1 review

Bosch WAW32461NL

Specificaties 1.600 toeren wasmachine met 8kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

Bosch WAW32461NL Review

Deathchant 6 juli 2019, laatste update op 6 juli 2019, 910 views Product gekocht

Bosch WAW32461NL

Stilte is het juiste woord voor deze machine. Klotsend water en een zachte brom is het enige dat je echt hoort. Deze machine staat voor een schoon en droog wasresultaat en is erg gemakkelijk bedienbaar.

Pluspunten

• Wasgeluid, centrifugegeluid en pompgeluid erg laag
  • Schoon en vooral zeer droog resultaat (verwacht geen kreukvrije was)
  • Default programma "Katoenwas" volledig instelbaar
  • Weinig trilling/vibratie voelbaar: wordt goed geabsorbeerd door de wanden
  • Filter schoonmaken: makkelijk bereikbaar ookal staat de machine direct op de grond

Minpunten

• Geen bruikbare, snelwasprogramma's onder het uur beschikbaar op maximale RPM
  • Wasmachineslang met AquaStop niet makkelijk zelf te vervangen: gaat de machine in
  • Veel programma's maximaal toerental en temperatuur niet veranderbaar
  • Vergeten was toe te voegen alleen onder de 60c en lage waterstand in trommel
  • Teveel programma's: meestal kies je er toch 2 en de rest gebruik je niet

Droogresultaat Score: 5
Wasresultaat Score: 5

Referentiekader

Mijn Whirlpool Arizona 1400 RPM, 6kg, was al 12 jaar oud en lekte een beetje. Tijd voor een nieuwe. Ik wilde dit keer geen whirlpool meer vanwege dat lekken, het roesten van de behuizing en ook omdat hij veel kabaal maakte (koolborstel-model). Hij heeft 't verder altijd prima gedaan, maar het was tijd voor een nieuwe.

Wat erg fijn was aan deze whirlpool is dat er een 30 graden snelwasprogramma opzat dat maar een half uur duurde. Hij zwierde met 1400 toeren en ik vond dit een goed droogresultaat.

Nóg een reden was de frustratie van het feit dat ik dacht dat mijn wasmachine roestvlekken in kleding veroorzaakte. Zie het topic hier: Bruine/oranje vlekken na wassen

Maar ik ben er dus achter gekomen dat de spettertjes sap van een blauwe regen in mijn tuin de grote boosdoener is in combinatie met het harde water (veel kalk).

Omdat ik zelf qua huishoudelijke apparatuur niet zo kritisch ben en sneller de instelling hebt "het moet gewoon werken", wist ik niet wat goed was en wat niet. Dus toch maar weer aan het reviewen geslagen en uiteindelijk een budget gesteld van 600 euro wat precies tussen een goedkope whirlpool en een dure Miele in zit.
Ik heb nog de hulp van medetweakers gevraagd hier: Wasmachine: beter dan whirlpool, goedkoper dan Miele

Mijn eisen waren:
- dat ik toerental en temperatuur zoveel als dat kon per programma kon instellen
- kookwas mogelijk
- snelwas mogelijk
- meer capaciteit dan 6kg
- hij moest op dezelfde krappe plek komen, dus mocht niet meer dan 65cm breed zijn

Die laatste was wel belangrijk. We zijn met zijn 2en thuis, dus je zou denken dat 6kg genoeg was. Maar met lakens/dekbedovertrekken e.d. kun je dan vaak niks anders meer erin doen. Je moet ook de trommel niet helemaal vol stoppen, dan wast ie niet efficient genoeg.

En uiteindelijk dus de Bosch WAW32461NL. Deze werd in een ander topic ook aangeraden en de gebruiker die em kocht was tevreden. Daarnaast gingen er nog discussies de ronde over dat Bosch/Siemens (zelfde fabrieken) naast Duitse machines ook Italiaanse machines had die minder zouden zijn in kwaliteit. Ik heb daar verder niet veel over gereviewed, noch weet ik dus of het allemaal klopt wat er gezegd wordt, maar de Bosch WAW32461NL is een Duitse variant (dit zou je aan het typenummer kunnen zien. WAW---- betekent Duits :) Ik heb er verder niet veel waarde aan gehecht, maar ja, baat het niet dan schaadt het niet :)

Een andere kandidaat was de 100 euro goedkopere Bosch WNAT323471, omdat dit Coolblue's beste keuze wasmachine was. Ik dacht: zij weten het wel :)
Toen ben ik naar Siemens gaan kijken omdat deze vaak goedkoper zijn, maar hetzelfde in kwaliteit omdat Bosch en Siemens hetzelfde waren. Daar kwam ik ook op een machine uit van 529 euro die eigenlijk een WNAT323471 was maar dan met 1600 RPM, dus die zou ik gaan kopen. Maar deze machines zouden allemaal italiaans zijn. Dus toen de WAW32461NL na cashback op 550 euro zou uitkomen en ook nog eens Duits was, heb ik die laatste 20 euro voor lief genomen en em gewoon gekocht nadat een andere tweaker dat als tip gaf in mijn topic.

Geluidsproductie

Zoals ik zei, ik kom van een Whirlpool, dus dát is mijn referentiekader, en die maakte veel kabaal. Qua geluidsproductie van deze Bosch kan ik heel kort over zijn: die is uitstekend. Uiteraard kan een wasmachine niet onhoorbaar zijn vanwege alle bewegende onderdelen, maar motorgeluiden zijn gewoon afwezig (komt dat doordat het een koolborstelloze machine is?). Het enige geluid dat ik hoor is het klotsen van de was in het water.
Je hoort em niet ronddraaien.

Qua centrifuge hoor je em natuurlijk wel, maar het is net alsof er flinke geluidsdemping op zit t.o.v. mijn vorige machine. Ook op 1600 RPM hoor ik em een STUK minder dan mijn vorige wasmachine. Hij staat in de bijkeuken en als de deur naar de bijkeuken dicht is hoor ik em niet centrifugeren, zo goed is het geluid gedempt.
Qua afpompen maakt hij ook erg weinig lawaai. Je hoort het heus wel, maar het is absoluut geen hard of vervelend kabaal.

Misschien was ik wel zo gewend geraakt aan de vreselijke takkeherrie van mijn Whirlpool dat ik deze Bosch als fluisterstil ervaar...Maar goed, het is een ervaringsreview en ik heb geen meetbare vergelijkingstabelletjes gemaakt met een dB meter ofzo.

Ik heb deze wasmachine gekocht voor 599 euro bij BCC, omdat Coolblue em niet voor deze prijs kon krijgen (nu inmiddels wel).
Ik heb em op 21 juni 2019 gekocht toen er 15 dagen levertijd op was, maar ik kon wel nog met de Bosch cashback actie (50 euro) mee, dus in the end was het dan 549 euro.
Tja....ik vind eigenlijk alles te duur :P Maar je moet wel realistisch blijven. Ik wilde geen goedkope whirlpool van 300 euro meer, maar ik wilde ook zeker geen Miele van 900 euro, dus ik had mezelf een budget gesteld van 600 euro, precies in het midden. Uiteindelijk voor 549 euro dus een Duits model Bosch gekocht met 1600 RPM en een eco & snelle stand.

Energieverbruik

Hij wordt gerated als klasse A+++ -30%; ik heb me verder niet verdiept in wat dit exact betekent, maar op jaarbasis zou ie uitkomen op 137kWh. De basis voor dit getal weet ik niet, zal wel een mix zijn tussen x-wasjes op eco en x-wasjes op speed.
Om eerlijk te zijn maakt het me niet zoveel uit, omdat ik toch hooguit 2 a 3x/week was. Nu misschien minder omdat de trommel 8kg is t.o.v. mijn 6kg Whirlpool.
Ik heb er dus niet echt een mening over. Ik ga er gewoon vanuit dat die A+++ in de meest gunstige omstandigheden (zeer zacht water, exact de meest efficientste lading, gecontroleerde omgeving etc) gehaald wordt, dus ik maak me geen zorgen dat ik nu ineens een torenhoge energierekening krijg.

Wasresultaat

Wordt gewoon goed schoon, eco of speed boeit niet, tis gewoon schoon.

Gebruiksgemak

Dat is ook gewoon uitstekend. Gewoon op de grote knop drukken (ietsje langer ingedrukt houden), je programma kiezen, dan rechts kijken wat je wilt veranderen:
1) of eco, of speed
2) extra spoelen ja of nee
3) aantal RPM
4) temperatuur
5) klaar in x-uur (dus wanneer je wilt dat de was klaar is)

Er moet wel gezegd worden dat de machine veel programma's heeft, of het nou katoenwas is, of een mix, of een extra snelle was, of anti kreuk, maar het is dus niet zo dat bij al deze programma's veranderingen aangebracht kunnen worden.

Droogresultaat

Uitstekend! Op 1600 RPM, het maximale aantal toeren, zorgt ervoor dat de was echt best goed richting droog gaat. Het voelt enkel nog klammig aan, maar het is wel beter dan 1400 RPM van de Whirlpool en die vond ik al goed.
Het enige wat ik wel erbij moet zeggen is dat de was wel wat meer gekreukt uit de machine komt, maar ja, als die met 1600RPM tegen de trommel gedrukt wordt is het niet realistisch om te verwachten dat het ook nog eens kreukvrij is.

Overige opmerkingen

Er zijn toch ook een aantal dingen die ik wilde vertellen over deze machine die niet in een van de andere kopjes thuis horen.

1) Je kunt op ieder moment de machine pauzeren om vergeten wasgoed bij te gooien. Hier wordt ook goed mee geadverteerd. Wat er niet gezegd wordt is dat je onder beperkte omstandigheden dit kunt doen. Als de machine op 60c wast, gaat ie niet open, omdat de machine het niet veilig genoeg vindt om de deur te openen bij deze temperaturen. Dus alles onder de 60c kan wel was toegevoegd worden.

Ook als de waterstand te hoog is, bijvoorbeeld bij extra spoelen, ook dán gaat het deurtje niet open en kun je dus niks bijvullen.

2) De extra-snel was is een fijne optie, echter kun je niet voorbij de 1200 RPM gaan hiermee. Jammer. Bij mijn Whirlpool had ik een 30c snelwasprogramma dat op maximale RPM draaide en binnen een half uur klaar was. Dit extra snel programma op de Bosch machine is dan wel weer binnen 15 minuten klaar. Wanneer 1200 RPM dan geen probleem voor je is, is dit dus een prima bruikbaar programma

3) Het katoenwasprogramma is eigenlijk het programma dat ik het meeste gebruik, omdat álles instelbaar is. Voorgeprogrammeerd is 60c en 1600RPM, en ik vind vooral de 60c voorinstelling een rare keuze. 60c gebruik ik enkel voor ondergoed, theedoeken/handdoeken, washandjes etc. Het zou logischer zijn om 40c als default voorgeprogrammeerd te hebben, want je meeste kleding bestaat uit katoen dat je normaliter niet op 60 graden wast.

Verder kun je met dit programma wel echt alles aanpassen to your liking. Temperatuur gaat van 20c helemaal tot 90c. Toerental van 400 RPM helemaal tot aan 1600 RPM. Extra spoelen kun je gewoon instellen, licht strijken ook. Het programma duurt standaard 2 uur. Klik je op ECO, dan gaat 't naar 2,5 tot 3 uur. Klik je op SpeedPerfect, dan wordt dit programma verkort tot een uur.
Dus eigenlijk is katoenwas het meest bruikbare en meest instelbare programma. Ik was sowieso niet op zoek naar een machine met honderden programma's; tegenwoordig krijg je het gewoon allemaal erbij zeg maar. Meestal blijf ik bij 1 of 2 programma's hangen en daar doe ik dan alles mee. Dus het is toch fijn dat het katoenwasprogramma er is waar ik álles mee kan instellen.

Je ziet de machine na een paar minuten zeer langzaam de trommel bewegen om te kijken of ie meer water moet pakken. Wel geinig om te zien.
Mocht je het willen weten (wat kun je ermee....): tijdens het wassen draait de machine 25 seconde lang counterclockwise, en daarna 20 seconde lang clockwise.

4) Er zijn verder niet echt bruikbare "snelwas" programma's. Bruikbaar als in 30c/40c en onder de 45 minuten. Maar goed, met de A+++ kwaliteit en de huidige milieunormen snap ik dat programma's langer moeten duren voor hetzelfde wasresultaat. Er moet meer ingeweekt worden etc. Dus ik begrijp het wel, maar het is toch een puntje dat ik wilde noemen.

5) De wasmachinekraan is voorzien van een AquaStop.
Dit zou betekenen dat je nooit een lek zou kunnen krijgen aan de wasmachine. Als vuil zich ophoopt of iets dergelijks dan wordt de watertoevoer afgesloten. De slang heeft ook een gaasje/filtertje, zodat je, mocht je oude leidingen hebben, minder kans hebt op bezinksel (zoals roest, ketelsteen e.d.) in je machine.
Hier kleeft ook een nadeel aan: deze slang zul je moeten laten vervangen (indien nodig) door Bosch, want de slang gaat de machine in en kun je niet zelf loskrijgen.

6) Water dat via het voorwasvakje de trommel inkomt wordt via het rubber tegen het glas van de deur aangespoten. Waarom is dit?

7) Als je teveel waspoeder erin doet, kan het wel eens flink schuimen. Deze machine ruimt dit mooi op, dus ik hoef nadat het programma klaar is, niet nog eens extra te spoelen :)

8') Het licht van het display, dat overigens voorzien is van tiptoetsen voor de temperatuur, toerental e.d., is rood en totaal niet storend, ook niet in het donker en met zonlicht toch goed afleesbaar. De wasmachine heeft wel een zeer irritante piep als ie klaar is. Die kun je gelukkig meteen uitzetten door de machine op katoenwas te zetten terwijl je de standbyknop ingedrukt houdt. Het piepje heeft 5 niveau's, waarbij 0 helemaal uit is en 4 heel hard. Zelfs 1 is irritant, dus gewoon uitzetten die hap ;)

Heb jij ook een Bosch WAW32461NL?

Leuke review,

Ik sta er net zo in (het moet gewoon werken) en daardoor is alles heel herkenbaar.

Het enige wat ik mis is het Idos verhaal (automatische dosering). Eigenlijk vind ik dat de enige echte
nuttige ontwikkeling van wasmachines het afgelopen decennium. Het is gemak maar ook een manier van besparen. Viel deze buiten het budget of heb je hier niet naar gekeken?
Ik doseer altijd zelf en ik heb alleen vakje II nodig (hoofdwas). Ik gebruik geen wasverzachter en doe nooit voorwas. Dus idd helemaal niet naar gekeken en zou ik sowieso ook geen meerprijs voor betalen.
Leuke review en een paar tips.

Check de consumentenbond site voor meer info, daar zul je ook lezen dat alles boven 1200 toeren centrifugeren eigenlijk niet veel uithaalt, behalve slijtage van kleding en machine.

Mocht het water echt hard zijn (boven 7dh) gebruik dan iets minder wasverzachter en voeg schoonmaakazijn toe, scheelt voor de kalkvorming in de machine en helpt de handdoeken zachter te houden.
Wellicht heb je niet mijn hele review + links in die review gelezen, maar daar zou je gezien hebben dat ik altijd al schoonmaakazijn gebruik en géén wasverzachter ;)

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games