Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Luuk1983 1 april 2008, laatste update op 28 april 2008, 54.444 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Dolby Digital decoder
  • DTS decoder
  • Mooi en vol geluid
  • Afstandsbediening aanwezig
  • Goedkoop voor wat je krijgt.
  • Goede middenweg tussen goedkope standaard home-cinema setjes en een losse tuner met (vaak dure) boxen

Minpunten

• Gevoelig voor bepaalde spanningsschommelingen (plopjes) Opgelost
  • Voetjes sattelieten van plastic
  • Sattelieten zijn lastig op te hangen.
  • Aansluiten van bronnen op de control center ipv subwoofer
  • Vergeet volume instellingen als de stroom eraf geweest is

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Ik heb sinds een paar maanden de 37" BenQ DV3750 in bezit. Op zo'n grote LCD TV kan je natuurlijk prima film kijken. Het geluid bleef in verhouding met het beeld eigenlijk achter. Ik had dan wel een deftige Harman/Kardon versterker met 2 dikke boxen erop (had me pa over ;) ), maar uiteraard komt daar alleen maar stereo geluid uit. Dat geeft prima geluid, alleen je komt dan natuurlijk niet zo in de film als met een mooie 5.1 set.

Waarom de Z-5500
Een tuner met losse boxen is over het algemeen erg duur als je een beetje mooi geluid wil hebben. Daarbij is dit een beetje een overkil voor mijn relatief kleine kamer. Echter, de standaard home-cinema setjes zijn over het algemeen huilen met de pet op waarbij je een DVD speler krijgt die ik al heb.

Er moest dus iets in het midden komen dat zowel een DTS als dolby digital decoder heeft en genoeg aansluitingen heeft voor verschillende apparatuur.

De Z-5500 is eigenlijk vrij uniek in zijn klasse en sloot prima aan bij de wensen, terwijl de prijs nog redelijk binnen de perken blijft.

Inhoud verpakking
De doos is enorm en weegt bij wijze van spreken een ton. Echt asociaal groot. In de doos vinden we 4 sattelieten, een center speaker en een subwoofer. Het is meteen duidelijk dat de subwoofer het grootste gedeelte van de ruimte en het gewicht opeist. Daarnaast is er een afstandsbediening met batterijen een handleiding en een surround kabel voor geluidskaarten (dus met 3 kleuren stekkers). Alles is netjes en stevig verpakt.

Er zit echter geen optische of coax kabel in de doos. Een beetje karig van Logitech, zeker omdat de set Z-5500 DIGITAL heet.

Specificaties
De Z-5500 bestaat (uiteraard) uit 5 sattelieten, een subwoofer en een control center.

Behalve de centerspeaker zijn alle sattelieten gelijk en hebben een vermogen van 61W RMS per stuk. De centerspeaker is afwijkend qua design (liggend) en heeft een vermogen van 69W RMS.

Het controlcentrum bevat alle knoppen om instellingen te wijzigen, zoals het volume en de ingangsbron. Je sluit hier ook alle bronnen op aan. Een beetje vreemd, maar later daarover meer. Je hebt een optische en een coax ingang en daarnaast de keuze tussen OF 3 x stereo aansluitingen OF 1x 6 channel aansluiting.

De subwoofer is tevens ook de versterker en heeft een vermogen van 192W RMS.

Het totale vermogen van de set komt dus op 505W RMS of 1010W PMPO.

De set heeft dus een Dolby Digital decoder en een DTS decoder en een THX certificering, wat 'm dus uitermate geschikt maakt voor films.

Design en bouwkwaliteit
De set is fraai vormgegeven. Een vrij nuchter en net ontwerp, zonder allerlei franjes. De subwoofer is totaal zwart, waardoor het ding nogal dreigend kan overkomen. De sattelieten zijn ook zwart met afneembare stofbeschermers. Indien je deze verwijderd komt er een aluminium gekleurde speaker in het zicht. Deze ziet er erg mooi uit. Het kan me voorstellen dat mensen de stofkappen eraf laten.

De set is stevig genoeg voor wat je kan verwachten voor een set van deze prijs. Ik heb er dan ook eigenlijk niks op aan te merken. Enige minpunt vind ik dat de voetjes van de sattelieten van plastic zijn. Ik vind de ijzeren voetjes van mijn Z-340 mooier.

Installeren
Het installeren van de set is vrij makkelijk. Ik vind het een groot voordeel dat er geen gebruik wordt gemaakt van stereo plugs, maar dat er gebruik wordt gemaakt van kliksystemen zoals we die zien op de meeste duurdere tuners. Dit maakt draden vervangen of verlengen lekker makkelijk. Dit klik systeem zit namelijk zowel op de sattelieten als op de versterker/subwoofer. Voor mensen die echt geen bal verstand hebben van draden aansluitgen ZOU ik me nog kunnen voorstellen dat het fout zou kunnen gaan, aangezien d'r 5 identieke kabels bijgeleverd worden. In dat geval zouden kleur-gecodeerde kabels beter zijn geweest. Echter, ik denk niet dat het zo'n probleem zal zijn.

De sattelieten aan de muur hangen is een geval apart. OF ik ben nog niet helemaal achter hoe het werkt, OF het is gewoon stom ontworpen. Je kan de sattelieten zo draaien op hun steun dat ze OF rechtop kunnen staan, OF dat je ze aan de muur kan schroeven. Prima systeem dat, niks op aan te merken. Echter, wil je schroeven door de pootjes draaien, dan kan je d'r voor geen goud recht bij met een schroevendraaier, laat staan met een accuboormachine. Dat vond ik nogal onhandig. De sattelieten zitten zelf gewoon in de weg.

Wat een beetje raar is, is dat je al je bronnen aansluit op het controle centrum. Ik vind dit raar omdat ik persoonlijk liever al mijn kabels naar een subwoofer laat lopen, aangezien deze op de grond staat en eigenlijk nooit verplaatst wordt. Het kan me voorstellen dat je je controle centrum nog wel eens wilt verplaatsen en dat deze vaak ergens staat waar deze makkelijk toegankelijk is. Daar wil je niet een hoop kabels naar toe laten lopen. Maar goed het zij zo. Gelukkig is er nog een afstandsbediening.

Controlcentre en Afstandsbediening in gebruik
Nadat de set is aangesloten gaan we d'r natuurlijk even mee spelen. De set is erg makkelijk in gebruik. In feite komt het erop neer dat je met de afstandsbediening hetzelfde kan als het controle centrum. Zo kan je de bron kiezen, het volume aanpassen, effecten toepassen en ga zo maar door. Zowel de afstandsbediening en de centrum werken vrij intuitief en ik heb dan ook geen problemen ondervonden tijdens het gebruik. De afstandsbediening voel solide en stevig aan. Het lijkt erop dat deze in ieder geval tegen een stootje kan. De knoppen zijn van wat zachter plastic of rubber achtig spul.

Het is fijn dat op verschillende manieren de set aan je smaak aan te passen. Zo is de subwoofer bijvoorbeeld apart in de stellen, zodat je 's nachts om 3 uur de buren niet wakker bonkt ;)

Ik heb wel een paar rare dingen met het controlcentrum. Ik haal 's nachts altijd de stroom van mijn apparatuur en als ik de stroom er weer terug op zet kan ik de set alleen met de afstandsbediening aanzetten. Het indrukken op de knop van het controlcentrum heeft geen enkel nut.

Geluidskwaliteit Muziek (Stereo)
Muziek klinkt lekker uit deze set. De sattelieten zijn zoals verwacht mag worden aan de hand van de specificaties in staat om flink wat herrie te produceren zonder daarbij te vervormen of vals te worden. Mijn oude versteker en boxen klinken uiteraard nog een stukje beter, maar zeker voor een wat kleinere kamer is er niks op aan te merken!!

Wel even opletten dat de subwoofer niet te hard staat, anders gaat deze overheersen, maar aangezien dit prima in te stellen is, is dat geen enkel probleem. Toch mis ik wel wat in de midden en wat lagere tonen, waardoor bij hard geluid de combinatie harde sub en hoge tonen niet helemaal zuiver klinkt, maar een klein beetje een 'herrie' wordt. Begrijp me niet verkeerd. Het geluid is zeker niet slecht, maar je hoort wel het verschil met een goede high-end set.

Geluidskwaliteit TV en films (stereo)
Geluid van TV en films klinkt natuurlijk lekker. Gesprekken zijn goed te volgen, ontploffingen klinken uiteraard lekker. Ik heb er weinig op aan te merken.

Geluidskwaliteit TV, films en muziek (stereo x2)
Een mooie eigenschap van een 5.1 setje is vaak toch wel dat het mogelijk is een stereo signaal zowel op de voor en achterspeakers te draaien. Ik heb deze optie bij stereobronnen eigenlijk altijd aanstaan. Op deze manier zit je vaak toch beter in je favoriete film, aflevering of muziek nummer als je het geluid om je heen hoort.

Geluidskwaliteit Surround
Ah films!! Ik heb nu mijn thuisbioscoop. Het 37" scherm is lekker groot en daar komt nu dus het geluid bij. Ik schrok me werkelijk de klere toen ik voor het eerst het A-Film logo introotje zag bij Lord of the Rings. Het geluid stond nogal hard, maar wat een detail en wat kan je goed horen waar geluid vandaan komt!! De subwoofer brengt het realisme tot een nog hoger niveau door alles lekker te laten trillen als er een T-Rex voorbij komt lopen :P

Overige opmerkingen
Ik heb zeer weinig aan te merken op de set. Ik heb echter ook last van 'plopjes' zoals al veel vaker genoemd is over deze set. Dat houd in dat bij het inschakelen van sommige electrische apparaten, zoals rolluiken en lampen en een duidelijk hoorbare tik door de speakers gaat. Ik heb d'r over het algemeen niet zoveel last van, maar ik merk het af en toe wel. Daarbij merk ik dat het het rolluik van me zusje is tot het aanzetten van de lamp op de gang. Niet erg netjes natuurlijk, maar ik stoor me er niet zoveel aan. Op GOT is een draadje te vinden over dit probleem.

Ook is er een probleem bekend dat mensen radio zouden ontvangen op de set (extra feature, zo erg is dat toch niet? :P), maar ik heb daar nog geen last van gehad.

De set doet wat hij hoort te doen: veel geluid geven en een extra dimensie aan films toevoegen. Het geluid wat de set kan produceren is echt overweldigend. Als je nagaat da tje voor minder dan 300 euro een versterker en boxen hebt met DTS en DOLBY DIGITAL decoder, dan is het zijn geld al dubbel en dwars waard.

De set is een mooi alternatief voor mensen die de standaard home-cinema setjes echt te gaar vinden (als je BEETJE van geluid houd dan koop je die dingen niet!!!) en niet meteen vele honderden willen uitgeven aan een losse tuner en een aantal speakers. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

Je moet echter wel de nadelen voor lief nemen. En dat houd in dat je last van ploppen kan krijgen en in een wat zeldzamer geval last van radio ontvangs. En zeker als je voornamelijk muziek luisterd denk ik dat je beter voor een goeie stereo oplossing kan gaan.

Edit: 15-11-2006:
Je kan nu bij Logitech een plopvrije set krijgen door je oude in te ruilen. Je hoeft alleen maar contact op te nemen met de helpdesk van Logitech. Wanneer deze sets in de winkel liggen is nog onduidelijk, maar je moet een set hebben met het PID: 638 of hoger.

Ik heb verder mijn cijfers voor de set niet aangepast omdat ik de plopjes sowieso niet zwaar had laten meetellen.

Edit: 01-04-2008:
Teksten herzien en wat info toegevoegd. Ik kan sowieso beamen dat de plopjes definitief tot het verleden horen met de nieuwe sets.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Goede review!

Ik heb alleen nog een paar vragen. Zijn er ondertussen al beter setjes te krijgen? En als je dit koopt is het zeker ook wel een must dat je er een goede geluidskaart in je pc stopt?
Zo ja, welke kaarten zijn dan goed?

Creative SoundBlaster OEM X-FI Xtreme Music of
Creative SoundBlaster OEM X-FI Xtreme Gamers of
Creative SoundBlaster PCI-Express X-FI Titanium Fatal1ty?
Ik denk dat ik maar even reageer uit ervaring met een eigen Z-5500 ik gebruik een Creative Audigy Platinum. Niet bepaald de aller nieuwste geluidskaart maar deze kaart gooit al de maximale kwalitijd over spiekers. En deze kaart is geloof ik niet eens zo duur 2e hands.

Het verschil in kwaliteit tussen een goedkopere of onboard geluidskaart zul je zeer zeker merken met een goede geluidskaart.

De kabel lengte tussen de subwoofer en de console is standard niet bedoeld om te verlengen. De lengte schat ik zo op 1.5 meter.

De lengte van de kabels weet ik zo niet maar deze zijn eenvoudig te verlengen door een stuk goede spieker kabel te halen. Hoeft geen dure oplossing te zijn.

Problemen zoals plopjes of onweer ben ik niet mee bekend, ik heb er nooit last van gehad.

En de Z-5500 blijft nog steeds de topklasse van Logitech.
Ik maak zelf al een paar jaar gebruik van deze set en hij blijft mij verbazen. De bouwkwalitijd is in mijn ogen nog steeds niet gevenaard. Zeker voor de prijs die deze set heeft.

Twijfel je, vind je het veel geld of ben je bang dat misschien een Z-5400 ook zal voldoen. Ga dan naar een goede dealer met een CD'tje en vraag je die even mag beluisteren. Je zult versteld staan van het geluid. En dat van een showmodel.
Heb je ook al last gehad van radio ontvangst op de set?
Nee tot nu toe eigenlijk niet! Ik heb d'r inderdaad eens wat over gelezen, ik zal het opnemen in de survey.
Ik ben van plan om deze te gaan kopen en aan mijn PC te hangen.

Ik game nogal veel \[o.a shooters, wat dan wel handig is omdat je meteen hoort vanuit welke hoek op je geschoten word en daardoor sneller kunt reageren] maar luister ook graag 'muziek'. Ik heb muziek tussen aanhalingstekens gezet omdat ik dan graag naar Hardcore en Terror luister. Weet je zo of deze set daar ook geschikt voor is aangezien ze wel nogal wat te verduren krijgen.

Ik heb liever geen grote speakers met amp omdat ik dat niet mooi vind en ik ook graag een filmpje op mijn PC kijk.

Denk je dat deze set daar geschikt voor is??

In ieder geval een mooie en duidelijke review. Heb tot nu toe enkel goede en positieve revieuws gelezen dus ik denk dat je nooit de plank mis zult slaan wanneer je deze set koopt.
Ik weet het wel zeker ;). Moet je voor de aardigheid eens naar de Media Markt gaan en dan de bass op de max zetten. Dat is niet te geloven hoe hard die dingen gaan. Zeker geschikt voor muziek dus :)
Ik heb zelf de Z-5500 nu voor ongeveer 6 maanden ofzo, en ik kan je vertellen dat Hardstyle, Hardcore en Terror zeer goed te beluisteren zijn. Zeker als je de Bass op max zet en het effect op DD Music.

Wat je ook nog kan proberen is het volume op Boost 11 zetten. En, als dt nog niet hard genoeg gaat kun je altijd nog de Mute knop ingedrukt houden terwijl je aan de volumeknop draait. Hiermee krijg je boost +22 (Ziekelijk hard!)

Om het kort te houden, voor "electronische" muziek is deze set zeer goed aan te bevelen :Y)
Eerst en vooral : nette review, zeer nette review zelfs :)

Maar dan : wat zit iedereen toch zo over die 'sub' op te scheppen? Ik heb zelf de Z5500 en ik ben niet bepaald onder de indruk van die 'sub'. Eerst en vooral is het frequentiebereik veel te breed (tot +600 Hz als ik me niet vergis), verder resoneert ie veel en veel te hard, een echte kick-bass ofzo zit er niet in, laat staan dat ie eruit komt. Kga er zelfs nog een schepje bovenop doen door te stellen dat de 'sub' van de Z2200 (Z3 tegenwoordig??) stukken beter is dan de sub van deze. Kijk, toen ik het setje pas had was ik wel degelijk impressed, maar een kleine maand later stond de sub al volcontinu op maximum vermogen en nog steeds vind ik het ding ondermaats klinken, of nee, ondermaats voelen, want dat is uiteindelijk toch wel wat bas moet zijn : voelbaar. Zekers, de ramen trillen, de glazen schuiven enkele millimeters tot centimeters op, die vervelende oude knar van een etage hoger staat wel eens aan de deur, aber sonst? Nah, ik zal wel iets te verwend zijn met die 2 T212D2's in m'n auto, dat zijn tenminste subs, en die weten tenminste hoe een kick-bass dient te voelen (al is het slechts bezwaarijk een eerlijke vergelijking te noemen als men 1. carhifi met enthousiast-hifi gaat vergelijken en 2. een set van +300e gaat vergelijken met een sub van +800e, en dat maal 2 :+). Waar ik wel volledig mee akkoord ga is het zeer mooie hoog-spectrum, dr ben ik na al die maanden nog wel steeds enorm hard van gecharmeerd, zelfs als je de volumeknop al zodanig doorgedraaid hebt dat ie aan het 'boost'-menuutje zit. Maar m'n gezannik over de sub die geen sub is ten spijt, kan ook ik niet anders dan concluderen dat dit setje een ongeziene prijs/kwaliteitsverhouding heeft, nog steeds. Prachtsetje, maar ie vliegt niettemin buiten.
Is dit ook niet erg afhankelijk van waar je de subwoofer plaatst? (gezien dit een reactie is op een post van 2006 - neem het maar 'als in twijfel trekken' i.p.v. een reactie)

Ik heb bij de aanschaf van deze set m'n oude Cambridge Soundworks DTT3500 set naar beneden verhuist, en die subwoofer doet het nou een veelvoud beter dan wat ie ooit eerder heeft gedaan. Vooral de ondergrond kan denk ik een behoorlijk verschil maken (dempende) vloerbedekking vs een harde betonnen of laminaat ondergrond.
Maar dan : wat zit iedereen toch zo over die 'sub' op te scheppen?

Is dit niet voor iedereen anders
Ik bedoel wat jij slecht vind hoeft een ander ook niet slecht te vinden .........toch ? ;)
Ik zou niet weten waarom hij NOG harder zou moeten gaan :P Daar heb je helemaal niks aan lijkt mij. Sowieso: in een auto hebben d'r minder mensen last van je dan je buren ;)

Daarbij gaat het in deze review natuurlijk ook over de verhouding tussen wat je krijgt en de prijs. Ik kan zeker wel betere subwoofers bedenken, maar niet voor de prijs waarvoor deze set te koop is.
Het totale vermogen van de set komt dus op 505W RMS of 1010W PMPO.

PMPO is het meschien wel 10.000 die 1010W = Muziekvermogen :)

RMS = .5x muziek vermogen
PMPO zegt uiteraard helemaal niks. RMS is een objectieve maatstaf voor het vermogen van de set. PMPO ligt vaak vele malen hoger dan RMS en heeft geen enkele waarde. Elke fabrikant bepaald zelf de meeste gunstige cijfers. Logitech geeft zelf deze set een 1010Watt PMPO rating mee.

Over PMPO: http://nl.wikipedia.org/wiki/PMPO
Zeer nette review, lekker duidelijk en uitgebreid..

Setje is mij op dit moment nog een beetje te duur, maar wie weet ooit 2e hands of een goedkoper alternatief.

M'n Kinyo's beginnen me aardig de keel uit te hangen namelijk :r
Zoals Ice Freak al zegt, de bass is geweldig. Ik heb de bas zelf meestal rond de 20% staan, omdat het anders gewoon 3 huizen verder nog te horen/voelen is. Heerlijk ding, maar de buren gaan je absoluut niet aardiger vinden.
-Reactie op Card Nox btw
Precies, de subwoofer gaat vaak al meer dan hard genoeg. Zeg nou eerlijk, wie heeft continu het volle vermogen van zijn subwoofer nodig bij een Z5500 of GigaWorks S750? Nee, doe mij van maar liever iets minder volume en kwalitatief beter geluid.

Ik heb de indruk dat de sub van de Gigaworks beter uitgebalanceerd is dan deze van de Z5500.

Voor wie ploppend geluid niet acceptabel vindt, of voor wie gewoon wil vergelijken:

Mijn review van de Creative Gigaworks S750
Heb de logitech zelf ook, geluid is heeel erg zuiver.
dus om de sub te minderen en nog hogere kwaliteit te leveren zou bij deze set niet rendabel zijn.
verder:
de plopjes heb ik zelf nog nooit gehad en het radio fenomeen heb ik wel bij een pioneer dvd/5.1 set maar nog nooit met deze gehad.
Als je het setje aan je pc hebt hangen moet je de output ook nog even op 96 KHz / 24bits zetten in je OS.
Ik vond het niet zo'n probleem dat de Z-5500 zonder coax kabel kwam, heb er nog een paar liggen die bij videokaarten kwamen. En bij mijn Audigi 2 past zo'n kabel zonder verloopstukje niet, maar een stereo jack naar tulip kabel werkt ook prima, moet je wel links op de pod aansluiten.

Ben na inruilen ook in bezit gekomen van een set met PID R640, en het is waar de brom uit de subwoofer en de plopjes zijn verholpen :Y)