kunnen vergaren met een simpel metertje van de bouwmarkt (een Elro M12 plug-in consumption meter).

Normaliter zijn de netvoedingen van de apparaten aangesloten op een groep stopcontacten die met ca. 0,8m snoer met de UPS zijn verbonden. Bij deze meting heb ik de Elro in één van die stopcontacten gestoken en in de Elro een stekkerblok met ca. 1,5 m snoer. De netvoedingen van de apparaten heb ik vervolgens in dat stekkerblok gestoken.

Observaties:
  • De Elro blijkt bij netbedrijf het totale apparaatvermogen beter in te schatten (ca. 21 W, in de lijn der verwachting) dan de UPS (die geeft maar 12 W aan).
  • Zodra de UPS op batterijbedrijf overgaat, zie ik de Elro naar 22,4 W gaan. Gezien genoemde waverforms verbaast mij dat niet. De UPS geeft dan plotseling 20 W aan.
  • Tijdens het batterijbedrijf rapporteert de UPS een load die heen een weer springt tussen 4% en 6%. Het afgegeven vermogen in het display varieert dienovereenkomstig. De timing is wel anders dan in de review. De verwachte resterende looptijd springt dit keer niet mee (die loopt nu in de pas met het batterijpercentage). De manier van aansluiten heeft kennelijk nogal wat invloed op wat de UPS meet/rapporteert.
  • De Elro geeft geen vermogenssprongen aan (die blijft strak op 22,4 W staan, soms 22,5 W). Als de door de UPS gerapporteerd loadwijzigingen door de aangesloten apparaten zouden worden veroorzaakt, dan zou ik op zijn minst iets moeten zien op de Elro (ook al is die niet nauwkeurig). Niet dus!
  • De totale looptijd blijft ongeveer anderhalf uur.
Een Smart-UPS viel toch een beetje buiten mijn consumentenbudget. Kleinzakelijk heb ik ze wel regelmatig ingezet.

[Reactie gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19 augustus 2019 18:17]

Een tweedehands Smart-UPS had ook een goede optie geweest. Ik had die van mij gratis, een 750VA model, welke alleen nieuwe accu's nodig had. €70 aan nieuwe accu's er in gedaan en voila, een 750VA UPS met een zuivere sinus voor relatief weinig geld.
Goede tip! Inmiddels staat hier een tweedehands Smart-UPS SMT750I te zoemen. Er moest wel, zoals zo vaak, een stel nieuwe accu's in (de verkoper omschreef de accu's als '100%', maar na 15-20 minuten batterijbedrijf was het over en sluiten). Met de nieuwe accu's haal ik voor mijn load ca. 2,5 uur. De Back-UPS is 'back to sender'.
Ik heb hier precies dezelfde unit staan. :P Tweedehands is het tientjeswerk om er eentje te bemachtigen dus je krijgt wel waar voor je geld. De bouwkwaliteit en algehele werking van deze UPS bevalt mij goed en het is ook wel prettig dat er een "pure sine wave" uit komt. De run-time is door het gebruik van 2 accu's ook meer dan lang genoeg.

Ik gebruik hem omdat de automaat stop er wel eens uit klapt door de boiler van het koffiezetapparaat icm het gebruik van de oven en dan is het vervelend als de pc uitvalt. Daar heb ik nu geen last meer van. :)
0Anoniem: 1092407
19 augustus 2019 16:22
Als noodstroom voor dergelijke apparatuur kun je eigenlijk veel beter een 12 volt oplossing zoeken. Zo kun je online wel 12V adapters vinden met een ingebouwde accu die een gemiddelde router wel een tijdje in de lucht kan houden. Voordeel daarvan is dat je niet een boel energie verliest door 12V-230V-12V omzetting met een normale UPS die je ook nog 's volledig kunt omzeilen.

Als je niet vies bent van zelfbouw dan kun je ook wel schakel-circuits vinden met een UPS-modus waar je een lithium- of loodzuuraccu op kunt aansluiten en die altijd netjes 12V DC levert aan een paar apparaten. Met een beetje accu kun je dan al zomaar een paar uur vooruit als de stroom uitvalt. Helaas zijn dat soort systemen amper of niet out-of-the-box te krijgen, vreemd genoeg.