AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed

€ 419,99
Specificaties AM4 socket • Octa (8) core @ 3,6GHz-4,4GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed Review

daellat 20 juli 2019, laatste update op 11 augustus 2019, 4.162 views Product gekocht

AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed

Van een 4790k zie ik in sommige games een veel grotere vooruitgang dan verwacht. Productie taken als compileren en ML wereld van verschil. Degelijke boxed koeler. Veel platform keuze en ryzen master. Beetje opletten met moederbord keuze kan geen kwaad. Zeer tevreden over mijn aanschaf tot dusver.

Pluspunten

• Grotere upgrade dan verwacht voor gaming
  • In dit segment een koning in productie taken
  • Bijgeleverde koeler is acceptabel
  • Ryzen master is best leuke software voor een tweaker
  • Ruime keuze in platforms (b450, x470, x570)

Minpunten

• Boxed koeler luider dan aftermarket en kan de CPU niet altijd onder 75C houden
  • Idle temps en voltages ietwat hoger dan verwacht. Mogelijkerwijs met udpate later opgelost.

Ik ben overgestapt van een 4790k @ 4.4Ghz en 12gb 1600 cl9 naar het nieuwe AM4 platform. Voor zij die zich afvragen of dit het waard was voor gaming, dat kan het zeker zijn. Als je meer dan een vast spel speelt zijn er veel moderne titels waar ik een flinke toename zie, vooral in minimale framerates.
specs
Primaire (game) monitor: Eizo foris 1080p 120hz VA

bios versie 7B89v18 asega 1.0.0.3ab
windows 1903
Installatie
Ik ben voor de MSI B450M mortar gegaan omdat dit moederbord voor de prijs een goede VRM heeft en een S/PDIF out. Ook kan dit moederbord de bios updaten via usb stick zonder processor.
Dat process verliep als volgt: De image file downloaden, op een bootable FAT-32 USB stick zetten en hernoemen naar MSI.ROM (belangrijk). Moederbord in kast geplaatst met enkel ATX en CPU pins van de voeding. USB stick in correcte slot, op het knopje drukken en even wachten.

De CPU heeft pins maar valt zonder enige moeite in de socket.
Gaming
TW:WH2: Hogere gemiddelde frames in de benchmarks maar vooral in de zware "skaven" benchmark zie ik een minimale FPS boost van 31 naar 45 op very high, niet insignificant.

Metro exodus high RTX on / off: hier zie ik weinig verschil, een paar frames.

Kingdom come deliverence: Op dezelfde plek staan en naar dezelfde kant kijken gaf me een toename van 75 naar 110

Battlefield 5: Devestation, rush, low van dips naar de 60fps naar dips naar 130 fps. Zo gemiddeld pak ik nu 160 - 180 frames op low. Absurd. De CPU draait dan ook 70 - 80% over alle 16 threads in dit spel.
Overige
Ik snap dat deze review niet wetenschappelijk getoest is maar misschien hebben mensen die twijfelen over hun oudere i7 of i5 hier iets aan.

De scythe mugen houdt de CPU vaak zo rond de 60 a 70 graden tijdens gamen.

CPU-Z score van 480 Single 2440 Multi, huidige score ~5550 multi 520 single

cinebench r20 Single 494 multi 4750

Ryzen master
Ik heb het volle nog niet uit dit programma gehaald maar er is leuke informatie beschikbaar en je kan er ook mee overclocken / tweaken. Wat informatie / features:
  • Temperatuur
  • Clocksnelheid per core
  • Histogram voor bovengenoemde
  • Informatie over welke core van iedere CCX de snelste en op een na snelst zijn
  • FCLK e.d. Ook controle over decouplen van infinity fabric
  • DRAM inclusief timings tweaken, nog niet getest of dit lekker werkt
  • Inschakelen OC en/of PBO, behalve PBO niet getest
En zo zijn er nog enkele dingen die ik vergeet.
Windows herinstallatie
Als ik van intel naar AMD gaat klinkt het logisch dat het beter is om windows helemaal opnieuw te installeren. Om dit te testen heb ik dus voor de herinstallatie een aantal tests gedraaid en daarna de hele ssd geformatteerd en windows schoon geinstalleerd via USB.
TL;DR: voor windows 10 lijkt het onnodig om te herinstalleren.

Tests zijn CPU-Z benchmark, cinebench R20, total war: warhammer 2 Skaven DX11 medium en metro exodus medium op een bepaalde plaats in singleplayer staan. TW:WH2 settings als volgt:

Resultaten
conclusie
Voor 1080p/1440p high refresh gamers die een 5 jaar oude intel of AMD cpu hebben is deze nieuwe serie, afhankelijk van de games die ze spelen, degelijk tot fantastisch.

Heb jij ook een AMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Heb je de boxed koeler ook daadwerkelijk gebruikt? En de GPU heb je overgebouwd?
Ik zelf heb de boxed koeler niet gebruikt in mijn PC. Echter, een goede vriend heeft z'n ryzen PC samen met mij in mijn huis gebouwd en daar is de boxed koeler wel op gebruikt en getest. In het geval van de NZXT H500 is deze eigenlijk niet veel luider dan de bijgeleverde casefans als de kast eenmaal dicht is. Een aanvaardbaar volume, dat zeker. Ook blijkt achteraf dat ryzen master te hoge temperaturen aangaf, vriend geeft nu aan eerder rond de 75 graden peaks te zien tijdens gamen (bf v dus vrij hoge CPU usage).

De grafische kaart is inderdaad mee gegaan. Daarom heb ik de fps vergelijkingen gedaan, het enige verschil is dus de cpu en het werkgeheugen. de hele windows installatie is ook mee gegaan dus deze was ook niet opeens nieuw en clean of anders ingesteld.
Dus je bent van een Intel platform naar AMD gegaan zonder herinstallatie?
Je zou zeggen dat er dus nog winst te behalen is door een schone installatie uit te voeren toch :?
Dat klinkt als zo'n ongeschreven regel, geen idee of het vandaag de dag nog nodig is. misschien ga ik dat dit weekend doen alvorens weer even wat fps metingen / benches te nemen voor en na. Zal het je laten weten of het iets oplevert als ik er aan toe kom.
Ik ben er aan toegekomen. Zie productreview: AMD Ryzen 7 3700X Boxed review door daellat

Voor de TL;DR: de grootste uitschieter was 1.8% sneller! herinstallatie lijkt dus voor performance overbodig.
Leuke review!

Een her installatie is tegenwoordig in vele gevallen niet nodig. Ik ging van een i5 6400 naar een volledig AMD platform, en windows werkte 'gewoon' Qua performance maakte het nagenoeg geen reet uit. Voor het idee, om evt. mogelijke'onbekende' issues te voorkomen, en om alle intel en asus shit echt kwijt te zijn, maar een formatje gedaan en Win10 opnieuw geïnstalleerd.

Ryzen master is echt een machtig programma idd, kan intel nog iets van leren.
Off topic: Op driver niveau Nvidia ook trouwens, als je de radeon driver bekijkt, vs. nvidia driver. Het is echt achterhaald dat Nvidia de betere drivers heeft of had. Dat mag naar het land der fabelen worden verwezen :-)

Anyway, ik ben iig gelukkig met het feit dat AMD weer terug in het spoor is. Eindelijk voor een leuke prijs weer eens upgraden naar leuke specs en performance. Nu de GPU markt nog!
Bedankt. En mee eens, blij dat er weer concurrentie is op de cpu markt.
Kan je wat meer vertellen over je ML ervaringen?