Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 4X chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-K8NF-9 Review

Nixadus 22 februari 2006, 1.399 views

Gigabyte GA-K8NF-9

Pluspunten

• Zeer betaalbare instapper
  • Makkelijk installeerbaar (goede software)
  • Voorzien van de nieuwste versie 1394b Firewire
  • Complete set
  • passive koeling van de chipset

Minpunten

• Moeilijk tot niet overclockbaar
  • Passive koeling wordt erg warm
  • Onlogische aansluiting van de frontaansluitingen van audio

Layout Score: 4
Ik heb dit board gekocht als mijn overstapper van Nforce3 (MSI Neo2 Platinum (AGP)) naar Nforce4 in verband met de aanschaf van een PCI-e Videokaart.

Het moederbord ziet degelijk uit en alles zit erop wat je van een modern mobo mag verwachten. De aansluitingen zitten op de juiste plaatsen en zijn gemakkelijk te bereiken. Alleen één aansluiting zit wel echt onlogisch. De frontpanel Audio (moderne kasten hebben Speaker/Mic aansluitingen aan de voorkant) zit tegen de achterkant van de kast, hetgeen inhoudt dat je kabel langs de processor en de videokaart moet geleiden. Niet erg handig bedacht. In tegenstelling tot de meeste moderne boarden zit hier al de Firewire 1394b op. Deze heeft een duidelijk hogere transfersnelheid en is dus een uitkomst voor diegenen onder ons die vaak met een videocamera / camcorder aan de slag zijn.

De BIOS is uitgebreid en via de CTRL-F1 toetscombo kom je in een iets uitgebreider BIOS menu waar je wat settingen voor je mem kunt instellen. Flashen naar een nieuwere versie (bij mij F11) gaat erg eenvoudig via een zeer fraai programmatje of via de bios rechtsreeks.

Qua overclocken scoort dit board duidelijk minder. Ten eerste is hij erg kritisch qua processor en qua geheugen (uit meerdere fora blijkt dat hij een multiplier van 9 niet laat overclocken, terwijl dat met andere multipliers wel gaat). Ook het geheugen speelt een rol. Ook qua voltage aanpassing is hij nogal beperkt. Goede instellingen zijn erg moeilijk te vinden en de stabiliteit gaat bij FSB van 210 en hoger snel achteruit. Echter zijn er wel degelijk exemplaren die hier wat ruimer mee omgaan, alleen had ik een exemplaar dat zich bijna niet liet aanpassen.

Qua standaard snelheden is hij een goede middenmoter. Hij presteert goed, draait stil dankzij een passive koeler op de chipset (die overigens erg warm wordt - ongeveer 70 graden is standaard).

Al met al vind ik dit een zeer betaalbaar instapmodel voor de niet overclockende computeraar die wel een moederbord wil hebben die hij/zij makellijk kan inbouwen en aansluiten. Het presteert fatsoenlijk en is in de standaard instelling erg stabiel.

Heb jij ook een Gigabyte GA-K8NF-9?

ik heb dit bordje ook
ben er ook positief er over

Laat ik nu gygabyte gemailt hebben waarom er geen voltage voor de cpu is ? (mem wel 0,2volt)
Terwijl het wel op de socket 754 wel die functie er op zit.

Ze gaan het uitzoeken voor me.
Verder heb ik in de bios gekeken via software
de opties is er wel maar niet actief .
Kan het helaas niet aanpassen dan word de bios corpt.
Ga binnen kort even bekijken met een anderen losse bios chip met de bios versie van de socket 754 .
als het syteem boot dan kan ik er wat mee.