Specificaties 42" LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung PS42C450 Review

FlowDesign 11 mei 2010, laatste update op 14 mei 2010, 5.857 views

Samsung PS42C450

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Goedkoop
  • Kleurenweergave
  • 100Hz
  • Geen ghosting
  • Genoeg features/aansluitingen
  • Mooi design

Minpunten

• Geen 24p ondersteuning
  • Geluid is niet slecht, maar aparte geluidsinstallatie is aan te raden

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Toen ik in Februari ging verhuizen, had ik geen zin om de Philips Matchline 32 inch beeldbuis die ik in bruikleen had van m'n pa mee te nemen naar m'n nieuwe woning. Te groot, lomp en zwaar. M'n vriendin had een iets kleinere beeldbuis en met het oog op alle overige uitgaven besloten we om die TV tijdelijk te laten staan. Echter brengt zo'n oude TV afgezien van het kleine scherm nog meer nadelen met zich mee; er zitten namelijk nauwelijks aansluitmogelijkheden op. Je mediacenter via S-Video kabel op een scart blokje is niet ideaal en geeft geen mooi beeld en mijn Amerikaanse Wii (NTSC dus) aangesloten op composiet of rechtstreeks naar scart gaf slechts zwart-wit beeld op deze TV. Tijd voor iets nieuws dus...

Plasma vs. LCD binnen een klein budget
In feite heb ik me maandenlang blind zitten staren op allerlei LCD modellen met CCFL of LED backlight. Als eisen voor m'n nieuwe LCD TV had ik bedacht dat ik ten minste een Full HD wilde en dan het liefst met 100Hz. Een mooie maat leek mij 40 inch. Omdat ik geen zin had om een heleboel geld aan een TV uit te geven (liefst rond de 500 maar maximaal tot de 600 euro) had ik bedacht dat 37 inch dan ook nog wel ok zou zijn. Met die voorwaarden in gedachten ging ik me richten op modellen zoals bijv. de Sony EX500 en EX700 series, Samsung LE37C550 of Philips 5000 en 7000 series. Bij het vergelijken van deze modellen moest ik al snel concluderen dat een LCD TV met Full HD én 100Hz én goede beeldbewerking al gauw boven mijn budget uit zo komen. Toen bleven er dus eigenlijk alleen nog maar de 50Hz Full HD modellen Samsung LE37C550 en Philips 37PFL5604H over. Liever zou ik een Sony EX500 willen, maar dan zou ik binnen mijn budget een 32 inch moeten kopen wat ik te klein vind.
De 37PFL5604H zag ik staan bij de MediaMarkt, maar daar schrok ik gewoon van hoe slecht de beeldkwaliteit was dat ik echt een beetje radeloos begon te worden.
Echter had een goede vriend nog geen maand eerder een goedkope 42 inch plasma TV van Samsung gekocht, de PS42B450. Toen ik daar was heb ik hierop TV gekeken via een Dreambox satelliet ontvanger en een 1080p movietrailer van Iron Man via een PS3. Ondanks dat deze plasma slechts een resolutie van 1024x786 heeft, stond ik werkelijk versteld van de beeldkwaliteit! Op dat moment heb ik heel m'n zoektocht omgegooid van een goedkope Full HD LCD naar een goedkope plasma. Binnen het budget dat ik aan heb gehouden, is er eigenlijk slechts één zinnige keuze te maken: koop een plasma.

Welke plasma dan?
Zoals sommigen van jullie misschien wel zullen herkennen, is de grootste issue bij het kopen van een nieuwe TV de vrouw des huizes. Vaak vinden deze vrouwspersonen een 32 inch TV al groot genoeg terwijl wij mannen graag overal tegenaan plassen en dus geen genoegen nemen met zo'n klein teeveetje ;-) 42 inch was dus echt de maximum maat van het plasma scherm dat ik ging kopen. Binnen mijn budget en gezien plasma in de "kleine" maten nogal uit de markt gedrukt is door LCD, kon ik kiezen uit een LG, Samsung of Panasonic. Op zich was het voor mij niet moeilijk kiezen tussen deze drie. Gezien het feit dat ik geen fan ben van LG qua bouwkwaliteit en design viel deze al af. Ik weet dat de Panasonics over het algemeen een beter beeld geven dan een Samsung, maar het design van de Panasonics spreekt mij enorm tegen, ik vind ze echt lelijk. Daarnaast is er net een opvolger van de PS42B450 uit die ik al in werking gezien had, de PS42C450. Volgens mij is het enige verschil tussen deze twee het design, maar het design van de nieuwe C vind ik 100 keer mooier dan van de B.
Dus de keuze was gemaakt. Na maanden eindelijk de knoop doorgehakt en voor ¤459,- een PS42C450 besteld en dezelfde dag nog opgehaald.

Uitpakken, eerste indruk
Best een grote doos, maar met z'n ingepakt gewicht van 25 kilo toch nog wel in m'n eentje te tillen. Uitpakken dat ding! De doos gaat makkelijk open zonder dat je deze kapot maakt, dus handig om te bewaren voor als je weer gaat verhuizen. De voet op het TV-meubel geplaatst en toen wilde ik de TV erop zetten... hmm dat past zo niet. Vreemd, het lijkt net alsof er een stuk van de voet is afgebroken ofzo. Na lang zoeken zag ik dat er een klein stickertje op de voet zat dat verwees naar een stuk piepschuim ergens verstopt in het deksel van de doos... stom! Daar zat dus het verbindingsstuk in. Afijn, na wat gepiel dus toch geen probleem met plaatsen van de TV.
Eerste indruk: Precies de goede maat. Mooi design. Prima afwerking. Alleen maar lof.
Eerste indruk vriendin: Veel te groot! :') Ja schat, over een week zie je heel die TV niet meer staan.

Beeldkwaliteit SD
Ik heb thuis Ziggo samen met de buurman (huis is ooit opgedeeld) en tot nu toe alleen analoog TV signaal dat niet zo heel geweldig is. In combinatie met een versterker gaat het wel. Wat ik wel duidelijk kan zien, is dat wanneer een zender vrij matig is en je zapt naar deze zender, dat de TV dan na een seconde de meeste storing heel goed onderdrukt. Dus al die beeldbewerkingstechnieken e.d. hebben hier duidelijk wel voordeel. Uiteraard is het nog niet ideaal, maar het valt me echt niet tegen. Binnenkort eens proberen met een CI+ module van Ziggo of dat beter is.

Beeldkwaliteit HD
Eerder dit jaar heb ik besloten om het Windows Mediacenter in een Nox Media behuizing dat ik al had te vervangen voor een kleiner exemplaar. Mijn keus is toen gevallen op een Asus Pundit P4 P5N9300 barebone. Deze barebone beschikt over Hybrid SLI middels de onboard GF9300 IGP en een GF8400GS videokaart. Aangevuld met een Intel E8400 CPU, 4GB DDR2, 1TB WD Black harde schijf en is voorzien van Windows 7. Bij de Action heb ik een goedkope HDMI kabel gehaald en deze heb ik op de TV aangesloten. De TV wordt direct (als HDCP compatible apparaat) herkend door de PC en standaard ingesteld op de native resolutie van 1024x768. Dit heb ik echter veranderd naar 1920x1080 @ 50Hz. (Aangezien het een 100Hz TV is, niet op 60Hz instellen!) Met de juiste HD Audio drivers van nVidia wordt tevens het geluid over de HDMI naar TV gestuurd. Alles werkte dus zoals men mag verwachten in één keer goed. Ik heb de TV ingesteld op 'Standard' mode, met de EcoSensor 'aan' en het contrast op '60'. Met deze opstelling heb ik verschillende series bekeken in verschillende formaten en dat is echt genieten. Wat ik bijv. tot nu toe gekeken heb is Fringe, CSI en HIMYM in HDTV Xvid. The Pacific in 720p x264 en een stukje film in 1080p x264. Dat de TV zelf niet Full HD is ben je binnen een seconde vergeten. Het beeld is haarscherp en de detailering is echt goed. De kleuren zijn in Standard mode zeer natuurgetrouw, zo ook de "fleshtones". In Dynamic mode (wat in feite de "Winkel" mode is) vind ik de kleuren niet mooi en is het beeld te fel. De zwartwaarden zijn zoals je mag verwachten van een plasma scherm uiteraard uitstekend en daarmee ook het contrast. Ook zijn er in de donkere gebieden nog steeds goede grijstinten te zien, iets wat je helaas vaak met 'local dimming' op de nieuwe LCD LED schermen moet ontberen. Bij snel bewegende beelden is met het blote oog nauwelijks tot geen judder of ghosting waar te nemen. Als je er echt heel erg op gaat zitten letten wanneer je een 24p bronbestand afspeelt zul je misschien wel een beetje judder kunnen waarnemen omdat deze TV helaas geen 24p ondersteuning heeft. Ik kan er niet goed over oordelen of dit nu echt een gemis is (dan zou ik er een soortgelijke TV die wel 24p ondersteund naast moeten zetten) maar ik kan er wel mee leven.

Geluid
Platte TV's staan per definitie niet bekend om hun goede geluid en die van Samsung al helemaal niet. Maar ze kunnen gewoon geen grote speakers in zulke dunne TV's kwijt. Voordat ik de TV kocht wist ik dat al, daarom heb ik dezelfde dag dat ik de TV kocht van een medetweaker een tweedehands Logitech Z-2300 setje gekocht. Op zich vind ik het geluid van de TV niet eens zo heel slecht zo lang je het volume laag laat staan. Als je iets harder geluid wil dan wil je echt een losse audioset.

Featureset
Zoals ik al zei heeft deze TV geen ondersteuning voor 24p (bij Samsung heet dat 'Cinema Smooth') en voor mij is dat eigenlijk het enige dat ik kan bedenken wat er aan dit model ontbreekt wanneer je de prijs van deze TV in je achterhoofd houdt. Verder zitten er geen 'internet features' op en dus ook geen UTP of WiFi aansluiting. Als je TV is aangesloten op een (Windows) Mediacenter of je al een Laptop of PC o.i.d. hebt dan kan ik me niet voorstellen dat iemand deze TV niet zou kopen omdat er geen 'internet features' op zitten.
Het aantal mogelijke aansluitingen is wat mij betreft ruim voldoende; 3 x HDMI, 1 x Component + audio , 1 x Composiet + audio, 1 x VGA, 1 x Scart, 1 x USB (met 'Movie'), S/PDIF in, Digital Audio out Optical, Headphones out. Tuner aansluitingen Analoog, DVB-C en DVB-T en bovendien kan er een CI+ module in de TV geplaatst worden.
Er zit 'slechts' 1 digitale audio uitgang op de TV en deze is optical. Nu kun je de Logitech Z-2300 alleen via een 3,5mm jack (Headphones) aansluiten dus is het voor mij geen probleem. Maar voor mensen met bijv. een 5.1 set met alleen een coaxial in en zonder optical in zou dit wel vervelend kunnen zijn.
De TV maakt gebruik van Digital Natural Image engine (DNIe+) wat zoals ik al vermeld had, duidelijk resulteert in een betere beeldkwaliteit. Het kleine broertje van deze TV, de PS42C430, heeft overigens geen DNIe+ (en 1 HDMI aansluiting minder).

Overall vind ik het een geweldige TV voor een geweldige prijs. Er zijn een aantal kleine minpuntjes zoals het ontbreken van een coaxiale digitale audio uitgang en 24p ondersteuning en het geluid is niet zo goed. Maar dit kan wat mij betreft direct weggestreept worden tegen alle pluspunten die je krijgt voor dit geld.

Heb jij ook een Samsung PS42C450?

Ik vind het echt onbegrijpelijk, deze keuze. Waarom zou je een Full HD lcd-scherm afwijzen voor een plasma met een resolutie uit het jaar kruik? Het detailverlies is enorm. 786432 pixels tegenover 2073600 is toch een factor 2,6! Dat moet je gewoon goed zien als je A - B vergelijkt? Bovendien heeft het scherm een 16:9-verhouding en een 4:3 resolutie... dat rekt toch op? Of begrijp ik dat verkeerd?

[Reactie gewijzigd door Jaapnr1 op 15 juli 2010 13:09]

Let wel dat ik budget Full-HD met budget HDReady Plasma vergelijk! Full-HD LCD lijkt wel leuk en ja inderdaad uiteraard veel hogere resolutie, maar als de rest van de aspecten maar zozo zijn dan krijg je nog steeds een kwalitatief slecht beeld. Bij goedkope LCD modellen met Full-HD bezuinigen ze heus wel op vanalles. Geloof me, een 42" Full-HD LCD (CCFL of LED) van onder de € 475 zet ik echt niet in m'n huiskamer neer... ga maar eens voor jezelf zoiets bekijken in een winkel en kijk dan nog eens naar een HDReady plasma. Ik heb het ook gedaan en heb niet voor niets voor plasma gekozen ;) Een goedkope plasma geeft gewoon veel mooier, vloeiender en natuurgetrouwer beeld dan een goedkope LCD.

Wat betreft de 4:3 resolutie op een 16:9 beeldverhouding, ik heb me er niet in verdiept maar ik ga er vanuit de de pixels gewoon rechthoekig zijn i.p.v. vierkant. Dat zie je wel vaker, is niets nieuws en je ziet het verschil niet met je blote oog. Bovendien is HD beeldmateriaal in 16:10 en zijn bijna alle TV's in 16:9 dus houd jenog steeds zwarte balkjes boven en onder. De TV's van tegenwoordig snijden gewoon een klein stukje beeld weg als je 'm in een zoom, automatisch of opvullen modus (genaamd Picture Size) zet als je dat prettiger vindt. Dus ja, het beeld kán uitgerekt worden en nee, dat hoeft niet persé. Gewoon een kwestie van de juiste Picture Size kiezen. :)
Hoe kan jij de tv op 1920x1080 zetten met je pc eraan als je tv geen full-hd is. Je kunt een hd-ready tv toch nooit een hogere resolutie geven dan 1366x768 of 1024x768?
Je beantwoord zelf je vraag al :)
Ik zet de TV inderdaad niet op 1920x1080 want de native resolutie is 1024x768. Ik stuur slechts een bronsignaal over HDMI naar de TV met een resolutie van 1920x1080 @ 50Hz. Dat verwerkt de TV dan gewoon.
Als je een BR-speler of een PS3 op de TV aansluit dan sturen deze toch ook gewoon een 1080p signaal naar de TV ongeacht of de TV Full HD of HD Ready is? :)
Leuke review. Ik vraag me alleen een ding af, je zei eerst dat je op zoek was naar een LCD scherm met 100hz Full Hd enz met een maximum prijs van 600,- Wat was voor jou de reden om niet voor de LE40B650 te kiezen (staat voor 599 in de pricewatch pricewatch: Samsung LE40B650 )
Het design, ik vind die druppel die eronder hangt erg lelijk :)
Bovendien zocht ik rond de 500 euro, maar als ik iets had gevonden wat ik echt graag had gewild dat tussen de 500 en 600 euro had gekost, dan had ik dat nog wel overwogen.

[Reactie gewijzigd door FlowDesign op 11 mei 2010 16:04]

Een uitstekende review moet ik zeggen _/-\o_

Jij beschrijft jouw situatie exact zoals die van mij ook is, je noemt in je review de sony ex500 van 32 inch. Deze kies jij niet omdat je deze te klein vindt.

In mijn situatie is 32 inch groot zat (nee ik ben geen vrouw, ik heb het hier over kijkafstand)
Deze ex500 heeft bijvoorbeeld wel full hd

Mijn vraag aan jouw, denk je dat deze ex500 beter presteert ? (vergeet even de issue over de grootte)

Ik twijfel tussen deze en de ex500
ik zal hem gaan aansluiten op sd, welke zou jij kiezen ?
(Ik weet dat het antwoord enigszins partijdig is aangezien je deze plasma bezit, maar dat maakt even niet uit). Je hoort vaak dat sd er beter uitziet op plasma, maar hoeveel beter is dit nou echt ? is het een immens verschil ?
Als je keuze al vast staat dat je een 32" wil en geen 42" dan kunnen we kort zijn: Plasma's maakt Samsung niet kleiner dan 42" en Panasonic maakt ze niet kleiner dan 37".
Als ik heel eerlijk ben dan zou ik een 37" Panasonic plasma verkiezen boven de 32" EX500, tenzij je 37" ook te groot vindt.
Maar als ik puur en alleen 32" LCD's in ogenschouw neem dan zou de Sony EX500 qua prijs/kwaliteit verhouding wel in de top 2 van mijn lijstje staan :)
Enige nadeel van de EX500 dat ik op fora heb gezien is dat de backlighting niet altijd helemaal uniform is, maar dat was maanden geleden dus misschien is dat al opgelost.
...echt frappant dit... Hier zo goed als hetzelfde dilemma !
Kiezen voor 37inch van Philips (PFL5405), de Samsung (C550) of de Sony (EX402)... Echter verhalen over mindere beeldkwaliteit (Philips) en dan nog judder , ook al is er 24p en 100 hertz, hebben mij mijn budget echter naar boven toe doen bijstellen voor de Sony EX500.

Vraag mij alleen af of de EX500 het 24p probleem wel goed aanpakt/wegpoetst ?!
Goede avond,

Ik heb zelf ook dit type tv gehaald en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de kwaliteit van beeld.
Het enige nadeel is dat er een enorme zoem van de tv af komt.Heb je hier zelf ook last van?
Of heb je iets gevonden om dat tegen te gaan?
Kijk uit naar je reactie.

Groetjes Nick
Dat is per model verschillend. Heel veel (Samsung) plasma's hebben hier last van en het zit 'm in de voeding. Door het contrast lager te zetten (ik heb 'm op 60 staan) en wellicht de brightness ook een beetje, verbruikt de TV minder stroom en daardoor wordt het zoemen ook minder. Ik hoor de mijne niet boven het volume uit zoemen en ik heb het volume (geluid via Logitech Z-2300) echt niet hoog staan :)
dat kan ik morgen keer proberen maar ben bang dat het niet veel helpt.
Weet niet of je weet welke db lvl's onder de norm vallen?
met volume op 8 a 10(Standaard tv geluid)komt zoem op 2,5 a 3 meter afstand zonder problemen voorbij.
Ook wanneer ik het geluid over mijn marantz pm8000 met quadral wotan speakers laat gaan komt het gezoem er hinderlijk doorheen.
Volgens monteur zou het normaal zijn maar blijf anders van mening :d.
Tsja, het blijft een kwestie van domweg geluk hebben met die Samsung plasma's. Ik heb denk ik een model dat vrij weinig zoemt. Als het echt te gek wordt en je hebt 'm pas net dan zou je 'm evt. in de winkel kunnen omruilen.