MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi

Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi Review

Manyuken 20 juli 2019, laatste update op 20 juli 2019, 2.236 views Product gekocht

MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi

1 van de betere moederborden voor zo'n 200 euro. Mist eigenlijk alleen een USB-C header voor de Front, verder alles er op en eraan. Strak uiterlijk, stabiele en stille werking! Echt een aanrader voor iedereen die geen 400+ voor een X570 moederbord wilt uitgeven!

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • Makkelijke installatie
  • I/O Shield al ingebouwd
  • Fan staat bijna altijd uit
  • Bios software
  • RGB
  • Zeer stabiel
  • Prima stroomtoevoer & Audiochip

Minpunten

• Trage WiFi adapter
  • Minder RGB dan ik dacht
  • Maar 1 M.2 koelblok meegeleverd
  • Handleiding kan beter...
  • 1 schroefgat voor bevestiging moederbord zit onder de M.2 koeler

Layout Score: 4
Na een aantal jaar een i7 3930k (en daarvoor een i5 4690k) te hebben gedraaid was het weer eens tijd voor een upgrade. Ik heb heel lang gewacht op de Ryzen 3000 serie en toen deze er eindelijk was heb ik meteen mijn upgrade set besteld bestaande uit:
  • Ryzen 7 3700x
  • 16GB DDR 4 kit 3200mhz RGB van Corsair
  • MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi
Deze set is afgelopen dinsdag (16-7-2019) binnengekomen en natuurlijk meteen die avond in elkaar gezet :)

Hierbij mijn review van het moederbord!

What's in the box?

De doos zelf ziet er gewoon strak uit en het moederbord is goed verpakt.
Het moederbord wordt geleverd met:
  • Handleiding
  • Quick Installation Guide
  • MSI Case Badge
  • WiFi Antennas
  • Driver DVD
  • 1x Rainbow RGB LED Extension cabel (mooie toevoeging)
  • 2x zwarte SATA kabel
  • SATA kabel labels (erg handig!)

1 onderwerp waar ik even bij stil wil staan is die SATA kabel labels.
Meer dan eens is het mij wel eens overkomen dat ik een harde schijf/SSD wil vervangen maar niet precies weet welke kabel nu van die schijf is... Dan moet ik altijd eerst de achterkant er ook vanaf halen.. Maar deze labels maken het natuurlijk makkelijk om met een kleine sticker een naam toe toevoegen aan de kabels. Wil je snel iets aanpassen vervangen dan maakt dat het wel een stuk makkelijker ;)

Inbouwen

Het inbouwen zelf gaat makkelijker dan de meeste moederborden omdat je niet hoeft te rotzooien met een I/O shield waarbij de metalen lipjes nooit meteen op de goede plek gaan zitten :(
1 issue waar ik wel achterkwam is dat in het moederbord het niet goed staat weergegeven waar de middelste schroef (dus middelste rij en daar de middelste van ;) ) zat...
Deze bleek dus onder de M.2 koeler te zitten en dien je dus 3 schroeven te verwijderen van het koelblok om bij dit schroefgat te komen. Hou hier dus even rekening mee.

Uiterlijk na inbouwen

Het totaal is een mooi geheel geworden met strakke onderdelen die goed bij elkaar passen en ik ben er ook zeer content mee!

Bios

1 tip voor de beste werking van het bios is om Legacy uit te zetten bij Boot mode.
Hij wilde namelijk met Legacy geselecteerd met geen mogelijkheid doorstarten naar de Windows installatie die al op mijn SSD klaar stond :(
Maar dit is echt een kleinigheid, verder was het geheugen op maximale snelheid te krijgen door simpelweg een profile te selecteren.
AMD lijkt de issues met RAM Modules opgelost te hebben.

De chipsetventilator.....

Iedereen vreesde vooraf dat we erg veel last zouden gaan hebben van het kleine fannetje op het moederbord.. Wees gerust! MSI got you covered met een Zero-Frozn Technology fansysteem. Deze staat 90+% van de tijd stil mits de kast een goede airflow heeft! Hij is bij mij in ieder geval nog niet aangesprongen!

Hoe is de werking?

Het systeem draait als een zonnetje! Kan er eigenlijk niks verder over kwijt.
Hebben duurdere moederborden meer features? Ja!
Heb ik die extra features nodig? Nee... Mijn pc kast bestaat niet uit RGB, RGB en nog eens RGB... Ik heb tevens ook geen USB-C op de voorkant zitten dus mis ik die header ook niet... Het moederbord heeft tevens een USB-C aansluiting op de achterkant zitten dus ;)
Het moederbord is stabiel, levert voldoende voeding aan de Ryzen 7 3700x zodat deze zonder beperking zijn ding kan doen!

Zijn er punten die beter kunnen/konden?

Ja dat wel..
  • De WiFi adapter is wel een AC variant maar gaat niet verder dan schamele 433 Mbps...
  • De RGB is wel erg summier... op de afbeelding ziet het er nog wel leuk uit aan de rechterkant, maar in de kast zelf moet je goed kijken..
  • Een 2e M.2 slot koeler was leuk geweest en had ook mooi gestaan bij het design
  • Ik zou graag willen dat MSI duidelijke foto's/illustraties zou gebruiken voor installatie doeleinden zoals bij dat middelste schroefgat..
  • Wellicht meer RGB aansluitingen op het moederbord (ik hoef het niet..)

Waar geef ik kudo's voor?

MSI heeft een zeer aantrekkelijk moederbord in de markt gezet die erg veel biedt voor het geld!
  • Grote pluspunten voor:
  • Het strakke uiterlijk
  • Stabiele werking
  • Realtek ALC1220 geluidschip!
  • Prijs!
  • M.2 koeler meegeleverd
  • Bluetooth ingebouwd
  • USB-C voorbereid aan de achterkant
  • Ingebouwd I/O shield
  • Grote heatsinks op o.a. de VRM's
  • Zero Frozn technology voor de chipset fan zodat deze eigenlijk altijd uitstaat

Ben je op zoek naar een goed moederbord voor bijvoorbeeld een ryzen 7 of 9 serie processor, maar wil je niet de spaarrekening volledig willen plunderen is dit een goede keuze!
Het is een no-nonsense moederbord die veel waar biedt voor het geld, zelfs in vergelijking met duurdere moederborden!

Ben je een zware overclocker of wil je een zwaar RGB feest er van maken dan loont het wellicht wel om door te sparen voor een duurdere variant ;)

Heb jij ook een MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi?

Mooie review, zelf dit bordje ook gekocht en werkt inderdaad echt prima. WiFi is inderdaad een beetje jammer. Online werd ook verteld dat je makkelijk het bios kon flashen van binnen Windows maar dit blijkt uiteindelijk niet het geval.

Verder een mooi en goed werkend mobo. Nu nog even kijken hoe de waterkoeler is van de promotie. :)
1 tip trouwens... Probeer niet de AMD Chipset drivers via MSI Dragon Center te pushen terwijl je ook Ryzen Master op de pc hebt staan..... :'(
Mijn Windows is nu gecrashed en onherstelbaar dus wordt vanavond een clean install....
Goeie tip, is allemaal gelukkig goed gegaan!
Ik heb de meeste drivers van AMD.com gehaald en over die van MSI geïnstalleerd.....
Weet niet of het daar door komt, maar sinds een maar dagen crasht mijn 'Ryzen Master' software als ik iets aan wil klikken....
opzich is 40-45 niet slecht.....kijkend op de forums zou dit goed kunnen kloppen.
ik gebruik de tool van AMD, 'Ryzen Master' om dit uit te lezen.......
Ik heb net een potje PUBG gedaan en Diablo en gemiddeld bleef ie 60 graden en 1 piek 70 graden van welgeteld 1 sec haha.
Dus in gebruik valt het wel mee ;)
Dat is op zich niet verkeerd, zal hopelijk bij mij ook beter zijn als ik de promo watercooler in huis heb....ik heb nog steeds de standaard CPU cooler draaien, gister opnieuw de cooler geinstalleerd, in idle blijf ik op de 55C, echter wanneer ik nu CineBench R20 draai komt die rond de 80C, das wel hoog maar voorheen was het 90+C, dus een -10C vooruit gang.

Mijn configuratie is 3900X, 16GB 3200Mhz.....alles op standaard, dus geen overclock, heb alleen XMP profile 1 aanstaan anders under-clock mijn Mem.
Dat laatste heb ik ook ja, cinebench moet ik nog even draaien icm temperaturen. Wat was je score eigenlijk. Mijne iets van. 4400-4500 dacht ik.
In CB R20 is mijn laatste meting 6742 .......mijn hoogste score tot nu toe was 7104, echter dit was wel met overclock op 4.1 all cores (voltage offset -0.1), maar met de standaard CPU cooler is dat killing, temps kwamen boven de 100C......dus snel terug gegaan naar standaard, wachtend op de watercooler ;)
Dat is dus het grappige, blijkbaar is mijn koeling toereikend want allcore hikt die van mij doorlopend tegen de 4,3 :D
heb je 2 monitors, zet eens Ryzen master open op de ene en op de andere CBR20.......bij mij hikt die dan tegen de 3.9 aan en wil die niet hoger

iets anders, loopt jouw Ryzen Master ook elke keer vast?...als ik een ander profile wil selecteren staat die vast...
en ik probeer de nieuwe Dragon Center te installeren 1.0.25.0, maar lukt niet.....ook de vorige versie 1.0.0.50 krijg ik niet van mij PC af....
heb een beetje het idee dat de software van MSI behoorlijk waardeloos is
Ik ga die dragon software er ook weer afgooien want het is troep ja...
Pas daarna ga ik weer Ryzen Master installeren ;)
heb Dragon Center er eindelijk af.....maar Ryzen Master lukt niet, blijft hangen
intussen gelukt....en alleen Ryzen Master opnieuw geïnstalleerd, maar hangt gelijk weer wanneer ik iets aan wil klikken, dat was voorheen niet zo
Echt apart... Misschien even bios checken? Ik had laatst AMD cool&Quiet aangezet... Was echt een drama :(
Zal daar later ff naar kijken, bedankt voor de tip!

Heb nu Ryzen Master eraf gehaald en eindelijk de nieuwe Dragon Center erop gekregen (versie 1.0.25.0 kan je vanaf vandaag downloaden via MSI/Utiliy's onder ons MB).......dit progje ziet erop eerste gezicht behoorlijk gelikt uit, hopelijk werkt het beter dan de vorige versies...
Daar kan je de nieuwe versie van Dragon Center downen.....als je hem installeer dan geeft die , in ieder geval bij mij, niet aan dat de installatie voltooid is, echter kan je hem wel terug vinden in je start menu (Alle apps)
Ik heb dezelfde combi gekocht van moederbord en processor. Vooralsnog gebruik ik de stock cooler welke mij bijna een hartverzakking gaf bij het installeren. De hoeveelheid druk die op de CPU komt is niet van de lucht bij de installatie van de wraith cooler, maar dit schijnt normaal te zijn.

Het voelde raar voor een in mijn optiek kwetsbare CPU.

[Reactie gewijzigd door Xeal123 op 23 juli 2019 10:53]

Hoe zijn de temperaturen met die combinatie?
Laat ik je morgen of overmorgen even weten. Ik heb er goede dingen over gehoord, maar wacht nog op mijn kast welke ik een dezer dagen verwacht. Keep you posted.
Heb jij ook al de eerste bios update gedaan? Het heeft mijn temps met een aantal graden omlaag gebracht.
Nee nog niet, nog geen tijd voor gehad haha. Maar thanks for the tip ;)
Ik hoefde de Legacy in mijn bios niet uit te schakelen om mijn huidige Windows op te kunnen starten.
Alles werd netjes herkend en geïnstalleerd.

Heb zelf een 3900X erop draaien, temps blijft ong. 55 graden idle wat best veel is.
Ook heeft MSI op dit moment een promotie, je krijg een gratis ML240LRGB water cooler bij dit moederbord.....deze word dan natuurlijk wel pas 6 weken later geleverd, nu zie ik dat jij al een water cooler erop heb zitten, wat zijn jouw idle temps?
Mijn idle temperatuur schommelt zo rond de 40-45 volgens mij.. maar ik moet nog even een goed programma hiervoor vinden want de CAM software van mijn waterkoeler kan blijkbaar nog geen Ryzen 3000 uitlezen :(
Volgens mij maakt het niet uit wat voor CPU er onder zit, en kan CAM gewoon je temps uitlezen vanuit je waterkoeler.
Nope... Dan krijg je watertemperatuur en dat is niet helemaal correct. Maar ze hebben een update uitgebracht vandaag en het werkt weer! :)
Ow oke, nog niet opgevallen dan :P!

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smarthome