HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA

Specificaties 15,6" • 3840x2160 (4K) • 512GB • Intel Core i9 - Bekijk alle specificaties

HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA Review

Daanb123Testpanel 30 juni 2019, laatste update op 1 juli 2019, 417 views Testpanel

HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA

Prijzige laptop, maar je krijgt er een mooie en krachtige mobiele workstation voor terug. Foto's en video's bewerken is absoluut geen straf met het prachtige 4K panel, alleen heb je al snel het idee dat de laptop opstijgt wanneer het werk wat zwaarder wordt.

Pluspunten

• Fantastisch scherm
  • Snelle processor
  • Security en andere features
  • Design

Minpunten

• Warmte en geluidsproductie

Naar aanleiding van dit evenement heb ik het geluk gehad om twee weken de HP ZBook Studio G5 te mogen testen en gebruiken. Regelmatig maak ik gebruik van de Adobe Creative Cloud voor het bewerken van mijn foto's en video's. Op mijn huidige laptop (HP Envy x360, i7 en 8GB) gaat dat vooralsnog prima maar merk ik dat ik vooral met (4K) video's bewerken tegen zijn limiet aanloop. Een mooie kans dus om dit zware geschut in te zetten om te zien hoe het ook kan.

Specificaties

• Scherm: 15.6" HP DreamColor 3840x2160 Mat IPS Touchscreen
  • GPU: Nvidia Quadro P2000 4GB
  • Werkgeheugen: 32GB DDR4 2,666GHz (normaal heeft deze versie 16GB)
  • CPU: Intel Core i9-8950HK (6c/12t 2,9-4,8GHz)
  • Opslag: 512GB M.2 SSD
Aan de specificaties kan je zien dat het om een krachtige workstation gaat. Met de i9 processor kan je er wel van uit gaan dat de simple taken als tekstverwerken, browsen of een video's kijken geen problem zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit inderdaad het geval is, maar wij zijn hier gelukkig niet om tekst te verwerken. Behalve op dit moment omdat ik deze review aan het schrijven ben.

Scherm en Design

De laptop is naar mijn mening erg goed vormgegeven. Een zakelijk design met een neutrale kleur en mooi dunne schermranden. Als je hem beet pakt merk je gelijk dat hij stevig gebouwd is. Aan de zijkanten vind je de ventilatoren. Ik heb de laptop vaak wat verder voor mij uit staan, doe je dat niet en je gebruikt een externe muis dan blaast hij tegen je hand. Geen verassende dingen verder, maar nadat je de laptop aan hebt gezet word je echt verast. Het scherm, WOW! Geweldige kleuren en zo op het oog een super goed contrast en helderheid. Zonder dat het er onnatuurlijk uit gaat zien. Naast dat het een touchscreen is, heeft het scherm een matte afwerking. Deze combinatie komt niet vaak voor, dat snap ik ook wel want je krijgt snel vlekken op het scherm. Persoonlijk vind ik dat niet heel storend, maar het is wel handig om een doekje bij je te hebben. Iets dat ik dus niet had aan sommige foto's hieronder te zien... Met de HP DreamColor Assistant kan je diverse instellingen aanpassen en bijvoorbeeld de color-space veranderen.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HHFgd3fpt4ivfK.png
Daarnaast kan ook de calibratie tool aangezet worden. Helaas heb ik zelf niet de apparatuur om dit te doen. Voor de echte foto- en videoprofessionals zijn dus de tools beschikbaar om het naar eigen wens aan te passen.

Praktijk Ervaring

Om dit mooie scherm te gebruiken had ik natuurlijk wel iets nodig om er op te laten zien. Daarom heb ik de laptop meegenomen naar Landschaftspark Duisburg voor een fotoshoot.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HHFgd13dP4iQ6b.jpegZoals je op de foto ziet en eigenlijk al aan de naam van de laptop kan zien, is het scherm 360 graden kantelbaar. Mijn huidige laptop heeft deze functie ook en dat gebruik ik regelmatig als ik een video kijk. Tablet modus (volledig omgeklapt) gebruik ik zelden. Dit schermformaat ontleent zich daar niet goed voor, evenals het gewicht van de laptop. Met z'n 2,2 kilo is de laptop best zwaar. Voor mij was dat niet echt wennen want mijn huidige laptop weegt ook zoiets. Het is maar hoe je erin staat.

Voor een zwaardere laptop dan tegenwoordig de standaard is heb je een enorm krachtig apparaat tot je beschikking. Voor mij is dat het wel waard. De accuduur ligt rond de 5 uur, uiteraard afhankelijk van je gebruik. Als er een geintegreerde grafische kaart aanwezig was geweest om op terug te schakelen had dit waarschijnlijk wel verlengd kunnen worden.Ben je continue video's aan het renderen of met AutoCAD bezig, dan raad ik het aan om de oplader mee te nemen. Het is ook handig om iets als een koptelefoon te gebruiken wanneer je de laptop aan zware taken blootstelt. De fans kunnen dan aardig hard blazen. Sowieso beginnen de fans al redelijk snel te draaien. Zelf gebruik ik mijn laptop vaak op schoot en ik merk dat de temperatuur dan snel stijgt. Tijdens normaal gebruik vind ik de fans soms wel storend. Als ik een video aan het editen of renderen ben dan neem ik de fans voor lief. Het is nu eenmaal lastig om een laptop bij zware taken goed te koelen. Daarnaast is het de afgelopen tijd ook steeds rond de 30 graden geweest, dat helpt ook nie tmee.

Voortbordurend op het editen en renderen; wat een verademing was dat! Ik kreeg gewoon meer plezier in het editen van mijn video's. Met gemak kon ik scrollen door 4k footage en het renderen ging ook een stuk sneller dan bij mijn huidige laptop Dat, samen met het scherm zorgt voor een hele fijne gebruikerservaring. Wel even een kleine kanttekening dat het in mijn geval niet gaat om extreem hoge bitrates, maar het is voor mij wel duidelijk dat ik heel moeilijk terug kan naar mijn eigen laptop. Eigenlijk alles waarvoor ik de ZBook Studio heb gebruikt liep heel erg soepel. Ik game eigenlijk bijna alleen maar op een console tegenwoordig, maar op m'n laptop speel ik af en toe Cities Skylines. Met de Quadro P2000, die te vergelijken is met een GTX 1050 Ti, is dat meer dan prima te spelen. Op 4k merk je wel een enorme drop in de framerates dus dat is niet aan te raden. Als je tevreden bent met minder hoge instellingen heb je een prima laptop om af en toe op te gamen. Vergeet dan ook je koptelefoon niet want de fans gaan dan uiteraard aardig te keer.

Features

We kregen de laptops met wat HP features erop, zowel hardware- als softwarematig. Behalve deze HP programma's en de standaard bij Windows meegeleverde ongein als Candy Crush etc. was de laptop vrijwel leeg. Wel was er voor ons nog de Adobe Creative Cloud opgezet. De HP DreamColor Assistent heb ik al genoemd, dus die laat ik even voor wat het is.
Security
De ZBook Studio komt met enkele security features. De eerste treedt gelijk in werking wanneer je de laptop opstart. HP Sure Start checkt bij het opstarten gelijk de BIOS. Er zit een extra chip in de laptop met een schone versie van de BIOS. Wanneer HP Sure Start rootkits of malware detecteert in de BIOS kan hij deze herstellen naar het origineel. HP Sure Run herstart processen bij een aanval. Bijvoorbeeld anti-virus dat door een virus wordt uitgezet. Met HP Sure Click heb je een browser die afgeschermd is van de rest van de computer. Elk tabblad runt een Micro Virtual Machine. BIj het sluiten van tabbladen of de browser is alles weg. Daarnaast kan je met WIndows Hello je gezicht of vingerafdruk gebruiken om in te loggen. Beide werken razend snel.
HP Performance Advisor
Dit programma geeft informatie over je systeem. Er zit bijvoorbeeld een Storage Advisor in die je minuten, uren of dagen op de achtergrond je gebruik kan laten analyseren. Daarna krijg je dan advies over wat voor soort storage het best bij je gebruik past. De feature die voor veel professionals handig is is de Graphics Driver Download. Dit laat zien wat de huidige driver is en welke applicaties ervoor geschikt zijn. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HHFgd1bQEPId6V.png
Verder is er nog een schematische weergave van wat er in je laptop zit met het Block Diagram en kan je met System Sensors temperaturen en de fanspeed uitlezen.https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HHFgd17j5JHsqz.pnghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1HHFgd39GtB98hw.png
Camera en Geluid
Voor de ingebouwde webcam (720p) moet je deze laptop niet halen. Om eerlijk te zijn had ik wel een betere camera verwacht voor deze prijs. Geldt ook voor de microfoon overigens. Aan de andere kant gebruik ik dat eigenlijk nooit, maar als je vaak Skype of iets dergelijks gebruikt kan ik het begrijpen als je je daar erg aan gaat storen.

Zoals bij alle premium producten van HP zitten er Bang en Olufsen speakers in. Voor laptop speakers klinken deze zeer goed. Er komt een goed vol geluid uit en met de Bang en Olufsen Audio Control Panel kan je het geluid zelf nog tunen.
Toetsenbord,Touchpad en Pen
Het toetsenbord typt erg fijn en heeft verlichting mocht je dat fijn vinden. De toetsen hebben meer dan voldoende travel. Voor mij was het even wennen dat er geen numpad aanwezig was maar dat is verder voor mij niet een heel groot probleem. Net als de meeste laptops worden de f-toetsen gebruikt voor extra fucnties als volume en helderheid etc. daar zijn verder geen verassingen. Wat ik zelf heel erg fijn vind is dat de functietoetsen "vast" kan zetten. Dan kan ik gewoon Alt+F4 gebruiken, bij veel laptops werkt dat niet als je de Fn toets moet indrukken. Er zit een Precision Touchpad op, daar hoeft eigenlijk alleen maar over gezegd te worden dat deze heel fijn werkt en doet wat hij moet doen.

Er wordt ook een pen meegeleverd. Ik had al een pen van mijn huidige laptop en voor mij werkt het redelijk hetzelfde. De extra features die de pen bidet zijn meer wat voor de professionele tekenaars. Het is wel heel handig dat deze op te laden is via usb-c.
Aansluitingen
Er zijn 4 USB poorten te vinden op de laptop. 2x USB 3.0 en 2x USB 3.1 type-c, Thunderbolt 3. Verder heb je de standard HDMI poort, audio jack en SD kaart lezer. Voor de liefhebber kan er ook nog een SIM kaart in.

Het scherm was voor mij toch wel het hoogtepunt. Het eerste moment dat ik die kleuren zag was ik gewoon verbaasd. Dat is een feature die ik zeker ga missen. De laptop is wat zwaarder dan gemiddeld maar je krijgt er een laptop voor terug die de meeste programma's makkelijk kan draaien. Helaas wordt de laptop snel warm en gaan de fans flink draaien. Ergens weet je dat dat gaat gebeuren met een krachtige laptop of als je zware applicaties draait, Het is jammer dat het ook gebeurt wanneer je een tijdje met de laptop op schoot werkt of gewoon aan het browsen bent en de fans ook al hoort. Behalve dat punt past de laptop perfect bij mij. Er zitten meerdere security features op, de programma's die ik gebruik draaien fantastisch en met 32GB werkgeheugen zit ik voorlopig zeker goed. Deze uitvoering kost ongeveer 3700 euro. Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat ik deze laptop zou kopen als ik het geld had, maar deze laptop zou zeker meegaan in de vergelijking. Voor foto's en video's bewerken is het gewoon een topding. Dan neem ik die blazende fan wel even voor lief.

Ohja, en had ik al gezegd dat het scherm zo mooi is?
Nog één laatste foto om de review af te sluiten

Heb jij ook een HP ZBook Studio x360 G5 5UC06EA?

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie